Skrevet av Emne: Bredde på grep i benkpress  (Lest 5732 ganger)

Utlogget akademiker

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Bredde på grep i benkpress
« : 16. juni 2003, 13:09 »
Jeg trener (bl.a.) benkpress hjemme. Jeg synes benken min (SkipSport Classic 1200) "tvinger" meg til et smalere grep enn jeg ønsker. Det er 60,5 cm mellom (innvendig) stolpene som stanga hviler på (og ca. 71 cm utvendig). Slik som det er nå, så blir grepet mitt akkurat lik skulderbredden min, dvs. at jeg løfter mer med triceps enn jeg er vant til. Jeg er vant til å løfte med et grep som er noe bredere enn skulderbredden min, men holder jeg på utsidene av stolpene på min benk, så blir grepet bredere enn jeg er vant til. Hva er vanlig/riktig (ifh. regler) bredde på grep? Jeg har lest at seriøse løftere løfter med albuene inntil kroppen, betyr det at man ikke skal/bør holde et grep som er bredere enn skuldrene? Takk for svar!

Mesterinne

  • Gjest
Re:Bredde på grep i benkpress
« #1 : 16. juni 2003, 13:27 »
Skal du bli sterk i benk bør du holde et grep som er bredere enn skulderbredde. Hvor bredt du bør holde er litt avhengig av kroppsform og hvor du er sterkest.

Når du holder smalere enn skulderbredde trener du mest triceps, og det er en fin øvelse å bruke som hjelpeøvelse.

Selv holder jeg nesten så bredt som jeg har lov til i henhold til IPF regler (se under).

(a)   Stangen skal være likt og passe riflet og rillet og skal overholde følgende mål:
1.   Den sammenlagte lengde skal ikke overskride 2,2 m.
2.   Avstanden mellom stoppringenes innsider skal være minst 1,31 m og skal ikke være over 1.32 m
3.   Stangens diameter skal ikke være mer enn 29 mm eller under 28 mm.
4.   Den samlede vekt av stang og låser skal være 25 kg,
5.   Diameteret av stangens ytterstykker til påsetning av skiver skal være 50-52 mm.
6.   Det skal være en maskinforarbeidet avmerkning rundt stangen på begge sider eller den skal være bekledd med tape, således at det er en avstand på 81 cm mellom avmerkningene.

Mesterinne

  • Gjest
Re:Bredde på grep i benkpress
« #2 : 16. juni 2003, 13:36 »
Jeg limte visst bare inn reglene om hvordan stangen skal være. Her er reglene for hvor bredt det er lov til å holde. Mange styrkeløftere holder så bredt som det er tillatt.

Fra IPF-s reglement:

Avstanden mellom hendene skal ikke overskride 81 cm målt mellom pekefingrene (begge pekefingrene skal være innenfor 81 cm-merkene). Hvis løfteren p.g.a. en gammel skade eller et anatomisk problem ikke er i stand til å gripe stangen innenfor merkene med begge hender, skal han informere dommerne om dette før hvert forsøk, og om nødvendig skal stangen avmerkes i overensstemmelse med dette.  Omvendt grep er forbudt.

Utlogget akademiker

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Bredde på grep i benkpress
« #3 : 16. juni 2003, 13:45 »
Takk for raske og gode svar!

Jeg får bare krype til korset å holde utenfor stolpene, dvs. et sted mellom 71 cm og de tillatte 81 cm, selv om det til å begynne med virker litt bredt.

Men dette med å holde albuene inntil kroppen/så nærme kroppen som mulig, er det fortsatt et godt råd for å bli sterk i benken?

Mesterinne

  • Gjest
Re:Bredde på grep i benkpress
« #4 : 16. juni 2003, 13:49 »
Det er nok uvant for deg å holde bredt i begynnelsen, men etterhvert blir du sterkere i brystet, og du vil bli sterkere med bredt grep.

Jeg kan ikke se at det er noen grunn til å holde albuene inn. Jeg gjør det ikke i vanlig benk, men holder albuene inn når jeg kjører smal benk for triceps.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Re:Bredde på grep i benkpress
« #5 : 16. juni 2003, 17:03 »
Har samme problemet som deg med stativet. Det jeg gjør er at jeg døtter stanga litt opp og tar nytt tak. Det er nok kanskje lettere for meg med døm kg`ene jeg kjører med en døm du kjører med, men jeg mener det er bedre enn å holde altfor bredt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!