Skrevet av Emne: Kjøpe bil til høsten!  (Lest 15536 ganger)

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #60 : 05. februar 2009, 22:56 »
Hørtes ut som du hadde noe speiell hat mot japanske biler...Neida..hehe

Men det er nok sant at en MB kan aldri sammenliknes med Toyota Corolla.

Men nå er det snakk om at trådstarteren vil en billig bil, som bruker lite bensin og samtidig har lav forsikring.
En MB, Audi, BWM, fyller ikke disse kravene. De har sikkert sterke motor og mye hester og komfort. Trådstarteren ser etter noe for å komme seg fra A - B.
Takk for påminnelsen SmileySmiley
Jeg ser etter en førstebil! Skal ikke ha noe vidunder med 65461HK, osv osv... Skal bare ha en som varer en del år og som ikke bruker mye bensin og som ser sånn passe bra ut Smiley
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #61 : 05. februar 2009, 23:43 »
Trekk inn pusten dypt......

En gjennomsnittlig bil i Norge er 10,7 år, så 10 år er meget viktig.

Det jeg prøver å forklare er at: japanske biler gjør det bra på feilstatestikken pga få kjørte km og at alle bortsett fra honda er gubbebiler som ikke kjøres over 0,1g i svingene.
Har du en toyota, mazda, mitsubishi, suzuki eller subaru som har kjørt likt antall km som en Audi, BMW, Merc, SAAB eller Volvo så kommer ikke riskokerne særlig bra ut, dessuten har de ikke noe i nærheten av komforten til Europérne, bilen har enkle konstruksjoner og de blir billigere av den grunn.
Kjenner flere som kjører taxi og de nekter å kjøre riskokere, med unntak av nyere avensis, men den er kjedelig, en bil som volvo 240 på 70-80 tallet.

Dette er jo bare tull, dessuten tror jeg du må undersøke litt hva de egentlig lager av biler i Japan, det er slettes ikke bare gubbebiler for å si det sånn. De fleste kommer ikke til Norge, og dermed antar nordmenn at de lager bare gubbebiler eller "riskokere". (Jeg kan sikkert lage en liste med over 50 sportslige Japanske biler) Kan for eksempel slenge ut en "riskoker" som har knust Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT og Bugatti Veyron på Nurburgring;



Og nei, dette er da ikke noe dummere eksempel enn å sammenligne en Toyota Corolla eller Avensis (som du tydeligvis mener er de eneste biltypene de lager der borte) med noe som må være Mercedes SL serien, BMW M serie eller Audi S og RS serie siden det snakkes om hvor heftig de kjøres i forhold. Det faktum at du omtaler Japanske biler som riskokere sier meg at du overhodet ikke har respekt for Japansk bilindustri, som i og for seg er helt greit og veldig, veldig norsk.

Vi blir sikkert ikke enige da våre preferanser later til å sprike veldig, men du må da kunne innrømme at

A: Ikke alt fra Japan er gubbebiler

B: Det finnes da vitterlig gubbebiler fra Tyskland også

 Smiley

Edit; før noen klager; jeg har kjørt veldig mye forskjellige biler, alt fra gammel Fiat 500 og Mini Cooper til BMW M3, Volvo V70R, Impreza WRX RA og Audi RS2.

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #62 : 06. februar 2009, 06:22 »
også må dere ikke få tråstarter til å tru at det ikke finnes Audi og BMW'r som ikke bruker under 1 liter på mila, og som ikke har under 200 hester.

En litt eldre BMW 318(f. eks 93 modell) er en grei bil. dem bruker ikke mye bensin, og BMW er generelt holdbare biler, og et veldig kurrant utseende. e36 heter den mest vanlige varianten.

Audi har jo audi 80 og audi 90'r som er greie biler også. bare du unngår 2,3 liter og oppover, da dette er rekkefemmer eller V6'r som er glade i bensin.

Minuset er jo at delene alltid er dyrere enn på japse biler, men har du et greit eksemplar vil jeg tro du slipper å bytte så mye deler på disse. som sagt, BMW er holdbare biler/motorer.

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #64 : 06. februar 2009, 13:35 »
Delene er kanskje generelt litt dyrere til mange europeere, men om du leter litt kan du fort finne deler til en ok pris, da det ofte finnes veldig mange forhandlere av deler til for eks bmw. Delene til min mitshubishi var i hvertfall ikke billiger enn delene til min bmw.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #65 : 06. februar 2009, 14:42 »
BMW 318 er kurant, uten masse motor slites drivverk mye mindre, og det vil uansett være færre feil på en modell med små motor alternativer, av naturlige årsaker.
Angående deler, du må ikke kjøpe originale eller helt nye deler, det er det ikke verdt med mindre bilen er helt ny, verdifull (150.000 kroner +) eller et slags samleobjekt som vil rase i verdi med uoriginale deler.
Uoriginale deler vil ofte koste fra halvparten og helt ned i en sjettedel av en original!  Wink
Som mobil sier så finnes det tyskere med mer "gjennomsnittlige" motorer og utstyrsnivå.
VW Passat, Golf 1.4 eller tidligere modell TDi, VW's 1.9 turbodiesel er en meget bra motor!
Ellers har du Audi A4, også her kan diesel anbefales men 1.8 bensin er også et fint alternativ som ikke tapper lommeboken (dog Audi A4 er ikke det billigste å forsikre om du er ung).
Mercedes har jo C klassen og BMW har 316, 318 og 518, sistnevnte fåes vel også som 2 liters diesel tror jeg (altså en 520d da).

En eneste ting vil jeg bare si til slutt; det meste fra Frankrike bør du styre unna, de har en del stilige biler som er både praktiske og økonomiske (ved første øyekast) men det rasler, løsner og ryker og smeller litt for mye i disse bilene i min erfaring (dog Peugeot 307 og Citroen C3 later til å være litt mer solide).

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #66 : 06. februar 2009, 15:29 »
Og 406? Noen som har hatt en slik bil?

Synes at den er ganske finn både inne og ute samtidig som at det er en grei prsi på de...
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #67 : 06. februar 2009, 16:19 »
Takk for fine svar, Mummelmann Smiley
Synes ikke den BMW 318 så så værst ut nei Tongue
Er vel ganske grei som første bil vil jeg tro Smiley
Var interessant det du nevnte med uorginale deler!
Hvis det er mulig å bruke slike deler, kan det være ganske billig å skifte ut et par ting på bilen, siden det ikke er noen ny bil jeg skal ha Smiley

Akkurat nå tyder ting på at jeg går for en bmw 318. Om ikke noen har noen innvendinger angående den avgjørelsen Wink
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #68 : 06. februar 2009, 16:36 »
Takk for fine svar, Mummelmann Smiley
Synes ikke den BMW 318 så så værst ut nei Tongue
Er vel ganske grei som første bil vil jeg tro Smiley
Var interessant det du nevnte med uorginale deler!
Hvis det er mulig å bruke slike deler, kan det være ganske billig å skifte ut et par ting på bilen, siden det ikke er noen ny bil jeg skal ha Smiley

Akkurat nå tyder ting på at jeg går for en bmw 318. Om ikke noen har noen innvendinger angående den avgjørelsen Wink
Jada som Mummelmann sa fullt mulig å bruke uoriginale deler. Dersom du plutselig trenger litt dyrere deler til denne typen bil kan forumet bimmers.no være ein grei plass å se etter brukte deler.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #69 : 06. februar 2009, 16:41 »
Og 406? Noen som har hatt en slik bil?

Synes at den er ganske finn både inne og ute samtidig som at det er en grei prsi på de...

Med 406 er det faktisk de litt grovere alternativene som er mest holdbare, HPI, turbo (både HPI og turbo er 4 sylindret 2 liters motor) og V6 utgavene! Har kjørt en 406 turbo, en god venn som hadde en i mange år, den gikk veldig bra til tross for reativt lav effekt (rundt 150 hester) og hadde ganske få problemer selv om den etter hvert hadde rullet 230.000 kilometer, dreiemomentet i den motoren er voldsomt (for en bil i denne klassen og med bensin) noe som gjør at den drikker litt mindre enn en skulle tro da motoren jobber lett hele tiden.
Det vanligste med 406 av alle typer er vel forstillings problemer og bremser bak, de ruster faktisk veldig lite og motorene fungerer stort sett fint.
De med elektriske vinduer har et noe hårete el-anlegg da, en del småfeil, men slik er det med mange biler i lav eller middels prissjikte med en del elektronikk.

406 er en brukbar bil, liker designet på dem godt og de er gode å kjøre også! Ville anbefalt HPI utgaven med tanke på pris, effekt, utstyr og hvor lett de er å finne!  Smiley

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #70 : 06. februar 2009, 17:00 »
Jada som Mummelmann sa fullt mulig å bruke uoriginale deler. Dersom du plutselig trenger litt dyrere deler til denne typen bil kan forumet bimmers.no være ein grei plass å se etter brukte deler.
Tusen takk for hjelpen Smiley
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #71 : 06. februar 2009, 17:09 »
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #72 : 06. februar 2009, 17:32 »
318 skal ikke være noe problem. Veldig vanlig førstebil/ungdomsbil. Hadde en 320 før, den hadde rekkesekser som bruker litt mer bensin, men med fin lyd i Smiley får din del bør det funke meget fint med en 318. Godt å se at du tar til deg infoen man prøver å gi deg, hehe..

Utlogget Chremmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

  • Fræna Atletklubb
Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #73 : 06. februar 2009, 17:37 »
Hehe  biggrin
Alder: 18år
Vekt: 114kg
Høyde: 1.90cm

Trent siden November 07

Klubb: Fræna Atletklubb

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Kjøpe bil til høsten!
« #74 : 06. februar 2009, 19:19 »

Den har høy kilometerstand men ser ut til å være usedvanlig godt vedlikeholdt! Har lite erfaring med Peugeot sine diesel motorer men som regel går dieselen omtrent dobbel så langt som sine bensinbrødre, tror den er veldig kurant i sin prisklasse.
Om jeg skulle sett på den ville jeg sjekket hvilke slitedeler som er byttet og kikket på bremser og hjuloppheng.
Lakken og dekkene så bra ut, noe som kan si overraskende mye om hvordan folk behandler bilen sin, kjører man på slitte dekk og har en haug med skjønnhetsfeil er man sannsynligvis ikke særlig forsiktig med bilen sin ellers heller.
Interiøret ser jo kjempebra ut! Tror denne har fåt godt stell og regelmessig service, i tillegg kan pris diskuteres står det, kanskje man kan få noen tusenlapper i avslag?  Smiley
277.000 kilometer er uansett ikke mye på en 96 modell (som er diesel i tillegg)!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!