Skrevet av Emne: Antall sett og repitisjoner - vekt  (Lest 2435 ganger)

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Antall sett og repitisjoner - vekt
« : 19. mars 2011, 23:28 »
God kveld.

Tar man f.eks. Benk 100 kg x 5x5. Går man da ned til 70 kg og tar 10 rep x 2. Så evt 50 kg 10 x 2. Har dette noe særlig effekt? Å ta maks repitisjoner / gå ned i vekt? Kjenner det alltid mye bedre i kroppen når jeg har gjort slik med en øvelse. Blir helt tømt for krefter slik føler jeg. Men om det hjelper på å bli sterkere det vet jeg ikke. Noen som har noen formening om dette?

Ha en fin kveld.

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #1 : 20. mars 2011, 10:39 »
Nobody?

Utlogget bekka_

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 884
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 884

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #2 : 20. mars 2011, 12:09 »
Altså du tenker du kjører 100kg 5x5, så rett av med 30kg, og rett på å kjøre 70kg 10reps, pause også 10 nye reps, og igjen det samme med 50kg?

Du kjører jo på en måte din egen variant av drop sets, om man kan kalle si det Tongue Utmattelse er jo en subjektiv følelse, men du får jo absolutt kjørt musklene dine nærmere utmattelse når du trener benk på den måten, enn om du kun hadde trent 5x5 på 100kg også gått videre til neste øvelse.

Om du skal få gjennomførst drop sets, på den mest gunstige måten burde du absolutt hatt to treningskompiser på hver sin side av stangen, som tok av likt antall kg på hver side, så du kan forstette videre uten store pausene mellom settene. Så det er enklere å benytte seg av denne metoden i apparater om man skal skifte belastningen selv, da hele poenget er at settene utføres uten pause i mellom.
Men selvfølgelig, man klarer å få til en variant av den selv med vanlig benkpress, vær litt taktisk når du legger på vektskivene. Og det er anbefalt at du har en belastning på første serien som tilsvarer 6-10 RM, (at du ikke klarer fler enn 6-10 repetisjoner) så ta av f.eks 10kg også kjøre på til utmattelse, 5-6 serier totalt.
Tror ikke jeg ville valgt å kjøre 5x5 på 100kg, også 5-6 serier til utmattelse, da kan du jo heller kjøre på med din egen metode med 5x5, så gå ned et visst antall kilo kjøre på til utmattelse, så ta av igjen og kjøre til utmattelse også ferdig, men uten pausene du (mest sannsynlig) har nå.
OBS! Dette er en krevende styrketreningsmetode, og du skal ikke trene på den måten hele tiden, kun i kortere perioder eller som et innslag/variansjon innimellom.

Det finnes mange metoder man kan benytte seg av for å øke muskelvolum samt styrke, og drop sets (super sets, cheating-sets, pyramidetreningen o.l.) er jo en fin metode for å få utmattet musklaturen og få inn litt variasjon i treningen sin. Det er mange veier til rom Smiley
"Life isn`t about finding yourself. Life is about creating yourself!"

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100308.msg1499319

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #3 : 20. mars 2011, 16:18 »
Takker så mye for godt svar Smiley

Utlogget bacmei

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #4 : 20. mars 2011, 18:43 »
Jeg lurer på hvordan jeg skal trene for å få mest mulig brystvolum. Trener for tiden 2 ganger i uken og 3 ganger i uken annenhver uke. Jeg trener pullover, skråbenkpress med overkroppen øverst og flyes. Trener alt dette med manueler i hjemmet. Lurer på om jeg skal føle meg veldig sliten i brystet etter en økt, eller om jeg skal ha overskudd. Vil ha tips og innspill på reps, sett og treningstyper for bryst!!!

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #5 : 20. mars 2011, 21:08 »
Jeg lurer på hvordan jeg skal trene for å få mest mulig brystvolum. Trener for tiden 2 ganger i uken og 3 ganger i uken annenhver uke. Jeg trener pullover, skråbenkpress med overkroppen øverst og flyes. Trener alt dette med manueler i hjemmet. Lurer på om jeg skal føle meg veldig sliten i brystet etter en økt, eller om jeg skal ha overskudd. Vil ha tips og innspill på reps, sett og treningstyper for bryst!!!
Stronglift 5x5 er meget bra. Søk etter det her Smiley Lykke til.

Utlogget bacmei

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #6 : 20. mars 2011, 22:44 »
Forstod ikke helt programmet etter jeg søkte på det på nettet. Skal jeg kjøre 5x5 set og reps i absolut alle øvelser? Har hørt at man ved flyes bare skal kjøre 2 sett, eller er dette feil?

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #7 : 23. mars 2011, 19:09 »
5 sett x 5 repitisjoner i knebøy, benkpress, militærpress, markløft Smiley

Utlogget bacmei

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #8 : 23. mars 2011, 21:33 »
Men i en treninsøkt med fokus på bryst, skal jeg kjøre 5x5 i flyes, pullover og benk eller bør jeg spre dette over flere økter? Har manualer, 2 styrkedager og 1 annenhver uke til rådighet Grin

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #9 : 24. mars 2011, 22:48 »
Jeg er selv ganske så ny. Men alt jeg kan lese så bør man ha fokus på hele kroppen, dvs basisøvelser slik jeg har nevnt (søk etter stronglift 5x5 her på forumet). Når man har trent dette i 2 år da kan man begynne å fokusere mer på enkelte muskelgrupper. Knebøy og markløft er meget viktigte øvelser med tanke på å bli sterkere i bla øvelser som innebærer trening av bryst.
Hvis du kun har manualer så bør du absolutt invistere i noen vekter + en stang Smiley Ja og ett slikt stativ som kan kan sette fra seg stangen i (husker ikke hva det heter i farten).

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #10 : 26. mars 2011, 19:57 »
Har hørt at man ved flyes bare skal kjøre 2 sett, eller er dette feil?

Ja det er feil. Ikke overanalyser alt som har med trening å gjøre, det er bare tull!
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget bacmei

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: Antall sett og repitisjoner - vekt
« #11 : 27. mars 2011, 00:04 »
Okey Smiley Takk for svar!

Men lurer i hovedsak på om ikke 5x5 i 3 brystøvelser er i overkant på en økt(Pullover, benkpress og flyes)? Kjenner jeg blir utrolig sliten hvis jeg kjører maks av det jeg klarer. Er 5x5 ment for å få øvelsene mer spredt slik at man tar forskjellige øvelser dag for dag?

Er også nysjerrig på hvordan jeg ska trene øvre del av rygg med kun manualer til tiljengelighet

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!