Skrevet av Emne: IF (Intermittent Fasting) har gitt meg gode resultater så langt...  (Lest 43226 ganger)

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
at det finnes mye vitaminer i det, spesielt frukt.

men jeg mener jo at det er jo fortsatt viktig hvordan du fordeler de to av tre siste kcal-kildene, i henhold til vitaminer og mineraler.
 

lurte på hvorfor du ikke mente at den fordelingen var viktig.

Dealen beefcake prøver å fortelle er vel at tilstrekkelig proteinmengde er det viktigste, dernest er vel antall kcal nesten uavhengig av kilde. Det beste er vel hverken høyt eller lavt av noen av delene, men en mellomting.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

sant nok, bare skjønte ikke tankegangen:)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
at det finnes mye vitaminer i det, spesielt frukt.

men jeg mener jo at det er jo fortsatt viktig hvordan du fordeler de to av tre siste kcal-kildene, i henhold til vitaminer og mineraler.
 

lurte på hvorfor du ikke mente at den fordelingen var viktig.

Jeg lurer på om du har lest mer enn kun det siste innlegget her i tråden?

Hvor sier jeg at man ikke skal spise frukt?

Som du ser så skriver jeg også "så lenge du ikke går til ekstremer", altså ikke kutter ut den ene makronæringsstoffet helt og holdent. M.a.o.: det er ingen forskjell (med tanke på forbrenning) mellom en diett med høykarbo/lavfett og en med lavkarbo/høyfett.


Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Beefcake is back

Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

så insulinølsomheten har ikke noe og si, jeg respondrer dårlig på mye karb!

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Beefcake: slet du litt med sultfølelse på starten?
og hvor mye proteiner var inntkaet ditt på?
følte du deg "bra" med IF hvis du sammenligner det med andre dietter?
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
så insulinølsomheten har ikke noe og si, jeg respondrer dårlig på mye karb!

For forbrenningen har det ikke noe å si nei.

Som nevnt så må man gjøre det som funker best for seg selv. Jeg opplever også at jeg fungerer best hvis jeg holder igjen på karbohydratene, mens andre opplever det motsatte. Hva jeg ville få frem med mitt innlegg den 31. januar hva at ingen av tilnærmingsmåtene (lavkarb/høyfett eller høykarb/lavfett) er bedre med tanke på forbrenning, så man må bare velge utifra personlige preferanser hvordan man gjør det. Man må altså ikke tvinge seg igjennom en lavkarbodiett hvis man opplever at man fungerer bra med mye karbo, bare fordi "alle" sier at det er den beste måten.


Beefcake: slet du litt med sultfølelse på starten?

Litt de første ukene, men så ble jeg venn med sultfølelsene (for å sitere Frank Zane). Som regel får jeg en eller to sult"pangs" i løpet av dagen, men etter et glass kallt vann eller en kopp kaffe så er de borte.


og hvor mye proteiner var inntkaet ditt på?

Ved kaloriunderskudd så prøver jeg å holde proteininntaket over 2,5 g pr kg kroppsvekt. På overskudd tenker jeg ikke så mye over det, men får som regel i meg rundt 2 g pr kg.


følte du deg "bra" med IF hvis du sammenligner det med andre dietter?

Jeg "IF'er" året rundt, og har gjort siden ca ett og et halvt år nå, så det svarer kanske på spørsmålet om jeg føler meg bra med IF. Wink


Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

ja ok, leste ikke alle innleggene over:-) men enig med deg,gjør det som er best år deg! til slutt er det kunn overskudde/underskuddet som avgjør hva som skjer videre:-)

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

og da setter du treningen på ettermiddagen/kvelden da eller?!
altså selve styrketreninga--

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Beefcake: tok du selv kontakt med Martin eller prøvde du deg frem selv?
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
og da setter du treningen på ettermiddagen/kvelden da eller?!
altså selve styrketreninga--

Jepp, vanligvis rundt 18-19. Men man må ikke gjøre det så, "matvinduet" er bare å tilpasse etter treningstid. Så om man trener på morgenen, så spiser man på dagen og faster på kvelden.

Beefcake: tok du selv kontakt med Martin eller prøvde du deg frem selv?

Jeg leste rundt en del og prøvde meg frem selv. Har imidlertid hatt en del kontakt med Martin underveis.


Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Jepp, vanligvis rundt 18-19. Men man må ikke gjøre det så, "matvinduet" er bare å tilpasse etter treningstid. Så om man trener på morgenen, så spiser man på dagen og faster på kvelden.

Jeg leste rundt en del og prøvde meg frem selv. Har imidlertid hatt en del kontakt med Martin underveis.

selvfølgelig... det viktigste er vel at du har energi når du trener, og tilfører energi med en gang du er ferdig å trene..
så at både børge og erik også anbefalte if ganske kraftig

men angående glykogenlagrene:
la oss si at du fyller opp disse på kvelden der du har på en if-diett, og du har en jobb som innebærer endel fysisk aktivitet. hvordan vil forbruket være på glykogenlagrene, og hvor lang tid tar det ca til de tømmes?
husker ikke dette, rett og slett

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Jepp, vanligvis rundt 18-19. Men man må ikke gjøre det så, "matvinduet" er bare å tilpasse etter treningstid. Så om man trener på morgenen, så spiser man på dagen og faster på kvelden.

Jeg leste rundt en del og prøvde meg frem selv. Har imidlertid hatt en del kontakt med Martin underveis.
er faste tiden din veldig variabel? eller er den fastsatt på 16timer faste hverdag.
lurer på hvorfor det er 16timer og ikke 12 f.eks.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
men angående glykogenlagrene:
la oss si at du fyller opp disse på kvelden der du har på en if-diett, og du har en jobb som innebærer endel fysisk aktivitet. hvordan vil forbruket være på glykogenlagrene, og hvor lang tid tar det ca til de tømmes?
husker ikke dette, rett og slett

Det er selvfølgelig veldig individuelt, og kommer mye an på hvor fysisk den aktiviteten på jobb er. Et grovt tall er at man har ca 500g glykogen i musklene og ca 100g i leveren. Hvor mye som tas fra musklene, og hvor mye som tas fra leveren kommer an på hvor intensiv aktiviteten er. Glykogen forbrukes til stor del lokalt, så jo intensivere aktivitet, jo større lokalt forbruk. Det betyr at om du i hovedsak bruker armene på jobb så forbruker du altså i hovedsak glykogen fra armene/ skuldrene, mens du fortsatt kan ha velfylte lager i underkroppen tilgjengelige for en benøkt.


er faste tiden din veldig variabel? eller er den fastsatt på 16timer faste hverdag.
lurer på hvorfor det er 16timer og ikke 12 f.eks.

Jeg holder meg til rundt 16 timer som regel. Selv om ordet faste ikke defineres til mer enn "avstå fra mat", mener jeg 12 timer uten mat ikke er å definere som faste, med tanke på at det er ca så lang tid det kan ta før magesekken er tom etter siste måltid. Fortsatt mat i magen er ikke faste.

Grunnen til ca 16 timer er at det er en kompromis mellom faste og fortsatt lang nok spiseperiod for å rekke å vende proteinbalansen til positiv i løpet av døgnet.


Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
men jeg føler at IF er mere beregnet på mennesker som er svært inaktive på dagen.
kjipt å ikke kunne bli med f.eks:gutta for å spille fotball eller no aktivitet på dagen pga det vil være ugunstig for kroppen som er i faste.eller er det en løsning på det?
to be strong or big,thats the question Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!