Skrevet av Emne: Protein-myten  (Lest 91245 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #360 : 28. juni 2009, 14:35 »
OMG, kan ikke folk ta seg bryet med å lese igjennom den faktiske vitenskapelig artikkelen som blir referert før man plukker setninger som passer ens dogme fra ingressen i VG?

Jeg har kjapt pøyd igjennom artikkelen, og det som går igjen er at man har en hypotese om dødlighet og mettet fett. (Oioioi, revolusjonerende nytt, jeg har bare blitt fóret med det siden jeg hadde heimkunnskap, hvilket er en del år siden. Med det er flott med litt statistikk som underbygger hypoteser.)

Videre, så påpeker de selv det at folk som bryr seg om hva de spiser generelt har en sunnere livssitl:
Sitat
Because our cohort was predominantly non-Hispanic white, more educated, consumed less fat and red meat and more fiber and fruits and vegetables, and had fewer current smokers than similarly aged adults in the US population, caution should be applied when attempting to generalize our findings to other populations
Sammenlign dette med diskusjonen om det nye klasseskillet i samfunnet kan ses utifra diett. Det er visstnok en trend at folk med høy utdannelse og inntekt spiser betydelig sunnere en folk med lav utdannelse og lav inntekt (har vært noen artikler i aftenposten siste tiden om dette).

Videre, hvitt kjøtt er generelt mye magrere enn rødt kjøtt og for å sitere litt:
Sitat
RED MEAT

There was an overall increased risk of total, cancer, and CVD mortality, as well as all other deaths in both men (Table 2) and women (Table 3) in the highest compared with the lowest quintile of red meat intake in the fully adjusted model. There was an increased risk associated with death from injuries and sudden death with higher consumption of red meat in men but not in women.
(forøvrig snodig at de ikke finner noen større risk for kvinner)

Sitat
WHITE MEAT

When comparing the highest with the lowest quintile of white meat intake, there was an inverse association for total mortality and cancer mortality, as well as all other deaths for both men (Table 2) and women (Table 3). In contrast, there was a small increase in risk for CVD mortality in men with higher intake of white meat. There was no association between white meat consumption and death from injuries and sudden death in men or women.

Jeg aviser IKKE at det er en økt risiko for hjerte og karsykdommer med økt inntak av mettet fett, men jeg blir provosert av klipp og lim ut av sammenhengen.

Som en kuriositet så har jeg ramlet inn i hva fysiologi-boken jeg leser nå definerer som "semi-vegetarian" tilfeldigvis. Jeg er på deff og holder meg til fisk og litt kylling, av den simple grunn at det inneholder lite fett og at jeg foretrekker å få fettet mitt fra mer umettede kilder. Så vips ble jeg semi-vegetarian.

Som enda en kuriositet, så inneholder fett fra kjøtt rundt 50% mettet fett, fra meieriprodukter rundt 65%. Derimot, palmekjerneolje inneholder 85% mettet fett og kokosnøttolje inneholder 90% mettet fett. Så planteoljer er ikke nødvendigs knall.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Protein-myten
« #361 : 29. juni 2009, 02:40 »
30 gram med magert ferskt rødt kjøtt er nok pr. dag. En skive servelat eller salami veier cirka 10 gram.
Servelat kan nok ikke gå innunder definisjonen av "ferskt, rødt kjøtt".

Vanlig servelat fra Gilde inneholder drøye 50% kjøtt:

Kjøtt av storfe og svin(56%), skummet melk, potetmel, hodekjøtt av svin, salt, løk, pepper, ingefær, antioksidant askorbinsyre, konserveringsmiddel natriumlaktat, natriumdiacetat og natriumnitritt.
Næringsinnhold pr. 100 gram:
Protein 10 g
Karbohydrater 7 g
Fett 19 g
Kalorier 1000 kJ / 239 kcal

Stiller meg forøvrig bak siste innlegg av Rønning Man. Reine kjøttråvarer av god kvalitet er noe HELT annet enn farseprodukter vi har over her.

Utlogget Jørgenetisk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 97

  • Green? Steam it!
Sv: Protein-myten
« #362 : 30. juni 2009, 12:04 »
Nå til dags skal visstnokk ALT være kreftfremkallende. Det er greit nokk at du blir redd av 1 stk død ku, men at du gidder å kverulere over ALT og ALLE som snakker imot deg når du kommer her og sier at proteiner er unødvendig, skjønner jeg bare ikke.

Riddle me this: Hadde du hatt den kroppen du har nå uten proteiner?
Ta deg en bolle (UTEN KONSERVERINGSMIDDEL FOR DE DREPER DEG PÅ SEKUNDET!)
Har startet styrke etter lang pause.

Kastet seg på Ashtanga Yoga.

Liker det som er i vente... Smiley

No problem can be solved from the same level of consciousness that created it.

Utlogget Jeggs Kilogramsson

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Protein-myten
« #363 : 30. juni 2009, 13:52 »
En ny studie viser at 80% av de som døde i Danmark  forige uke spiste potet i løpet av den siste leveuken sin!!!
Sier jo litt om hvor farlig potet er.
....... Smiley
Got pump?

Utlogget Yeppes

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Protein-myten
« #364 : 30. juni 2009, 15:33 »
Flere millioner vegetarianere som er død også, tilfeldig?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #365 : 30. juni 2009, 15:45 »
boooooooooooring.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Protein-myten
« #366 : 30. juni 2009, 21:35 »
Jeg ser ikke vitsen med kjøtt når man kan få alt gjennom raw food. Ja, kjøtt er godt og det representerer det folk ofte kaller for "en god middag" men jeg synes det er altfor risikabelt.. Man skal ha minimalt med rødt kjøtt for at det skal være sunt. Rødt kjøtt er kreftfremkallende i store mengder.

30 gram med magert ferskt rødt kjøtt er nok pr. dag. En skive servelat eller salami veier cirka 10 gram.



det er TUNGVINT for en styrketrenende person å få i seg NOK proteiner som ER 1,6-1,8  per kilo kroppsvekt for optimal nitrogenbalanse. (Ikke negativ) i tillegg til å få i seg nok vitaminer mineraler osv. Unknown har så godt som bevist dette, for å motbevise må du legge fram et raw food kosthold som inneholder alt du trenger inkludert proteiner. Da vil nok de fleste bli overbevist om at du kan leve på raw-food.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Protein-myten
« #367 : 30. juni 2009, 22:12 »
Eneres, synes du kommer med masse bra her Smiley Det er mange uvitende folk når det gjelder denne livsstilen den dag i dag, og det er vel dem som er raskest og slenge med leppa. Men gi det litt tid.

http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4#noexternalembed

http://www.youtube.com/watch?v=qLDXsepi3uI#noexternalembed&eurl=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fprofile.php%3Fid%3D545905294&feature=player_embedded

Det som er en av hovedgrunnene til å spise mer rå mat, er at behandla mat har meget høy ph-verdi, og gjør kroppen sur; kjøtt, fisk, melk, brød (alt av blandingsprodukter), brus, juice, kaffe etc.. Et surt miljø skaper sykdommer.
-Syreopphopningen kan gi seg utslag i en rekke problemer. Man blir mer mottagelig for tilbakevendende infeksjoner, forkjølelse og influensa. Syre gjør bindevevet slapt (jenter : dette er årsaken til cellulitter!), slik at vev og organer ikke holder seg på plass og man kan få nedsunkne organer med påfølgende plager i organene det gjelder. Syreopphopningen gir seg også til kjenne som revmatisme, gikt og muskelsmerter. Det er heller ikke uvanlig at for mye syre forårsaker menstruasjonsplager, fordøyelsesbesvær, hodepine og problemer med kretsløp og hjerte. I verste fall mener man at syreoverskudd gir svulster, både gode- og ondartede.

-Kroppen vår har i utgangspunktet evnen til å skille ut syre, og dette skjer via lunger (utånding), nyrer (urin), hud (svette), tarm (avføring), livmor (menstruasjonsblod) og lever (står for omsetning av syrene). Men om kroppen belastes med altfor store mengder syrer, greier ikke disse organene å kvitte seg med all syren. Kroppen vil automatisk beskytte cellene sine mot syreangrepet, og vil derfor finne en nødløsning. Dermed starter kroppen å samle opp syrene på de minst livsviktige steder for å begrense skadeomfanget og beskytte livsviktige funksjonsceller.

Et annet, eller også et av dem viktigste poengene, er at ovennevnte mat også er tungfordøyelig mat.

Gluten, som er proteinet i melet, er det ikke noe pattedyr som fordøyer, altså ei heller mennesket. Hva skjer med det når det blir liggende ufordøyd i tarmene våre? Melkeproteinet (kasein) lider samme skjebne i vår tarmkanal. Ufordøyd protein kan skape irritasjoner og betennelser i tarmveggen og tarminnhold kan komme over i blodbanen og gi opphav til allergier og matvareintoleranser. Dr. Karl Ludvig Reichelt som er lege og seniorforsker ved Rikshospitalet, har bevist at det er en klar sammenheng mellom autisme, schizofreni, AD/HD og inntak av hveteprotein (gluten) og melkeprotein (kasein) når disse fremmedlegemene krysser blod-/hjernebarrieren og kommer seg inn i hjernen.

BELASTNING AV UFORDØYD MAT FRA:

    * Gluten (hvete, spelt, bygg, rug)
    * Sukker/sukkerholdig mat
    * Meieriprodukter fra ku (unntak: smør)
    * Herdet fett (for eksempel margarin)

Med andre ord, noe av det viktigste kroppen vår gjør, er å fordøye maten vi spiser. Og det skal ikke være en langvarig prosess. Nøkkelen til en god helse, er god fordøyelse.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #368 : 30. juni 2009, 22:40 »
Er ikke mavesyren ganske sur også? Maten skal jo igjennom der...

Utlogget Yeppes

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Protein-myten
« #369 : 30. juni 2009, 23:15 »
Jeg har nå prøvd dette her de siste tre dagene, jeg kjøpte meg maaaasse salat og det er kun det jeg har spist de siste dagene, her er noen punkter over resultatet:

* Jeg er kronisk jævlig sulten
* Jeg orker ikke å gjøre en dritt
* Jeg promper mye mer enn før (positivt)
* Jeg er gretten og irritert
* Jeg føler at musklene krymper
* Løs mage

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #370 : 30. juni 2009, 23:26 »
Jeg har nå prøvd dette her de siste tre dagene, jeg kjøpte meg maaaasse salat og det er kun det jeg har spist de siste dagene, her er noen punkter over resultatet:

* Jeg er kronisk jævlig sulten
* Jeg orker ikke å gjøre en dritt
* Jeg promper mye mer enn før (positivt)
* Jeg er gretten og irritert
* Jeg føler at musklene krymper
* Løs mage

Du trenger spiralis!

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Protein-myten
« #371 : 30. juni 2009, 23:37 »
Jeg har nå prøvd dette her de siste tre dagene, jeg kjøpte meg maaaasse salat og det er kun det jeg har spist de siste dagene, her er noen punkter over resultatet:

* Jeg er kronisk jævlig sulten
* Jeg orker ikke å gjøre en dritt
* Jeg promper mye mer enn før (positivt)
* Jeg er gretten og irritert
* Jeg føler at musklene krymper
* Løs mage

Typisk nybegynner feil:
Hvor er superfooden???

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Protein-myten
« #372 : 30. juni 2009, 23:42 »

Utlogget Yeppes

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Protein-myten
« #373 : 30. juni 2009, 23:45 »
Typisk nybegynner feil:
Hvor er superfooden???



Tror nok det er typisk hos flere enn bare nybegynnerene. Superfood? faen så harry navn. Tongue

Utlogget Yeppes

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Protein-myten
« #374 : 30. juni 2009, 23:54 »
Jeg har sittet på dassen og fromasjært den i hele dag, vedder på at den er temmelig død nå og det blir nok de fleste som beveger seg i nærheten av badet i dag. Må være den ultimate cockblokker å være rawfooder.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!