Skrevet av Emne: markløft?  (Lest 1406 ganger)

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

markløft?
« : 17. juli 2005, 12:04 »
lurte litt på om jeg kan trene markløft på beindagen, eller om jeg skal legge markløft til ryggdagen sammen med alle de andre øvelsene for rygg.
da trener jeg
nedtrekk bredt grep
nedtrekk smalt
sittende roing
rygghev (eller hva det heter da man ligger på en benk og senker seg ned og heiser seg opp igjen)
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

vegrum

  • Gjest
SV: markløft?
« #1 : 17. juli 2005, 12:20 »
Jeg mener at det går an å trene dauløft med bein, gjorde det selv før og gjorde det bra da. Bare tren markløften først...

Det er også bra å trene hele ryggen på samme dag, helst dette enn sammen med bein..


Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: markløft?
« #2 : 17. juli 2005, 12:24 »
da bør jeg altså ta det den dagen jeg trener rygg!
kan jeg kjøre samme øvelser som jeg gjør nå + markløft, eller burde jeg da gjøre noen forandringer?
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: markløft?
« #3 : 18. juli 2005, 07:35 »
da bør jeg altså ta det den dagen jeg trener rygg!
kan jeg kjøre samme øvelser som jeg gjør nå + markløft, eller burde jeg da gjøre noen forandringer?

Alt avhenger av hvor mange sett du har lagt inn der. Tre øvelser i tillegg til markløft er mye, men alikevel helt OK om du begrenser det totale antall sett. Selv ville jeg nok fjernet f.eks. smal nedtrekk og begrenset det til markløft, nedtrekk og sittende roing.
Selv kjører jeg tre øvelser i tillegg til mark (stangroing, nedtrekk/chins og "serratus pushdown"), men det er ikke sikkert det er like greit for alle.

Når det gjelder spørsmålet; om en skal/kan kjøre mark med beina eller med ryggen så har jeg prøvd begge deler og det funker bra begge deler. Når jeg har kjørt det med beina har jeg imidlertid koblet det opp mot baksiden av lår der jeg etter mark har kjørt strakmark - tøff medisin, men det føles OK etterpå  Smile  Med en sånn rutine kjører jeg imidlertid fremsiden av lårene en annen dag enn baksiden.

Jeg tror uansett det safeste på lenger sikt er å kjøre det sammen med den øvrige ryggen - korsryggen får juling nok som det er gjennom uka lell.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: markløft?
« #4 : 18. juli 2005, 12:28 »
Kommer litt an på hvor du er sterkest også, er du som jeg:
-pingle i beina og "sterk" i ryggen blir det veldig tungt å ta de 2 store samme dag.

Tar jeg beina først, klarer jeg ikke å trene mark skikkelig etterpå, blir strakmark i så fall Tongue

Tar jeg ryggen først orker jeg rett og slett ikke bøy, beinpress hadde gått greit, men ikke bøy.

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: markløft?
« #5 : 18. juli 2005, 12:56 »
Hvordan klarer du markløft på konkurranser da? Tongue men fra spøk tl alvor: jeg gjør vel det "tradisjonelle" og trener bøy, benk og mark i forskjellige varianter hver eneste trening. Noe som har fungert greit så langt med tanke på overskudd og energi.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: markløft?
« #6 : 18. juli 2005, 18:06 »
Hvordan klarer du markløft på konkurranser da? Tongue men fra spøk tl alvor: jeg gjør vel det "tradisjonelle" og trener bøy, benk og mark i forskjellige varianter hver eneste trening. Noe som har fungert greit så langt med tanke på overskudd og energi.

Markløft på konkuranser vil ikke bli optimalt siden du har bøy og benk først, men det er det som er vanskelig med styrkeløft, få ut max i alle 3 på en gang.
Det er lettere å maxe i mark om en holder litt igjen i bøy.

Om du trener bøy, benk og mark 3 ganger i uka så gir du jo ikke alt alle gangene.
Siden jeg trener mark bare en gang i uka, vil jeg ikke "ødelegge" markøkta med å blande inn beina.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: markløft?
« #7 : 19. juli 2005, 07:23 »
Markløft på konkuranser vil ikke bli optimalt siden du har bøy og benk først, men det er det som er vanskelig med styrkeløft, få ut max i alle 3 på en gang.
Det er lettere å maxe i mark om en holder litt igjen i bøy.

Om du trener bøy, benk og mark 3 ganger i uka så gir du jo ikke alt alle gangene.
Siden jeg trener mark bare en gang i uka, vil jeg ikke "ødelegge" markøkta med å blande inn beina.

Dessuten er det vel en viss forskjell på å kjøre maks 3 singler av de ulike øvelsene (pluss oppvarming), og å kjøre tre fulle økter med de ulike muskelgruppene.......
Regner med at dere i oppkjøringen legger inn mer designede "kombidager" også, for å venne kroppen og ikke minst hodet til at alle øvelsene skal gjennomføres på samme dag. Har nå i allefall registrert at en del styrkeløftere kjører to eller tre av de obligatoriske øvelsene på enkelte økter.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget BLinGsTaR

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • http://rayallday.blogg.no/
SV: markløft?
« #8 : 19. juli 2005, 17:58 »
Er ikke markløft en bra ting å drive med når man trener spenst?

Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

SV: markløft?
« #9 : 19. juli 2005, 19:00 »
Skjønner ikke hvorfor det er så ille å ha bøy og mark på samme dag?
Kommer jo litt an på teknikken man bruker i mark, om man løfter med bein eller rygg.

Jeg for min del trener de 2 øvelsene på samme dag uten å være noe svakere i markløft enn vanlig.

Det har jo også noe og si om man kjører good morning bøy også. Da blir man jo sliten i ryggen såklart.

Men alle klager på at det er så ille og ta mark og bøy sammen.
Og så lenge man ikke trener Doggcrap så er det vel ikke nødvendig å trene til total ekstrem failure? Som tapper deg for altfor mye energi..
Konebanker og totalonanist

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: markløft?
« #10 : 19. juli 2005, 21:48 »
Skjønner ikke hvorfor det er så ille å ha bøy og mark på samme dag?
Kommer jo litt an på teknikken man bruker i mark, om man løfter med bein eller rygg.



Det har jo også noe og si om man kjører good morning bøy også. Da blir man jo sliten i ryggen såklart.

Men alle klager på at det er så ille og ta mark og bøy sammen.
Og så lenge man ikke trener Doggcrap så er det vel ikke nødvendig å trene til total ekstrem failure? Som tapper deg for altfor mye energi..

Jeg er vel også belemret med svakere bein en rygg.   Kjører jeg tung og mye knebøy har det lett for å gå utover teknikken i mark- for min del rompa opp fortidlig i løftet, med påfølgende kromming av rygg.
Har derfor kutta ut å kjøre tung bøy og tung mark på samme dag.  Kjører heller litt SLDL eller bukkmark- og det synes jeg fungerer fint.
Kjører jeg medium eller lett er det jo selfølgelig ingenting i veien for å kjøre begge samme dag.
Lett bøy går jo også fint etter tung mark.
Men vil jo tro dette blir litt forskjellig for folk som kjører forskjellige splitter. 
Kjører en knebøy kun en gang i uka + andre beinøvelser vil jeg nokk si at mark passer mer inn på ryggdagen, greier en å kjøre mark etter knebøy i en splitt vil jeg si at en ikke har kjørt knebøy hardt nok.
Men det er jo bare min mening da  Knebøy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!