Skrevet av Emne: Hvilke kosttilskudd?  (Lest 24533 ganger)

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #60 : 23. april 2012, 20:42 »
Du får ikke bedre resultater av å erstatte mat med en shake, og du får ikke noe bedre resultater av å ta shaken rett etter trening.
Og det er det vel ingen som påstår heller, er det? Jeg tror de fleste som bruker kosttilskudd, bruker det som et... vel, det ligger litt i navnet, kosttilskudd. Om du mener du får i deg alt du trenger av næring gjennom maten du spiser, så greit, fint for deg, fortsett med det... og la de som velger å bruke kosttilskudd, få gjøre det i fred, uten å komme med udokumenterte påstander og andre latterlige argumenter.


Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #61 : 23. april 2012, 21:04 »
Vi må ha muligheten til å lese seriøse forskningsresultater for å kunne bekrefte noe av det som hevdes i artikklene. Blir altfor mye "research has shown" uten at man har mulighet til å lese denne forskningen.

Det er veldig viktig at forskningen er fra en seriøs kilde, som pubmed, hvis ikke kan man ikke bekrefte hvor gjennomført eller fullstendig en gitt studie er, som er essensielt for å kunne tolke resultatene. Det er uproblematisk å manipulere forskning, det er jo nettopp det kosttilskuddindustrien har gjort. De har ofte underbygget sine påstander med henvisning til forskningsresultater, som selvfølgelig har vist seg å være ufullstendige studier som ikke beviser noenting. Eksempelvis har de satt en gruppe forsøkspersoner på en diett med utilstrekkelig protein, og i den andre gruppen samme diett bare supplementert med proteintilskudd. Resultatet er selvfølgelig ikke overaskende, gruppen som brukte proteintilskudd har så og så mange prosent bedre resultater, og dette er da "beviset" for at proteintilskudd vil gi deg bedre resultater. Vi er nesten nødt til å faktisk se noen ordentlige studier, ikke bare artikler som hevder at studier har vist det og det.

I den forskning.no artikkelen har de vist til en pubmed studie, men man må betale for å lese hele studien, og i utdraget, som som oftest sier noe om resultatene og kriteriene, så stod ingenting om noen av delene, så det blir umulig å bekrefte. Denne Kristian Overgaard som liksom hadde forsket på dette kommer jo med totalt u-underbygde påstander. "Like etter trening absorberer kroppen det man tilbyr den særlig effektivt" Når er "like etter trening"? Når slutter kroppen å absorbere næring "særlig effektivt"? Betyr det at kroppen slutter å absorbere næring "særlig effektivt" kort tid etter endt økt? Hvorfor? Hva er mekanismen bak dette? "det er studier som viser at protein i form av mat eller tilskudd har en bedre effekt hvis det inntas like før eller like etter trening" Når er like før ? Det tar opptil flere timer å fordøye både mat og shakes, næringen fra maten du har spist vil absorberes i mange timer etterpå, hva er mekanismen som tilsier at næringen skal tilføres "rett før", eller "rett etter" ? "Hvis proteintilskudd skal gå inn og hjelpe muskelgjenoppbyggingen, bør det inntas i forbindelse med trening" HVORFOR !? Han kommer med masse sære påstander og underbygger ingenting, umulig å ta seriøst.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #62 : 23. april 2012, 21:12 »
Du bruker ufattelig mye energi på å fortelle hvor feil jeg tar. JEg sier igjen at det funker for meg og mange andre, så det spiller egentlig ikke noen rolle hva som står i rapportene. Og det er mange kilder som bekrefter det samme, noe som sier meg at det er noe sannhet i det. Jeg har prøvd det og det har fungert. Dessuten skader det ikke å ta karbo og proteiner rett etter trening. Jeg restituerer uansett fortere sånn jeg spiser nå i forhold til hvordan kosten min HAR vært.

Du har heller enda ingen kilder som viser at mine kilder er feil. Det er alltid to sider av en sak.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #63 : 23. april 2012, 21:15 »
Og det er det vel ingen som påstår heller, er det? Jeg tror de fleste som bruker kosttilskudd, bruker det som et... vel, det ligger litt i navnet, kosttilskudd. Om du mener du får i deg alt du trenger av næring gjennom maten du spiser, så greit, fint for deg, fortsett med det... og la de som velger å bruke kosttilskudd, få gjøre det i fred, uten å komme med udokumenterte påstander og andre latterlige argumenter.

Det ble sagt

hva gjør du etter trening uten shake da? Optimalt med shake etter trening. Proteiner + karbo som raskt fordøyes.

Og gidd å vær så forbanna usaklig. Si meg spesifikt hvor jeg kommer latterlige argumenter, eller hold kjeft med det. Jeg kan la folk være i fred med en gang de slutter å spre påstander om kosttilskudd som ikke stemmer, akkurat det med glutamin driter jeg / vet jeg veldig lite om, men her ble det spesifikt hevdet at det var "optimalt" med proteinshake og carbs rett etter trening. Vis meg en studie som bekrefter dette, en ordentlig seriøs studie. For jeg mener at det ikke lar seg gjøre, og det er forsåvidt hva denne diskusjonen handler om.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #64 : 23. april 2012, 21:19 »
HVORFOR ignorerer du det jeg sier? Du sier det er heeeeelt feil at det er optimalt enda jeg kan bekrefte det ved å ha prøvd det selv. Det er det mange andre som kan skrive under på også.

Peace out. Jeg gidder ikke å forsvare kostholdet mitt når det faktisk fungerer. Om du mener det er feil, so what?

Kanskje du skal holde kjeft siden du mener jeg sprer falske "rykter".

Du får fortsette diskusjonen, men som sagt har jeg brukt nok energi på å forsvare disse påstandene jeg OGSÅ faktisk kommer med kilder på.

Kom med kilder som avkrefter det da vet du, så hadde dette blitt mye enklere. Har ikke sett en eneste kilde. Og nå gir du opp diskusjonen om glutamin? Du kunne tydeligvis veldig mye om den i de tidligere postene dine.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #65 : 23. april 2012, 21:22 »
Vis meg en studie som bekrefter dette, en ordentlig seriøs studie. For jeg mener at det ikke lar seg gjøre, og det er forsåvidt hva denne diskusjonen handler om.

Lol, jeg har viktigere ting å gjøre enn å google etter studier for å overbevise en nobody om hva som fungerer for meg... jeg har gjort mine egne erfaringer, og det slår alltid en hvilken som helst studie gjort av en selverklært ernæringsekspert på teh internets.

Du får ha meg unnskyldt, nå skal jeg helle i meg en proteinshake, før jeg tar kvelden. Kiss

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #66 : 23. april 2012, 21:28 »
Du bruker ufattelig mye energi på å fortelle hvor feil jeg tar. JEg sier igjen at det funker for meg og mange andre, så det spiller egentlig ikke noen rolle hva som står i rapportene. Og det er mange kilder som bekrefter det samme, noe som sier meg at det er noe sannhet i det. Jeg har prøvd det og det har fungert. Dessuten skader det ikke å ta karbo og proteiner rett etter trening. Jeg restituerer uansett fortere sånn jeg spiser nå i forhold til hvordan kosten min HAR vært.

Du har heller enda ingen kilder som viser at mine kilder er feil. Det er alltid to sider av en sak.

Hello.. Kilder på at dine kilder er feil? Det er du som kommer med påstanden om at det og det tilskuddet gjør sånn og sånn, å si at "det de hevder er sant fordi du ikke kan motbevise det" blir litt som å si at gud eksisterer bare fordi man ikke kan bevise at han ikke gjør det. Det du mener at kosttilskuddene gjør må du underbygge med forskning, det er ikke noe vits å motbevise deg hvis du ikke kan bevise påstanden i utgangspunktet.

Bevis for meg at du trenger proteinshake og raske carbs "rett etter" trening for å få optimale resultater, eller slutt å påstå dette. Det er en myte som heldigvis er i ferd med å dø, men sånne som deg prøver å holde den i live ved å spre slike påstander, men bevis for meg, eller la myten dø.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #67 : 23. april 2012, 21:30 »
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #68 : 23. april 2012, 21:33 »
Vis meg en studie som bekrefter dette, en ordentlig seriøs studie. For jeg mener at det ikke lar seg gjøre, og det er forsåvidt hva denne diskusjonen handler om.

Du har dessverre rett her. Den store forskjellen på legemidler og kosttilskudd er nettopp det her med påstander og dokumentasjon. Mens alle legemidler må gjennom grundig testing for å vise dokumenterbare effekter i regi av legemiddelverket, trenger kosttilskudd kun å testes av produsenten selv. Altså en instans med økonomiske interesser i forhold til resultatet. Studier rundt effekt av proteinshake kommer svært dårlig ut når de er utført av nøytrale forskere.

Selvsagt problematisk å forske på dette da det er lett å over/underrapportere øvrig kosthold, samt at det kreves mye innsats fra forsøkspersoner etc i forbindelse med slike intervensjoner. Fallgruvene er mange, men det likevel er helt udiskutabelt at det er mye drit i kosttilskuddmarkedet.


Utlogget mirin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #69 : 23. april 2012, 21:36 »
Jeg runker med venstere hånd, dette gir meg bedre testo samt utholdenhet på styrkeøkter og dermed bedre styrke og større muskler. Du kan ikke si noe imot det siden jeg er beviset på det selv og jeg vet det, your argument is invalid. Hvis du tar ZMA max 30sec etter sædutløsning, får du også større testonivå.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #70 : 23. april 2012, 22:07 »
Jeg runker med venstere hånd, dette gir meg bedre testo samt utholdenhet på styrkeøkter og dermed bedre styrke og større muskler. Du kan ikke si noe imot det siden jeg er beviset på det selv og jeg vet det, your argument is invalid. Hvis du tar ZMA max 30sec etter sædutløsning, får du også større testonivå.
Handlet hos Proteinfabrikken for rundt 4.000,- her om dagen, u mad, brah? Wink


Utlogget mirin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #71 : 23. april 2012, 22:23 »
Handlet for 4500kr hos proteinshoppen strømstad og gymmgrosissten når de hadde mega tilbud for noen dager siden, så not rly!


Kos deg med glutaminen bro! Er det en fat burner i stacken der og eller? Husk på oppladningsfasen med kreatinen også, for maximum musclegain!

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #72 : 27. april 2012, 22:36 »
Handlet for 4500kr hos proteinshoppen strømstad og gymmgrosissten når de hadde mega tilbud for noen dager siden, så not rly!


Kos deg med glutaminen bro! Er det en fat burner i stacken der og eller? Husk på oppladningsfasen med kreatinen også, for maximum musclegain!

Du skryter av å ha handlet kosttilskudd for tusenlapper, samtidig som du kritiserer andre for å bruke kreatin og glutamin? Faen er du for en idiot? Ikke rart du går på folkehøyskole...

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #73 : 28. april 2012, 02:58 »
Du skryter av å ha handlet kosttilskudd for tusenlapper, samtidig som du kritiserer andre for å bruke kreatin og glutamin? Faen er du for en idiot? Ikke rart du går på folkehøyskole...

Totalt usaklig.

For det første har ikke diskusjonen handlet om kreatin overhodet, kreatin er et tilskudd man vet fungerer, og det tror jeg alle er enige i. For det andre, selv om man bruker tusenvis av kroner på kosttilskudd, betyr ikke at man kaster bort pengene sine på ting man ikke trenger, så det går fint an å være storforbruker av kosttilskudd samtidig som man påpeker det når andre kommer med påstander som neppe kan underbygges om mindre effektive tilskudd de selv tydeligvis bruker og anbefaler til andre.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Utlogget AlHusky

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 662
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 662

Sv: Hvilke kosttilskudd?
« #74 : 28. april 2012, 10:38 »
Helgekriger er usaklig? Hva med mirin da? Du skal ikke være forumpolice for han også?

Sitat
Jeg runker med venstere hånd, dette gir meg bedre testo samt utholdenhet på styrkeøkter og dermed bedre styrke og større muskler. Du kan ikke si noe imot det siden jeg er beviset på det selv og jeg vet det, your argument is invalid. Hvis du tar ZMA max 30sec etter sædutløsning, får du også større testonivå.
180 høy, 90kg tung.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.msg1728751#msg1728751
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=115754.msg1743770;topicseen#new

MP: 60kg
ML: 190kg
BP: 100kg
KB: 140kg

-Amerikansk Fotball
-Ishockey
-Boksing (Og tidligere Muay Thai og BJJ)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!