Skrevet av Emne: Brannfakkel - vektklasser  (Lest 4418 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #15 : 10. mai 2010, 23:11 »
Er det ikke selvforklarende? Du kan vel ikke bante deg ned i høyde?

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #16 : 10. mai 2010, 23:13 »
Ja Kim, nå er det bare å glemme -50 strongman! For nå må du opp i plussen!

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #17 : 10. mai 2010, 23:43 »
Er du selv en styrkeidrettsutøver? Jeg syns det er et temmelig tåpelig utspill å hevde at man ikke er en styrkeidrettsutøver om man ikke, som utøver i de letteste vektklassene, greier å komme seg opp mot 70kg. Det er mulig du sa dette på spøk, men det blir bare dumt i mine ører. Snakker du her av egen erfaring, eller kaster du kun ut et forslag? Stor kroppsvekt er et talent eller kan trenes opp? Du må gjerne svare på disse spørsmålene, så svarer jeg når jeg våkner imorra. Smiley

Jeg er ikke styrkeutøver selv. Har i perioder trent en del styrke (er i en sånn periode nå). Synes det er veldig interessant med styrketrening og styrkeidretter. Jeg vet jo at mange (de fleste kanskje) er uenig med meg, men dette er mine tanker om idrett. Jeg sier dette absolutt IKKE for å fornærmen noen. Jeg liker idretter som er enklest mulig. Minst mulig regler. Løp er enkelt; raskt mulig fra a-b. Hvordan du gjør det er ditt problem. Hvordan du ser ut (vekt/høyde) er også ditt problem. 100 % rettferdig (eller kanskje mer 100 % urettferdig). Det hadde absolutt ikke vært feil i forhold til vektløfting å delt langdistanseløp i vektklasser. Det er en veldig fordel å være lett (tror faktisk en større fordel en å være tung i styrkeidretter). Men det gjøres heldigvis ikke. De som ikke er bygd for langdistanse driver på med noe annet. Der har du mange muligheter  innefor friidrett. Er du f.eks stor og sterk er kast noe for deg. Men en person på under 60 kg kunne aldri blitt en topp kulestøter. Da kunne løp eller hopp vært noe for han.

Jeg kunne tenke meg å kutte alle stillene i svømming. Kun frisvømming. Svømming er nesten som å hatt forskjellig løpsklasser. Baklengsløp, løp med hendene på ryggen, løp med føttene langt fra hverandre osv. Det samme er jo langrenn. Burde kun ha fristil. Det er jo kun fristil i kominert og skiskyting.

Men litt tilbake til dette med vektklasser. IOC tok jo et lite oppgjør ved vektløftersporten når det skulle innføres damevektløfting i OL. Hvis ikke vektløfterforbundet reduserte antallet vektklasser fikk ikke damene være med i OL. Dette burde dras enda lengre etter min mening. Har sett en del styrkeløftstevner, og det slår meg gang på gang hvor få som stiller i hver klasse på disse stevnene. I tillegg er det jo aldersklasser (som jeg ikke er imot) som vanner ut klassene enda mer (ung, jr, sr + masse vet.klasser)

Men som sagt jeg er ikke ute etter å verken provosere eller fornærme noen, bare si min mening og skape litt debatt.

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #18 : 10. mai 2010, 23:53 »
Honnør til deg! Godt sagt! Stor kroppsvekt er ikke noen god indikasjon på at du er eller kan bli sterk. For å dra det litt langt, så kan du jo si at de som har stor kroppsvekt imponerer mer en de lette, for de må jo løfte sin egen kroppsvekt i tillegg til vektene på stanga (i mark, bøy, rykk og støt). Husker vektløfteren Chemerkin (vant OL -96) som på det meste veide 180 kg. Hadde vel 262,5 i støt. Ville vel tro at han kunne løfte en 350 kg i frontknebøy (han reiste seg ektremt lett fra sitten). 350 + 170 (-10 for leggene)= 520kg!! La oss si spinne videre på den å tenke at han kunne ta 450 kg i vanlig bøy med utstyr (noe som han sikkert aldri har prøvd). 450 + 170= 620kg!!! Det er tung det. Nei, disse pinglene i de lette klassene vet ikke hva det er snakk om. Legg på seg og konkurrer med de store gutta!

Hehe, ja, jeg er forsaavidt enig, mulig jeg syns du tar i litt hardt naar du reffererer utoevere i lette vekt klasser som "pingler" men OK.

Hovedpoenget ditt er jeg enig i, jeg ser ikke noe poeng i de lettere vekt klassene, dette er jo kraftsport, og da er det jo naturlig at det er en fordel og vaere stor.  At letteste vekt klasse hadde vaert 90 eller 100 kg hadde jeg ikke sett paa som urimelig i det heletatt, hvem som helst kan jo spise og trene seg opp til slik kroppsvekt. 

I styrkeleoft burde man beloennes for og ha litt ekstra kroppsmasse da dette ofte vil innebaere at man blir sterkere.  I fotball blir man jo beloennet for og vaere rask og eksplosiv og det ville vaert unaturlig og ha en klasse for spillere som ikke er fullt saa raske og eksplosive.

Naa er jo denne diskusjonen selvsagt kun paa det teoretiske plan, naar det var noedvendig og ha kjempe debatt, samt avstemning og drama om hvorvidt man skal faa akkreditert raw loeft saa sier det jo seg selv at stoerre endringer blir umulig og gjennomfoere.

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #19 : 10. mai 2010, 23:56 »
Og det ville ogsaa vaert en fordel med faerre vektklasser pga at jeg syns det blir feil at en klovn som meg kan moete opp paa ett RM og ta med en soelvmedalje hjem.  Ikke fordi jeg har loeftet utrolige vekter, men fordi det rett og slett ikke var nok utoevere til og konkurere meg meg.  Artig med medalje, men det mister sin sjarm litt naar jeg ville faatt medalje om jeg saa hadde loeftet en total paa 60 kg.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #20 : 11. mai 2010, 00:01 »
Og det ville ogsaa vaert en fordel med faerre vektklasser pga at jeg syns det blir feil at en klovn som meg kan moete opp paa ett RM og ta med en soelvmedalje hjem.  Ikke fordi jeg har loeftet utrolige vekter, men fordi det rett og slett ikke var nok utoevere til og konkurere meg meg.  Artig med medalje, men det mister sin sjarm litt naar jeg ville faatt medalje om jeg saa hadde loeftet en total paa 60 kg.

Enig der ja! Smiley

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #21 : 11. mai 2010, 00:05 »
Nå er vel ikke kroppsvekt i styrkeløft og ferdigheter i fotball sammenlignbare? Kroppsvekten har mye forskjellige fordeler og ulemper for enhver utøver. Kroppsvekt er så vidt jeg vet ikke en ferdighet, slik som teknisk spill og hurtighet i fotball, men det er jo sånn at vekten som regel har noe å si for styrken, og da har det jo selvsagt sitt å si på hvor mye som løftes av den enkelte.
Noe annet som ikke er tatt helt i betraktning her må vel være wilks-poeng? Wilkspoeng regnes jo utifra vekt ifht kilo løftet. Vektklassene er vel der for at flest mulig skal kunne delta i en klasse de kan hevde seg i, riktignok, vi ville hatt mange sterke mennesker i de få klassene det ville være, men da blir det ikke tatt hensyn til rekruttering osv. Mtp alle de som melder seg på ett stevne, gjør det dårlig og blir ikke motivert til videre deltagelse pga resultatene, i en klasse med færre mennesker, blir frykten for å komme sist mindre. (dette er selvfølgelig individuelt, men husker meg selv når jeg fikk medalje med meg fra mitt første)

For et rotete innlegg, men skitt au.

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #22 : 11. mai 2010, 00:11 »
Mtp alle de som melder seg på ett stevne, gjør det dårlig og blir ikke motivert til videre deltagelse pga resultatene, i en klasse med færre mennesker, blir frykten for å komme sist mindre.

Joda, men naa er jo styrkeloeft idrett og ikke barneskole gymtime hvor alle faar klapp paa skuldra uansett hvor talentloese de er.

Og hva Wilks angaar, saa syns jeg at Wilks er utviklet av pingler for pingler.  Hvordan noen kan si de har prestert bedre enn noen andre, ved og loefte mindre vekt, naar de har seg selv og takke for at de veier lite, er for meg ett mysterium.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #23 : 11. mai 2010, 00:21 »
Vekt er jo et slags talent. Enkelte er født til å blir større en andre, og jo større du er jo større fordel har du i styrkeidretter.

Men om man ikke kuttet alle klassene, kunne man i det minste slå sammen masse klasser. Jeg synes mitt forslag på -70, -100 og +100 skulle passe mange bra. Det er ikke mange menn som er så mye under 70 kg. Er du det greier du uten problem å legge på deg muskler slik at du når i underkant av 70kg. Det er et langt gap fra 70 til 100kg, men har du problemer med å legge på deg, så kan du heller prøve å komme deg under 70kg. De aller fleste greier å legge på seg muskler, så det skal ikke være noe stor problem å komme seg opp til opp mot 100kg. Det er ikke uvanlig at en idrett setter kroppslige krav. Skal du f.eks hevde deg i kulestøt må du komme deg opp i vekt. Det samme gjelder til en hvis grad alpint. Skal du hevde deg i styrkeidrett må du være kraftig.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #24 : 11. mai 2010, 00:23 »
Ah! Jeg og The Weise-Guy er virkelig på linje her!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Brannfakkel - vektklasser
« #25 : 11. mai 2010, 08:43 »
Jeg er ikke styrkeutøver selv. Har i perioder trent en del styrke (er i en sånn periode nå). Synes det er veldig interessant med styrketrening og styrkeidretter. Jeg vet jo at mange (de fleste kanskje) er uenig med meg, men dette er mine tanker om idrett. Jeg sier dette absolutt IKKE for å fornærmen noen. Jeg liker idretter som er enklest mulig. Minst mulig regler. Løp er enkelt; raskt mulig fra a-b. Hvordan du gjør det er ditt problem. Hvordan du ser ut (vekt/høyde) er også ditt problem. 100 % rettferdig (eller kanskje mer 100 % urettferdig). Det hadde absolutt ikke vært feil i forhold til vektløfting å delt langdistanseløp i vektklasser. Det er en veldig fordel å være lett (tror faktisk en større fordel en å være tung i styrkeidretter). Men det gjøres heldigvis ikke. De som ikke er bygd for langdistanse driver på med noe annet. Der har du mange muligheter  innefor friidrett. Er du f.eks stor og sterk er kast noe for deg. Men en person på under 60 kg kunne aldri blitt en topp kulestøter. Da kunne løp eller hopp vært noe for han.

Jeg kunne tenke meg å kutte alle stillene i svømming. Kun frisvømming. Svømming er nesten som å hatt forskjellig løpsklasser. Baklengsløp, løp med hendene på ryggen, løp med føttene langt fra hverandre osv. Det samme er jo langrenn. Burde kun ha fristil. Det er jo kun fristil i kominert og skiskyting.

Men litt tilbake til dette med vektklasser. IOC tok jo et lite oppgjør ved vektløftersporten når det skulle innføres damevektløfting i OL. Hvis ikke vektløfterforbundet reduserte antallet vektklasser fikk ikke damene være med i OL. Dette burde dras enda lengre etter min mening. Har sett en del styrkeløftstevner, og det slår meg gang på gang hvor få som stiller i hver klasse på disse stevnene. I tillegg er det jo aldersklasser (som jeg ikke er imot) som vanner ut klassene enda mer (ung, jr, sr + masse vet.klasser)

Men som sagt jeg er ikke ute etter å verken provosere eller fornærme noen, bare si min mening og skape litt debatt.

La meg først og fremst si jeg er enig i det med medaljer og plassering. Det kan virke smått utrolig at man bare ved å stille opp f eks kan ta med seg en medalje fra et NM, de største stevnene her til lands. Jeg er forsåvidt enig i at det er problematisk at det er veldig mange vektklasser, men da jeg har en egeninteresse i nettopp det, klarer jeg kanskje ikke være like kritisk.

Videre vil jeg også helst se et minimum av regler, dette for at både utøvere og tilskuere skal kunne få mest mulig ut av idretten. Forstår man ikke reglene, forsvinner også en del av interessen. For å eksemplifisere kan jeg si at jeg først forstod amerikansk fotball da jeg så finalen mellom New Orleans Saints og Indianapolis Colts, og først da ble det underholdende.

Det at det er en fordel å være lett, kan man forsvare ut ifra Wilks-poeng. Det er lettvektere som får de høyeste poengsummene (ref. til Fedosienko), men disse er ekstremtilfeller. Jevnt over mener jeg Wilks favoriserer tyngre løftere, men det er kanskje en annen diskusjon. Dette sier jeg kanskje også fordi jeg er en lettvekter, og derfor forsvarer egne interesser. Kan dra et eksempel med å si at man får 199,43 poeng ved å dra 350kg i mark på 125kg kroppsvekt. For å få like mange poeng må undertegnede på ca 79kg dra 290.


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!