Skrevet av Emne: Protein er for alle  (Lest 1829 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Protein er for alle
« : 27. september 2007, 00:46 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
I denne artikkelen går vi igjennom hva protein er, hvordan det fungerer og hva forskning sier om proteinmengde i forhold til kroppsvekt samt proteintilskudd.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget _Fade_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Sv: Protein er for alle
« #1 : 27. september 2007, 10:35 »
Jo bra å oppfordre folk til et bra kosthold før kosttilskudd, men er det virkelig et problem at økt proteininntak går på bekostning av viktige næringsemner? I think not.
Heavy Stupid

Utlogget emor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Protein er for alle
« #2 : 30. september 2007, 07:42 »
Beklager hvis mitt utsagn var misvisende. Det jeg mente å understreke er at rene proteintilskudd gir som regel høy proteindose, men lite av andre næringsstoffer. Dermed kan man ikke forvente at en proteinshake er bedre enn mors kjøttkaker.
• Dersom en baserer veldig mye av energiinntaket på proteintilskudd, vil man få i seg mye energi, men lite annet nyttig. Ingen av proteintilskuddene er fullverdige, og det kan føre til at man tynner ut det normale kostholdet så mye at en etter hvert får mangel på enkelte næringsmidler. Jeg føler at det er viktig å stresse dette, ettersom at mineralstoffene benyttes sammen med proteiner til vekst og vedlikehold av vev. – ikke bare proteiner alene.
• Men hvis protein inntas som en del av et variert og naturlig kosthold, vil ikke dette være noe problem. Stå på videre!!


Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Protein er for alle
« #3 : 30. september 2007, 23:39 »
Jeg tror de fleste inntar proteinshake som del av et vanlig kosthold, i hvert fall tillater jeg meg å anta det...

De fleste proteintilskudd på markedet er basert på myse, kasein eller en kombinasjon. Aminosyreprofilen for melkeproteiner ansees for å være komplett, enten man bruker BV eller den nyeste PDCAAS som måleenhet, så jeg må spørre på hva slags grunnlag du kan si at det ikke er fullverdig?

Din påstand om at økt proteininntak er skadelig eller på annen måte svekker nyrefunksjonen hos normale, friske mennesker vil jeg også gjerne se en referanse på. Det lille jeg har sett av studier ser faktisk heller ut til å indikere at filtreringsfunksjon og -rate STYRKES når man inntar mer protein, men her har de vel kun sett på inntak opptil 1.5g/kg/dag. Nå må man jo også se på det faktum at millioner av kroppsbyggere, fitnessutøvere og idrettsutøvere i mange år har hatt proteininntak i området 3-5g/kg/dag - og antall rapporterte/dokumenterte nyreskader som følge av dette? Veldig få eller ingen som jeg vet om...

Til og med hos pasienter med svekket nyrefunksjon har anbefalingene om en lav-proteindiett blitt revurdert i senere år, samt hvorvidt det gjelder alle typer protein (animalsk protein ser ut til å være verre enn f.eks. melkebasert protein).

J Am Diet Assoc. 2007 Apr;107(4):644-50.

Are high-protein, vegetable-based diets safe for kidney function? A review of the literature.

* Bernstein AM,
* Treyzon L,
* Li Z.

In individuals with chronic kidney disease, high-protein diets have been shown to accelerate renal deterioration, whereas low-protein diets increase the risk of protein malnutrition. Vegetarian diets have been promoted as a way to halt progression of kidney disease while maintaining adequate nutrition. We review the literature to date comparing the effects of animal and vegetable protein on kidney function in health and disease. Diets with conventional amounts of protein, as well as high-protein diets, are reviewed. The literature shows that in short-term clinical trials, animal protein causes dynamic effects on renal function, whereas egg white, dairy, and soy do not. These differences are seen both in diets with conventional amounts of protein and those with high amounts of protein. The long-term effects of animal protein on normal kidney function are not known. Although data on persons with chronic kidney disease are limited, it appears that high intake of animal and vegetable proteins accelerates the underlying disease process not only in physiologic studies but also in short-term interventional trials. The long-term effects of high protein intake on chronic kidney disease are still poorly understood. Several mechanisms have been suggested to explain the different effects of animal and vegetable proteins on normal kidney function, including differences in postprandial circulating hormones, sites of protein metabolism, and interaction with accompanying micronutrients.

Nephrology (Carlton). 2006 Feb;11(1):58-62.

Dietary protein restriction as a treatment for slowing chronic kidney disease progression: the case against.

Johnson DW.

Department of Renal Medicine, University of Queensland at Princess Alexandra Hospital, Brisbane, Australia. david_johnson@health.qld.gov.au

Low-protein diets (<or=0.7 g/kg per day) have been advocated for over 70 years as a means of slowing the rate of progression of kidney disease and delaying the appearance of uraemic symptoms and need for dialysis. However, the available evidence to date suggests that the benefit : risk ratio of dietary protein restriction is not favourable in that: (i) compliance is generally sub-optimal; (ii) most of the published randomised controlled trials demonstrate that low-protein diets do not significantly slow the rate of kidney disease progression; (iii) meta-analyses of controlled trials have demonstrated strong evidence of publication bias favouring studies with positive, rather than negative, results; (iv) the optimal level and duration of dietary protein intake have not been defined; (v) there is no convincing clinical evidence that dietary protein restriction provides any benefit beyond that afforded by angiotensin blockade; and (vi) low-protein diets are associated with both statistically and clinically significant declines in nutritional markers in chronic kidney disease populations, which already have a high prevalence of malnutrition. Patients with progressive kidney disease are therefore likely to be better served by avoiding dietary protein restriction (thereby ensuring optimal preservation of their nutrition) and instituting alternative, proven renoprotective measures (e.g. renin-angiotensin system blockade, blood pressure reduction and statin therapy).
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!