Skrevet av Emne: NM enkeltøvelser på Valhalla den 15 desember 2012, klokken 13:00  (Lest 43241 ganger)

Utlogget Elley.U.H

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 462

Bedre for oss som reiser langt, at konken bare varer en dag. Ikke både lørdag og søndag.
Strong is the new Slim

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114731.new#new
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121102.msg1796158;topicseen#new

Perser:
Stein: 85kg
Farmers: 93kgx2, 3m
Yoke: 240kg 3,5m
Stokk: 50kgx3

2.plass Yoke 233kg 3m. (NM enkeltøvelser juni 2012)
6.plass Norges Sterkeste Kvinne 2012

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Det er ikke helt bestemt enda, men det er mulig at Kicks i Arendal tar neste NM i enkeltøvelser.  Hvis de tar det blir det Yoke, Farmers og to øvelser til (muligens Frame løft og Rolling Thunder).  Det kan da være at neste dag (søndag) blir det stein og Viking Press på Valhalla.  Det er tanken av vi gjør dette i begynnelsen av april. 

I juni blir det i så fall Stokk, Conan's Wheel og Power Stairs på Valhalla.

Og så en gang i september på Valhalla blir det Apollo Axle, Tykk hantel til kasse, Tykk hantel over hode og en mulig ny øvelse.

Hva syns dere om dette?  Jeg tar gjerne i mot forslag.


Hvis du har lyst å 'låne' bort noen øvelser en gang, kunne vi i Askøy stongman klubb gjerne tenke oss på  å arrangere enn gang. 
Ikke noe forsøk på å kuppe arrangementet ditt, men blir langt å reise til sørlandet 4 ganger i året for mange. Smiley
Trur nok det kunne kommet en god del nye fjes. Smiley

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Yoke, farmers og stein i april (eller tidligere) høres veldig bra ut Cheesy
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Valhalla NM i enkeltøvelser:
Jeg har som tidligere skrevet valgt ut 12 strongman/woman øvelser som jeg arrangerer NM i enkeltøvelser i på Valhalla.  Ideen er at disse øvelsene forblir de samme i årene som kommer, og at en da kan sammenligne fremgangen år for år. Jeg holder en oppdatert liste over alle rekordene i de forskjellige vektklassene. Vi har så langt delt utøverne inn i 5 klasser.  Menn åpen, under 105kg og under 90kg.  Kvinner åpen og under 68kg.  Jeg vurderer også å danne en ny Menn under 80kg klasse, siden det nå blir arrangert VM i denne klassen (175 pund). 
Vi er så heldige at disse konkurransene er sponset med t-skjorter og premier av Ironcore (Protein Fabrikken).  Dette gjør det mulig for meg å arrangere disse konkurransene.  Jeg vil oppfordre alle til å forsøke produktene til Protein Fabrikken.  De smaker meget godt og er priset meget gunstig.
Valhalla Rekorder (Norges Rekorder) blir kun godkjent hvis de blir satt i en konkurranse på Valhalla eller med Valhalla utstyr og jeg er der for å godkjenne.  En kan også sette rekord på Valhalla under trening, men en må da veie under vektgrense rett etter rekordforsøket.  Som alltid gir jeg 0,9kg «ekstra» på vekta siden jeg ikke vet med sikkerhet om den veier 100 % rett.  På den måte vet en at det samme utstyret og regler blir brukt.  Nå kan det jo hende at noe av utstyret mitt blir ødelagt, men jeg vil da forsøke å kopiere det gamle så godt som mulig 
NM øvelsene er:
1.   Viking Press, tyngst (kan splitte, dippe, støte osv.)
2.   Farmers Walk, tyngst 3 meter, ingen nedsett
3.   Stein, tyngst stein opp på en minst 1 meter høy kasse
4.   Yoke, tyngst 3 meter, ingen nedsett
5.   Rolling Thunder
6.   Stokk løft, tyngst
7.   Frameløft, tyngst
8.   Conan’s Wheel, tyngst gå 0.25 runde
9.   Apollos Axle, tyngst over hode.
10.   Tykk Hantel (en hands), tyngst opp til 40cm kasse
11.   Tykk Hantel over hode, kan bruke to hender opp til skulderen, men så en hand derfra og opp
12.   Power Stairs, tyngst opp 2 x 30cm trapper, for så å ta vekta ned de 2 trappene
Planen er at disse 12 øvelsene vil bli fordelt over 3 konkurranser i løpet av året.  Tanken er at de fire første øvelsen (1, 2 , 3 og 4 på lista over) skjer i april, de neste fire i juni og de siste fire i september.  Det er mulig at jeg låner bort utstyret mitt til Kicks i Arendal slik at de kan arrangere en av disse 3 konkurransene.  De må imidlertid være litt mer forsiktig med gulvet i lokalet enn jeg, så det kan da bli litt forandring på øvelsesrekkefølgen. 
Jeg har blitt kontaktet av andre i løpet av de siste åra, for å se om de også kunne arrangere NM i enkeltøvelser.  Jeg har ingen enerett på disse konkurransene, så det må hver enkelt klubb selv bestemme, men jeg håper at de da kan velge andre øvelser enn de jeg har valgt.  Øvelser som jeg da ville foreslå er.
1.   Tyngst stein til 140cm høyde (eller andre høyder)
2.   Tyngst stein opp på skulderen
3.   Tyngst stein over hode
4.   Tyngst Yoke 20 meter (eller kortere/lengre distanse
5.   Tyngst Coans Wheel, en runde (eller lengre)
6.   Tyngst Farmers 20 meter med vending
7.   Tyngst Dekk
8.   Flest velt på et 300kg dekk på et minutt
9.   Finical?? Fingers, tyngst
10.   Stokk markløft, tyngst
11.   Stokk benkpress, tyngst
12.   Stokk skråbenk, tyngst
Det er flere andre øvelser en kan komme opp med, men målet mener jeg bør være at en velger noen øvelser, og så forsetter en med de samme øvelsene år etter år.

Jeg forstår at det er vanskelig for mange å reise helt til Tvedestrand for å delta, men nå er det jo en gang slik at det er bedre å reise langt enn ikke å ha noen konkurranser i det hele tatt.  Heldigvis er ikke Tvedestrand mer enn en god time fra Kristiansand og under 3 timer fra Oslo, så veldig langt unna flyplasser eller der de fleste bor i Norge er det ikke.
Jeg vil følge rådet ditt Elisabeth om ikke å arrangere konkurranser over mer enn en dag om gangen.

Jeg tar som sagt gjerne i mot råd angående dette. 

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Jeg har blitt kontaktet av andre i løpet av de siste åra, for å se om de også kunne arrangere NM i enkeltøvelser.  Jeg har ingen enerett på disse konkurransene, så det må hver enkelt klubb selv bestemme, men jeg håper at de da kan velge andre øvelser enn de jeg har valgt.

Selv om ingen har enerett, er de greit å ikke ''vanne'' ut betydningen av NM tittelene for mye.
Vi har jo tenkt på mange forskjellige øvelser, tar gjerne i mot synspunkter på om folk ser nytten i å ha noen ekstra NM øvelser.

Har jo Truckpull, Bilmark/bøy , appolons/stokk/hantel/vikingpress for repper, yoke /farmers på tid og mye mer i tillegg til de du nevnte. Smiley


Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Hei Leif Ove.  Jeg setter utrolig pris på at vi kan diskutere dette.  Det er viktig at vi som du sier "ikke vanner ut" med for mange øvelser NM øvelser.  Det kan i min mening lett arrangeres NM i enkeltøvelser for 20 eller flere øvelser, så det er mange muligheter.  Problemet med repper er at det da må brukes forskjellige vekter for de forskjellige vektklassene og dame/herre klassen.  Men det er jo ikke et stort problem.  Problemet var å velge den riktige vekta innen de forskjellige vektklassene.  Målet var jo at alle skulle kunne greie minst en rep, men da ble vekta for lett for de beste. På grunn av dette valgte jeg å gå for maks vekt.  Målet mitt var også å lage en konkurranse der alle, fra nybegynner til norges beste kunne være med på.  Lager du et NM i enkeltøvelser som fokuserer først og fremst på de beste i hver klasse, så er det helt OK, men det blir da litt annerledes fra Valhalla.

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049



Hadde vært interesant å prøvd repper med forskjellige vekter, som brukt på Arnolds en del ganger.
For eksempel 3-4 forskjellige tyngder der 1 rep på neste(høyere) vekt, trumfer alle repper på den foregående vekt.
Da kan alle løfte på sitt nivå.

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Jeg synes at både mark og bøy i stativet dere har på Askøy (ala regulerbart vikingpress stativ), både for reps og for maks, hadde vært spennede øvelser siden det ikke har blitt brukt så mye i Norge tidligere.
Ellers synes jeg det er veldig bra at Knut kjøre sine fast øvelser år et år for å se fremgangen.
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Har ikke tenkt på nytt lokale, eller et større lokale da? Med 4 gutteklasser og 2 jenteklasser + publikum blir det trangt og varmt sånn det er nå..
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Hva med crusifix og farmers-hold ?
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Lise.Gangstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 64

Som tidligere deltaker under NM i enkeltøvelser i Valhalla, håper jeg du Knut Bjorvatn forsetter å arrangere disse konkurranse som du har gjort i alle år, med samme øvelser. Arrangert på en fremdragende måte, og åpen for alle som har lyst å prøve seg i sporten, da det ikke er så tunge startvekter. Enig med Elisabeth at konkurransen bør være kun en dag.
Da ser jeg frem mot neste konkurranse i Valhalla, stedet med strongman/woman sjel.

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Tonny,  Jeg skulle gjerne hatt et større lokale, men et større lokale koster penger, og jeg tjerner ikke akkurat penger på å arranger strongman/woman konkurranser.  Det er ikke lenger mulig å leie et annet passende lokale i lille Tvedestrand, og jeg har heller ikke lyst til å ha jobben med å flytte på utstyret for hver konkurranse.  Da jeg arrangert NSM i 2003 i en hall som jeg hadde leid, jobbet jeg med dette i flere måneder, og gikk likevel med tap. 
Så, selv om Valhalla noen ganger er for kaldt og noen ganger for varmt, og det alltid er for liten plass, så håper jeg at det er bedre å ha det der enn alternativet som er ingen konkurranse i det hele tatt. 

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Tonny,  Jeg skulle gjerne hatt et større lokale, men et større lokale koster penger, og jeg tjerner ikke akkurat penger på å arranger strongman/woman konkurranser.  Det er ikke lenger mulig å leie et annet passende lokale i lille Tvedestrand, og jeg har heller ikke lyst til å ha jobben med å flytte på utstyret for hver konkurranse.  Da jeg arrangert NSM i 2003 i en hall som jeg hadde leid, jobbet jeg med dette i flere måneder, og gikk likevel med tap.  
Så, selv om Valhalla noen ganger er for kaldt og noen ganger for varmt, og det alltid er for liten plass, så håper jeg at det er bedre å ha det der enn alternativet som er ingen konkurranse i det hele tatt.  
Ser den Knut.. Håper selvsagt at konkuransene kan være i Valhalla også de neste årene. Også fordi det samme utstyret bør brukes til nye rekord-forsøk. Gleder meg til neste NM  Grin
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget KjartanAN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 74


Hvis du har lyst å 'låne' bort noen øvelser en gang, kunne vi i Askøy stongman klubb gjerne tenke oss på  å arrangere enn gang. 
Ikke noe forsøk på å kuppe arrangementet ditt, men blir langt å reise til sørlandet 4 ganger i året for mange. Smiley
Trur nok det kunne kommet en god del nye fjes. Smiley


Langt for oss i Nord og reise så mange ganger, legg det på en helg eller noe Smiley
Nord Norges Sterkeste Mann 2012: 7 plass
Nord Norges Sterkeste Mann 2013: 5 plass

Utlogget mikke1981

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 15

  • If you born strong you stay strong !!!!!!
Jeg vurderer også å danne en ny Menn under 80kg klasse, siden det nå blir arrangert VM i denne klassen (175 pund    Da sier JEG tommel opp for det knut Cheesy
Under 90 kg

Benk 160
Mark 225
Knebøy 170

2 plass i vikingpress valhalla under 90 kg 2012

Modumstrongteam on facebook

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!