Skrevet av Emne: Noen som kan hjelpe?  (Lest 1765 ganger)

Utlogget Nooffence

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Noen som kan hjelpe?
« : 29. desember 2013, 21:23 »
Hei. Er en 17 år gammel gutt som ønsker å slanke meg men samtidig bygge muskler.
Jeg har allerede et medlemskap med et treningsstudio, men har aldri begynt ordentlig. Drar plutselig en gang i uken også ingenting neste uke og 2 ganger uken etter osv.. Altså, hittil har jeg vært der fra 4-8 ganger i måneden.....

Mitt største problem er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre der. Det er jo masse utstyr, men jeg har ikke noen rutiner eller et program og ender opp med å gjøre litt av alt.

Derfor trenger jeg hjelp til å finne ut hva jeg burde trene(treningsprogram). Helst litt enkle øvelser da jeg nesten ikke har erfaring med de litt mer avanserte..... Huh

Hvor ofte bør jeg trene? Tanker om kalorier?

Kan legge til at jeg føler meg usikker der... føler alle ser på meg....

Tusen hjertelig takk til dere som hjelper! Betyr mye!

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Noen som kan hjelpe?
« #1 : 02. januar 2014, 11:04 »
Hei du...betyr det at det ikke finnes en instruktør som kan veilede deg? Hmm...du burde trene 3 dager i uken med styrke. begynn gjerne med fullkroppsprogram: Nedtrekk(rygg), sittende brystpress, sidehev med hantler for skuldre, beinpress, liggende lårcurl, curl med hantler og tautrekk for armer + situps på ball og rygghev. Ligg på 2-3 sett med 10-12 reps på hver øvelse. Avhengig av vekt og høyde antar jeg at du trenger 2700-3000 kalorier, men det er vanskelig å si uten vekt og høyde. PS! Alle har vært nybegynnere på gymmen en gang og uten unntak tror jeg at de fleste følte det samme som du føler. Sannheten er at de fleste er mest opptatt av sin egen trening, så kjør et fast og strukturert løp for din egen del og kjenn at du gir kroppen trening - om kort tid vil du føle deg helt hjemme i denne treningssituasjonen:))
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Gymrotta

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Noen som kan hjelpe?
« #2 : 02. januar 2014, 12:06 »
Hei.

Jeg trener også på ett gym der det ikke er instruktør. Dette er ett gym som er døgnåpent, men betjent noen timer 3 dager i uka.
Det jeg kan anbefale er og spørre om hjelp. Ikke vær redd for å spørre etter hjelp til utførelse av øvelser, hjelp til treningsprog, oppsett av mat osv osv.  Du finner alltids noen "verdens mestre" men slik er det, disse er som oftest ute etter å vise seg litt for mye frem etter min smak, og mange av dem har fått masse hjelp selv uten å lært noe av det.. Du vil fort legge merke til enkelte som virkelig bryr seg om treninga, og det rundt dette. Det er både gutter, og jenter, og som oftest så setter faktisk mange av disse pris på å bli spurt etter litt hjelp, og veiledning.
Lykke til.
 

Utlogget hensja30

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Noen som kan hjelpe?
« #3 : 26. januar 2014, 15:25 »
Vanskelig å si hvor mye du burde spise og trene for å gå ned i vekt uten å vite hvor tung og høy du er. Det kan være greit å gå igjennom målene sine en ekstra gang før man lager et endelig treningsprogram som man skal gjennomføre i en periode fremover. For noen år siden når folk kun var ute etter å bli slank og ekstremt tynn var det nesten ingen hensikt å trene i det hele tatt, og når de trente så var det utelukkende cardiotrening, altså type utholdenhet i form av løping og sykling. I dag er situasjonen en annen, og det å gå ned i vekt blir ofte forbundet med å bli "fit". Altså å få muskler og se stram ut. Dersom det er målet, noe som er et langt sunnere mål å ha, vil jeg anbefale som nevnt tidligere her å starte forsiktig med tre økter i uken hvor du får kjørt gjennom hele kroppen. En såkalt tilvenningsfase! I denne perioden kan du jobbe både med det fysiske men også med å føle deg komfortabel på et treningsstudio. Etterhvert ville jeg doblet antall økter, og kanskje tilspisset programmet litt i den forstand at du hadde gått bort fra helkroppsprogrammet. To ganger i uken per muskelgruppe gir effekten du ønsker!

Men husk prinsippet om belastning og tilpasning! Det er ikke hensiktsmessig å fyre på med trening i startfasen. Så kort fortalt:

Ting tar tid, så følg rådet under og start med enkle basisøvelser tre ganger i uken som stimulerer hele kroppen!

Du skal ha lykke til, og ikke bry deg om de olympiske mestrene som raver rundt på studioene :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!