Skrevet av Emne: For høye nivåer av kreatinin  (Lest 43620 ganger)

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #30 : 07. november 2009, 19:07 »
"Problemet" er at kreatinin brukes som en indikator på nyreproblemer. Ved å ta kreatin tilfører du kroppen kreatinin (restprodukt) som fører til for høye verdier og man kan ikke bruke kreatininn resultatet fra en blodprøve som en indikator lengre. Mener å ha lest at den eneste målemetoden som da fungerer er urinprøver over en viss periode, men jeg husker ikke detaljene desverre.

Hvis du er redd for om det er pga. kreatinen eller nyrene dine er det bare å la kreatinen stå ubrukt et par mnd. og ta ny prøve. Hvis verdiene er tilbake til normale kan man gå ut ifra at nyrene dine fungere som de skal og du kan begynne med kreatin igjen. Hvis ikke kan du ha et problem.

Merk bruken av ordet kan, jeg kan ikke garantere for det er trygt å ignorere legen din, men allmenn leger har sjelden kunnskap eller interesse for sportstilskudd og velger det trygge, nemlig å "forby" kreatin. Kan evt. prøve å oppsøke en lege som jobber mer mot sportsutøvere som kan mer om effekt og bieffekt av kreatin.

Utlogget snillguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #31 : 07. november 2009, 19:16 »
Jepps d386yv, vi tenker ganske likt. Jeg tenker at de måler kreatininnivåene for å finne ut av noe som er galt, men at mine verdier mest sansynlig er grunnet kreatininntaket jeg nå har.

Jeg har allerede kutta kreatinen, og her ikke tenkt til å bruke det med det første. Wink Det jeg egentlig er mest nervøs for nå er at det faktisk er medikamentene jeg tar som fucker nyrene, for de vil jeg helst slippe å kutte ut Wink

Jeg hører på legen helt til jeg eventuelt har normale verdier igjen, da kan han bare ta seg en bolle. Dog påstod han at det er skadelig med høye nivåer selv om det er grunnet kosttilskudd og periodevis..... Tror egentlig ikke han har noe å basere det på, men man kan jo aldri vite Wink

Hvis andre har noen resultater av kreatininprøver under kreatinkur å komme med så er jeg takknemlig. Wink Eller andre ting da. Føler meg som ei kjærring nå, hehe. Wink

/T


Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #32 : 08. november 2009, 13:28 »
Så konklusjonen er at kreatin kan føre til nyreproblemer her?
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #33 : 08. november 2009, 13:35 »
Så konklusjonen er at kreatin kan føre til nyreproblemer her?
Nei. Slik jeg leser innlegget ovenfor så fører kreatin til forhøyede nivåer av kreatinin. Forhøyede kreatinin nivåer brukes som indikator for nyresykdommer. Med andre ord: Når man har høye kreatinin nivåer så kan dette tyde på nyresykdom, men for folk som bruker kreatin vil dette være en verdiløs indikator.

EDIT: Legen har tydeligvis sagt at forhøyede kreatinin-nivåer kan være skadelig over tid. Men det er det ingen bevis for slik jeg kan se det.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #34 : 08. november 2009, 14:18 »
Ok, da kan du jo be gutten spise kreatin til middag i et par uker til og se hvor lenge nyrene hans lever. Jeg ville heller stolt på legen og sluttet med kreatin Tongue
menmen.
Da var vist ikke det konklusjonen her  Smiley
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #35 : 08. november 2009, 15:46 »
Ok, da kan du jo be gutten spise kreatin til middag i et par uker til og se hvor lenge nyrene hans lever. Jeg ville heller stolt på legen og sluttet med kreatin Tongue
menmen.
Da var vist ikke det konklusjonen her  Smiley
Man kan jo tolke det dithen at legen mener det er skadelig med høye nivåer fordi dette indikerer nyresykdom. Det er i alle fall, så vidt jeg vet, ingen studier som konkluderer med at kreatin(in) er skadelig for deg. Det produseres jo naturlig i kroppen og finnes i kjøttvarer.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #36 : 08. november 2009, 16:32 »
Man kan jo tolke det dithen at legen mener det er skadelig med høye nivåer fordi dette indikerer nyresykdom. Det er i alle fall, så vidt jeg vet, ingen studier som konkluderer med at kreatin(in) er skadelig for deg. Det produseres jo naturlig i kroppen og finnes i kjøttvarer.
Helt riktig!

Jeg har jevnt og trutt kreatinin på 130-150, helt ufarlig og bare et tall, ikke noe annet.

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #37 : 08. november 2009, 17:05 »
Min erfaring med kreatin er at jeg får forhøyet blodtrykk&vondt i hodet fordi om jeg bare bruker det som anbefalt.
Ved overforbruk/misbruk av kreatin har 2 stk.Jeg kjenner blitt lagt inn på sykehus med veldig høyt blodtrykk.I det ene tilfellet var det  snakk om urent kreatin.
Man kan jo tolke det dithen at legen mener det er skadelig med høye nivåer fordi dette indikerer nyresykdom. Det er i alle fall, så vidt jeg vet, ingen studier som konkluderer med at kreatin(in) er skadelig for deg. Det produseres jo naturlig i kroppen og finnes i kjøttvarer.
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #38 : 08. november 2009, 17:09 »
Min erfaring med kreatin er at jeg får forhøyet blodtrykk&vondt i hodet fordi om jeg bare bruker det som anbefalt.
Ved overforbruk/misbruk av kreatin har 2 stk.Jeg kjenner blitt lagt inn på sykehus med veldig høyt blodtrykk.I det ene tilfellet var det  snakk om urent kreatin.
Ble det påvist at det var kreatinet som var grunnen til disse plagene? Dersom det var urent kreatin så betyr vell dette at det var noen andre stoffer de reagerte på, ikke kreatinet i seg selv?

Jeg nekter ikke for at du kan ha reagert negativt i en periode med bruk av kreatin, men såvidt jeg vet er det ingen studier som peker på at kreatin kan ha noen som helst helseskadelig effekt.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #39 : 08. november 2009, 17:13 »
Har du lest alle studier om kreatin altså?Jeg har brukt det periodevis i mange år.
Jeg brukte ikke andre kosttilskudd hver gang jeg brukte kreatin så det er tydelig at det skjer noe når man bruker kreatin,binder salt/vann i kroppen mm
Ble det påvist at det var kreatinet som var grunnen til disse plagene? Dersom det var urent kreatin så betyr vell dette at det var noen andre stoffer de reagerte på, ikke kreatinet i seg selv?

Jeg nekter ikke for at du kan ha reagert negativt i en periode med bruk av kreatin, men såvidt jeg vet er det ingen studier som peker på at kreatin kan ha noen som helst helseskadelig effekt.
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #40 : 08. november 2009, 17:18 »
Har du lest alle studier om kreatin altså?Jeg har brukt det periodevis i mange år.
Jeg brukte ikke andre kosttilskudd hver gang jeg brukte kreatin så det er tydelig at det skjer noe når man bruker kreatin,binder salt/vann i kroppen mm
Nei jeg har ikke lest alle studier om kreatin, men dersom det hadde komt ut en forskningsrapport der det ble konkludert med at kreatin var farlig tror jeg det hadde blitt nevnt her på treningsforum, og siden jeg er pålogget her 24/7 hadde jeg nok fått det med meg Wink. Det er klart at det kan være at for høye kreatinnivåer er skadelig, men (såvidt jeg vet) så er det ingen studier som konkluderer med dette.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Frank T Tank

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 235
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 235

  • Failure is not an option..Drammen Strongman
Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #41 : 08. november 2009, 17:25 »
Det var bare ett tips til de som ikke har prøvd/er uinvidde i bruken av kreatin.
I sammenheng med at personer reagerer forskjellig på ulike kosttilskudd mm tror jeg bare at det kan være greit å ta noen prøver underveis.
Nei jeg har ikke lest alle studier om kreatin, men dersom det hadde komt ut en forskningsrapport der det ble konkludert med at kreatin var farlig tror jeg det hadde blitt nevnt her på treningsforum, og siden jeg er pålogget her 24/7 hadde jeg nok fått det med meg Wink. Det er klart at det kan være at for høye kreatinnivåer er skadelig, men (såvidt jeg vet) så er det ingen studier som konkluderer med dette.
140kgx3m farmers
410 kgx3m Yoke
180 kgx1 Stein H=110 cm
450 kgx4 Dekk
121 kg Stokk
116 kg Apollons

Strongman Training http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88396.msg1419589#msg1419589

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #42 : 08. november 2009, 21:48 »
Kreatinin er ett "avfallsprodukt" av kreatin og kreatinfosfat og skilles ut i urinen. Mengden kreatinin som skilles ut i friske mennesker, som ikke tar kreatintilskudd, er proposjonalt med mengde kreatinfosfat i kroppen, og kan derfor brukes som ett grovt estimat av muskelmasse. Normalnivået av kreatin i serum hos menn er 70-125 µmol/L. Alder, aktivitet etc. spiller også en stor rolle når det gjelder hvor i referanseområdet man ligger. Hvis du har ett kosthold bestående av mye kjøtt/fiske så vil du ha ett relativt høyt inntak av kreatin, og derfor også sannsynligvis ligg høyt i referanseområdet hva gjelder kreatinin. Tar du kreatin som tilskudd i tillegg til dette så vil nivået i blodet selvfølgelig være enda høyere da dette også vil gjøres om til kreatinin og skilles ut. Disse forhøyede nivåene i seg selv er ikke farlige, så lenge du kan utelukke alle andre årsaker.

Andre grunner til at kreatinin nivåene er høye kan skyldes skader/sykdommer i f.eks muskler eller i nyrene. Grunnen til at kreatinin brukes som indikator på nyrefunksjon er fordi dette stoffet skilles ut av kroppen (blodet filtreres i nyrene) uten at noe reabsorberes på veien ut. Enkelt forklart vil det si at den mengden som måles i blodet skal tilsvare mengden som skilles ut i urinen. Hvis det er avvik der så kan det skyldes av nyrefunksjonen ikke er som den skal, og da begynner ting å bli litt kjedelig...
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget snillguttn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #43 : 07. desember 2009, 13:28 »
Ville bare si at ca 1 mnd etter jeg slutta med kreatin var nivåene mine normale igjen. Hadde 200 mens jeg gikk på kreatin, nå var verdien 96. Altså var det som jeg trodde, bare kreatinet som var årsaken  Grin

/s

Utlogget ThaPumpKing

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 719
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 719

Sv: For høye nivåer av kreatinin
« #44 : 07. desember 2009, 13:48 »
tror på den Smiley
Kroppsvekt: 70 kg
Benkpress: 90kg
Knebøy: 120Kg
Markløft: +130
Chins: 15 rep!

Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98997.msg1478179;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!