Skrevet av Emne: Plages av ekstremt masse kviser og uren hud. Noen med erfaringer?  (Lest 22338 ganger)

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Hei!

Jeg har i flere år vært plaget av kviser, svarte prikker og betente byller på kroppen.
Da mest på ryggen, men i perioder sprer det seg over skuldrene, nedover brystkassa og en sjelden gang på magen  Cry

Jeg har prøvd flere legekurer uten videre hell. Preparatene jeg har benyttet meg av er; Tetralysal og en sterkere form for Basiron som man kun får på resept. Dette har fungert mens jeg har brukt dem, men kvisene kommer tilbake så fort jeg slutter av. Salven kan jeg bruke med gjevne mellomrom, men pillekuren har en varighet på 3mnd, fulgt av en pause på x antall uker/mndr, og det er i disse pausene problemene kommer tilbake. Så pengene jeg bruker på disse behandligene er så og si bortkastet siden jeg er tilbake der jeg startet. Det andre med disse pillene er at de tar veldig på nyrer og lever, så det er ikke så mart å føre dem i seg i lengden.

For å forklare omfanget av problemet mitt, så kan jeg ikke gå i lyse klær uten å måtte skifte t-skjorte i løpet av dagen pga blod og væske som kommer ut av disse betente sårene som blir dannet av byllene/kvisene. Dette er veldig kjipt, og jeg kjenner at jeg kvier meg for å gå ut uten å dekke meg til. Dette kan også være et problem når det er varmt ute, siden jeg begynner å svette som en gris fordi jeg har så masse klær på meg. Så i sommer har jeg ikke vært ute i solen en eneste gang...

Jeg har også tatt i bruk div skrubber og fuktighetskremer som skal være pleiende for huden, og hjelpe på med å holde den frisk slik at man ikke får kviser. Men for at dette skal ha noen effekt må jeg skrubbe huden hver dag, og dette er ikke bra i lengden heller.

Jeg spiser sunt, fører da i meg brus og sukker av og til, men ikke utenom det vanlige. Spiser heller ikke særlig med ferdigmat, så det meste av det jeg fører i meg er gode råvarer av kylling, fisk og storfe. Spiser lite gris.

Er det noen som har erfart noe lignende? Er det noen permanent behandling i Norge, som lar deg iallfall redusere problemet?

De fleste tenker på kviser som noe man får i puberteten, og som ikke er så alvorlig, og at det går over av seg selv. Vell, jeg er nå 21 år, og har hatt dette problemet siden jeg var 14 år! Og det jeg har er noe man kan kalle en hudsykdom, siden kroppen selv ikke er i stand til å kvitte seg av med bakteriene, som da er årsaken til infeksjonen i huden. Dette fører også til stygge arr, som sikkert ikke kommer til å forsvinne.

Dette er veldig ubehagelig, og jeg strever faktisk med å kunne utføre øvelser som benkpress og skulderpress, siden ryggen min blir klemt ned i benken av vekten. Dette gjør hinsiden vondt, og jeg må ofte ta meg pause i noen min før jeg kan fortsette treningen pga dette.

Setter pris på all hjelp, og håper på å finne en løsning på dette snart.

- Cocho
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Hei.

Har du testa roaccutan?

Jeg slet med MASSE kviser i 6-7 år og gikk på roaccutan i underkant av et år og har ikke hatt en kvise siden, skal også sies at jeg slet med å trene i den perioden.
Følte at jeg alltid hadde vondt i ledda og var sliten, men det kan ha vært andre grunner.

Utlogget Mcgrath

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • Time to be bigger, stronger, harder!
Skjønner hvordan det er å kvie seg for å gå i bar overkropp, da jeg har noe som ser ut som masse små kviser på overarmene og ryggen..
har selv prøvd prøvd tetralysal, men funka dårlig. Noen som har peil på hva det kan være?

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Skjønner hvordan det er å kvie seg for å gå i bar overkropp, da jeg har noe som ser ut som masse små kviser på overarmene og ryggen..
har selv prøvd prøvd tetralysal, men funka dårlig. Noen som har peil på hva det kan være?
Tetracyslin brukte jeg og det funka dårlig. Brukte roacutan og den tok knekken på kvisene.
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget jeanbanan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 246

Roaccutan som det nevnes tidligere anbefales, lurer på om den er noe av det sterkeste å oppdrive. Fikk en årskur, men tok bare 6mnd før alt var borte og da stoppa jeg. Har ikke hatt noe tilbakefall.

Dog noen av bivirkningene kan være slitsomme, men overkommelige.

Utlogget Mcgrath

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • Time to be bigger, stronger, harder!
Roaccutan som det nevnes tidligere anbefales, lurer på om den er noe av det sterkeste å oppdrive. Fikk en årskur, men tok bare 6mnd før alt var borte og da stoppa jeg. Har ikke hatt noe tilbakefall.

Dog noen av bivirkningene kan være slitsomme, men overkommelige.
Får nevne det for hudlegen neste gang, men vet ikke jeg kan kalle det jeg har, for kviser.. er liksom små røde "nupper"

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Drikker du melk? Spiser du mye karbo, proteinshaker, etc? Har du et jevnt søvnmønster? Å sole seg kan hjelpe litt. "Tørker ut" kvisene og hudormene. Pluss at kviser blir mindre synlige om du er mørkere i huden.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Se her ja. En tråd jeg faktisk hadde tenkt å starte selv igår, men syns det var litt pinlig. Godt at noen tør å ta steget Smiley

Er 23år og har hatt kviser på ryggen siden jeg var 15. Har trodd at det skyldtes puberteten og tenkt at det kom til å gå over av seg selv. I fjor sommer spurte jeg fadern(han er doktor), og han mente det skyldtes bol og at det bare var å stoppe å bole seg. Prøvde å forklare han at jeg blir testet jevnlig av antidoping Norge, men der var det lite gehør å få. Ser at Rocaccutan nevnes, men at det har bivrikninger.

Hvilke bivirkninger har dere som har brukt det opplevd? Hadde vært fryktelig deilig å bli kvitt det før neste sommer, selvom problemet mitt går mer på at det er stygt og ikke det at det er vondt

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Ingen bivirkninger av roacutan her  Wink
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Godt å høre. Må man ha resept?

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Se her ja. En tråd jeg faktisk hadde tenkt å starte selv igår, men syns det var litt pinlig. Godt at noen tør å ta steget Smiley

Er 23år og har hatt kviser på ryggen siden jeg var 15. Har trodd at det skyldtes puberteten og tenkt at det kom til å gå over av seg selv. I fjor sommer spurte jeg fadern(han er doktor), og han mente det skyldtes bol og at det bare var å stoppe å bole seg. Prøvde å forklare han at jeg blir testet jevnlig av antidoping Norge, men der var det lite gehør å få. Ser at Rocaccutan nevnes, men at det har bivrikninger.

Hvilke bivirkninger har dere som har brukt det opplevd? Hadde vært fryktelig deilig å bli kvitt det før neste sommer, selvom problemet mitt går mer på at det er stygt og ikke det at det er vondt

No offence, men faren din høres ut som en kronidiot. Tar han så lett på alle diagnoser?

Uansett, bading i havet og soling har hjulpet meg. Når jeg er i syden går det som regel helt bort.

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Se her ja. En tråd jeg faktisk hadde tenkt å starte selv igår, men syns det var litt pinlig. Godt at noen tør å ta steget Smiley

Er 23år og har hatt kviser på ryggen siden jeg var 15. Har trodd at det skyldtes puberteten og tenkt at det kom til å gå over av seg selv. I fjor sommer spurte jeg fadern(han er doktor), og han mente det skyldtes bol og at det bare var å stoppe å bole seg. Prøvde å forklare han at jeg blir testet jevnlig av antidoping Norge, men der var det lite gehør å få. Ser at Rocaccutan nevnes, men at det har bivrikninger.

Hvilke bivirkninger har dere som har brukt det opplevd? Hadde vært fryktelig deilig å bli kvitt det før neste sommer, selvom problemet mitt går mer på at det er stygt og ikke det at det er vondt

Jeg har også fått høre av folk at jeg må slutte å bole meg. Og når jeg spør hva de mener, så henviser de til ryggen min. Jeg boler meg ikke, og hadde de visst hvordan det hele var, så hadde de nok ikke dratt den konklusjonen. Men jeg blir som oftest såret og sint, men jeg velger å ikke svare dem slik jeg ønsker, for det stiller ikke saken min noe bedre siden alle driver på å maser om "roidrage" etc.. blir syk av folk som dømmer på den måten.

No offence, men faren din høres ut som en kronidiot. Tar han så lett på alle diagnoser?

Uansett, bading i havet og soling har hjulpet meg. Når jeg er i syden går det som regel helt bort.

Jeg har samme erfaring, men som student er det ikke så lett å komme seg til syden. Pluss at jeg har over gjennomsnittet masse føflekker også, så hvis jeg skal være ute i solen må jeg smøre meg med masse solfaktor. Og det er så fett, at jeg trenger minst 2 uker i syden for at det skal ha noen effekt.
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Faren min er - rent iqmessig - den smarteste personen jeg vet om. Når det er sagt, tror jeg hans høye iq kostet han noen poeng på andre deler av personligheten. Hehe. Han har aldri likt at jeg har trent styrke. Om jeg sier at jeg har vondt i tåa, vondt i hodet, et sår på leggen eller en kamerat som har det vondt(satt på spissen), kommer det av styrketreningen. Så spørsmål om uren hud f.eks MÅ komme fordi jeg boler. (her må det også tillegges at jeg overhodet ikke ser ut som jeg har bola med mine 89kg på 191cm). På østlandet har det ikke vært den beste sommeren, men de 5-6dagene med sol har jeg prøvd å ligge noen timer i sola for å tørke vekk kvisene. Syns det faktisk har blitt verre dette året enn tidligere, og nå spiser jeg sunnere enn noen gang. Ganske irriterende Tongue

Utlogget Tonny

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

  • Fra 100 til 90 kg på 8 mnd :)
Godt å høre. Må man ha resept?
Resept får du hos hudlegen ja..  Wink
Motbakke og terrengløper med mål om 12 min på 3 km, 21 min på 5 km og 47 min på 10 km i 2014 Smiley

Utlogget jeanbanan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 246

Se her ja. En tråd jeg faktisk hadde tenkt å starte selv igår, men syns det var litt pinlig. Godt at noen tør å ta steget Smiley

Er 23år og har hatt kviser på ryggen siden jeg var 15. Har trodd at det skyldtes puberteten og tenkt at det kom til å gå over av seg selv. I fjor sommer spurte jeg fadern(han er doktor), og han mente det skyldtes bol og at det bare var å stoppe å bole seg. Prøvde å forklare han at jeg blir testet jevnlig av antidoping Norge, men der var det lite gehør å få. Ser at Rocaccutan nevnes, men at det har bivrikninger.

Hvilke bivirkninger har dere som har brukt det opplevd? Hadde vært fryktelig deilig å bli kvitt det før neste sommer, selvom problemet mitt går mer på at det er stygt og ikke det at det er vondt

Uttørking av bihuler og øyne. Veldig tørre lepper som sprakk opp og fikk sår ett titalls ganger. Gikk konskevent med lipsyl i lomma på den tiden :p Det var det jeg opplevde ihvertfall, er noen flere som kan oppleve feber/mageproblemer, men det hadde ikke jeg i hvertfall. Er en stund siden jeg på den kuren nå.

Og ja du må ha resept, den er meget sterk, f.eks kvinner som er gravid skal for all del ikke røre dette. Det jeg også husker var at den var veldig dyr også, men fy er effektiv. Har ikke hatt kviser på 2-3 år nå. Mener å huske jeg måtte holde meg unna a-vitamin og alkohol også.

Tonny: lucky!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!