Skrevet av Emne: PULS: Proteiner blir pisst ut.  (Lest 18539 ganger)

Utlogget ST

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #45 : 16. oktober 2007, 18:40 »
de skader oss som allerede får mye hets for å drikke "juksepulver" eller "bolepulver" som uansett bare blåser musklene fulle av luft og som dreper leveren og nyrene og blir pisst ut igjen uansett.

Bare å la være å bry seg om hva de inkompetente mener...

jeg er så lei ignorante folk... og det er rart det er dem utrente som sier slike ting, kanskje det er en connection der? en liten rød linje som strekker seg et stykke kanskje?

og med utrente mener jeg dem som tror dem trener rett og tar sikte på "lange sterke muskler" (hva nå enn det er) framfor luftboblene jeg blåser opp...

jeg spurte gymlæreren min forran klassen om han kunne forklare hvordan man trente styrke og hvordan man trente størrelse... han svarte at 10-13 reps var styrke... da fikk du visst sånne lange sterke muskler, mens 3-5 reps var størrelse... 

med slike lærere hvem trenger bøker?

Alle? Tongue

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #46 : 16. oktober 2007, 18:47 »
Nettopp sendt avgårde en hatmelding til nrk, der jeg forklarer hvor iiidiotisk hele greia var, og at de burde bli forberedt på å bli saksøkt av masse treningsfolk som blir underernærte og får anoreksia.. biggrin dry
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #47 : 16. oktober 2007, 19:03 »
Forresten glemte det ja, de konkluderte med at melk var den beste ettertrenings drikken. Correction: ET glass melk.

Helt enig!!!!!! woot

Våres glass er på 5 liter. Det holder det etter en trening Grin H-melk selvsagt Grin
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #48 : 16. oktober 2007, 19:06 »
de konkluderte også med at sjokolademelk var det beste å drikke etter trening:)Smiley nå skal jeg bli boler tar meg litt sjokkismelk!

Utlogget vannvakten

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 466
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 466

  • muscleraw.com
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #49 : 16. oktober 2007, 19:11 »
Er like mye proteiner i TineMelk Smak sjokolade som TineMelk Lett og skummet 3.3g per 100g. I TineMelk Hel er det 3.2g per 100g
<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39072.0" target="_blank">Min treningslogg[/url]

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=43288.0" target="_blank">Min bildeprofil[/url]

Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #50 : 16. oktober 2007, 19:19 »
Det er forskjell på hva som er nødvendig, og hva som er optimalt. Dere har alle gått på den akademiske limpinnen! Grin

Nei, så ikke programmet og fikk derfor ikke med meg formuleringene, men denne artikkelen er god lesing og forklarer det meste på en edruelig måte uten å være preget av stresset og fjaset slike TV-programmer er preget av.

Artikkel:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/proprejudice.htm

Print den ut og lim fast dette bildet av John Berardi (forfatteren) og vis den til folk i framtidige diskusjoner. Tongue


Ellers henger jeg meg på Mr. Trening.
I en artikkel på NRK kom det tydelig fram at denne grovbrød + middag greia var for folk som var normalt aktive. De opererte med et tall på 1,5 g proteiner pr kg kroppsvekt for folk som trener, og kom med en diett bestående av litt egg, kylling, melk, havregryn og cottage cheese. Lett som bare det, uten et eneste gram pulver. Noen vil sikkert hevde at det er litt lite, men det får være opp til akademikerne. At folk som ikke trener så hardt skal drikke proteiner når de ikke trenger det er bare vås fordi det skal ikke så grusomt mye til å "oppfylle" proteinsyntesen til en 70 kg tung person som bare går morgen- og kveldstur med hunden sin. Det er der litt av saken også ligger. Å drikke noe, når man heller kunne spist et sammensatt og næringsrikt måltid med vitaminer og minaraler, er ikke optimalt.

Denne er et must for godt innsyn i proteininntak i forhold til nødvendig kontra optimalt inntak Wink

Takk celdiir

Honør kommer i posten... Grin
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #51 : 16. oktober 2007, 20:43 »
Navnet på den her tråden ("proteiner blir pisst ut") blir forresten litt misvisende. Det er ikke akkurat proteiner som blir pisset ut, men nitrogen, som er det første som skilles ut fra aminosyrene etter at protein som først blitt brutt ned til aminosyrer. Prosessen hvor nitrogen (amingruppen) blir separert fra aminosyren kalles "deaminering" og skjer i levern. Nitrogenet konverteres deretter til ammoniak, brytes ned til urea, filtreres gjennom nyrene for å til slutt gå ut med urinen. Det som blir igjen av aminosyrene (karbon, hydrogen og oxygen) brukes til energiproduksjon (ATP), eller konverteres til glukose via glukoneogenes, avhengig av hvilken type aminosyre det er snakk om og hva kroppen har behov for.

Mye nitrogen i urinet = stor omsetning av protein i kroppen. Hvis man pisser ut mer enn hva man får i seg over en tid så er jo det en enkel måte å måle at man er i et katabolt tilstand.


Utlogget DangerMouse

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 618
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 618

  • The secret of steel - Its heavy!!!
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #52 : 16. oktober 2007, 21:05 »
jeg vet ikke hva artikkel du snakker om men på puls var det snakk om 0,5gram per kg kroppsvekt selv for ekstremt aktive mennesker. Og da talte de med proteinene i de 6 skivene de snakka om (altså brødet) og potetene.

Det som står i artikkelen er isåfall veldig annerledes fakta en det som var på puls.

Poenget var underbygging av kunnskapsnivået til PULS Wink


Stemmer helt sikkert dette, men det var det den ånnas programverten konkluderte med, hun sa: "altså spiser man over 0.5gram per kg kroppsvekt proteiner per dag kommer de ekstra proteinene ut gjennom urinen"


I rest my case Smiley
Min treningslogg - sterke saker
BILDER - Ta en titt Smiley
Maks per 5.7.2006    Mål til jul 2006
---------------------------------------------
KB:  170 kg (180kg)      200 kg
BP:  150 kg (165kg)      170 kg
ML:  170 kg  MÅL NÅDD 200 kg

Er dette mulig? Klart det er Grin

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #53 : 16. oktober 2007, 21:47 »
Hehe, kem du har i gym då?
han blonde wannabe østlendingen
24 og feit

Utlogget myoshop

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #54 : 16. oktober 2007, 23:34 »
Det som er ille er at proffesoren og mange andre offentilge personer antagelig uttaler seg mot bedre vitende. La oss gjøre et regnestykke som de også bør ha gjort hvis de har tyngde nok til å stå fram som eksprter på tv.

Det er i dag mer eller mindre konsensus om at 1,5-1,6g/protein er et godt utgangspunkt for å effektiv treningsrespons. Mange vil nok si at dette for lavt men greit bare for å følge deres egne og olympiatoppens anbefalinger. En gutt på 75kg som trener skal da ha 1,55x75kg = 116g protein.

Så har vi tradisjonelt norsk kosthold og proteininnholdet i dette.
Frokost - 3 brøskiver, 2xskinke og 1x ost + 2,5dl juice
Lunsj - Baguett m/laks og salat + 5dl juice
Middag - 150g kylling filet, 100g ris, 100g grønnsaker + 5dl brus
Kveldsmat - 3 brøskiver, 2xskinke og 1x ost + 2,5dl melk

Dette er etter min mening en relativt normal diett som antagelig er hakket bedre på protein enn hva flertallet av landets studenter får i seg. Totalt gir dette 70-80g protein. Alså er det et gap på ca. 40g protein.

Ved hard trening sier olympiatioppen videre det kan være behov for opp til 1,8g/kg kroppsvekt noe som gir et gap på 60g.

Hva skylles så denne beviste manipuleringen av tall. Vel, selv tror jeg at myndighetene er redd for misbruk, og at de da som ved alle andre ting som kan misbrukes, kommer inn på galt spor når de skal forklare dette. Hvor for det er slik kan man jo fundere på men mye henger nok sammen med manglende kunnskap og arroganse høyere opp i sjiktene (byråkratene), og at de under (fagpersoner) ser seg nødt til følge opp. Alt annet vil være akademisk selvmord. 

Dette er noe som kan sees i alle debatter i Norge, slik som alkohol, narkotika, innvandring o.sv det er alså liten eller ingen vilje til å stå fram med nyanser. Den som bryter ut av rekkene blir latterlig gjort og sett på som uansvarlig. Desverre er det slik at denne type propaganda virker mot sin hensikt, nå også i denne debatten. Fakta er enkelt og greit at protein er nødvendig i for å få treningsrespons og at dette vinduet med stor sansynlighet ligger imellom 1,2 og 2,2g en plass. Både mer og mindre enn dette kan ha uønskede effekter, det være seg bortkastede penger, nyrestress eller dårlig treningsrespons. Så blir det opp til hver enkelt og se på sitt eget inntak gjennom egen kost for å avgjøre om de kan ha nytte at tilskudd alt. supplere med ekstra proteinrik mat. For de fleste vil nok da tilskudd være et godt alternativ både av økonomiske og praktiske årsaker.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #55 : 16. oktober 2007, 23:57 »
Jeg er helt enig i det du sier, og det er grenseløst irriterende at professorer kan uttale seg så unyansert som de gjorde her, men tror du må sjekke regnestykket på kostholdseksemplet over. Det vil nemlig ende opp på rundt 110-140g protein litt avhengig av hvor mye laks det er på den baguetten (det er protein i både brød og ris). Allikevel kan det diskuteres om det er tilstrekkelig for en aktiv person med høy treningsmengde, og det er ingenting som tyder på at selv proteininntak opptil 3g/kg/dag er skadelig - ang det med nyrestress tok jeg det f.eks. opp i denne tråden:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=63237.0

Om det er nødvendig gitt et kalorioverskudd er en annen sak, men de fleste internasjonale eksperter (som faktisk trener litt selv også) er enige om at 2.2g/kg/dag er en helt akseptabel og produktiv retningslinje.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #56 : 17. oktober 2007, 09:22 »
Jeg tror du møter på praktiske problemer med å få i deg og fordøye den mengden lenge før det blir noe medisinsk problem. Har ikke sett noen studier på dette, men mange byggere har spist 500g protein pr dag i åresvis - og de helseproblemene som da evt dukker opp kan jo ikke nødvendigvis knyttes til for mye biff akkurat.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #57 : 17. oktober 2007, 10:05 »
Hehe.. Jepp. At det skulle være farlig før nyrene er vel det som nevnes når man snakker om høyt proteininntak, men den hypotesen har jo blitt motbevist så det holder. Et friskt menneskes nyrer har mer enn nok kapasitet til å filtrere ut den ekstra ureaen et høyt proteininntak gir. For mennesker med en eller annen sykdomstilstand som påvirker nyrene kan det dog være en idé å holde igjen på proteinene.


"this review will propose that the concept that protein restricted diets decrease the risk of developing kidney disease in the general population is not supported by the scientific literature. Indeed, preliminary studies showing a positive effect of relatively high protein diets on risk factors for chronic kidney disease (particularly on obesity, hypertension and diabetes)"

Contrib Nephrol. 2007;155:102-12


"High protein intake was not associated with renal function decline in women with normal renal function."

Ann Intern Med. 2003 Mar 18;138(6):I51


"The capacity of the kidney to increase its level of function with protein intake suggests a renal function reserve."

Am J Med. 1983 Dec;75(6):943-50





Utlogget ej

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 139

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #58 : 17. oktober 2007, 10:46 »
Spis vanlig, sunn, mat - ikke ta en proteinshake. Hmmm....

OM jeg var journalist, eller professor, ville jeg heller brukt tida mi på å finne ut hvor sunt det vanlige kostholdet vårt FAKTISK er: Appelsiner uten C-vitaminer, sprøytet frukt og grønt, egg fra burhøns, melk fra båskyr som får elendig fòr, oppdrettsfisk, oppdrettskjøtt,  tunfisk fulle av tungmetaller, brød som gjærer i magen, osv., osv.

I tillegg bearbeider vi maten på mange måter idag. Det gir den generelt mindre næringsverdi, og vi tilfører ofte uønskete tilsetningsstoffer, samt store mengder salt og sukker.

Min mening er derfor at det meste av den maten vi får i oss kan defineres som dårlig OPPDRETTSMAT. Men billig da...

Hurra - jeg er snart 50  Shocked  Jeg tar min proteinshake - ikke fordi jeg trener så alt for mye - men fordi jeg tror det er sunnere enn mye annet. Og jeg tar Omega3 selolje istedet for etpar fiskemåltider. Så da så, professor  Wink

Mvh Jan Myhre
Salgsselskapet E&J / ej-shop.no


Jeg er ikke kjent for å være en "rævslikker". Den jobben gjør mange andre så mye bedre Wink

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: PULS: Proteiner blir pisst ut.
« #59 : 17. oktober 2007, 11:18 »
hehe her verner bedriftene om produktet sitt ja;)
24 og feit

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!