Skrevet av Emne: Standbredde i knebøy  (Lest 3704 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Standbredde i knebøy
« #15 : 17. mai 2008, 12:50 »
Ja, det finnes definitivt flere teknikker.  I WPO brukes det vektutløsere, mer ekstreme drakter, samt at dømmingen i forhold til dybde er snillere.  Dette gjør at WPO-løftere står veldig breit og nærmest gjør sumo med stanga på skuldrene.  Leggene er helt loddrette, og peker faktisk i de mest ekstreme tilfellene bakover.  Denne teknikken belaster den bakre kjeden (hamstringer, rumpe og rygg) veldig mye, mens kvadriceps belastes lite.  Dette må man ha i mente dersom man vil tilpasse treningsprogrammer for WPO-løftere til IPF.  IPF krever walkout og dypere løft, og det betyr for de fleste smalere beinstilling og sterke kvadricepser.

Jeg er selv svak i kvadricepsene, og har en tendens til å kjøre knærne utover så knærne kommer lengre fra hverandre enn føttene (altså motsatt av Jonas).  Det er også typisk at når jeg snur i bunnen, kommer hoftene fortere oppover enn skuldrene.  Derfor er kvadricepsene et satsingsområde for meg om dagen.  Jeg håper at jeg klarer å bygge dem opp uten å få hopperkne, som jeg har slitt med før.

I forhold til rulatorer så er det viktig å bestemme om standen skal være innenfor eller utenfor hjulene. Det er det viktigste. Det andre dilldallet er sekundært.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Standbredde i knebøy
« #16 : 17. mai 2008, 17:23 »
'Standen' min er alltid utenfor hjulene, og damene er mektig imponerte.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Standbredde i knebøy
« #18 : 20. mai 2008, 10:16 »
Noen flere betraktninger enn det crain har er:
-   Plassere stanga på nakken ved utstyr med stivt stoff
-   Albuene bør peke ned i bakken for rettere posisjon
-   Knærne må ut for å få godkjent dybde
Så kommer det som er spørsmålet men som ikke kan behandles uten å se helheten. Helheten er:
-   Lengder på rygg og lårbein
-   Styrke i hoftestrekkere, knestrekkere og ryggstrekkere
-   Skader man må jobbe rundt
-   Mage som må få plass
-   Spissing av knær og hofte
-   Utstyr: ved stivt utstyr flyttes stanga opp oppå kappe muskulaturen og sett deg inn i utstyret.

Lengde på rygg: jo lengre ryggen er i forhold til lårbeinet jo mer oppreist ønsker man å være. Pleier du måtte ta sete mot rattet og stille speilet opp når du kjører bil er slik. Går skjorta ofte opp av buksa og alle bukser er for lange er du også slik.
Lengde lårbein: jo lengre lårbein er i forhold til rygg, jo bredere ønsker man ofte å stå. Typisk personer har problemer med på lange nok bukser på butikken hvis de er slanke og må ofte ikke legge de opp.
Sterke lår: du ønsker å belaste de med mer spissising av knærne or relativt smal knebøystil. Ofte sterk i 90 grader knebøy.
Sterke hofter: du ønsker å stå bredere eller sette hofte bakover for å bruke hofte styrken. Ofte sterke i bunn av løftet.
Sterke ryggstrekkere: du kan ofte lene deg fremover mer og avlaste lår eller hofte eller begge.
Skader: Ofte ønsker man ikke for store leddutslag i noen retning at dette setter de fleste ledd og skiver i en vanskelig posisjon.
Mage: har man mage må man stå bredt nok til at den får plass nederst i løftet.

Meg selv som eksempel: korte bein, lang rygg, svak hofte, medium ryggstyrke og medium lårstyrke, stor mage ingen kjente skader, trangt og stivt utstyr = smal eller medium forstilling, rett rygg, stanga på nakken, setter meg bak og ned med knærne ut, blikk høyt. Spissing i hofte med utstyr fordi utstyret gjør hofte stek, uten utstyr er jeg sterkere i lår og rygg så jeg havner litt frempå om spisset knær

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Standbredde i knebøy
« #19 : 20. mai 2008, 14:29 »
Har prøvd meg med ettbeins bøy i det siste. Makset på 366 kg igår morges, kald rett fra senga etter å ha stått opp.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Standbredde i knebøy
« #20 : 20. mai 2008, 14:43 »
Er vell ikke noe direkte fasit på dette, men som sagt etter 2-300 sett så merker du hva som er best for deg Wink


Nå har jeg kjørt i størrelsesorden 7500-10.000 sett knebøy uten å bestemme meg helt for hva jeg trives best med, så vær ikke for skråsikker på det der!! Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Standbredde i knebøy
« #21 : 20. mai 2008, 14:49 »
Nå har jeg kjørt i størrelsesorden 7500-10.000 sett knebøy uten å bestemme meg helt for hva jeg trives best med, så vær ikke for skråsikker på det der!! Smiley

Bare idag? Honnør for den! Pleier sjøl å ligge på kun 5.000 sett om dagen, og det er iberegnet 200 oppvarmings sett.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Ingeniøren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Standbredde i knebøy
« #22 : 20. mai 2008, 14:56 »
Har prøvd meg med ettbeins bøy i det siste. Makset på 366 kg igår morges, kald rett fra senga etter å ha stått opp.

En av verdens feiteste mennesker du med andre ord. Honnør for å klare å stå opp i det hele tatt! 

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Standbredde i knebøy
« #23 : 20. mai 2008, 15:09 »
En av verdens feiteste mennesker du med andre ord. Honnør for å klare å stå opp i det hele tatt! 

Kan ikke se å ha mottatt honnøren. Vennligst prøv igjen.

Og er ikke feit, men er født med en kropp av ren granitt. Det er derfor jeg veier over tre tonn.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Standbredde i knebøy
« #24 : 20. mai 2008, 16:26 »
Noen flere betraktninger enn det crain har er:
-   Plassere stanga på nakken ved utstyr med stivt stoff
-   Albuene bør peke ned i bakken for rettere posisjon
-   Knærne må ut for å få godkjent dybde
Så kommer det som er spørsmålet men som ikke kan behandles uten å se helheten. Helheten er:
-   Lengder på rygg og lårbein
-   Styrke i hoftestrekkere, knestrekkere og ryggstrekkere
-   Skader man må jobbe rundt
-   Mage som må få plass
-   Spissing av knær og hofte
-   Utstyr: ved stivt utstyr flyttes stanga opp oppå kappe muskulaturen og sett deg inn i utstyret.

Lengde på rygg: jo lengre ryggen er i forhold til lårbeinet jo mer oppreist ønsker man å være. Pleier du måtte ta sete mot rattet og stille speilet opp når du kjører bil er slik. Går skjorta ofte opp av buksa og alle bukser er for lange er du også slik.
Lengde lårbein: jo lengre lårbein er i forhold til rygg, jo bredere ønsker man ofte å stå. Typisk personer har problemer med på lange nok bukser på butikken hvis de er slanke og må ofte ikke legge de opp.
Sterke lår: du ønsker å belaste de med mer spissising av knærne or relativt smal knebøystil. Ofte sterk i 90 grader knebøy.
Sterke hofter: du ønsker å stå bredere eller sette hofte bakover for å bruke hofte styrken. Ofte sterke i bunn av løftet.
Sterke ryggstrekkere: du kan ofte lene deg fremover mer og avlaste lår eller hofte eller begge.
Skader: Ofte ønsker man ikke for store leddutslag i noen retning at dette setter de fleste ledd og skiver i en vanskelig posisjon.
Mage: har man mage må man stå bredt nok til at den får plass nederst i løftet.

Meg selv som eksempel: korte bein, lang rygg, svak hofte, medium ryggstyrke og medium lårstyrke, stor mage ingen kjente skader, trangt og stivt utstyr = smal eller medium forstilling, rett rygg, stanga på nakken, setter meg bak og ned med knærne ut, blikk høyt. Spissing i hofte med utstyr fordi utstyret gjør hofte stek, uten utstyr er jeg sterkere i lår og rygg så jeg havner litt frempå om spisset knær


Takk for flott svar!Honnør er på sin plass!

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Standbredde i knebøy
« #25 : 20. mai 2008, 19:44 »
For meg så er den mest naturlige beinstillingen nøyaktig den samme stillingen som jeg bruker når jeg står og pisser på dass. Så ca. litt bredt med tærne litt utover.

Beinstillinga når jeg pisser varierer aldri. Så jeg er meget komfertabel med denne stillingen, til og med hvis uteterrenget tilsier at jeg må justere benstillingen for å pisse så går jeg heller et annet sted.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Standbredde i knebøy
« #26 : 20. mai 2008, 22:48 »
Nå har jeg kjørt i størrelsesorden 7500-10.000 sett knebøy uten å bestemme meg helt for hva jeg trives best med, så vær ikke for skråsikker på det der!! Smiley

Oj, da syns jeg synd i deg! Hehe, nå har vi kanskje forskjellige mål med treningen da. Men jeg har funnet en perfekt bredde for meg, akkurat passe. Men kan hende jeg ikke har trent lenge nok til å finne ut at det ikke er helt optimalt heller.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!