Skrevet av Emne: Ville det vært mulig å KUN leve på kosttilskudd?  (Lest 2053 ganger)

Utlogget ador

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 189

  • Who know's?
Kom på en tanke her om dagen, tror jeg satt å kjedet meg på skolen i timen. Tanken lyder, kroppen trenger jo aminosyrer, glukose, fettsyrer og vitaminer. Alle disse næringstoffene kan jo tilføyes via et kosttilskudd.

Da kommer den latterlige tanken jeg kom til å tenke på, ville det vært mulig?/hadde det gått og KUN leve på bare kosttilskudd?

Aminosyrer fra proteinpulver, eller aminokapsler.
glukosen fra karbopulver, og med kcal. overskudd blir det jo fett.
Fettsyrer fra omega3 og sånne fiskeolje/sel.
Vitaminer fra sånne vitamin kapsler.
Alt blandes med vann selvfølgelig, så har man vannet også.

Dette er bare en tanke jeg kom på, dette er ikke noe jeg planlegger å prøve ut selv eller noe i den duren.

Det jeg selv tenker, at det ville vel i teorien kunnet levet av dette, men i «virkeligheten» ville det vel blitt litt knapt med bare pulver som skal fordøyes.

Begrunn svarer litt, ikke noe bare "Nei, det hadde ikke funket"

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Hmm interessant tanke, selv om det første jeg tenker er "nei". Poenget er jo "bare" å tilføre kroppen de riktige stoffene, men det er nok noen hull i den teorien som jeg går glipp av.. Beef, UAC, en eller annen med synspunkt..? Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Tannfeen

Kosttilskuddene inneholder vel lite mineraler og vitaminer?

Interessant tanke egentlig, gleder meg til noen kommer med en utfyllende forklaring.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

På NTNU ble det gjort en undersøkelse hvor en skulle finne ut hva som var det beste kostholdet med hensyn til vektreduksjon. Der levde forsøkskaninene bare på pulver og olje, og de overlevde. Jeg kjenner en av de, og han ville dog ikke gjøre det igjen for han var sulten hele tida og finn diare.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Tannfeen

På NTNU ble det gjort en undersøkelse hvor en skulle finne ut hva som var det beste kostholdet med hensyn til vektreduksjon. Der levde forsøkskaninene bare på pulver og olje, og de overlevde. Jeg kjenner en av de, og han ville dog ikke gjøre det igjen for han var sulten hele tida og finn diare.

Når du nevner det så kom jeg på at en jeg også kjenner var med på den undersøkelsen mens vi studerte på NTNU. Så vidt jeg husker så var det to dietter med et par ukers mellomrom, hvor den ene bestod av en større andel karbo i forhold til protein og fett. Blodverdier ble målt før og etter hver diett, men jeg husker dessverre ikke konklusjonen. Det morsomme var å se han 'kose' seg med shake til frokost, lunsj og middag + 2 mellommåltider. Dette var i innspurten på diplomoppgaven så vi tilbragte mesteparten av døgnet på kontoret på skolen, slik at jeg fikk gleden av å oppleve en lettere desperat nordlending etter kun et par dager.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Teller energi/protein barer og lignende? dette er vel også kosttilskudd

edit: meal replacers er vel også med?
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Anders Hagen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • HELL gym
Ja det vil jeg faktisk tro. Ser ingen grunn til hvorfor ikke, med tanke på at det finnes tilskudd for alt nå til dags.

Hvor behagelig det ville vært kontra vanlig kost er vel en helt annen sak. Men om du er hypp på konstant diarè, manglende metthetsfølelse etc.. så er det sikkert et fint alternativ :-D

Waal

  • Gjest
Man ville vel også veid betraktelig mindre, siden næringstoffene er høykonsentrert i pulverform?

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Kan jo ta enn titt på det her:
På Velocity diet'en til T-nation har de bare 1 "vanlig måltid" i uken i diettfasen.

http://www.t-nation.com/programs/vdiet30/vDietProgram004.jsp

Det ser rimelig drastisk ut, men jeg tror på at det gir resultater!

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Når du nevner det så kom jeg på at en jeg også kjenner var med på den undersøkelsen mens vi studerte på NTNU. Så vidt jeg husker så var det to dietter med et par ukers mellomrom, hvor den ene bestod av en større andel karbo i forhold til protein og fett. Blodverdier ble målt før og etter hver diett, men jeg husker dessverre ikke konklusjonen. Det morsomme var å se han 'kose' seg med shake til frokost, lunsj og middag + 2 mellommåltider. Dette var i innspurten på diplomoppgaven så vi tilbragte mesteparten av døgnet på kontoret på skolen, slik at jeg fikk gleden av å oppleve en lettere desperat nordlending etter kun et par dager.


Stemmer det. En med hovedandel karbs, og den andre med mest protein tror jeg. Har ikke snøring på hva konklusjonen var, men han jeg kjenner la på seg fett på høykarb-delen ihvertfall.
Hva gjør vel ikke en student for gratis mat? Smiley
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Må da gå lett ann det. Bare se på de jævlene i afrika som bare spiser en håndfull med ris om dagen, og har flaks når de får tak i noe som helst kjøtt eller noe i den dure. De lever jo de, hvertfall en god del av dem.

Du hadde sikkert blitt litt ulm i magen og hatt en del diare ;p men men, overleve hadde du nok.

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
vil tro dette hadde gått bra til en viss grad... du ville nok blitt i ganske dårlig form etterhvert som tiden går... tenk deg å leve ett helt år på bare pulver, piller og vann!?
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Hm..fant jammen ikke mye forskning gjort på det her, men man kan jo tenke seg ett par ting:

Først og fremst vil man jo gå lei ganske fort. Mat både lukter og smaker godt, for å få oss til å ha lyst på mat. Tilskudd smaker i bestefall ok, og du kan ikke variere i så mange smaker ( Sjokolade, banan, vanilje og kanskje ett par variasjoner til). Sannsynligvis vil du bli fristet av gode lukter og synet av mat innen en uke.

Det andre er at alle disse måltidserstatningene mangler fiber, så du vil gå rundt med konstant diarè, noe som i verste fall kan være veldig farlig.

Det tredje, og som kanskje er det mest interessante, men som jeg ikke kan nok om, er vel hva som vil skje i magesekken etterhvert. Når saltsyren ikke får noen særlig jobb å gjøre ( den som vanligvis bryter ned bindevev, brusk, og rett og slett gjør biter med mat mer "medgjørlige/løser opp) så vil det nok få følger. Nå gjetter jeg egentlig, men en av to ting vil vel kunne skje; 1) saltsyren blir skillt ut, men får ikke noe særlig å gjøre, og man vil dermed bli plaget av halsbrann, eller 2) saltsyren blir ikke skillt ut, og funksjonen vil kanskje bli ødelagt til slutt. Alternativ tre er at ingenting skjer, men det finner jeg noe usannsynlig.

Hvis ingen andre lærde her inne finner noe gode kilder på dette, så skal jeg gjøre mitt beste etterhvert, men har litt for mye annet å gjøre om dagen til å dykke dypt ned i dette.



Sa brura

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Mulig er det selvsagt, men jeg ser ikke poenget.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Det tredje, og som kanskje er det mest interessante, men som jeg ikke kan nok om, er vel hva som vil skje i magesekken etterhvert. Når saltsyren ikke får noen særlig jobb å gjøre ( den som vanligvis bryter ned bindevev, brusk, og rett og slett gjør biter med mat mer "medgjørlige/løser opp) så vil det nok få følger. Nå gjetter jeg egentlig, men en av to ting vil vel kunne skje; 1) saltsyren blir skillt ut, men får ikke noe særlig å gjøre, og man vil dermed bli plaget av halsbrann, eller 2) saltsyren blir ikke skillt ut, og funksjonen vil kanskje bli ødelagt til slutt. Alternativ tre er at ingenting skjer, men det finner jeg noe usannsynlig.

Kan vel også hende at produksjonen av syre blir kraftig nedsatt ettersom man ikke trenger den, noe som vil resultere i at fast føde ikke blir fordøyd når man en gang får i seg det
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!