Skrevet av Emne: Revolusjonerende forskning fra Verdens helseorganisasjon  (Lest 46652 ganger)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Det mest uvesentlige og villedende her inne er nok deg. :-)
Men jeg begynner nesten å lure på om dette er en gimmick konto til en som har det litt morsomt. Wink


Ja riktig. Vi må tviholde på det gamle selv om folk blir feitere og feitere og diabetesen florerer. Brenn kjetteren Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Nok en gang fokuseres det ensidig på inntak av kalorier. Bomskuddet er like stort som det alltid har vært, og mens maset om kalorier bare øker, blir befolkningen fetere. Fedmeedpidemien i USA er på god vei til Norge, sies det.
Problemet er ikke at folk i sitt ståsted spiser for mye. Problemet er at folk spiser næringsfattig mat. Næringsfattig mat metter dårlig, dermed vil man spise mer av de tomme kaloriene det er så lett å bli glad i, men som knapt reduserer apetitten - heller øker den.
Det som skjer når folk får beskjed om å redusere kaloriinntaket, er at de raskt underernæres. Fordi mange benytter råvarer med liten næringstetthet i sin diett så kommer kroppen inn i en sult/stress-situasjon. Dette medfører høyere utskillelse av langtids-stresshormonet kortisol som effektivt reduserer forbrenningen og stimulerer til fettlagring. Å ensidig fokusere på kalorirestriksjoner fører altså ofte til at folk får mindre muskelmasse og høyere fettprosent. På sikt betyr dette at tiltakene man iverksetter for å bekjempe fedmeepidemien i realiteten bare øker den.

Den eneste løsningen for å bekjempe fedmeepidemien er å spre lærdom om hvilke matvarer som er næringsrike og dermed mettende. Noe av det viktigste å få fram her er at karbohydrater ikke har noen essensiell del i kostholdet, noe proteiner og fett har. Det andre man må spre lærdom om er matens hormonelle virkning. Karbohydrater virker direkte fetende når man kommer over en viss mengde, mens fett og proteiner bidrar til hormonell balanse og dermed vektnedgang. Her vil man langt vanskeligere klare å overspise nettopp fordi fett og proteiner alene metter særdeles bra.
Et tredje element er å velge råvarer som er dyrket og produsert under de beste forhold, slik at maten er så næringstett som den skal være. Som eksempel vil det være bedre å velge økologisk mat fremfor konvensjonelt produsert. Økologisk mat er mer næringsrik, metter bedre og bidrar derfor til å hindre overspising med påfølgende fettlagring.

Folk spiser ikke for mye fordi de er svake eller gir blaffen, men fordi de må spise mye for å bli mette på den næringsfattige maten de tror er så sunn (typisk kornmat og overdrevent fokus på frukt og grønt).
Med gode råvarer og riktig fordeling av matvarene er mye av problemet løst. Kalorisnakket er helt uvesentlig og direkte villedende.

Kalorier inn mot kalorier ut har noe å si når det gjelder vekt, sånn er det bare. Saken er bare hvordan man skal angripe det. Skal man drive å telle kalorier? eller skal man fokusere på å spise matvarer som gjør deg mette og fokusere på et kosthold som gjør at kroppen selv får regulert vekten? Det siste er nok det mest logiske, spørr du meg. Enig med deg i at man må spise mer næringsrik og mettende mat.

En annen ting er at man må finne grunnen til at noen overspiser. Om man overspiser og blir fete så er overspising en grunn til fedmen, men hva er grunnen til overspisingen? Kroppen vil jo regulere vekten innenfor en viss grense, så hva er det som gjør at dette slår feil og noen blir mer sultene og spiser mer? Det kan nok ha noe med sammensetningen av dietten å gjøre.

Men å si at kalorisnakk bare er tull synes jeg blir feil, ikke for å sitere alle andre i verden, men termodynamikk gjelder for mennesker også, det er bare snakk om hvordan vi skal angripe problemet. Det er jo slik at om man senker kaloriinntak så går man ned i vekt, men de fleste legger det på seg igjen. Hvorfor? er det fordi de ikke klarer å holde seg til dietten over lengere tid, er det fordi når de ligger på et kaloriunderskudd lenge så regulerer kroppen ned sitt energiforbruk, eller er det kanskje en kombinasjon?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Ja riktig. Vi må tviholde på det gamle selv om folk blir feitere og feitere og diabetesen florerer. Brenn kjetteren Wink

Nå er jo tilfelle at "kjetteren" fremdeles sliter med å dokumentere sine påstander da. Og uansett er vel fysikkens lover vanskelig å bestride? Dog skal jeg gi han rett i en ting, og det er at vit/min-innholdet i dagens mat ikke nødvendgivis er av det bedre og en nedgang i matinntaket ikke bedrer dette, og det i seg selv er ikke nødvendigvis noen fordel. Men at folk spiser for mange kcalorier er nok et ubestridelig faktum for de som overvektige. Det er fortsatt praktisk umulig å bli overvektig om man spiser mindre enn man forbruker. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Lol

Problemet er at få ikke vil yte en dritt, svette en dråpe eller kjenne seg sliten for å gå ned i vekt.
De vil gå til legen elns å få en "tabelett som slanker". Da kan de ligge på sofaen med handa i potetgullskåla å vente på at pillen de fikk av han doktor dyregod funker.
Tenke litt selv, hva er det??


Hehe, kjenner til den ja. Har også en mor som skal slutte å røyke (igjen). Dette må det selvfølgelig brukes tabletter til...  :Smiley Er vel en grunn til at Noka dietten og annet rask selger som bare det, det høres enkelt og greit ut.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Mener du faktisk at den generelle befolkningen skal følge de rådene du gir her? Hvordan skal det fungere i forhold til miljøet?
Sikter du til mye kjøttspising? I så fall er det ingen trussel mot miljøet. Hvis man ser på konvensjonelt produserte kjøttvarer så ja (pga store dyrkingsarealer til kraftfôr), men hvis man velger de økologiske utgavene og andre matvarer produsert etter bærekraftige prinsipper, så nei.

Det mest uvesentlige og villedende her inne er nok deg. :-)
Men jeg begynner nesten å lure på om dette er en gimmick konto til en som har det litt morsomt. Wink
Javel? Så du hiver deg på det håpløse kalorifokuset (som åpenbart ikke virker) mens fedmen bare øker?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Nok en gang fokuseres det ensidig på inntak av kalorier. Bomskuddet er like stort som det alltid har vært, og mens maset om kalorier bare øker, blir befolkningen fetere. Fedmeedpidemien i USA er på god vei til Norge, sies det.
Problemet er ikke at folk i sitt ståsted spiser for mye. Problemet er at folk spiser næringsfattig mat. Næringsfattig mat metter dårlig, dermed vil man spise mer av de tomme kaloriene det er så lett å bli glad i, men som knapt reduserer apetitten - heller øker den.
Det som skjer når folk får beskjed om å redusere kaloriinntaket, er at de raskt underernæres. Fordi mange benytter råvarer med liten næringstetthet i sin diett så kommer kroppen inn i en sult/stress-situasjon. Dette medfører høyere utskillelse av langtids-stresshormonet kortisol som effektivt reduserer forbrenningen og stimulerer til fettlagring. Å ensidig fokusere på kalorirestriksjoner fører altså ofte til at folk får mindre muskelmasse og høyere fettprosent. På sikt betyr dette at tiltakene man iverksetter for å bekjempe fedmeepidemien i realiteten bare øker den.

Den eneste løsningen for å bekjempe fedmeepidemien er å spre lærdom om hvilke matvarer som er næringsrike og dermed mettende. Noe av det viktigste å få fram her er at karbohydrater ikke har noen essensiell del i kostholdet, noe proteiner og fett har. Det andre man må spre lærdom om er matens hormonelle virkning. Karbohydrater virker direkte fetende når man kommer over en viss mengde, mens fett og proteiner bidrar til hormonell balanse og dermed vektnedgang. Her vil man langt vanskeligere klare å overspise nettopp fordi fett og proteiner alene metter særdeles bra.
Et tredje element er å velge råvarer som er dyrket og produsert under de beste forhold, slik at maten er så næringstett som den skal være. Som eksempel vil det være bedre å velge økologisk mat fremfor konvensjonelt produsert. Økologisk mat er mer næringsrik, metter bedre og bidrar derfor til å hindre overspising med påfølgende fettlagring.

Folk spiser ikke for mye fordi de er svake eller gir blaffen, men fordi de må spise mye for å bli mette på den næringsfattige maten de tror er så sunn (typisk kornmat og overdrevent fokus på frukt og grønt).
Med gode råvarer og riktig fordeling av matvarene er mye av problemet løst. Kalorisnakket er helt uvesentlig og direkte villedende.

Det du egentlig sier her, hvis man tar bort den anti-karbohydrat fanatismen din, er vel i hovedsak det vi andre konkluderer med?
Kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er småfeit om vinteren, og når varmen kommer får jeg litt småpanikk (da jeg vet at dama drar meg med på stranda) og starter en liten deff. Mulig jeg jogger et par turer, dog joggingen bidrar til svært lite vektreduksjon. I hovedsak så legger jeg om kostholdet. Spiser en del mindre, men tenker også (som du sier) på hvilken mat som er næringsrik, og unner meg mye mindre mat. Folk påpeker ofte at jeg ser mer fit ut, og spør om jeg trener mye kondis. Svaret mitt er da alltid nei, ingenting(selv om jeg underdriver), og påpeker at alle kan få til det ved å regulere kostholdet. Og er ikke alle her, selv deg, egentlig enige i om at dersom ditt kaloribehov er 2000kcal, og du spiser 2500kcal, så går du IKKE ned i vekt, uansett hvor sunt du spiser?
Og det er klart at det finnes mye lett tilgjengelig næringsTETT mat som ikke er næringsrik, og mange velger denne typen mat, nettop fordi den er lett tilgjengelig. Så problemet er jo som alle virker å være enig i, for liten opplysning rundt vektregulering ved forandringer i kostholdet, og for mye opplysninger(so to speak) om forandringer, eller, mangelen på det, ved kondisjonstrening.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Kalorier inn mot kalorier ut har noe å si når det gjelder vekt, sånn er det bare. Saken er bare hvordan man skal angripe det. Skal man drive å telle kalorier? eller skal man fokusere på å spise matvarer som gjør deg mette og fokusere på et kosthold som gjør at kroppen selv får regulert vekten? Det siste er nok det mest logiske, spørr du meg. Enig med deg i at man må spise mer næringsrik og mettende mat.
Nettopp. Kroppen regulerer ting selv og svarer ikke med å legge på seg dersom den får kalorier av rett type. Ingen vet eller kan regne ut nøyaktig hvor mange kalorier kroppene våre trenger. Det vet den bare selv, og den styrer dette selv ved å gi signaler om sult og metthet. Hvis vi bare kunne stole på at det er nok å følge disse signalene og døyve sulten med riktig mat, så gjør vi det vi kan.
Sitat
En annen ting er at man må finne grunnen til at noen overspiser. Om man overspiser og blir fete så er overspising en grunn til fedmen, men hva er grunnen til overspisingen? Kroppen vil jo regulere vekten innenfor en viss grense, så hva er det som gjør at dette slår feil og noen blir mer sultene og spiser mer? Det kan nok ha noe med sammensetningen av dietten å gjøre.
Vi kan faktisk være enige om at fedme skyldes et kalorioverskudd, men ikke overspising i den forstand mange tenker. Det er ikke først og fremst manglende vilje og disiplin hos folk som gjør at de overspiser, men at man spiser seg mett på feil mat (gjerne i full uvitenhet) Dermed kreves det så mye mer mat for å bli tilfredsstilt, ganske enkelt fordi konsentrasjonen av essensielle næringsstoffer i mye av den maten vi bruker er svært lav.
Overspising kan selvsagt ha sammenheng med psykiske faktorer også (trøstespising, megarexi o.l.), men det blir en annen sak.
Sitat
Men å si at kalorisnakk bare er tull synes jeg blir feil, ikke for å sitere alle andre i verden, men termodynamikk gjelder for mennesker også, det er bare snakk om hvordan vi skal angripe problemet. Det er jo slik at om man senker kaloriinntak så går man ned i vekt, men de fleste legger det på seg igjen. Hvorfor? er det fordi de ikke klarer å holde seg til dietten over lengere tid, er det fordi når de ligger på et kaloriunderskudd lenge så regulerer kroppen ned sitt energiforbruk, eller er det kanskje en kombinasjon?
Termodynamikken gjelder fortsatt, men det er bare én side av saken. Hormonell respons og fordøyelighet har minst like mye å si.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Hormonell respons og fordøyelighet har minst like mye å si.

Har det virkelig det? At kroppskomposisjonen kan påvirkes, det er greit, men jeg har fortsatt til gode å se noen som spiser mindre enn de forbruker over lang lang tid, og alikevel kan karakteriseres som fete.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Hormonell respons og fordøyelighet har minst like mye å si.

Har ikke dette blitt ettertrykkelig motbevist? Tenker nå på da beefcake f,x dro fram acylasjonsstimulerende proteiner (for å lagre inn fett) og masse andre ting i en annen debatt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Det du egentlig sier her, hvis man tar bort den anti-karbohydrat fanatismen din, er vel i hovedsak det vi andre konkluderer med?
Kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er småfeit om vinteren, og når varmen kommer får jeg litt småpanikk (da jeg vet at dama drar meg med på stranda) og starter en liten deff. Mulig jeg jogger et par turer, dog joggingen bidrar til svært lite vektreduksjon. I hovedsak så legger jeg om kostholdet. Spiser en del mindre, men tenker også (som du sier) på hvilken mat som er næringsrik, og unner meg mye mindre mat. Folk påpeker ofte at jeg ser mer fit ut, og spør om jeg trener mye kondis. Svaret mitt er da alltid nei, ingenting(selv om jeg underdriver), og påpeker at alle kan få til det ved å regulere kostholdet. Og er ikke alle her, selv deg, egentlig enige i om at dersom ditt kaloribehov er 2000kcal, og du spiser 2500kcal, så går du IKKE ned i vekt, uansett hvor sunt du spiser?
Og det er klart at det finnes mye lett tilgjengelig næringsTETT mat som ikke er næringsrik, og mange velger denne typen mat, nettop fordi den er lett tilgjengelig. Så problemet er jo som alle virker å være enig i, for liten opplysning rundt vektregulering ved forandringer i kostholdet, og for mye opplysninger(so to speak) om forandringer, eller, mangelen på det, ved kondisjonstrening.
Selvfølgelig er man enige om mye her. Likevel har jeg hørt historier som gjør meg sjokkert og som illustrerer hvor langt på viddene enkelte er. En tidligere kjenning av meg sliter med voldsom overvekt og fikk plass på et senter for slike på vestlandet, i regi av det offentlige helsevesenet. Der fikk hun høre at hun måtte holde seg under en bestemt mengde kalorier for å gå ned i vekt. Enkelt og greit. Hvilke kilder hun valgte å hente kaloriene sine fra, var mindre viktig. (hun gikk opp i vekt under oppholdet...)
Det er her den store forskjellen ligger. Om det er kalorier man har hovedfokuset på, eller om det er matens råvarer i kombinasjon med å følge kroppens egne signaler og sult og metthet.
Hvis man følger sistnevnte pekepinn kan man fullt og helt glemme kaloriene, for kroppen regulerer ting selv når den får riktig drivstoff. Spesielt kjekt er jo det med tanke på at kaloribehov er noe som varierer kontinuerlig om som det er umulig å gi et nøyaktig svar på, samtidig som det er umulig å vite hvor mye av den energien man putter inn i munnen som brytes skikkelig ned og faktisk stilles disponibelt til bruk/lagring.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Har det virkelig det? At kroppskomposisjonen kan påvirkes, det er greit, men jeg har fortsatt til gode å se noen som spiser mindre enn de forbruker over lang lang tid, og alikevel kan karakteriseres som fete.
Alle som spiser lite/sulter går ned i vekt. Dette hjulet blir stadig oppfunnet på nytt; "spis mindre enn du forbrenner". Folk har hørt det mange nok ganger, men ting blir ikke akkurat bedre. Å slanke seg hjelper pent lite når det er slik at ingen ønsker å sulte resten av sitt liv. Hva skjer da når man begynner å spise normalt igjen? Jo, kroppen lagrer fett som aldri før. Forbrenningen har også blitt lavere som følge av tapt muskelmasse, og det er ikke umulig at man har kommet i mangel på flere essensielle næringsstoffer som følge av kalorirestriksjonen. Ett skritt fram, to tilbake.
Har ikke dette blitt ettertrykkelig motbevist? Tenker nå på da beefcake f,x dro fram acylasjonsstimulerende proteiner (for å lagre inn fett) og masse andre ting i en annen debatt.
Motbevist hva da?
Hvis du gikk på linfrødietten - hvor nøyaktig tror du kaloritellingen din hadde vært da, vel vitende om at de fleste frøende kommer fullstenig ufordøyd ut igjen i dass?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Nazistene gav jødene lite mat... det virket! Det kom ikke en eneste feit jøde ut fra KZ-leirene!

Stygt eksempel, men relativt forklarende. Lite mat og mye aktivitet vil nok hjelpe.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Å slanke seg hjelper pent lite når det er slik at ingen ønsker å sulte resten av sitt liv. Hva skjer da når man begynner å spise normalt igjen?

Du misser jo hele poenget.... Poenget er at man i utgangspunktet spiser ALTFOR mye. Det er ikke snakk om slanking, det er snakk om å spise de kcaloriene man trenger. Du må skille snørret fra barten her.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Du misser jo hele poenget.... Poenget er at man i utgangspunktet spiser ALTFOR mye. Det er ikke snakk om slanking, det er snakk om å spise de kcaloriene man trenger. Du må skille snørret fra barten her.
Mitt poeng er at folk ikke spiser for mye. De spiser seg mette, slik instinktene medgir. Men maten de spiser seg mette på har et svært ugunstig forhold mellom næringsstoffer og kalorier. Mange av dem er "tomme". Dermed legger man på seg. Når man da slanker seg havner man i underernært modus med de ulempene det medfører. Dette innebærer også et mer ugunstig forhold mellom muskler og fett, selv om vekta synker.
Kan hende jeg misforstår deg, men jeg har større inntrykk av at de fleste misforstår meg Wink

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

"tomme" kalorier....

Jeg er såpass grønn at jeg fortsatt har trodd at energi gikk over i andre former. Og kcal er vel et mål på energiinnholdet i mat!?
Hvis noe da er betegnet med et visst antall kcal, så må det da vel være energi. og den forsvinner ikke bare! Den må enten brukes eller lagres.

Jeg tror faktisk at MB7 er den som har gått i mytefella/konspirasjonsfella, men jeg er ikke flink NOK på feltet til å bevise min påstand.
Heldigvis evner ikke MB7 å bevise noe heller... Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!