Skrevet av Emne: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?  (Lest 5503 ganger)

Utlogget Bardis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« : 03. august 2004, 23:54 »
Hei

Skal kjøpe meg proteiner og har fått tips om at alle Whey proteiner er bra. Stemmer dette?  så også at et protein fra Tech Nutrition inneholder 80% kasein og 20% myseproteiner.  Hva er best av disse? 

Hadde vært supergla for svar

Mvh Bardis  Drikke

Utlogget AllGood

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #1 : 04. august 2004, 09:55 »
Det beste er en kombinasjon.
Whey - rett etter trening.
Kasein - som mellommåltid og/eller rett før leggetid.

Whey nyttegjøres raskt, mens kasein nyttegjøres langsomt i kroppen.

Utlogget baremeg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #2 : 13. august 2004, 12:49 »
Absolutt helt enig!  Rett etter trening har myse en spesiell fordel framfor andre proteinkilder. Dette bla fordi myse er rik på BCAA og fordi myse har et raskere opptak slik at man dermed er sikret musklene proteiner.

Bortsett fra at man fint kan bruke myse også ved andre måltider, dette fordi myse har en komplett aminosyre profil, dva alle de essensielle aminosyrene.

Skal man bare kjøpe et proteintilskudd er myse klart det beste ;-)

 Food


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #3 : 13. august 2004, 12:56 »
Det proteinpulveret du snakker om fra tech nutrition (BASIC) kan absolutt anbefales!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #4 : 13. august 2004, 12:58 »
En gammel debatt, men stadig like aktuell.
Det er ingen tvil om at et rent myseprotein av god kvalitet er best rett etter trening, og gjerne i 1-2 timer etter trening i tillegg. Imidlertid er det, som nevnt i innleggene over, av stor viktighet å få i seg mye kasein i vanlige måltid, særlig på kvelden. Det kan være upraktisk å spise rene myse-produkter som mellom-måltid, siden det tas så raskt opp i kroppen. Ett studie (riktignok utført på overvektige) tyder også på at det siste kan være ugunstig med tanke på fettprosent. Dersom du er ute etter en shake som mellom-måltid, og ikke rett etter trening, kan derfor et produkt med en blanding av myse og kasein være gunstig.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #5 : 13. august 2004, 12:59 »
Myse har et litt raskere opptak en kasein, men du vil allikevel ikke oppnå maksimale aminosyrenivå i blodomløpet før ca 30 minutt etter inntak. Aminosyrenivåene vil gå tilbake til normalt etter ca 2 timer. Derfor tar du et rent myseprotein FØR trening.

Rett etter trening kan du ta kasein, som vil ha en langvarig effekt (4-6 timer) først og fremst effektivt mot nedbrytning av protein.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #6 : 13. august 2004, 13:07 »
Optimal tid for inntak av næring før trening er minst to timer, og dette bør inneholde både rikelig med karbohydrater og en blanding av kasein og myse. Rett etter trening er myse helt overlegent kasein. Det tar riktignok 30 minutter før myse tas opp, men dette er optimalt med tanke på hormonbalansen i kroppen.
Forøvrig siterer jeg fra sammendraget av en artikkel som ble postet under anmeldelse av et produkt her på forumet (Athletic City produkt):

"The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention.

Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B.

Laboratoire de Nutrition Humaine, Centre de Recherche en Nutrition Humaine, Universite Clermont Auvergne, 63009 Clermont-Ferrand, France.

To evaluate the importance of protein digestion rate on protein deposition, we characterized leucine kinetics after ingestion of "protein" meals of identical amino acid composition and nitrogen contents but of different digestion rates. Four groups of five or six young men received an L-[1-13C]leucine infusion and one of the following 30-g protein meals: a single meal of slowly digested casein (CAS), a single meal of free amino acid mimicking casein composition (AA), a single meal of rapidly digested whey proteins (WP), or repeated meals of whey proteins (RPT-WP) mimicking slow digestion rate. Comparisons were made between "fast" (AA, WP) and "slow" (CAS, RPT-WP) meals of identical amino acid composition (AA vs. CAS, and WP vs. RPT-WP). The fast meals induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation. After slow meals, these parameters increased moderately but durably. Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals (CAS: 38 +/- 13 vs. AA: -12 +/- 11, P < 0.01; RPT-WP: 87 +/- 25 vs. WP: 6 +/- 19 micromol/kg, P < 0.05). Protein digestion rate is an independent factor modulating postprandial protein deposition.

PMID: 11158939 [PubMed - indexed for MEDLINE] "

Den eneste fornuftige tolkningen av dette er at rent whey er overlegent kasein rett etter trening.

Ser ut som du får debatten din her, baahh- Well done Grin

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #7 : 13. august 2004, 13:13 »
Men hvorfor rent Whey ?? Hva skulle tilsi at blandingen ikke er perfekt ??


Sakser litt inn her jeg og ....



Proteintilskudd

For å lage proteinpulver og måltidserstattere (MRP), brukes det ulike råvarer. Jeg skal her gå gjennom de mest vanlige.

Når vi snakker om proteinpulver, er det naturlig at vi begynner med melkeprotein. Hvorfor? Jo, de fleste proteinpulver på markedet inneholder stort sett proteinpulver laget av melk. Melkeprotein har en svært bra aminosyreprofil for muskelvekst, og det er relativt lett å få tak i. Melkeprotein består av mange proteinfraksjoner, hvor myse (whey) og kasein er de mest kjente. Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% myse. 

Myseprotein - "kongen" av proteinpulver?

Myseprotein har lenge vært kronet som "kongen" av proteinpulver, men holder dette mål? Hvorfor er myse regnet som så spesielt? Myse har en veldig bra essensiell aminosyreprofil: høyt innhold av BCAA's, tas raskt opp kroppen, smaker godt, løser seg lett i væske, lett å få tak og er i den mest vanlige formen (WPC) billig. Disse egenskapene, i tillegg til masse reklamer og artikler om myse, har gjort at mange ser på myse som det ultimate proteintilskuddet. Men myse har en interessant historie. Opprinnelig var myse et biprodukt ved osteproduksjon, og sett på som verdiløst. Så fant man ut at myse løste seg lett i vann, og derfor egnet seg ypperlig i forskjellig matvareproduksjon som f.eks bakervarer og salatdressinger. Den råvaren (myse) som kommer fra osteproduksjon, er en sirupsøt væske som bl.a er full av laktose. Man måtte finne måter å skille ut laktosen, fettet og væsken på, slik at man kun satt igjen med et rent  proteinpulver. For å gjøre dette, brukes det som regel en metode hvor man "vasker" råvaren med syre for å skille ut proteinet. Man sitter da igjen med noe vi kaller myse protein konsentrat (WPC). Denne råvaren inneholder som regel ca 75-85% protein, 5-10% karbohydrater (laktose) og  2,5-10% fett (hovedsakelig usunt mettet fett). Bakdelen er at med denne metoden forsvinner også alle godsakene i proteinet som er sensitive for syre, som glycomacropeptides, alpha-lactalbumin, immunoglobiner og lactoferrin. I dag har man heldigvis funnet bedre måter å lage myseprotein på. Den mest kjente er ione-bytte metoden, hvor proteinet skilles ut ved å benytte de ulike ladningene proteinet har. Ved bruk av denne metoden, sitter man igjen med et mye bedre myseprotein, bestående av mer enn 90% protein og så og si fritt for usunt melkesukker og fett. Dette kalles ion-ex whey protein isolate, eller WPI. Denne metoden bevarer også mye bedre de godsakene man mister ved syrevasking.

Styrke:

- WPI har store mengder immoglobulin som styrker kroppens imunforsvar.
- Myseprotein inneholder store mengder (23-25%) BCAA's.
- En av de mer interessante egenskapene til myse, er evnen til å stimulere IGF-1 (insulin growth factor-1) produksjon.

Svakhet:

- Myseprotein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting, men når myse protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi - ikke til muskelvekst.
- Kvalitets myseprotein, som WPI, er en av de dyrere proteinråvarene på markedet. Dette lager et marked for store bokser med billig WPC.
- Relativt sett har myseprotein lite av aminosyrene phenylalaline, ariginine og glutamin.

Kasein - en ukjent helt

Kasein lages også av melkeprotein, men har helt andre egenskaper enn myse. Kasein eksisterer sammen med fosfat i en unik struktur kjent som micelle. Det er denne micellen som tillater separasjon av myse fra kasein i melk. Denne prosessen skjer normalt ved oppvarming, syre separasjon eller ved bruk av enzymer (som når man lager ost). De fleste kaseinater som fås som tilskudd, er separert med syre og kalles for sodium, potassium eller kalsium kaseinat. Disse har som regel en proteinprosent på mer enn 90%. Hvis du fremdeles ikke synes kasein ser veldig spennende ut, bør du vite av kasein er en viktig ingrediens i mange av de mest populære måltidsertattere og proteinpulver. Dette er hvorfor:

Styrke:

- Kasein hjelper med å regulere tiden proteinet bruker på å tas opp i kroppen. Den gjør dette ved at den har en tendens til å forme en slags gele som må fordøyes. Det at proteinet tas opp mer langsomt, resulterer i økt opptak av aminosyrer, peptider og protein pga av at den er tilgjengelig i systemet over lengre tid. Større protein absorbasjon hjelper oss som trener til å lettere få i oss nok aminsosyrer. Denne "gele" effekten gjør også at man føler seg mettere etter en "shake" med proteinpulver basert på kasein, enn med myse. En nylig studie viser at de som inntok en diett hvor proteininntaket inneholdt 70-75% kasein, hadde større muskeløkning og tap av fett, enn de som gikk på en diett hvor proteininntaket besto av tilsvarende mye myseprotein. Det som også er interessant, er at denne studien ble gjort på personer som trente styrke.
- I tillegg viser en annen nylig studie at "langsomme" proteiner som kasein er bedre enn "raske" proteiner, som myse, også rett etter trening.
- Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%), faktisk mer enn både myse-, egg- og soyaprotein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptidform som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.
- Kasein gir også en høy dose av glykogene aminosyrer. Disse aminosyrene "låner" seg ut til produksjon av energi under trening. Dette har
vist å resultere i mindre muskelnedbrytning under trening.

Svakheter:

- Kommersielt kasein kan være av ujevn kvalitet. Det finnes mange måter å lage kasein på, noen bedre enn andre. En måte å være sikker på at du får i deg et kvalitetsprodukt på, er å finne et merke du stoler på, og hold deg til det.


Melkeprotein - det beste fra myse og kasein?

Melkeprotein inneholder ganske enkelt alle proteinfraksjonene fra melk. Hovedsakelig 80% kasein og 20% myse. Denne typen protein har en veldig sterk aminosyreprofil, og har de bra egenskapene fra både kasein og myse. Jeg skal ikke gå inn på styrker og svakheter, da du kan lese disse under myse og kasein.

Andre proteinkilder.

Av andre proteinkilder brukt i måltidserstattere og proteinpulver, er egg- og soya-protein de mest vanlige. Begge disse har sterke og svake sider, men i og med at de er lite brukt av ulike årsaker, skal jeg ikke gå nærmere inn på disse her.

Designer protein - den optimale løsningen?

Hva er et designer protein? Det er ganske enkelt et proteinpulver satt sammen av flere proteinkilder/fraksjoner for å oppnå et mer komplett protein for oss som trener. Et designer protein inneholder som regel flere proteinkilder, og er i tillegg tilsatt peptider, aminosyrer og andre virkestoffer som øker utnyttelsen av proteinene (som lecitin, glutamin og BCAA). Som du allerede har sett, finnes det ikke ett ideelt protein med bare fordeler og ingen bakdeler. Den opplagte løsningen er da å kombinere ulike proteinkilder, slik at man drar fordel av styrkene til flere proteinkilder og oppnår bedre effekt. La oss si at du skal trene opp store muskuløse biceps. Vil du da bare trene bicepscurl? De fleste har forstått at en muskel må angripes fra forskjellige vinkler slik at den stimuleres maksimalt. Slik er det også med proteiner. Kroppen trenger ikke bare kyllingfilet, tunfisk eller myseprotein hele dagen. Den trenger å bli foret med ulike typer proteinkilder, slik at den får alt det den trenger.
Er rent melkeprotein et designer protein? I det siste har jeg sett proteinprodusenter som fremstiller rene melkeprotein som designer protein. Disse kan etter min mening ikke kalles designer protein, da de kun inneholder en kilde proteiner, Selv om denne kilden inneholder 80% kasein og 20% myse, er det fremdeles et rent melkeprotein!


Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #8 : 13. august 2004, 13:27 »
For all del, kasein har mange fordeler til sin tid. Jeg forstår hvorfor du mener myse før trening, og et blandingsprodukt rett etter, kan være praktisk, UAC. Svaret til spørsmålet i denne tråden må derfor være ja takk, begge deler.

Men hvis jeg skulle velge, tror jeg nok jeg ville valgt myse rett etter trening. Se feks.:
Journal of Nutritional Biochemistry 14: 251-258, 2003.
Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 42;4:353–375 2002
British Journal of Nutrition 89, 239-248, 2003.
Med Sci Sports Exerc. 34;5: Abstract 1688, 2002.
Proc Aust Health Med Res Con. Abstract 1223, 2002.
Proc Aust Health Med Res Con. Abstract 1218, 2002.
Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 36(5) Supplement May 2004 p S172

Hvis jeg skulle velge et produkt jeg skulle bruke som mellom-måltid noen timer før eller noen timer etter trening ville jeg valgt en blanding av myse og kasein.

Og endelig, før leggetid ville jeg valgt rent kasein.

Så kan selvsagt den enkelte vurdere planlegging av måltider/tilskudd utfra hva som er mest praktisk/økonomisk for en, og ved en avveining om hvor perfeksjonist man vil være på dette punktet.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #9 : 13. august 2004, 13:35 »
Men siste tids undersøkelser viser jo helt klart at en shake FØR trening er VIKTIGERE enn den rett etter trening faktisk. Blir man tvunget til å velge, tar man den rett før.....

Men, jeg kjører litt Ole Brumm mentalitet her jeg for min del. Jeg tar alltid litt før trening, ren whey etter, og 2 kasein shaker med 30 minutt mellomrom etter det igjen. Da er jeg fornøyd Smiley

Forøvrig antar jeg at slike diskusjoner går uten at man nødvendigvis tenker økonomi i det hele. Slike justeringer må jo hver enkelt ta i etterkant.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #10 : 13. august 2004, 13:41 »
Men siste tids undersøkelser viser jo helt klart at en shake FØR trening er VIKTIGERE enn den rett etter trening faktisk. Blir man tvunget til å velge, tar man den rett før.....

Er det ikke slik at whey før trening fører til at proteinsyntesen etter trening øker?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #11 : 13. august 2004, 13:41 »

Er det ikke slik at whey før trening fører til at proteinsyntesen etter trening øker?


mener å huske å ha lest det ja.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #12 : 13. august 2004, 14:40 »
Jo, myseprotein stimulerer, ihht enkelte forsøk, proteinsyntesen 119% mer effektivt enn kasein. Imidlertid er denne effekten av kortere varighet. Det forhindrer likevel ikke at ren myse er best etter trening.

Hvorfor så ta den rett ETTER trening?

Hovedgrunnen er at treninga tømmer musklenes depoter av glukose og aminosyrer. Etter treninga vil musklenes høynede insulinfølsomhet og muskel reseptor site stimulering føre til at opptaket av raske karbs og protein skjer veldig raskt og veldig effektivt.

Altså: tren - drikk deretter karbs og whey= akkurat så effektivt næringsopptak og kick-start av preoteinsyntesen som vi ønsker.

For alle andre formål er selvsagt kasein utmerket.

Kilder:
Lemon PWR. Protein and amino acid requirements of the strength athlete. Int J Sport Nutr, 1991;1:127-145.
Tarnopolsky et al. Evaluation of protein metabolism requirements for trained strength athletes. J Appl Physiol, 1992;73:1986-1995.
Teasley-Strausberg KM. (Ed.) Nutritional Support Handbook, Cincinnati: Harvey Whitney Books, 1992.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #13 : 13. august 2004, 14:48 »
Men jeg syntes du feilfokuserer litt nå egentlig. Hvorfor ikke ha aminosyrene tilgjengelig i blodet allerede da?? Rett før trening, en kort økt, svirrer jo dette rundt i omløpet minst en time etter trening også. Og da har jo den kasein (eller helst en blanding) shaken også begynt å tas opp. Virker ikke det logisk da?? Eller er vi over på en flisespikkertråd her nå....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

SV: Myse- eller kasein-proteiner, eller begge deler ?
« #14 : 13. august 2004, 15:16 »
Den som først kom med Whey før og kasein etter var Børge.A Fagerli

Er jo ikke no mysterium at han kommer ut med en slik påstand når Tech Nutrition sitt mest selgende produkt er en fordeling av 80 % Kasein og 20 % Myse.

Forresten er det 80 % kasein og 20 % myse fordeling i Melk?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!