Skrevet av Emne: variasjon i treningsintensiteten  (Lest 4039 ganger)

Utlogget OlavNS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

variasjon i treningsintensiteten
« : 14. desember 2002, 21:22 »
Hei

Jeg bare lurer om det hadde vært lurt å legge inn litt periodisering (eller hva det heter) i treninga. Jeg har nemlig alltid trent så hardt jeg kan. Trent i 6 år nå. Fremgangen har gått sakte for det meste. Lagg splitten over 10-12 dager for et halvt års tid sida. Istedet for 7 dager som er vanlig. Så nå føler jeg som regel at kroppen er uthvilt når jeg skal på trening. Men, jeg føler ikke at den er uthvilt NOK til å trene for full dryler. Den har mer lyst til å trene 70/80% så hardt som jeg har planlagt liksom. Den går fint med på hardtrening likevel. Men det heter jo at en skal lytte til kroppen. Og all fornuft sier jo at det er idioti å trene så hardt en klarer hver økt. Det er jo til å le seg skakk av egentlig at noen kan si noe slikt. (men at de aller fleste sier slikt er vel heller til å bli redd av) Det er jo bare i kroppsbygging/(strongman kanskje også?) at folk tenker en skal gi alt på hver økt. Hvorfor tar ikke maratonløperne å springer så langt de klarer tre ganger i uka f.eks? og så skal de få hjelp til å ta de siste stega kanskje også?

Nå setter jeg det nok litt på spissen her. Men når både kropp og fornuft sier at å gi full innsats på hver økt er tullball, da begynner jeg å lure.

Hva med å ta redusere alle vekter med 20% ei uke (eller en gang "gjennom kroppen"), så legger en på igjen så en har 10% mindre enn "hardtrenings-vektene" ei uke, og så tredje uka så bruker en 100% av vektene igjen og kjører da alle set til failure. De tidligere ukene kjører en ikke til failure. Holder seg til samme reps-antall som før, men reduserer altså vektene så en bruker 80% av "normalvekter" første uka og 90% av "normalvektene" andre uka. Og tredje uka er det innsats så det lyner ut av øynene.

Hvis dette var noe forståelig da. Er stressa nå. Takk for alle svar.

Hilsen Olav

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #1 : 15. desember 2002, 01:04 »
Heisann Olav...
Du stiller mange fornuftige spørsmål, og det er bra!
Det ser ut som du sliter litt på treningen for tiden, stemmer det?
Jeg tror dette kan ha sammenheng med flere ting...
For det første er det viktig å stille seg spørsmålet: Hva er formålet med treningen min? Hva er min motivasjon? Det er fullt forståelig at man blir lei og lite motivert etter seks år med trening, men ha alltid dette i bakhodet: Du oppnår et utseende mange mennesker misunner deg, og trening er en investering i egen helse til senere i livet... Jeg tror du skal fokusere en tid fremover på mental trening! Dette vil hjelpe deg til å holde konsentrasjonen oppe, kjøre tunge sett og opprettholde motivasjonen! Du sier at du har lagt om splitten, og det er bra! Alle har sitt mønster ,og variasjon må til for å oppnå maksimal fremgang... Husk Olav, at hvis målet er å bli SVÆR, så må man kjøre 100%... Jeg sier ikke at det skal kjøres 100% på hver trening, men 100% kraft må prege treningen for at muskelfibrene skal vokse.. Hvis man kjører med samme belastning over lengre tid, stagnerer utviklingen av muskelfibre og man oppnår ingen økning.. Når det gjelder kondisjonstrening er dette noe litt annet, så jeg mener det blir irrelevant å sammenlikne maratonløpere med kroppsbyggere. Husk at innenfor disse to sportsgrenene så er målsettingen forskjellig, treningen er forskjellig og kroppen reagerer forskjellig på henholdsvis kondisjons- og styrketrening! Glem det eksempelet for din egen skyld, man kommer ingen vei ved å begynne å sammenlikne med slike eksempler....

Jeg ville tatt meg en til to uker fri fra trening, analysert hverdagen, treningen og kostholdet ditt.. Kanskje er det noe som er feil eller som du kan forandre til det bedre? Alle har godt av en pust i bakken av og til..... Etter pausen ville jeg kjørt følgende program:

Uke 1-10, samme splitt med maks belastning og maks kraft...

Uke 9-10, rolig trening,  kjør hele kroppen to ganger i uken disse ukene med en styrke på 65-70%....

11-18 tre-splitt program, 100 % kraft
Legg inn en sjokkuke, helt andre og nye øvelser, 100%!

19 Hvileuke- fri fra trening

20-28 Kjør en tre-splitt, legg inn en sjokkuke, 100% kraft

29--> Valgfri splitt (ikke tre-splitt), kjør 85-100%

Et annet alternativ kan være:

Uke 1, 3, 5, 7, 9.... 100% kraft (samme splitt)
Uke 2, 4, 6, 8, 10...80% kraft   (samme splitt)
Uke 11-12 Sjokkuke, nytt program og andre øvelser
Uke 13-20 tre-splitt program 100% kraft...
Uke 21- Friuke
Uke 22, 24, 26, 28, 30....100% kraft (samme splitt)
Uke 23, 25, 27, 29, 31....80% kraft   (samme splitt)

Dette var bare et forslag, det er helt opp til deg om du vil kjøre dette! Selv utviklet jeg dette til meg selv, da jeg følte det samme som deg....Dette funket meget bra, og ga meg stor fremgang! HA TRO PÅ DEG SELV, SÅ ORNER ALT SEG!!
Tro meg Olav!!

Lykke til...

Mvh PowerMan
Power is everything...

Utlogget OlavNS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #2 : 15. desember 2002, 01:27 »
Takk for svar. Angående det mentale så står det nok bra til med meg. (utenom depresjoner og diverse psykisk dritt) Men det står bra til med treninga altså. Jeg klarer vertfall å trene hardt. Det er bare det at kroppen ikke har lyst på full hardkjør. Det kan nok være noe med at jeg er deppa også da, men det sier seg selv at å trene for fullt hver gang er galskap. Ja, jeg skal tenke på opplegget du satt opp. Men har mer lyst å begynne enkelt, slik med 80%, 90% og så 100% (av kiloa)

Jaja, jeg skal tenke.

Jeg har forresten en god oppsyker som jeg bruker. Om jeg f.eks skal trene rygg, så sier jeg til meg selv før økta/noen tier tidligere på dagen: "Ryggen er dømt til døden. Den skal henrettes på Spjelkavik treningssenter om x time(r). Korsryggen skal henrettes ved markløft, 2 sett med x reps (har  planlagt økta kvelden før. Kiloa tar jeg ikke med i tenkinga mi. Er ikke bra å tenke på hvor tungt det er) Latsene på sida skal henrettes med chins, 2 sett med x reps (eller var det rep?...er feit og tung nå) Midtre rygg skal henrettes med 2 sett stangroing, x reps og til avslutning et sett kabelroing med stang, med bredt grep. Det blir en grusom død) Omtrent noe slikt. Det funker rått det hvis det skal trenes hardt. Og så hører jeg på diverse musikk fra Gladiator f.eks. Og visualisering gjør susen mens jeg sier alt det styret der oppe. Og i pausene så visualiserer jeg gjerne også. Det ser ut til at det fjerner de mentale barrierene jeg gjerne har før settet.

Ellers så hjelper det å trene med caps, slik som Dorian Yates, hehe. Vel, det ble vel litt løs-snakk her nå, men det skader jo ikke det.

Olav

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #3 : 15. desember 2002, 01:58 »
Høres bra ut Olav....
Merkelig mental trening, men det gir sikkert en helt rå effekt for deg!
Fortsett med "henrettelsestankene"    Cheesy
Synes det hørtes artig ut og meget effektivt....

PowerMan
Power is everything...

Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #4 : 15. desember 2002, 10:33 »
Husk at jo hardere du trener, så mer blir musklene brutt ned, og så mer vil kroppen bygge dem opp igjen for å klare belastningen neste gang.
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re: variasjon i treningsintensiteten
« #5 : 15. desember 2002, 12:05 »
Mange motivasjons tanker blant folk... før ( da jeg var ca.16) så tenkte jeg at hvis jeg klarte dette settet med disse repsa, så fikk jeg den og den dama... og (spesielt på benk) at hvis jeg klarte dette løftet, reddet jeg verden fra et eller annet, at det stod på meg og min prestasjon "her og nå" liksom... funka da, har ikke prøvd det på lenge... hmmm  Grin
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #6 : 15. desember 2002, 12:08 »
Fin og bra tankegang som absolutt vil være med å bidra med å klare løftet!
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re: variasjon i treningsintensiteten
« #7 : 15. desember 2002, 12:11 »
Bra tankegang dette! Svikter du så går verden under, klarer du det blir du verdens helt og du får alle damene du vil ha  Grin
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re: variasjon i treningsintensiteten
« #8 : 15. desember 2002, 12:37 »
Min periodisering!

Den periodiserngen jeg har skiller seg nok en del ut fra den dere bruker. Som jeg skriver i profilen min trener jeg for å bli best mulig i kast.

15sept-15nov Forberedende styrke (egentlig hva jeg vil. Ofte noe likt nov-feb)
15nov-15feb 10+ reps, 3-5 serier
15feb-1.april 3-5 reps, 3-5 serier
1april-1mai konk.forberedende periode (Spesialstyrke)
1.mai-15juni konk.periode (lite styrke. Stort sett vedligekhold)
15juni-15juli Ny konk.foberedede periode
15juli-15sept konk.periode

Tallene gjelder basisøvelsene.

mvh
Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!