Skrevet av Emne: Kamp-sport avler vold  (Lest 10783 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Kamp-sport avler vold
« #15 : 23. april 2005, 22:51 »
Sikker på at det ikke er så enkelt at de forskjellige sportene får opp selvtilliten til de forskjellige personene, de gjør at de føler seg sterkerere en kompisser og derfor lar de seg provosere enklere og tyr til vold når de vet at de lett kan banke opp den de krangler med?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #16 : 23. april 2005, 22:56 »
Noe sånt, ja..
Lift heavy or go home!

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Kamp-sport avler vold
« #17 : 24. april 2005, 04:25 »
jeg er nok fortsatt ikke enig. Jeg vil nok ha endel mer håndfast bevis, og ikke minst litt mindre subjektive "bevis" fra folk som misjonerer for asiatiske kamsporter.. Wink jeg lurer litt på hva du kan begrunne det i også nemlig.. at asiatiske kampsporter avler mindre vold enn.. israelske? brasilianske? osv?

Mitt poeng er at man kan finne akkurat de samme tendensene i de fleste mannsdominerte miljø om man vil det. Statistikk er den beste måten å lyve på siden man kan liste opp fine tall, spesiellt om man ikke vet helt historien bak. Som et eksempel kan vi da dra frem Alpinmiljøet. Jeg vet av erfaring som dørvakt at gutter fra alpinmiljøet/skigymnaset på Oppdal er mer voldelige, mer kranglete og skaper mer problemer enn guttene på almenn... Vil det si at alpin avler vold..? jeg vet også at guttene (og jentene) fra mekaniske fag er mer voldelige enn de som går almennfag.. (egenopplevd empiri over 4-5 år).. vil det si at mekaniske fag avler vold..? Utvalget undersøkelsen spenner over er altfor lite både geografisk, tidsmessig og antall forsøkspersoner.. når man da samtidig kan lese (fighter magazine fra et par år tilbake) om tilsvarende, men langt større undersøkelser i usa, som kommer til helt andre konklusjoner kan man begynne å lure.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #18 : 24. april 2005, 12:46 »
Miljøet i klubben har meget å si. I en bokseklubb fokuseres det mye mer på å være sterk, slå hardt, påføre motstanderen smerte o.l. Vet om boksere som stolt kommer bort til meg og forteller om hvem de banket opp forrige trening. Dersom miljøet i klubben heller er hyggelig, og lite machopreget, føler man ikke en slik trang til å "slå seg løs". Jeg prøver ikke å si at asiatiske kampkunster og selvforsvarssporter ikke blir rammet, for det blir de. Men jeg vil tro at de blir rammet noe mindre enn vestlige kampsporter.

Må si meg enig i at undersøkelsen var basert på for få personer. Det blir kun ett lite miljø som blir undersøkt, og da kan man få mange fravik fra normalen. Men jeg støtter fremdeles de som ga ut rapporten, siden de turde å legge ut denne på tross av de svimlende resultatene, og den kommende hetsen fra alle kamp- og styrkesportmiljøene..
Lift heavy or go home!

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Kamp-sport avler vold
« #19 : 24. april 2005, 12:58 »
Hetsen?Smiley det er jo en vitenskapelig sett dårlig gjennomført undersøkelse som kommer med bastante påstander uten å ha grunnlag for det. Samtidig vil jeg si at det er meningsløst å si at en bokseklubb fokuserer på å påføre motstanderen smerte.. En bokseklubb fokuserer på å lære utøverne sine å bokse best mulig, dette kan selvsagt ofte inkludere det å påføre smerte, men vil du påstå at asiatiske kampkunster er særlig anderledes? isåfall er det jo en fallitterklæring fra din side..

Og kampsport _er_ ganske riktig ikke syforeningen på hjørnet, det er kampsport, man lærer å forsvare seg selv, man lærer å slå, man lærer å sparke.. naturlig nok blir det et litt annet aggresjonsnivå enn på søndagsskolen, det sier seg nok selv.. OG det er nødvendig for å få utbytte av treningen.. det å trene selvforsvar mot motstandere som er tafatte og ikke gjør noe for å få "has på deg" er jo meningsløst og lite reellt.


så alt i alt synes jeg det du sier lyser ganske mye av "jeg driver med asiatisk kampsport, vi er snille og greie".. og det blir litt for enkelt for meg.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Great

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 948
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 948

  • -Rest When You're Dead!
SV: Kamp-sport avler vold
« #20 : 24. april 2005, 14:03 »
nå si meg helt ening med Cain her.. asiatiske kampsporter går jo også ut på å "få tatt" den andre.. kanskje ikke så mye fokusering på å påføre store smerter eller skader. men der er ikke det man først og fremst fokuserer på i boksing ol. meningen er å kunne forsvare seg, og driver man med konkurranse er det også et mål å vinne. og det sier seg selv at folk blir jo mer skadd av et slag i tryne, enn en armlås eller et kontrollert kast i bakken..
- Tren hardt, spis mye!
     Weightlifter3       Food

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #21 : 24. april 2005, 16:54 »
En undersøkelse gjort blandt 500 barn og unge, kaller ikke jeg uten grunnlag.

Boksing fokuserer på å slå hverandre hardest mulig og vondest mulig for å få motstander til å gi seg. Noen orientalske kampkunster trener på dette, men praktiserer det sjeldent fullkontakt. Orientalske kampkunster fokuserer også på å kun bruke kunnskapene sine når det er ytterst nødvendig. Har aldri hørt om en karatefyr som har sparket ned en person på byen, men har ofte hørt om boksere og kickboksere som sloss. Jeg sier IKKE at orientalske kampkunster ikke blir rammet, DET BLIR DE, men ikke i samme grad som vestlige kampsporter, som jeg har nevnt tidligere.

Edit: skriveleif
Lift heavy or go home!

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #22 : 24. april 2005, 16:59 »
Må få legge til at dette er ting JEG tror og mener. Dere må gjerne være uenige med meg, og det er bare sunt å få ting opp til debatt, som vi gjør her. Det er ikke sikkert vi kommer noen vei med debatten, men den beriker i hvert fall sinnet vårt, så vi har bredere grunnlag for å mene det vi mener.
Lift heavy or go home!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Kamp-sport avler vold
« #23 : 24. april 2005, 17:12 »
Vamonos, jeg er ingen kampsport-ekspert på noen måte. Har litt varierende erfaring fra bryting og Shootfighting. Deriblant flere løse tenner og cuts. Men jeg tror generalisering stort sett er et overgrep... Det er større sjans for at du finner høyere andel voldelige kampsportutøvere i de lavere graderingene, enn i de høyere.  what
Ferskingene vil vise seg mer enn de som har skjønt tegninga...
Tror vi er tilbake til høna og egget... Er det ustabil ungdom, med dårlig selvverd som trekker til "tøffe" miljø, eller er det kampsportmiljø som gjør sunn norsk ungdom til slosskjemper? (no reply needed Wink )
.. Jeg sto i bar, og en 17 år gammel TKD'er trua meg med juling om jeg ikke lot ham få servering. Han var mindre enn meg, og trua høylytt, så andre gjester hørte ham.. Han vokste seg flere nummer større da jeg lot ham få servering, og han var sikker på at han hadde skremt meg skikkelig. Han prata kampsport i to timer, mens han fikk chlausthaler i Hansa-glass...  rofl Tipsa gjorde han også!!  rofl

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: Kamp-sport avler vold
« #24 : 24. april 2005, 18:11 »
En undersøkelse gjort blandt 500 barn og unge, kaller ikke jeg uten grunnlag.

Boksing fokuserer på å slå hverandre hardest mulig og vondest mulig for å få motstander til å gi seg. Noen orientalske kampkunster trener på dette, men praktiserer det sjeldent fullkontakt. Orientalske kampkunster fokuserer også på å kun bruke kunnskapene sine når det er ytterst nødvendig. Har aldri hørt om en karatefyr som har sparket ned en person på byen, men har ofte hørt om boksere og kickboksere som sloss. Jeg sier IKKE at orientalske kampkunster ikke blir rammet, DET BLIR DE, men ikke i samme grad som vestlige kampsporter, som jeg har nevnt tidligere.

Edit: skriveleif
Det finnes like mange kjepphøye sjingsjong-utøvere som "vestlige" utøvere. Igjen, det er personligheten som avgjør om en er drittsekk eller ei, ikke det man trener.
Du har litt av den mentaliteten (som er relativt vanlig hos tma folk) som går ut på at orientalske mestere er opphøyde guruer, mens oss vestlige fightere er voldelige barbarer.
sjokk og vantro

Utlogget Great

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 948
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 948

  • -Rest When You're Dead!
SV: Kamp-sport avler vold
« #25 : 24. april 2005, 18:51 »
Har aldri hørt om en karatefyr som har sparket ned en person på byen, men har ofte hørt om boksere og kickboksere som sloss.
den var litt drøy da.. Wink kanskje du ikke har hørt om det, men det skjer!
er jo ofte en ninja kiddo som skal vise seg fram rundt om kring.. syns det var litt usaklig det der..
- Tren hardt, spis mye!
     Weightlifter3       Food

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #26 : 24. april 2005, 21:18 »
En undersøkelse gjort blandt 500 barn og unge, kaller ikke jeg uten grunnlag.

Boksing fokuserer på å slå hverandre hardest mulig og vondest mulig for å få motstander til å gi seg. Noen orientalske kampkunster trener på dette, men praktiserer det sjeldent fullkontakt. Orientalske kampkunster fokuserer også på å kun bruke kunnskapene sine når det er ytterst nødvendig. Har aldri hørt om en karatefyr som har sparket ned en person på byen, men har ofte hørt om boksere og kickboksere som sloss. Jeg sier IKKE at orientalske kampkunster ikke blir rammet, DET BLIR DE, men ikke i samme grad som vestlige kampsporter, som jeg har nevnt tidligere.

Edit: skriveleif

Et problem er at verken du eller utgiverne av denne rapporten har satt dere inn i samfunnsfaglig metode.  Dersom man, på generelt griunnlag, skal kunne konkludere med at kampsport avler vold, stiller det strenge krav til hvordan undersøkelsen er gjennomført.

Datas indre validitet må testes for spuriøse sammenhenger. Kan andre faktorer innad i klubbene i Bergen ha hatt en finger med i spillet? Brukte man kontrollgupper?

Datas ytre validitet forutsetter at de utvalgte er representative på nasjonalt, og aller helst internasjonalt nivå. Det har man overhodet intet grunnlag for å hevde at er tilfelle i denne rapporten.

Det er sjokkerende at  hovedfagsstudenter på UIB er så miserable på metode. At folk flest sluker slike tabloide, retarderte rapporter rått, overrasker meg imidlertid ikke det minste. Rapporten er mindre verdt enn en tysk mark var i 1920.

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #27 : 24. april 2005, 22:22 »
Et problem er at verken du eller utgiverne av denne rapporten har satt dere inn i samfunnsfaglig metode.

Som jeg har skrevet tidligere, forsvarer jeg ikke rapporten, men mener den får frem i hvert fall noe[/]fornuftig.

Hva tror dere? Er det, prosentvis av utøvere, flest personer som driver med orientalske kampkunster som "ypper" på byen, eller er det flest som driver med vestlige, som f.eks. boksing, kickboksing og bryting?


Igjen, det er personligheten som avgjør om en er drittsekk eller ei, ikke det man trener.

Er enig i at personligheten har mest å si, men er du uenig i at kampsporten du trener ikke har noen som helst påvirkning?
Lift heavy or go home!

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Kamp-sport avler vold
« #28 : 24. april 2005, 23:01 »
Hva er det for noe fornuftig som denne rapportern får frem da? At landets samfunnsvitere ikke duger til å gjøre observasjoner og feltarbeid? At det er viktigere å få frem tabloide konklusjoner enn å bedrive anstendig forskning?

Med mindre du kan komme med skikkelig dokumentasjon, er jeg faktisk ganske uinteressert i synsingen din om hvem som "ypper" mest på byen. For min egen del kan jeg nevne at muslimer, folk med Palestinaskjerf og cannabisrøykere er overrepresenterte blant de som har oppført seg truende og voldelig mot undertegnede. Kan jeg dermed konkludere med at islam, Palestinaskjerf og cannabis avler vold? Er det metodisk holdbart?

Utlogget vamonos

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • 91 kg and increasing!
SV: Kamp-sport avler vold
« #29 : 24. april 2005, 23:15 »
Rapporten påstår at kampsport avler vold, og dette har ført til debatt rundt emnet. Undersøkelsen som ble utført blandt 500 barn og unge, gir antydninger om at personer som driver med kamp- og/eller styrkesport får økt voldelig og antisosial atferd. Jeg synes det er bra at noen gjennomfører en slik undersøkelse, om så i så liten skala, for i hvert fall få frem noen tall.

"Synsingen min", som du kaller det, var et svar på Greats innlegg, og går inn under debatten om påstanden i rapporten om at orientalske kampkunster er mindre utsatt for voldelig/a.sos. atferd enn vestlige kampsporter. Jeg tenkte å spørre deltakerne her på forumet hva de tror om de forskjellige typene kampsport og sammenheng med a.sos. atferd.
Lift heavy or go home!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!