Skrevet av Emne: Trenings program  (Lest 5614 ganger)

Utlogget Diego-Tajani

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Trenings program
« : 24. desember 2007, 00:37 »
Hei!

Jeg er en gutt på 15 år. Jeg trener Kung Fu og Muay Thai. Det som jeg lurer på er; Hva er vitalt å ha med i et trenings program, hvor jeg vil ha markerte muskler, eksplosivitet (i både spark og slag) og styrke? Trenger også litt hjelp i forhold til kosthold. Jeg trener hver dag, styrke og teknikk. Det jeg sliter med er å få frem musklene. Jeg har dem der men de synes ikke, i og med at jeg trener sene-styrke og ikke muskel-styrke. Og jeg vil helst unngå å trene med vekter, med tanke på alderen, og at jeg fremdeles skal vokse en del.
Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med dette.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Trenings program
« #1 : 24. desember 2007, 00:42 »
Kan du forklare meg hvordan du trener for senestyrke og ikke muskelstyrke??
Smiley

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #2 : 24. desember 2007, 00:47 »
er no fint å trene med vekter for å oppnå mange viktige egenskaper i kampsport, men vist du tenker mer på kroppsvekt trenning bør du søke litt på youtube der finne du ekstremt mye bra;)

trente bare med kroppsvekt i en god stund, men må si at styrken og utholdenheten er mye bedre etter jeg blandet kroppsvekt og vekter. og jeg driver med muay thay, kick boksing og boksin;)

og hva vil det si med sene-styrke? aldri forstått det begrept. kan du trene opp senene dine:S å hvordan?Tongue

Utlogget Diego-Tajani

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Trenings program
« #3 : 24. desember 2007, 00:51 »
Kan du forklare meg hvordan du trener for senestyrke og ikke muskelstyrke??

Ja. Nå har det seg sånn at man trener enten for å bli STERK eller for å få store muskler. En som er muskel-sterk kan muligens løfte 150 kg i benk, men han kan også muligens bare bære en sandsekk på 20 kg, 10 meter for så å være helt utslitt. Mens en som trener senestyrke har mere utholdene styrke. Senestyrke går veldig mye på "Iron-Body" trening. Og er veldig mye statisk trening.

Utlogget Diego-Tajani

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Trenings program
« #4 : 24. desember 2007, 00:55 »
er no fint å trene med vekter for å oppnå mange viktige egenskaper i kampsport, men vist du tenker mer på kroppsvekt trenning bør du søke litt på youtube der finne du ekstremt mye bra;)

trente bare med kroppsvekt i en god stund, men må si at styrken og utholdenheten er mye bedre etter jeg blandet kroppsvekt og vekter. og jeg driver med muay thay, kick boksing og boksin;)

og hva vil det si med sene-styrke? aldri forstått det begrept. kan du trene opp senene dine:S å hvordan?Tongue

Måten jeg trener det på er som sagt "Iron-Body" trening. Som innebærer blandt annet, pushup position. Der skal du holde pushup posisjonen så lenge du greier. Det gir deg eksplosivitet i musklene, samtidig som du blir sterkere av det.

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: Trenings program
« #5 : 24. desember 2007, 00:56 »
Hæ?
Hvordan skal statisk trening gi eksplosivitet?

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #6 : 24. desember 2007, 01:01 »
men de fleste øvelser for statisk trenning er jo bare vanelige vekt øvelser bare uten ekstra vekt.
og tror en som løfter 150kg i benk kan bære 20kg ganske lenge. siden han mest sansynelig då har god skuldermusklatur og tricep.

og store muskle følger jo ofte styrken då.

men svar til spørsmålene dine søk på ross enamit ekstremt mange gode kroppsvekts programer osv og han er bokser vist jeg ikke huske feil.

til eksempelet ditt som er typiske utholdenhets trenning der du bruke musklene dine til å holde deg oppe ikke senene. har brukt den selv og kjener no det i musklaturen min, men vet ikke hvordan det kjennes når senene blir brukt då.

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #7 : 24. desember 2007, 01:02 »
hvilken kung fu still trener du? og hvor trener du muay thay?

og etter det jeg har sett etter alt dette med iron body går ikke dette mer på å kunne motstå smerte? med chi og alt det der?

Utlogget Diego-Tajani

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Trenings program
« #8 : 24. desember 2007, 01:04 »
Hæ?
Hvordan skal statisk trening gi eksplosivitet?

Ved å trene på den måten jeg beskrev. Vil armene klare å akselerere hurtigere, fordi de musklene som blir brukt der blir trent under Iron-Body trening.

Og vet ikke hvorvidt det er senene som blir trent. Men det er det det kalles. Core training skal visstnok også være et begrep.

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: Trenings program
« #9 : 24. desember 2007, 01:06 »
Iron-Body, jaha ok.

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #10 : 24. desember 2007, 01:06 »
Senestyrke er det feks Bruce Lee har, som er en av verdens sterkeste - uten å være stor siden han er senesterk. Han var visstnok muskelsterk før siden han trente med vekter når han var ung (derfor han er så kort) men så sluttet han med vektene å trente bare med sin egen kroppsvekt, å mye vedhogging, slosting osv og ble sykt senesterk.

Bruce lee trente med vekter hele sitt liv, derfor han fikk rygg skaden, noe som skjedde senere i karieren hanes.

Utlogget Diego-Tajani

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Trenings program
« #11 : 24. desember 2007, 01:07 »
Senestyrke er det feks Bruce Lee har, som er en av verdens sterkeste - uten å være stor siden han er senesterk. Han var visstnok muskelsterk før siden han trente med vekter når han var ung (derfor han er så kort) men så sluttet han med vektene å trente bare med sin egen kroppsvekt, å mye vedhogging, slosting osv og ble sykt senesterk.

Bruce Lee sluttet aldri med vekter, han brukte dem bare på en mer fornuftig måte. Og ja Bruce er ett av de beste eksemplene på hva senestyrke er. Han var ikke bare sterk, han var sinnsykt rask. Han hadde utrolig eksplosivitet i slagene sine.

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #12 : 24. desember 2007, 01:07 »
Bruce lee trente med vekter hele sitt liv, derfor han fikk rygg skaden, noe som skjedde senere i karieren hanes.

det du kaller sene trenning, kaller de fleste jeg kjenner og det meste jeg har lest om for utholdenhets trenning altså skape en større utholdenhet i musklene, noe som er ganske lett med mange reps med hantlene;)

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Trenings program
« #13 : 24. desember 2007, 01:22 »
sorry for en del off-topic.

men vist du går inn på kampforum og går under kickboksing, thayboksing og boksing forumet ligger det en sticky til et trennings program for eksplosive strikere, altså et program for å forbedre spenn og spark. er et vekt program då men det skal vist nokk være ganske profft.

jeg skal kjøre det selv i en senere periode:)

link: http://kampforum.no/forum/index.php/topic,6396.0.html

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Trenings program
« #14 : 24. desember 2007, 01:24 »
Måten jeg trener det på er som sagt "Iron-Body" trening. Som innebærer blandt annet, pushup position. Der skal du holde pushup posisjonen så lenge du greier. Det gir deg eksplosivitet i musklene, samtidig som du blir sterkere av det.

Trur nesten du må sette deg ned med en grunnleggende bok i treningslære. Utholdende statisk/Isometrisk trening gir absolutt ikke noe eksplosivitet..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!