Skrevet av Emne: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping  (Lest 51259 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Nå roer vi oss ned litt og forsøker å forstå hverandre litt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Nå roer vi oss ned litt og forsøker å forstå hverandre litt.

Ja, noen av oss påstår at du godt kan gjøre det ene eller det andre. Noen påstår at du skal gjøre det ene. Og den beste grunnen ser ut til å være at de synes at det er "moralsk høyverdig" eller noe sånt. Å spise 100% "vanlig mat" (hva nå enn det egentlig er) er så mye bedre enn å spise 90% "vanlig mat".
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Å spise 100% "vanlig mat" (hva nå enn det egentlig er) er så mye bedre enn å spise 90% "vanlig mat".

Ja det er alle enige om så det er ikke noe vits i å diskutere det mer.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Hva skal jeg svare på? Jeg aner ikke hva "Norges beste fighter" er, men hvordan vet du at disse utøverene ikke bruker proteintilskudd? Fordi de påstår så? Og du sier at Carl Yngvar holder seg hovedsaklig til mat... betyr ikke dette at han bruker tilskudd?
Du kunne jo bare googlet det? "Norges beste fighter" er en tv-serie som gikk på Viasat. Jeg vet at kun en utøver brukte proteintilskudd fordi de viste hva de spiste, og kun en utøver brukte proteintilskudd.

Nei det betyr ikke at han bruker tilskudd.

Internett-ekspert, ja... der traff du spiker'n på hodet. Jeg jobber som yrkessoldat i en av Hærens mest profesjonelle avdelinger, hvor fysisk fostring er høyt prioritert. Det at jeg ble utnevnt som ansvarlig for den fysiske treningen i troppen min i fjor høst, skyldes nok, som du sier, at jeg er en Internett-ekspert. Det har ingenting å gjøre med at jeg har hatt 1-2 treningsøkter stort sett hver eneste dag siden i fjor vinter, lever på en høy-protein diett som inkluderer tilskudd, og har hatt en konstant forbedring på den fysiske formen, selv om jeg har en jobb som er svært fysisk krevende og utmattende til tider.
Dette beviser jo ingenting? Selvfølgelig blir du i bedre form av å trene.

Du understreker egentlig hovedpoenget her.. at nybegynnere tilegner fremgangen sin til proteinpulveret.

Jeg har også gått gjennom hele det opplegget der. Jeg hadde kassein og whey pulver, ZMA, multivitamin, kreatin og omega3. Etter hvert så fadet jeg bort fra tilskuddet, uten at dette gjorde noen som helst forskjell. Fremgangen var akkurat like middels uansett.

Og det har jeg vel aldri påstått, har jeg? Det er så ufattelig arrogant av dere å påstå at man ikke trenger pulver, bare fordi dere ikke bruker det! Så jævla fint for dere at dere får i dere all proteinen dere trenger gjennom mat, men det er ikke alle som er privilegerte nok til å ha tid til å lage og spise 4-5 proteinrike måltider om dagen. Jeg drikker den ene shaken min mens jeg småløper til jobben etter dagens første treningsøkt... hvordan i helvete skulle jeg ha erstattet de 50 gram med proteinene jeg får i meg i den shaken, med mat?!
Hvorfor går du inn for å misforstå? Jeg har kun gitt deg saklige innlegg, og ingen av de har vært at proteintilskudd er unødvendig fordi JEG ikke trenger det.

Hvorfor snakker du om 4-5 proteinrike måltider om dagen? Vanlig gjennomsnittlig norsk mat gir jo nok protein. Hvis du mener noe annet så må du heller argumentere for det.
Det samme gjelder argumentet ditt med 50g proteiner om mårningen, dette er et argument basert på premisser som du legger for deg selv. Du kunne erstattet de proteinene med en frokost med færre proteiner.

Hvis du synes det er mer praktisk å drikke en shake enn å spise to knekkebrød, så får nå bare det være. Denne diskusjonen går ikke på hva du synes er mest praktisk..men den går på om det er nødvendig med protein-tilskudd.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
En mann på 1.80 og 80 kilo som er 25 år og som trener 3-4 dager i uka har typisk et kaloriforbuk på rundt 2700 kalorier per dag. Med 15% protein så blir det 96 gram protein per dag eller 1.2 g/kilo.

Hvis han så skal gå ned 1 kilo per uke så må han ned i 1700 kalorier per dag som gir 60 gram protein per dag eller 0.75 g/kilo med et standard kosthold. Det er mindre enn det som trengs for å bevare muskelmassen til en person som er inaktiv, ifølge konservative anbefalinger.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

En mann på 1.80 og 80 kilo som er 25 år og som trener 3-4 dager i uka har typisk et kaloriforbuk på rundt 2700 kalorier per dag. Med 15% protein så blir det 96 gram protein per dag eller 1.2 g/kilo.

Hvis han så skal gå ned 1 kilo per uke så må han ned i 1700 kalorier per dag som gir 71 gram protein per dag eller 0.88 g/kilo med et standard kosthold. Det holder såvidt til å bevare muskelmassen til en person som er inaktiv, ifølge konservative anbefalinger.
Vet ikke om innlegget var tiltenkt meg? Jeg er iallefall ikke uenig i det du skriver, og håper heller ikke jeg har gitt inntrykk av å være uenig.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Kurdî

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 442
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 442

Her var det mye krangling og uenighet. Men en ting kan vi være enige om, Yngvar Andersen har chicken legs.


Av alle burde Yngvar selv begynne med proteinpulver. Det ser vist ikke ut som "vanlig", anti proteinpulver, kostholdet funker for han.
Alder: 23(1992)
Vekt: 85 kg
Høyde: 174 cm

Mine RM
Benkpress:     140 kg
Markløft:        2*220 kg
Knebøy:         180 kg

“The greatest barrier to success is the fear of failure.”

Trenings- og bildelogg: Kurdî's vei til suksess!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Vet ikke om innlegget var tiltenkt meg? Jeg er iallefall ikke uenig i det du skriver, og håper heller ikke jeg har gitt inntrykk av å være uenig.

Jeg tenkte vel på denne setningen :

Sitat
Vanlig gjennomsnittlig norsk mat gir jo nok protein

Du siterte forøvrig en versjon av innlegget mitt der jeg hadde regnet feil. Tallet skal være 0.75 g/kilo, under den konservative anbefalingen for å bevare muskelmassen hos en inaktiv person.

Så utsagnet ditt gjelder kun for personer som ikke prøver å gå ned i vekt. Så er det diskutabelt om 1.2 g/kilo er bra nok ellers også, spesielt når den personen skal øke muskelmassen. Hvis han prøver å øke 1 kilo per måned så krever det ca. 2350 kalorier ekstra protein (muskler er ca 28% protein) som blir ca 20 gram protein ekstra per dag. I tillegg til de 96 som gir 1.2g/kilo. Jeg har regnet ut i fra at kroppen er 50% effektiv på å utnytte proteinet til å bygge nytt muskelvev, et tall jeg fant i en artikkel.

Hvis han klarer seg med 1.2g/kilo og 2700 kalorier på null økning så må han nå opp i ca 1.45 g/kilo og 2780 kalorier som gir et behov for ca. 17.5% protein istedenfor 15%, for å øke 1 kilo fettfri masse per måned

For å oppsummere : Hvis du klarer deg med 15% protein når du skal holde vekten så får du likevel et problem når du skal ned i vekt (proteinprosenten må opp ganske mye fordi kaloriinntaket går ned) og også til en viss grad når du skal opp i vekt (proteinprosenten må noe opp for å dekke det som trengs for å bygge nytt muskelvev)
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Ja, noen av oss påstår at du godt kan gjøre det ene eller det andre. Noen påstår at du skal gjøre det ene. Og den beste grunnen ser ut til å være at de synes at det er "moralsk høyverdig" eller noe sånt. Å spise 100% "vanlig mat" (hva nå enn det egentlig er) er så mye bedre enn å spise 90% "vanlig mat".

SFV,

Ting vi er enige om.
Ja man kan spise både pulver og "vanlig mat".

Ting vi muligens er uenige om:
Er pulver bedre enn vanlig mat med tanke på muskelvekst?
Jeg mener nei

Dersom du allerede får i deg ca 1.8 - 2g protein per kilo kroppsvekt, får du enda mere muskelvekst ved å spise pulver i tillegg?
Jeg mener nei. (liker du å være chubby,kjør på;-)

Er det vanskelig/tidkrevende å spise vanlig mat og samtidig få i seg nok proteiner?
Jeg mener nei for de aller aller fleste, selv om de trener mye.

Er det moralsk høyverdig å spise "vanlig mat" kontra kost tilskudd?
Jeg mener nei. Dette er ikke ett moralsk spørsmål, men ett nødvendighetsspørsmål.

Er proteinhysteriet bransjeskapt?
Jeg mener ja.
Bare på denne siden i forumet reklameres det for: the legend stack (pent bilde av Ronnie), whey explode (get ready to grow),saw anabolic workout, mutant amino, Creabolic fra PF.
Er det rart at ungdom har problemer med å tro meg, når jeg sier at mine muskler er bygget med kjøtt, fisk, fugl, ris, poteter, frukt og grønnsaker?

Det har blitt slik at unge (spesielt) ikke tror det er mulig å legge på seg muskler uten pulver og piller. Da har det gått alt for langt.
Da er det flott at folk som Yngvar sier ting som de er.
Han har aldri ment å stigmatisere pulver brukere, men å opplyse om at det ikke er nødvendig med pulver for å bygge muskler.
I tillegg kan det være greit å minne mor og far på og følge litt med på poden eller podinnen dersom de "tar av" med tanke på kaloritelling, gram og tilskudd. Unge som blir helt hektet på kropp og ender opp i fitness eller bygge miljøer er veldig utsatt med tanke på det å begynne med AAS.

Selv mangeårige brukere av AAS anbefaler ikke ungdom å begynne med doping. For å minimere risiko snakker de gjerne om at kroppen bør være hormonelt utvokst først. Dvs over 25 år gammel hvis jeg ikke husker helt feil.

Jeg tror ingen mener å være slemme med pulverspisere i denne debatten, men ønsker å bevisstgjøre at dette ikke er nødvendige produkter. I tillegg ønsker man å mininere antall nye brukere av AAS.

Med flotte navn som creabolic, mutant amino og bilder av gjennomdopa menn på etikettene (enkelte produsenter), bør det være helt legitimt debatere nødvendigheten av tilskudd og tilskudds påvirkingskraft med tanke på AAS bruk. Da mener jeg påvirkningskraft på umyndige og ikke voksne mennesker.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Jeg tror ingen mener å være slemme med pulverspisere i denne debatten, men ønsker å bevisstgjøre at dette ikke er nødvendige produkter. I tillegg ønsker man å mininere antall nye brukere av AAS.

Det at dere blander AAS inn i en debatt om proteinpulver, viser bare hvor virkelighetsfjerne dere er. Dette er litt som SV på 50-tallet, når de var imot innføringen av fargefjernsyn i landet.

Proteintilskudd har kommet for å bli, og bruken vil bare øke, og det med god grunn... deal with it!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping
« #100 : 21. januar 2013, 21:37 »
Hovedproblemet er at proteinpulver ikke lenger smaker vondt. I gamle dager var det bare de mest hard-kåre som orket å drikke det. Hvis det kun var eggehvitepulver fra Prior og Lars Lundes protein som var tilgjengelig i dag så hadde ikke vært noe problem. Kanskje bortsett fra fislukta av prior-pulveret.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping
« #101 : 21. januar 2013, 22:34 »
Det at dere blander AAS inn i en debatt om proteinpulver, viser bare hvor virkelighetsfjerne dere er. Dette er litt som SV på 50-tallet, når de var imot innføringen av fargefjernsyn i landet.

Proteintilskudd har kommet for å bli, og bruken vil bare øke, og det med god grunn... deal with it!

Dette er to debatter i en.
Debatt 1: Er proteinkosttilskudd og andre lovlige tilskudd nødvendig for fremgang, eller er fremgangen like god ved godt kosthold. Ergo trenger vi som trener kosttilskudd i det hele tatt?

Debatt 2: Er markedsførigen av kosttillskudd ,der gjennombola personer brukes i promoteringen av produktene, med på å påvirke ungdom til å tro at man må ha tilskudd for å bli som forbildene sine?

Når denne fremgangen ikke kommer fort nok, er det en mindre terskel for de som tar slike tilskudd til å begynne med AAS i tillegg til kosttilskudd enn for de som aldri har tatt dem?

Dette er det helt legitimt å diskutere med tanke på problemantikken med AAS bruk blant umyndige og unge.

Deal with it selv;-)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping
« #102 : 21. januar 2013, 22:42 »
SFV,

Ting vi er enige om.
Ja man kan spise både pulver og "vanlig mat".

Ting vi muligens er uenige om:
Er pulver bedre enn vanlig mat med tanke på muskelvekst?
Jeg mener nei

@@@Sannsynligvis ikke så stor forskjell men melkeprotein (inkludert kasein) tas raskere opp av tarmen enn en del andre typer protein og forskjellen kan være veldig stor. Og animalsk protein er typisk mer komplett enn vegetabilsk protein. En veganer får mye styr med å få i seg brukbart med protein.

Dersom du allerede får i deg ca 1.8 - 2g protein per kilo kroppsvekt, får du enda mere muskelvekst ved å spise pulver i tillegg?
Jeg mener nei. (liker du å være chubby,kjør på;-)

@@@Ikke hvis kvaliteten på proteinet er bra nok.

Er det vanskelig/tidkrevende å spise vanlig mat og samtidig få i seg nok proteiner?
Jeg mener nei for de aller aller fleste, selv om de trener mye.

@@@For en del er tidsklemma et definitivt problem. For andre er det faktum at de bor hos foreldrene og ikke kan bestemme akkurat hvilken mat de skal spise, et problem. Da er en mulighet å spise det som er og supplere med en konsentrert proteinkilde i tillegg. Og så er det mange som ikke har så godt av å spise for mye kjøtt og drikke for mye melk.

Er det moralsk høyverdig å spise "vanlig mat" kontra kost tilskudd?
Jeg mener nei. Dette er ikke ett moralsk spørsmål, men ett nødvendighetsspørsmål.

@@@Hun fitnessdama i forsvaret i den nye videoen på forsiden her sier hun drikker proteinshake som om det var en erstatning for sjokolade. Det kan tenkes at en del ganske enkelt liker smaken, akkurat som en del liker smaken på sjokolademelk som også brukes som restitusjonsdrikk.

Er proteinhysteriet bransjeskapt?
Jeg mener ja.

@@@Proteinpulverbransjen markedsfører seg akkurat som alle andre bransjer gjør. På en side som den her, så er reklamen målrettet. Som den ofte er i en del andre sammenhenger. Dette vet jeg en del om siden jeg jobber i en bransje relatert til markedsføring. Det er mye rart som i stor grad er "bransjeskapt" i det norske samfunnet, ofte gjennom effektiv markedsføring, i noen tilfeller gjennom monopolisering. Inkludert "vanlig mat", det som typisk finner veien til norske kjøkken. Hvis man går en del tiår tilbake så var norske matvaner ekstremt forskjellig fra det de er nå. Og det er hovedsaklig bransjeskapt, etter min mening.

Bare på denne siden i forumet reklameres det for: the legend stack (pent bilde av Ronnie), whey explode (get ready to grow),saw anabolic workout, mutant amino, Creabolic fra PF.

@@@Det er viktig å forstå at anabolic og anabol betyr muskeloppbyggende, mens anabole steroider er hormoner som blant annet har en muskeloppbyggende effekt. I så måte så gjenspeiler det uttrykket i det minste noe reellt ved produktet. Men det er en del andre fraser som er mer unødvendige. Heldigvis så er mesteparten av det greiene der noe som stammer fra utenlandske produsenter og importerte produkter. Hvorfor skal de selge det ? Kanskje fordi markedet krever det som igjen kan være et utslag av effektiv markedsføring i muskelblader og på internett generelt.

Er det rart at ungdom har problemer med å tro meg, når jeg sier at mine muskler er bygget med kjøtt, fisk, fugl, ris, poteter, frukt og grønnsaker?

@@@Det er vel like mye det at en del tror at du ikke har klart det uten anabole steroider og da blir det ikke noe bedre når du påstår at du ikke har brukt proteinpulver heller.

Det har blitt slik at unge (spesielt) ikke tror det er mulig å legge på seg muskler uten pulver og piller. Da har det gått alt for langt.

@@@Jeg synes det er helt greit å promotere det faktum at det går an å få i seg nok med næringsstoffer fra "vanlig mat" istedenfor ved hjelp av proteinpulver, hvis man går inn for det. Men det betyr ikke at det er nødvendig å drive heksejakt på proteinpulver, proteinpulveraktører og folk som bruker proteinpulver. Det er noe helt annet.

Da er det flott at folk som Yngvar sier ting som de er.
Han har aldri ment å stigmatisere pulver brukere, men å opplyse om at det ikke er nødvendig med pulver for å bygge muskler.

@@@Jeg synes at å påstå at proteinpulver er en inngangsport til doping er å ha liten respekt for folks vurderingsevne, inkludert ungdoms vurderingsevne. Det viktigste er å ha kunnskap om hva ting er og hvordan de fungerer. Det verste som er er når folk tror at alt annet enn steroider har ingen effekt eller når de tror at alt annet en "vanlig mat" er i omtrent samme kategori som steroider. Da blir overgangen over til steroider gjerne veldig kort.

I tillegg kan det være greit å minne mor og far på og følge litt med på poden eller podinnen dersom de "tar av" med tanke på kaloritelling, gram og tilskudd. Unge som blir helt hektet på kropp og ender opp i fitness eller bygge miljøer er veldig utsatt med tanke på det å begynne med AAS.

@@@Den siste setningen der er egentlig poenget. Bare det at folk blir hektet på trening gjør at det er et faremoment der. De kan likesågodt gå direkte fra "vanlig mat" og rett over på steroider (og da spise proteinpulver etc i tillegg). Men med mer kunnskap om hva de forskjellige tingene er så blir det lettere å unngå den utviklingen. Det er mye bedre enn å sette igang med skremselspropaganda mot alt som er for å plassere folk lengst mulig unna steroider. Veien forblir likevel ganske kort, uten kunnskap.

Selv mangeårige brukere av AAS anbefaler ikke ungdom å begynne med doping. For å minimere risiko snakker de gjerne om at kroppen bør være hormonelt utvokst først. Dvs over 25 år gammel hvis jeg ikke husker helt feil.

@@@Folk i puberteten er enda mer utsatt i forhold til skadevirkninger av anabole steroider, ja.

Jeg tror ingen mener å være slemme med pulverspisere i denne debatten, men ønsker å bevisstgjøre at dette ikke er nødvendige produkter. I tillegg ønsker man å mininere antall nye brukere av AAS.

@@@Hva er det som er et "nødvendig" produkt ? Er det det Stalin har godkjent som proletært ? Det høres veldig kommunistisk ut for meg.

Med flotte navn som creabolic, mutant amino og bilder av gjennomdopa menn på etikettene (enkelte produsenter), bør det være helt legitimt debatere nødvendigheten av tilskudd og tilskudds påvirkingskraft med tanke på AAS bruk. Da mener jeg påvirkningskraft på umyndige og ikke voksne mennesker.

@@@Å angripe den ofte veldig sære markedsføringen av mer eller mindre uskyldige produkter det er jeg helt enig i at man godt kan gjøre. Den kan nok føre til at folk til slutt innbiller seg at siden de allerede spiser proteinpulver o.l. så kan de likesågodt begynne med anabole steroider med det samme, siden det er omtrent den samme greia. Faktisk så kan skremselspropaganda mot proteinpulver bidra til den effekten. Dvs at hvis folk først bestemmer seg for at de ikke gidder å være med på "anti-kosttilskudds"-opplegget så blir det enklere å skeie ut helt. Igjen så er det da bedre at folk får kunnskap om hva de enkelte tingene faktisk er, inkludert hva produktet som skjuler seg bak markedsføringen faktisk er.
.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping
« #103 : 21. januar 2013, 22:58 »
Det at dere blander AAS inn i en debatt om proteinpulver, viser bare hvor virkelighetsfjerne dere er. Dette er litt som SV på 50-tallet, når de var imot innføringen av fargefjernsyn i landet.

Fordi de mente det var unødvendig. Faren min på 70 husker det der ganske godt (det var vel egentlig på 60-tallet) og det var akkurat sånn det var.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping
« #104 : 21. januar 2013, 23:01 »
Dette er to debatter i en.
Debatt 1: Er proteinkosttilskudd og andre lovlige tilskudd nødvendig for fremgang, eller er fremgangen like god ved godt kosthold. Ergo trenger vi som trener kosttilskudd i det hele tatt?

Debatt 2: Er markedsførigen av kosttillskudd ,der gjennombola personer brukes i promoteringen av produktene, med på å påvirke ungdom til å tro at man må ha tilskudd for å bli som forbildene sine?

Når denne fremgangen ikke kommer fort nok, er det en mindre terskel for de som tar slike tilskudd til å begynne med AAS i tillegg til kosttilskudd enn for de som aldri har tatt dem?

Dette er det helt legitimt å diskutere med tanke på problemantikken med AAS bruk blant umyndige og unge.

Deal with it selv;-)

For 20-30 år siden så trodde folk at du kunne bli omtrent like stor som Mr. Olympia ved å trene hardt og spise nok. Idag så er det vel omtrent ingen som tror at det går an lenger. Ikke i nærheten engang. Hele greia har blitt et freakshow, i så måte.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!