Skrevet av Emne: Oslo øst - Norges "harlem"?  (Lest 978 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Oslo øst - Norges "harlem"?
« : 13. september 2005, 20:25 »
Jeg synes utviklingen i dette området er interessant. Nå skal man alltid være skeptisk til framstilling i media (enkelte av tallene referert her virket mistenkelig høye), men gir denne reportasjen fra VG 13/9 en dekkende beskrivelse av forholdene i Groruddalen?
Hva mener dere kan gjøres for evt. å bedre situasjonen?
Er det noen som bor i dette området som kjenner seg igjen i reportasjen, eller er dette et veldig overdrevet bilde?

Volds-frykt i Oslos «Harlem»

De er unge og lever i konstant frykt for å bli banket opp. Dop, vold og væpnet ran er en del av hverdagen til disse ungdommene fra Groruddalen.
Av JORUN SOFIE F. AARTUN


- Grorud er blitt Oslos «Harlem». Det gjør noe med mentaliteten når selv de minste konflikter ender med et ballespark eller en knust nese, sier «Hassan» (18).

Han ønsker ikke å ha navn og bilde i avisen, men forteller om et gatebilde preget av frykt og trusler.

- Hvis du først har havnet i problemer, lever du under et voldsomt press. I perioder har jeg vært konstant redd for å bli banket opp. Jeg kjenner mange som ikke tør forlate hjemmet uten følge av kompisene, sier han.

Brutalitet

En spørreundersøkelse gjennomført av Groruddalen Røde Kors Ressurssenter viser en alarmerende utvikling i bydelens tyngste ungdomsmiljøer:

Blant 70 uorganiserte ungdommer mellom 16 og 20 år har 65 prosent av guttene utøvd vold. Nesten en tredjedel av jentene og over halvparten av guttene sier de selv er blitt utsatt for vold.

70 prosent av begge kjønn sier de er blitt tilbudt narkotika, og 27 prosent av guttene innrømmer at de har ranet noen.

I tillegg hevder 60 prosent av guttene og 39 prosent av jentene at de blir utsatt for rasisme.

Forsker Yngve Carlson i Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) mener området står foran store utfordringer i kampen mot ungdomsvolden.

- Dette er en gruppe ungdommer som opplever en brutalitet få andre tenåringer har kjent på kroppen.

Selv om denne undersøkelsen ikke er representativ for alle andre ungdomsmiljøer, må den tas på alvor, sier Carlson.

Manglende selvfølelse

«Atif» har også deltatt på spørreundersøkelsen til Røde Kors. Han mener volden, dopet og truslene på gata er et resultat av manglende selvfølelse og dømmekraft blant ungdommene.

- Det kan være fristende å rane en bensinstasjon når du virkelig er desperat etter penger. Spesielt hvis du har mistet troen på deg selv.

Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk kjenner også til tøffe ungdomsmiljøer i Groruddalen.

Hun mener ungdomsvolden i dag er langt mer brutal enn den var for ti år siden.

- Dette er imidlertid ikke bare et Oslo-fenomen. Slike brutale miljøer finnes flere steder i landet, sier hun.

Ungdomskultur

Vold og dop og vinningskriminalitet har for lengst blitt en del av ungdomskulturen flere steder i landet. Ungdom under 18 år fikk nesten tre ganger så mange straffereaksjoner for narkotikalovbrudd i 2003 som i 1997, viser tall fra SSB.

Straff for vold og skadeverk økte med henholdsvis 83 og 73 prosent i løpet av samme periode.

VG har vært i kontakt med flere kilder i politiet som holder oppsyn med byens ungdomsmiljøer. For dem er resultatet av undersøkelsen til Røde Kors langt fra sjokkerende.

- Enkelte ungdomsmiljøer i Groruddalen har utviklet seg i negativ retning den siste tiden, sier en kilde til VG.

Ifølge Vidar Remfeldt, leder for ressurssentrene til Røde Kors, skal materialet fra spørreundersøkelsen brukes til å utvikle ungdomstilbudet i området.

- Det ligger en historie bak hvert eneste tall. Undersøkelsen gir oss en god indikasjon på hvordan ungdom i dette området opplever hverdagen, sier han

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Oslo øst - Norges "harlem"?
« #1 : 14. september 2005, 16:45 »
Jeg har bodd i Groruddalen (Veitvet) i 11 år nå, og har aldri sett eller opplevd noe av det som beskrives. Det er mulig jeg er i "feil" miljø siden jeg selv er 36, og ungene mine er 10 og 12. Jeg har hørt en del si at det er mye problemer med narko, men det har jeg heller aldri lagt merke til. Jeg tipper jeg får høre/vite mer når ungene mine blir større, hvis vi fremdeles bor der da.

Forøvrig så tenker jeg på å være med på noen turer med Natteravnene. Synes de gjør en nyttig jobb.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
SV: Oslo øst - Norges "harlem"?
« #2 : 14. september 2005, 17:54 »
bor på stovner, og kan vel egentli si meg enig i det meste der, ihvertfall det med at du ikke vil havne i trøbbel med en gjeng eller no... har ikke hatt no spess problemer med noen, bare litt misforståelser med noen folk en dag jeg spilte basket, og det var ubehagli nok som det var. de fleste av de som bor her, også utlendingene(hvis det er greit å si det??) er greie og bråker ikke over unødvendigheter, men det er en liten del som skal være tøffe(og kanskje har fått for mye å drikke) mens de er i gjengen, og skal ta det ut på en tilfeldig forbipasserende...skjønner godt at folk er redde hvis de har problemer med gjenger og sånn liksom, men vil vel ikke si at det er fullt så ille som reportasjen beskriver...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Oslo øst - Norges "harlem"?
« #3 : 14. september 2005, 22:42 »
Jeg tror det er verst hvis man er inne i miljøet selv.

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Oslo øst - Norges "harlem"?
« #4 : 15. september 2005, 06:56 »
bor på stovner, og kan vel egentli si meg enig i det meste der, ihvertfall det med at du ikke vil havne i trøbbel med en gjeng eller no... har ikke hatt no spess problemer med noen, bare litt misforståelser med noen folk en dag jeg spilte basket, og det var ubehagli nok som det var. de fleste av de som bor her, også utlendingene(hvis det er greit å si det??) er greie og bråker ikke over unødvendigheter, men det er en liten del som skal være tøffe(og kanskje har fått for mye å drikke) mens de er i gjengen, og skal ta det ut på en tilfeldig forbipasserende...skjønner godt at folk er redde hvis de har problemer med gjenger og sånn liksom, men vil vel ikke si at det er fullt så ille som reportasjen beskriver...
Dette er vel ikke noe problem for deg, streetball. Du er jo ikke redd for NOEN....INGEN HETTE.

Utlogget streetball

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 619
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 619

  • streetball is my job
SV: Oslo øst - Norges "harlem"?
« #5 : 15. september 2005, 15:24 »
hood= nabolag... jeg er ikke redd for noen noested, skal det liksom være... men, nei det er ikke noe problem for meg liksom... men det hjelper ikke å være barsk og ikke redd hvis man allikevel blir grusa av et par staute karer uttafor t-banen liksom...
Every man is the builder of a temple called his body.-

Henry David Thoreau (1817 - 1862)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!