Skrevet av Emne: High Bar VS Low Bar Squat  (Lest 28770 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

High Bar VS Low Bar Squat
« : 19. januar 2011, 21:17 »
Har noen en kommentar til Rippetoes syn på vektløfteres knebøytrening?

http://www.youtube.com/watch?v=mC5-g1Ugmgc#noexternalembed&feature=related

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #1 : 19. januar 2011, 21:19 »
Folk må forstå at vektløftere trener bøy slik de gjør, fordi de skal ha sterke nok quads til å kunne sette seg dypt når de støter og rykker og klare å trøkke seg opp av hullet. En slik posisjon vil man bestandig ha spissede knær og en nogenlunde rett overkropp. Da er det rimelig smart å trene på å bli sterk i den posisjonen.
Styrkeløftere trenger ikke å gå så dypt i konkurranse og de vil gjerne maksimere hvor mange kg de får opp, den optimale teknikken for en styrkeløfter vil da være "bestemt" utifra hans antropometri, sterke og svake muskelgrupper  og slike ting.
Non Plus Ultra

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #2 : 19. januar 2011, 23:23 »
Folk må forstå at vektløftere trener bøy slik de gjør, fordi de skal ha sterke nok quads til å kunne sette seg dypt når de støter og rykker og klare å trøkke seg opp av hullet. En slik posisjon vil man bestandig ha spissede knær og en nogenlunde rett overkropp. Da er det rimelig smart å trene på å bli sterk i den posisjonen.
Styrkeløftere trenger ikke å gå så dypt i konkurranse og de vil gjerne maksimere hvor mange kg de får opp, den optimale teknikken for en styrkeløfter vil da være "bestemt" utifra hans antropometri, sterke og svake muskelgrupper  og slike ting.

Så du hele filmen? Han sier at frontknebøy er for å komme seg opp fra sitten, mens lowbar-bøy er for å styrke draget. Olympic squat blir en slags mellomting som vektløftere ikke trenger.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #3 : 19. januar 2011, 23:25 »
På dette punktet er jeg uenig med Rip. Vektløfting har blitt analysert ihjel i øst-europa siden 70tallet, hadde dette vært noe som hadde gitt en drastisk økning til vektløftere ville det blitt oppdaget for over 30år siden i Sovjet.
Non Plus Ultra

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #4 : 19. januar 2011, 23:34 »
På dette punktet er jeg uenig med Rip. Vektløfting har blitt analysert ihjel i øst-europa siden 70tallet, hadde dette vært noe som hadde gitt en drastisk økning til vektløftere ville det blitt oppdaget for over 30år siden i Sovjet.

In Soviet Russia, weightlifting analyze you.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #5 : 20. januar 2011, 00:49 »
På dette punktet er jeg uenig med Rip. Vektløfting har blitt analysert ihjel i øst-europa siden 70tallet, hadde dette vært noe som hadde gitt en drastisk økning til vektløftere ville det blitt oppdaget for over 30år siden i Sovjet.

Ja, skulle vel tro de vet hva de gjøre. Men du Hernes, er vel som jeg skjønner styrkeløfter. Kunne tenkt meg en kommentar fra en vektløfter.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #6 : 20. januar 2011, 00:55 »
Ja, skulle vel tro de vet hva de gjøre. Men du Hernes, er vel som jeg skjønner styrkeløfter. Kunne tenkt meg en kommentar fra en vektløfter.

Joda, han er styrkeløfter. Men han er vel også kanskje en av de som har best oversikt over treningsprogrammer, mentalitet osv fra øst-blokken.
Vil du spørre en som har sett alt, spør Dietmar Wolf
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #7 : 20. januar 2011, 00:57 »
Joda, han er styrkeløfter. Men han er vel også kanskje en av de som har best oversikt over treningsprogrammer, mentalitet osv fra øst-blokken.
Vil du spørre en som har sett alt, spør Dietmar Wolf

OK

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #8 : 20. januar 2011, 01:02 »
OK
Det var et helt seriøst svar, Dietmar var vektløfter på høyt nivå, han ble tatt ut på OL laget til øst-tyskland, men røyk quadriceps og fikk ikke deltatt. Han reiste rundt i øst-blokken i mange år for å samle info om treningene til de beste vektløfterne.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #9 : 20. januar 2011, 09:59 »
Det var et helt seriøst svar, Dietmar var vektløfter på høyt nivå, han ble tatt ut på OL laget til øst-tyskland, men røyk quadriceps og fikk ikke deltatt. Han reiste rundt i øst-blokken i mange år for å samle info om treningene til de beste vektløfterne.

Var for såvidt seriøst fra meg og,  men jeg kunne tenke meg en meningsutveksling. Fint med kunnskapsrike styrkeløftere, men innlegg fra vektløftere hadde vært interessant.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #10 : 20. januar 2011, 16:03 »
Var for såvidt seriøst fra meg og,  men jeg kunne tenke meg en meningsutveksling. Fint med kunnskapsrike styrkeløftere, men innlegg fra vektløftere hadde vært interessant.
hva mener du som har master i knebøy?

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #11 : 20. januar 2011, 16:39 »
I Low bar possisjonen blir ryggen liggende lenger fremover en det den gjør med høy possisjon.

Den høye possisjonen kan utføres på en måte hvor vinklene sett fra siden ligner merre på vinklene til frontbøyens vinkler. Og siden det er for vendinga vi trener beinstyrken, mener jeg at vi bør trene nermest di possisjonene som oppstår i en vending. Som er med høy possisjon.

Derfor ser ikke jeg noen grunn til at vektløftere skal senke stangen ned i lav possisjon.

Grunn til og trene knebøy bak er for og få høyere belastning, både kilo og volum.

At Rippetoe ikke har funnet noen som argumenterer i mot han ser jeg ikke som en god nok grunn til og følge hans råd her. Jeg har trent med trenere med høyere utdannelse i vektløfting i fra Polen, Tyskland, Ungarn og Latvia, Og flere flinke Norske trenere og ingen av dem har bedt meg eller noen av di andre og senke stanga.






Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #12 : 20. januar 2011, 16:53 »
I Low bar possisjonen blir ryggen liggende lenger fremover en det den gjør med høy possisjon.

Den høye possisjonen kan utføres på en måte hvor vinklene sett fra siden ligner merre på vinklene til frontbøyens vinkler. Og siden det er for vendinga vi trener beinstyrken, mener jeg at vi bør trene nermest di possisjonene som oppstår i en vending. Som er med høy possisjon.

Derfor ser ikke jeg noen grunn til at vektløftere skal senke stangen ned i lav possisjon.

Grunn til og trene knebøy bak er for og få høyere belastning, både kilo og volum.

Men frontbøy er jo mer likt det å sette seg opp etter vending enn high bar squat. Og low bar squat kan man ha enda høyere belastning med enn med high bar squat. Argumentet til Rippetoe er jo at det er jo at knebøy med høy stang er en dårlig mellomting mellom både lavstangbøy og frontbøy.

Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #13 : 20. januar 2011, 17:08 »
mener at en av argumentene for rippetoe for nettopp dette (gidder ikke se videoen, men vet han har nevnt d en eller anna plass, mulig i en anna video eller artikkel) er at grunnen til å trene bøy er kun for å bli sterkere generelt sett, og selv om vendinger og frontbøy og highbar bøy har sin plass, er den mest effektive måte å bli sterk fortest mulig lowbar squat.
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: High Bar VS Low Bar Squat
« #14 : 20. januar 2011, 17:23 »
Men frontbøy er jo mer likt det å sette seg opp etter vending enn high bar squat. Og low bar squat kan man ha enda høyere belastning med enn med high bar squat. Argumentet til Rippetoe er jo at det er jo at knebøy med høy stang er en dårlig mellomting mellom både lavstangbøy og frontbøy.
ja, så derfor er front viktigst og mest relevant, men det var vel ikke temat her. men som jeg sa så er vektløfter bøyen oftest utført med nermere vinkler til front bøyens, så derfor vill vel en vektløfter bøy med ganske oppreist rygg gi en mere lignende styrke som front bøyen.

greit og trene en del av bøy løfta bak, for og avlaste hals og kragebein.

Han sammenligna possisjonene i low bar bøyen med possisjonene i drag og mark, så da andbefaler jeg at man trener drag og mark for å styrke di possisjonene og front og high bar bøy for bein styrken for vending.

Argumentet mitt er at Rippetoes argumenter ikke holder mål bare fordi ingen har diskutert dette med ham enda, burte være flere som kan diskutere dette med han som har mere greie på dette en meg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!