Skrevet av Emne: Spør naprapaten!  (Lest 103651 ganger)

Utlogget yaeger

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 207

Sv: Spør naprapaten!
« #105 : 31. oktober 2012, 18:30 »
Hei! Flott tråd!

Jeg hatt forbigående smerter i albuet( golfalbuegreier) men for 2 mnd siden fikk jeg senebetennelse i BEGGE håndledd.. Jeg startet å trene styrke etter å ha hatt ryggproblemer i snart 6 mnd, alt gikk bra fram til det sa "bam"..

legen? han sa ta ibux i 2 uker, det hjalp tydeligvis ikke..

jeg har begynt å ise ned handa, og påføre tigerbalsam.. er det smart?
hvilke tøyeøvelser kan jeg gjøre for å få fjernet disse problemene? har knapt brukt henda på 7 uker nå..

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: Spør naprapaten!
« #106 : 04. november 2012, 13:53 »
Relevant bakgrunn for skaden: Vekttrening i 7-8 år

- Hvor smerter det?

Pectoralis festet, samt 1-2 cm nedover mot biceps. Ubehagelig strekk-type smerte, kjennes ute som noen som rives og holder på å ryke.

- Hvordan oppsto smerten første gang?

Vekttrening, tunge flat flys.

- Når smerter det?

I perioder med tung belastning i hovedsakelig dips eller flys.


Hei!

Det hørest ut som om du har pådratt deg en semiruptur av M. pec major. De fleste rupturer skjer i overgangen muskel-sene.

Spørsmålene mine er, er det lenge siden? Og hadde du noen lokal hevelse eller missfarging av huden?

Bruk tiden fremover på et skikkelig rehab opplegg. De fleste idrettsskader er "oppslåtte" gamle idrettsskader!

Mvh

Din Naprapat og Helseklinikk

Skaden oppstod for omlag 2 år siden i tunge flat flys. Kjente et skikkelig "røsk" i overgangen fra bryst til biceps. Kommer tidvis tilbake med tung trening, da spesielt som nevnt i flat flys og dips med vekter.

Husker ikke om jeg hadde lokale hevelse eller rødhet, isåfall kan det ikke ha vært veldig mye.

edit: nå trener jeg litt rundt skaden, og klarer å kjøre skråpress-varianter helt fint. klarer også 1 kabelflys øvelse, hvor albuene ikke er abdusert til siden, men tett inntil kroppen.

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #107 : 05. november 2012, 21:41 »
Hei Smiley

Så fint at man har anledning til å spørre fagutdannede personer om det som gjelder kropp og fysisk helse!

Har trent styrketrening i ca. 2 og ett halvt år nå. I de siste 6månedene har jeg merket at skuldrene tåler stadig mindre og mindre belastning pr. treningsøkt. Akkurat som om de skulle "eldes" (følelse av stivhet, slitenhet, svakhet og svie), om du forstår følelsen? Har kjørt i overkant mye pressøvelser i forhold til draøvelser, og også mye tung styrketrening. Kjørte også tidligere mange flere øvelser på samme økt som innebar bruk av skuldrene, noe jeg har kuttet ned på ettersom skuldrene holder meg i fra det. Smertene føles som brennende/sviende, og det veksler gjerne mellom hvilke skulder smertene dukker opp i. Har nå trappet ned en del ganger, men nå får jeg smerter i skuldrene kun etter å kjøre dips m/vekter og benkpress i samme økt. Dette synes jeg er forferdelig dumt - at mengden kun går nedover og atter nedover, istedenfor oppover, og fortsatt oppover. Har fått høre at jeg burde kutte ut dips for en periode, men kan jeg fortsatt trene benk? Har gått litt opp og ned i vekt på denne øvelsen den siste perioden med vondt i skuldre - mest ned, ettersom alt føles mye tyngre å løfte enn det føltes tidligere.

Har dere noen metoder/tips? Regner med at dette er en ganske vanlig problemstilling dere får høre mye om.

Med gode forhåpninger,
Kristoffer Smiley

Hei!

Det som mest sannsynlig er galt med deg er biomekanikken til skulderbladet/skulderen . Skulderbladet skal ligge perfekt inntill brystkorgen/ribbebein under hele bevegelsen. Dette er noe som spesielt M. serratus ant og M. Trapezius PA skal gjør. I tillegg skal rotatorcuffen holde leddhodet til overarmen mot leddskålen på skulderbladet.

Om dette ikke fungerer så må kroppen jobbe mye hardere for å utføre den bevegelsen den skal. Dette vil etterhvert resultere i de symptomene du har.
Det å kutte ned på trening vil gi en bedring, men regner med at du vil opp på et høyere treningsnivå igjen, og da vil dette komme tilbake.

Så tren rotatorcuffen, serratus ant og nedre trapezius. Dvs stabiliseringsøvelser!


Utlogget Weasel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør naprapaten!
« #108 : 07. november 2012, 01:07 »
Hei!

For omtrent halvannet år siden, fikk jeg en skade i brystet, noe som mest sannsynligvis er et delvis avrevet muskelfeste, i følge en kiropraktor jeg snakket med. Skaden er innerst på brystet omtrent der skille mellom pec. minor og major er. Nå er det jo lenge siden, men jeg opplever fortsatt litt smerter iblant om jeg strekker brystet for hardt under visse øvelser, som f.eks. chins eller flyes.

Styrken i brystøvelser gikk aldri noe særlig ned, og er idag betraktelig mye sterkere og større enn da det skjedde. Estetisk sett er det en "liten" forskjell, til den grad at mange andre ikke merker det, men for meg som ser på det hver dag er det merkbart, og en kilde til irritasjon.

Det jeg lurer på er, kan jeg eventuelt få muskelfestet operert slik at den estetiske forskjellen forsvinner? er det høy risiko involvert? og er det normalt at jeg fortsatt får smerter etter harde økter? Kan eventuelt legge ut bilder av før/etter om dette er nødvendig.

Takk på forhånd Smiley

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #109 : 07. november 2012, 08:43 »
Hei!
Jeg har et problem med albuene min som jeg ikke har funnet noe godt svar på.
Når jeg utfører franskpress eller triceps nedpress for eksempel så virker det som det er en sene som spretter ut fra sporet i albuen og når repitisjonen er er på vei til å bli gjennomført så spretter senen tilbake.
Det er ikke vondt, men bekjymrer meg litt og gjør at jeg ikke bruker hele bevegelsesmønsteret i visse øvelser.
Vet du hva dette er og eventuelt hva som kan gjøres for å forbedre det?

Hei!

Det er nok ikke triceps senen som spretter over, for den er ganske stor og stabil.
Mest sannsynlig er du for spend i visse underarmsmuskler, og dette fører til symtomene dine. De spretter ikke ut av posisjon, men en sene kan forflytte seg over en benbit/knøl, og da får du den følelsen.

Masser deg selv oppover underarmene  , særlig på innsiden og utsiden av albuen. Det kan være vanskelig å gjør dette selv, men test det ut, så får du heller oppsøke hjelp om det er for plagsomt.

Utlogget oblivious

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Spør naprapaten!
« #110 : 07. november 2012, 14:06 »
Hei!

Det er nok ikke triceps senen som spretter over, for den er ganske stor og stabil.
Mest sannsynlig er du for spend i visse underarmsmuskler, og dette fører til symtomene dine. De spretter ikke ut av posisjon, men en sene kan forflytte seg over en benbit/knøl, og da får du den følelsen.

Masser deg selv oppover underarmene  , særlig på innsiden og utsiden av albuen. Det kan være vanskelig å gjør dette selv, men test det ut, så får du heller oppsøke hjelp om det er for plagsomt.

Takk for svar! Dette skal jeg prøve og se hvordan det går! Smiley
Jeg tror heller ikke det er triceps senen, men det kjennes ut som en sene e.l. som går i gropen på innsiden av albueleddet flytter seg inn og ut av "gropen".
Legger ved en link der man kan se "senen" jeg snakker om går fra bakside av armen og ned til underarm via "gropen".
http://www.klokavskade.no/upload/Skadefri/bilder/Kroppsdeler/Golfalbue.400.jpg

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #111 : 07. november 2012, 18:38 »
Takk for svar! Dette skal jeg prøve og se hvordan det går! Smiley
Jeg tror heller ikke det er triceps senen, men det kjennes ut som en sene e.l. som går i gropen på innsiden av albueleddet flytter seg inn og ut av "gropen".
Legger ved en link der man kan se "senen" jeg snakker om går fra bakside av armen og ned til underarm via "gropen".
http://www.klokavskade.no/upload/Skadefri/bilder/Kroppsdeler/Golfalbue.400.jpg


Den gule strukturen er en nerv , N. Ulnaris. Så den kan det ikke være.
Men test ut det jeg skrev, så ser du!

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #112 : 07. november 2012, 18:52 »
Hei! Flott tråd!

Jeg hatt forbigående smerter i albuet( golfalbuegreier) men for 2 mnd siden fikk jeg senebetennelse i BEGGE håndledd.. Jeg startet å trene styrke etter å ha hatt ryggproblemer i snart 6 mnd, alt gikk bra fram til det sa "bam"..

legen? han sa ta ibux i 2 uker, det hjalp tydeligvis ikke..

jeg har begynt å ise ned handa, og påføre tigerbalsam.. er det smart?
hvilke tøyeøvelser kan jeg gjøre for å få fjernet disse problemene? har knapt brukt henda på 7 uker nå..

Hei!

Vanskelig å svare på dette spørsmålet når du bruker litt forskjellige begrep. Golfalbue er en smertetilstand på innsiden av albuene."senebetennelse" er et begrep utgått på dato. Begrep som tendinos eller tendialgi er mer passende.

Men når alt kommer til alt; prøv med eksentrisk trening av underarmsfleksorer i 12v. 15rep x3 serier, en gang per dag.

Om du har hatt dette en stund så bør du få profesjonell hjelp. Gjerne noen som kan Dry needling eller shockwave.

Lykke til

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #113 : 07. november 2012, 19:17 »
Hei!

For omtrent halvannet år siden, fikk jeg en skade i brystet, noe som mest sannsynligvis er et delvis avrevet muskelfeste, i følge en kiropraktor jeg snakket med. Skaden er innerst på brystet omtrent der skille mellom pec. minor og major er. Nå er det jo lenge siden, men jeg opplever fortsatt litt smerter iblant om jeg strekker brystet for hardt under visse øvelser, som f.eks. chins eller flyes.

Styrken i brystøvelser gikk aldri noe særlig ned, og er idag betraktelig mye sterkere og større enn da det skjedde. Estetisk sett er det en "liten" forskjell, til den grad at mange andre ikke merker det, men for meg som ser på det hver dag er det merkbart, og en kilde til irritasjon.

Det jeg lurer på er, kan jeg eventuelt få muskelfestet operert slik at den estetiske forskjellen forsvinner? er det høy risiko involvert? og er det normalt at jeg fortsatt får smerter etter harde økter? Kan eventuelt legge ut bilder av før/etter om dette er nødvendig.

Takk på forhånd Smiley

Hei!

Tviler svært sterkt på at du vil få en operasjon. Det må i såfall bli på en privatklinikk en plass. Men tviler på at det visuelle kommer til å endre seg så mye.

Om en muskelavrivning/distraksjonsruptur ikke blir rehabilitert skikkelig så vil det danne seg mer arrvev, samtidig som funksjonen til muskelen oftest blir nedsatt. 

Om du jobber med skulderstabiliteten din samtidig som du jobber muskulært og prøver å irritere opp arrvevet (dette kan du få hjelp til hos en naprapat, manuellterapeut etc] så kan du i teorien få en finere brystmuskel. I praksis kan jeg ikke love noe, men det er verdt et forsøk.
 

Utlogget Weasel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Spør naprapaten!
« #114 : 07. november 2012, 21:11 »
Okei! Da går jeg til naprapat og hører om dette kan være mulig.

Tusen takk for et veldig godt svar!

Utlogget Steffesa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Spør naprapaten!
« #115 : 13. november 2012, 23:05 »
Hei! Superbra tiltak! Smiley

Mann 25 år, 161 høy 60 kilo.

Kjenner smerter i kragebeinet når jeg trener benkpress (Kjenner også ved flies).
Det er ikke intense smerter, kanskje 2/10, men fortsatt litt irriterende og jeg vil jo ikke at det skal bli verre!

Kjører benkpress ved å trykke skulderbladene sammen, og med svai i korsryggen osv (Styrkeløftstil). Smertene ligger akkurat lateralt for SC-leddet, men ingen smerter når jeg palperer. Smertene er litt på oppvarmingssettene (Eksempel i dag; 20kg 2x10 (kjenner litt allerede her)., 42.5kg 1x8; 52.5kg 1x7; 62.5kg  1x5; 72.5 1x5; 82.5kg 1x5.
Kjenner det ikke noe spesielt mer ved 82.5 enn ved 62.5-72.5 egentlig. Det er venstre side (kjenner ingenting i høyre), jeg er høyrehendt.

Skjønner selvfølgelig at det blir vanskelig å bare vite nøyaktig hva det var, men du kan jo ha en anelse eller gi meg råd eller noe Smiley

Utlogget oskar naprapat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

  • Din naprapat i trondheim, haugesund, kristiansund
Sv: Spør naprapaten!
« #116 : 19. november 2012, 16:47 »
Hei! Superbra tiltak! Smiley

Mann 25 år, 161 høy 60 kilo.

Kjenner smerter i kragebeinet når jeg trener benkpress (Kjenner også ved flies).
Det er ikke intense smerter, kanskje 2/10, men fortsatt litt irriterende og jeg vil jo ikke at det skal bli verre!

Kjører benkpress ved å trykke skulderbladene sammen, og med svai i korsryggen osv (Styrkeløftstil). Smertene ligger akkurat lateralt for SC-leddet, men ingen smerter når jeg palperer. Smertene er litt på oppvarmingssettene (Eksempel i dag; 20kg 2x10 (kjenner litt allerede her)., 42.5kg 1x8; 52.5kg 1x7; 62.5kg  1x5; 72.5 1x5; 82.5kg 1x5.
Kjenner det ikke noe spesielt mer ved 82.5 enn ved 62.5-72.5 egentlig. Det er venstre side (kjenner ingenting i høyre), jeg er høyrehendt.

Skjønner selvfølgelig at det blir vanskelig å bare vite nøyaktig hva det var, men du kan jo ha en anelse eller gi meg råd eller noe Smiley

Hei!

Det kan vær at du har skadet visse deler av Brystmuskelen (pars clavicularis).
Dette kan komme av forskjellige grunner. M.a nedsatt aktivering av M. Serratus ant som videre gir dårligere stabilitet av skulderbladet. Funksjonen til rotatorcuffen kan også være nedsatt, noe som også fører til at biomekanikken til skulderen ikke er optimal.
-- Dette er forskjellige funksjonelle feil som forårsaker en økt belastning av brystmuskelen ved diverse bevegelser.
Selve kragebeinet skulle man ikke tro var noe gale med. Det kan tenkes at ved en inskrenkt bevegelse i SC-leddet så vil dette kunne smerte. Men tror man må se li skulder og skulderblad stabiliteten for å komme frem til årsaken til plagene dine.

Utlogget Steffesa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Spør naprapaten!
« #117 : 19. november 2012, 19:49 »
Hei!

Det kan vær at du har skadet visse deler av Brystmuskelen (pars clavicularis).
Dette kan komme av forskjellige grunner. M.a nedsatt aktivering av M. Serratus ant som videre gir dårligere stabilitet av skulderbladet. Funksjonen til rotatorcuffen kan også være nedsatt, noe som også fører til at biomekanikken til skulderen ikke er optimal.
-- Dette er forskjellige funksjonelle feil som forårsaker en økt belastning av brystmuskelen ved diverse bevegelser.
Selve kragebeinet skulle man ikke tro var noe gale med. Det kan tenkes at ved en inskrenkt bevegelse i SC-leddet så vil dette kunne smerte. Men tror man må se li skulder og skulderblad stabiliteten for å komme frem til årsaken til plagene dine.

Hei igjen Smiley Takk for svar, interessante poeng!
Når det gjelder skade i pars clavicularis vet jeg ikke hva det evt skulle kommet av, er som sagt heller ikke smerter når jeg tar på eller lignende, og begge sidene er like sterke når jeg tar flies eller benkpress med manualer.

Når det gjelder rotatorcuffmusklene eller serratus så kan det jo hende det er en ustabilitet der,   har trent alle endel (Spiller volleyball og derfor trengtes det), men jeg har jo ofte droppet ut de støttemusklene om jeg har hatt dårlig tid eller noe. Har heller ikke hatt de med i noe program, da de bare har vært litt på feelingen. Jeg har litt foroverroterte skuldre (Ikke mye, men det sees om jeg står rett opp og ned, er også litt pga dårlig bevegelighet i brystryggen, som jeg også prøver å jobbe med Cheesy Har også litt lite svai i korsryggen, som også gir utslag "der oppe"), så serratusen kan være svak, jeg har dog prøvd å få trent den opp, men sliter med å finne tunge nok øvelser.

Det med inskrenkt bevegelse i SC-leddet synes jeg var interessant og har ikke hørt om før, og lurer på om det er noe man kan gjøre for å finne ut av det?

Tusen takk for svaret!

Utlogget weakman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 389

Sv: Spør naprapaten!
« #118 : 25. november 2012, 00:15 »
Hei

Sliter med tennis albue. Er snekker og kjører post da jeg bruker underarmen mye, da særlig "vippe"bevegelsen:) er avhengig av å trene styrke/kampsport+ jeg driver snekkerfirma, så uaktuelt å ta pause. Har tatt 4 kortison sprøyter de siste 3 årene, virker veldig bra i 3-4 måneder så kommer smertene tilbake.
Har du/dere en mirakel kur/måte/triks/øvelser/medisiner for å bli kvitt dette på? Litt skeptisk på kortison.

Mvh ole k

Utlogget ~mAchA~

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • OraH!
Sv: Spør naprapaten!
« #119 : 25. november 2012, 13:50 »
Jeg så en slags "montasje" angående naprapatbehandling på treningsenteret jeg i disse tider trener på.

 Forutenom dette har jeg sett at flere naprapater profilerer seg på forskjellige måter og dette gjør meg nysgjerrig.

Vurderer å prøve det ut i og med jeg har noen irriterende småskader som ikke går bort.
I denne anlednign vil jeg stille et par spørsmål.


Hvorfor er ikke Naprapater autorisert av det offisielle helsenorge?

Har du noen GODE  objektive studier som dokumenterer effekt (Helst metastudier)?

I et alternativmarked med så mange udokumenterte behandlinger så må det være lov til å stille  kritiske spørsmål. =)


(Tidligere Styrkeløfter) Nå glad mosjonist!
Bøy:230 Benk:160 Mark:265
Vekt:rundt 95+
høyde:182

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!