Skrevet av Emne: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)  (Lest 7043 ganger)

Utlogget RickBlaine

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 398

  • Homo mutabilis
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #15 : 12. mai 2008, 20:25 »
Jeg tar et sitat fra en av de veldig gode benkartiklene som ligger på forsiden, som du forøvrig burde lese Wink
"stimulere, ikke demonstrere"!
Suksess måles ikke i penger, men i medmenneskelighet.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #16 : 17. mai 2008, 12:05 »
Hartson er definitivt ikke alene om å løfte rumpa i benken.  Jeg gjør det samme når det blir ordentlig tungt.  Det som er tankevekkende, er at jeg ikke løfter rumpa opp før vekta har forlatt brystet og er på vei oppover.  Rumpeløftinga tjener med andre ord ikke til å redusere løfteveien, men til å gjøre biomekanikken gunstigere under presset.  Grunnen er nok at bryst og lats er mye sterkere enn skuldermusklaturen.  Skuldre er derfor en prioritert muskelgruppe for meg om dagen.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #17 : 17. mai 2008, 23:50 »
Dessuten kan du ikke bare legge på 2.5 kilo en gang i uka og så holde på med det i all evighet.

Det har du forsåvidt rett i, men det er det nå vel heller ingen programmer som sier at man skal gjøre heller?


1. Er det å ha et spenn i kroppen "juks" ? Blir helt feil å si....
2. Skal du bli sterkest mulig i bryst muskelaturen ville eg valgt en annen øvelse en benkpress.. feks hantelpress eller flyes. Så bruker du bryst mere en på benkpress..

1.Hvorfor skulle det vært juks og ha spenn i kroppen? Det er nå ganske viktig å spenne kroppen i en del øvelser med mindre man sitter og jukker i et apparat.
2. Sikker på det? Lykke til med å bli sterkere i brystet av flyes VS Benkpress... En ting er å BARE bruke bruke en muskelgruppe, og aktivere flest mulig muskelfibre blir noe annet.


At man får et lite rykk eller napp i rumpa under benkpress kan være forståelig, men de som på død og liv skal løfte ræva lenger opp enn der stanga ligger død i stativet skjønner jeg meg ikke på. Det kan jo virkelig ikke kalles for benkpress.
En ting er i løfte tyngst mulig i øvelsen benkpress, noe annet er å løfte tungst mulig med stang, mye rare øvelser man kan skape med bare en enkelt stang.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Celdiir

  • Gjest
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #18 : 18. mai 2008, 00:15 »
mye rare øvelser man kan skape med bare en enkelt stang.

Det har du helt rett i!

Presetning... The Lano Lift  Huh

Using a standard Olympic bar, bring the bar from the floor to a position resting on the clavicles or the chest above the nipples or on the arms fully bent. On command, press or jerk the bar to fully extended arm's length overhead. Lower the bar behind the neck to a position at rest on the shoulders at the base of the neck. Bend the torso forward about 45 degrees and release the hand's grip on the bar. Quickly extend the arms, palms up, alongside the torso, balancing the bar on the shoulders and extended arms. Allow gravity to slowly roll the bar down the back until it rolls off over the buttocks. Catch the bar in the hands at arms's length. Stand erect, holding the bar in the hands, then shrug the bar into position higher than the top of the buttocks. Bending the knees, lean forward until the head is a little lower than the bent knees. Release the hand's grip on the bar, extending the arms backwards alongside the torso to help control the bar as gravity rolls it towards a position on the shoulders at the base of the neck. Regrasp the bar and stand erect. Jerk or press the bar to arm's length, remaining motionless for two seconds. A command is given to return the bar to the floor.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #19 : 18. mai 2008, 00:29 »
Hovedargumentet for å bruke benkpress fremfor hantler er jo at man ka bruke tyngre vekter som igjen gir mer juling. Men det er jo selvfølgelig flere måter å gi et bryst juling på.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #20 : 18. mai 2008, 00:35 »
For å gi brystet max juling, ha beina oppe når du kjører benk, og trykk korsryggen ned i benken. Og kjør supersett, og variere treninga er viktig så ikkje nervesystemet får samme input kvar gang.
Dessuten så kan ikkje flyes måle seg med benkpress, mest fordi at ein vil aldri klare å kjøre like tunge vekter og at biceps blir innvolvert for mykje i denne øvelsen. Samtidig som dei aller fleste utfører denne feil, så gir den meget stor risiko for skulderproblem.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #21 : 18. mai 2008, 00:37 »
Det har du helt rett i!

Men derimot resten var bare søppel ? Sad
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Celdiir

  • Gjest
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #22 : 18. mai 2008, 00:43 »
Men derimot resten var bare søppel ? Sad

Nei nei, hadde bare endelig en anledning til å presentere verdens snåleste "øvelse" (lano løftet). Tongue


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #23 : 18. mai 2008, 00:52 »
Nei nei, hadde bare endelig en anledning til å presentere verdens snåleste "øvelse" (lano løftet). Tongue



Lano løftet - Både for liten og for stor?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #24 : 18. mai 2008, 02:18 »
Hva er det igjen a, første 10-15cm fra stanga berører brystet og oppover du faktisk bruker brystet, og ikkje skuldre/triceps..
Så vist meningen med øvelsen er å kun styrke brystet, og bli sterkest mulig i det som han sa, hvorfor ikkje ta hantelpress eller flyes istedenfor, der du bruker mere av brystet ? Wink

Skuldre er ganske involvert i bunnen av løft, spesielt om man ligger flat. I tillegg spiller lats en stor rolle i bunnen av benken. Flyes gjør ærlig talt lite for benken din.   Illegal wide benk, gironda dips eller benk til hals ville i så måte være en bedre øvelse.  Hvor god man er i å bruke legdrive vil også utgjøre en del i bunnen.
Non Plus Ultra

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #25 : 18. mai 2008, 16:34 »
1. Er det å ha et spenn i kroppen "juks" ? Blir helt feil å si....
2. Skal du bli sterkest mulig i bryst muskelaturen ville eg valgt en annen øvelse en benkpress.. feks hantelpress eller flyes. Så bruker du bryst mere en på benkpress..

Jeg tror nok du mistforstod meg en anelse. Jeg har aldri hevdet at benkpress fungerer som en isolasjonsøvelse for brystmuskulatur alene. Den røde tråden i svaret mitt er at det gir nada i forhold til styrke å jukse opp vekter som muskulaturen av ulike årsaker ikke er kapabel til å løfte opp under mer ordinære betingelser. Du kan curle med 120 kg på stangen og gjøre noe merkelige svaiende bevegelser med overkroppen. Jeg betviler sterkt at biceps har noe bedre nytte av den økten enn om du holder deg i et vektintervall hvor det er biceps som må gjøre brorparten av arbeidet.

Spenn i kroppen er helt greit det. Rumpeløft blir for meg mer å pleie egoet sitt enn å trene styrke. Som det allerede er påpekt fra andre her: En ting er å trene for max styrke. Noe helt annet er det å trene for å løfte et høyest antall kilo (med de hjelpemidler som er lovlig og/eller ulovlig).

Ikke alle som liker å høre det, men ofte kan ens eget ego være det største hinderet for ytterligere fremgang. Så legg egoet igjen i garderoben ... gi faen i å imponere damene med en ekstra vektskive på stangen ... og hold rumpen klistret i benken hele tiden.

dry

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #26 : 18. mai 2008, 16:37 »
Jeg tror nok du mistforstod meg en anelse. Jeg har aldri hevdet at benkpress fungerer som en isolasjonsøvelse for brystmuskulatur alene. Den røde tråden i svaret mitt er at det gir nada i forhold til styrke å jukse opp vekter som muskulaturen av ulike årsaker ikke er kapabel til å løfte opp under mer ordinære betingelser. Du kan curle med 120 kg på stangen og gjøre noe merkelige svaiende bevegelser med overkroppen. Jeg betviler sterkt at biceps har noe bedre nytte av den økten enn om du holder deg i et vektintervall hvor det er biceps som må gjøre brorparten av arbeidet.

Spenn i kroppen er helt greit det. Rumpeløft blir for meg mer å pleie egoet sitt enn å trene styrke. Som det allerede er påpekt fra andre her: En ting er å trene for max styrke. Noe helt annet er det å trene for å løfte et høyest antall kilo (med de hjelpemidler som er lovlig og/eller ulovlig).

Ikke alle som liker å høre det, men ofte kan ens eget ego være det største hinderet for ytterligere fremgang. Så legg egoet igjen i garderoben ... gi faen i å imponere damene med en ekstra vektskive på stangen ... og hold rumpen klistret i benken hele tiden.

dry

Godt skrevet!! Det her burde stått oppslått på alle treningsrom rundt om i landet, samt deles ut ved inngåelse av en kontrakt med et treningssenter Smiley
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Hartson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #27 : 07. juli 2008, 10:38 »
Jeg tror nok du mistforstod meg en anelse. Jeg har aldri hevdet at benkpress fungerer som en isolasjonsøvelse for brystmuskulatur alene. Den røde tråden i svaret mitt er at det gir nada i forhold til styrke å jukse opp vekter som muskulaturen av ulike årsaker ikke er kapabel til å løfte opp under mer ordinære betingelser. Du kan curle med 120 kg på stangen og gjøre noe merkelige svaiende bevegelser med overkroppen. Jeg betviler sterkt at biceps har noe bedre nytte av den økten enn om du holder deg i et vektintervall hvor det er biceps som må gjøre brorparten av arbeidet.

Spenn i kroppen er helt greit det. Rumpeløft blir for meg mer å pleie egoet sitt enn å trene styrke. Som det allerede er påpekt fra andre her: En ting er å trene for max styrke. Noe helt annet er det å trene for å løfte et høyest antall kilo (med de hjelpemidler som er lovlig og/eller ulovlig).

Ikke alle som liker å høre det, men ofte kan ens eget ego være det største hinderet for ytterligere fremgang. Så legg egoet igjen i garderoben ... gi faen i å imponere damene med en ekstra vektskive på stangen ... og hold rumpen klistret i benken hele tiden.

dry

Det handler ikke om å "imponere damene" for min del, tror ikke det er så skrekkelig sexy å se en mann løfte benkpress Smiley Det er mer det at det er en nedtur å gå ned 10 kg, sånn rent psykisk.

Jeg fikk jo kritikk fra en erfaren okse på senteret for at jeg lå flat som en pannekake på benken, og at det ville gå utover skuldrene mine om jeg ikke la meg litt annerledes. Derfor ble det etterhvert slik at jeg la meg til denne uvanen, i takt med at vi kanskje økte "motstanden" litt for mye i forhold til hva som fornuftig er.

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #28 : 23. juli 2008, 15:52 »
Ikke alle som liker å høre det, men ofte kan ens eget ego være det største hinderet for ytterligere fremgang. Så legg egoet igjen i garderoben ... gi faen i å imponere damene med en ekstra vektskive på stangen ... og hold rumpen klistret i benken hele tiden.
dry

Godt poeng. De damene som lar seg imponere av slikt ser ikke forskjell på 100kg og 120kg uansett, og de som faktisk ser forskjell tror jeg ikke lar seg imponere av idioter som jukker taket for å late som om de er sterkere enn de egentlig er.
Wink

Da jeg begynte å trene ble jeg fortalt av en kompis at jeg skulle "sprette" stanga på brystet. Det kosta noen blåmerker, men etter et par måneder følte jeg virkelig at jeg hadde fått taket på øvelsen og hadde god framgang.

Senere, en gang jeg trente alene, kom det en fyr bort til meg og forklarte at jeg ikke burde gjøre øvelsen slik. Han viste meg hvordan han pleide å løfte, ved å føre stanga rolig og kontrollert ned til brystet og opp igjen. Han "tvang" meg også til å ta en pause og holde stanga rett over brystet for å kjenne hvordan det var (jeg måtte selvsagt ta av en del kilo på stanga). Etter det har jeg mistet all respekt for de som spenner kroppen i bue og bruker brystkassa som trampoline.

Utlogget Kjell...

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 145
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Benkpress - rumpeløfting, bare meg? :)
« #29 : 23. juli 2008, 16:11 »
Tren med beina opp!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!