Skrevet av Emne: koffein kan føre til lammhet?  (Lest 1173 ganger)

Utlogget lolff

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

koffein kan føre til lammhet?
« : 09. januar 2007, 01:17 »
Hei=)

Idag kom eg over ein tragisk artikkel på dagbladet.no:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/08/488218.html

Artikklen handler om en 15 år gutt som har kjøpt koffeinpiller av en skolekamerat, og no er han lam. Ifølge lensmannen var det trolig koffeinpiller som gjorde gutten delvis lam.

Selv så har jeg koffeintabletter, og jeg har brukt dem under "deffe" perioder (produktet: Lipo-6), pillene har 200mg koffein i hver pille. Jeg har selvsagt lest endel om koffein og syns det har vore spennandes å lære om og kossen det kan påverke kroppen og treninga våras. Men jeg vart veldig overraska av det att koffein kunne gjere oss lamme. Det jeg vet er att koffein påverker nervesystemet å det er derfor det gir en såå oppkvikkandes effekt på kroppen - og kroppen blir stressa opp og blabla. Så att koffein kan gjere oss lamme tviler jeg ikke noe på no - det virker litt logisk spørr du meg.

Men det vi ikke får vite i artikkelen er HVOR mye koffein vedkommande har tatt. Det er mest trulig att vedkommande har tatt mye mer koffein enn det han skulle - og dette tålte ikke kroppen hannas, og han fekk alvorlige følger av dette.

På dei koffepillene jeg har (lipo-6) står det att jeg skal ta 2-tabletter 3 gonger dagle- det vil seie en dose på 1200 mg koffein om dagen, selv så har jeg aldri gjort det. Jeg har holdt meg på en 400-600 mg. Og det synes jeg er mer enn nukk på en veltrent gutt på 90kg!

Det jeg lurte på er HVOR mye koffein kan føre til att en kan bli LAM eller få HJERTEINFARKT osv... ? Andre negative effekter? Noen opplevd noe av dette selv? Del historiene her(?)

PS!!! I dei fleste koffeintablettar bruker det å være 200mg. Så vist vi samanlikner med Redbull så er et veldig kjent produkt for sin oppkvikkandeshet med 80 mg koffein. Jeg vil rette opp litt på noe, det er mange frå alderen 14-26 år så trur att i en Redbull er det samme som 20 koppar med kaffi. Det syns jeg latterlig å høre på. I en vanlig kaffikopp er det 80-100 mg koffein. Om noen hadde klart å drokke 20 kaffikopper kaffi så ville en mest trulig ha fått hjerteinfarkt - det er OVER 2000 mg koffein!!

SAMANLIKNINGAR (NOE Å TENKE OVER KANSKJE?)
Koffeintabletter : 200mg
Kaffi                : 80-100mg
Redbull:           : 80mg
Grønnte           : 40-60mg
Coca-cola 0.5   : 30 mg (er litt usikker på dinna her)

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: koffein kan føre til lammhet?
« #1 : 13. oktober 2007, 22:15 »
BUMP
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Tannfeen

Sv: koffein kan føre til lammhet?
« #2 : 14. oktober 2007, 19:12 »
I følge lensmannen? Utrolig hvilken kompetanse som skjuler seg bak en lensmannstittel på bygda.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!