avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199853 ganger)

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #885 : 22. desember 2007, 08:58 »
Det tas opp et sentralt spørsmål her, såkalte selvmotsigelser.  Religionshistorikere, teologer og filosofer har kranglet mye om det såkalte teocidebeviset , dvs hvordan kan vi ha en  god gud når det skjer så mye ondskap i verden.
Løsningen er selvsagt den frie vilje. Uten et valg har vi ikke mulighet til å velge å gjøre det rette.
Dersom mennesket ikke har fri vilje, hadde det ikke vært forskjell på godt og ondt.
Uten godt, intet ondt. Uten et galt valg finnes det ikke et riktig valg.

Hele poenget med å lete etter selvmotsigelser i bibelen forsvinner litt i lys av dette.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #886 : 22. desember 2007, 12:07 »
Jeg hinta til det poenget at Gud er allmektig og feilfri. Visst han er HELT feilfri som de kristne sier, burde så sinnsykt mye vert annerledes. Det at den fire viljen til menneskene alltid blir trukket frem mener jeg ikke er en god nok grunn til at ting er som det er. Her snakker vi om en Gud som kan gjøre alt, vet alt, og ser alt. Allikevel går det dårligere og dårligere med verden.

Ja ja klar over at Eva "fucka" alt opp da hun åt "eplet", men fortsatt et ganske dårlig design. Tviler på at Microsoft hadde sluppet unna med en applikasjon på hoved menyen der det sto ikke trykk på denne, forså å fylle alle maskiner i verden med virus dersom en stakkar sjel var dum nok til å gjøre dette.

For meg er det vansekelig å se logikken med dette.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #887 : 22. desember 2007, 12:24 »
Jeg hinta til det poenget at Gud er allmektig og feilfri. Visst han er HELT feilfri som de kristne sier, burde så sinnsykt mye vert annerledes. Det at den fire viljen til menneskene alltid blir trukket frem mener jeg ikke er en god nok grunn til at ting er som det er. Her snakker vi om en Gud som kan gjøre alt, vet alt, og ser alt. Allikevel går det dårligere og dårligere med verden.

Ja ja klar over at Eva "fucka" alt opp da hun åt "eplet", men fortsatt et ganske dårlig design. Tviler på at Microsoft hadde sluppet unna med en applikasjon på hoved menyen der det sto ikke trykk på denne, forså å fylle alle maskiner i verden med virus dersom en stakkar sjel var dum nok til å gjøre dette.

For meg er det vansekelig å se logikken med dette.

Det blir ikke riktig å sammenligne det som skjer i verden i dag med Gud. For det første så er det lett å skylde på Gud for alt det onde, men det faktum at vi er her nede og vet om det som skjer gjør at vi faktisk har et ansvar. Hvis du ser en person som holder på å drukne, hva er mest rett: 1. Blir sint på Gud fordi denne personen må lide sånn. 2. Hiver ut et tau og hjelper vedkommede. Jeg er også fullstendig klar over at mye kan vi ikke gjøre noe med. Jeg kan ikke gjøre så mye med at Kim Yong Il styrer i Nord-Korea. Men det går også an å sette igang plan B - nettopp: Be. Men da må du jo tro at bønn virker.  Tongue Ondskapen får herje en viss periode, men hvis vi leser siste bok i Bibelen så står det der hvordan Gud planlegger å gjøre slutt på driten og straffe de som ikke vil ha noe med hans sønn å gjøre.

At menneskenes genetikk er "dårlig" (skjønt dårlig og dårlig) er kanskje ikke så rart når vi er kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av kopi av....orginalen. Forsøk å ta et ark og ta kopi av kopien 400 ganger og se hvor bra det er.

Gud gjør forresten mye i verden allerede. Jeg leste senest dette i lokalavisen. Ei dame med ME (utmattelsessyndrom) ble momentant helbredet. Jada jeg vet det; hjernekraft, placebo, mystisk stråling osv. På tide å kalle en spade for en spade, eller Gud for Gud:
http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=21207


Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #888 : 22. desember 2007, 12:27 »
Vist Gud eksisterer er alt hans feil. Vist sønnen din gjør noe galt er det din skyld. Det var du som gav han liv.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #889 : 22. desember 2007, 12:37 »
Vist Gud eksisterer er alt hans feil. Vist sønnen din gjør noe galt er det din skyld. Det var du som gav han liv.

Vet ikke om den der hadde gått i retten. Ikke middagsretten, men sånn rettsal. Helt rette vegger i salen. Ikke hestesal men sånt rom. Eller noe sånt.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #890 : 22. desember 2007, 12:54 »
Det tas opp et sentralt spørsmål her, såkalte selvmotsigelser.  Religionshistorikere, teologer og filosofer har kranglet mye om det såkalte teocidebeviset , dvs hvordan kan vi ha en  god gud når det skjer så mye ondskap i verden.
Løsningen er selvsagt den frie vilje. Uten et valg har vi ikke mulighet til å velge å gjøre det rette.
Dersom mennesket ikke har fri vilje, hadde det ikke vært forskjell på godt og ondt.
Uten godt, intet ondt. Uten et galt valg finnes det ikke et riktig valg.

Hele poenget med å lete etter selvmotsigelser i bibelen forsvinner litt i lys av dette.
Dette blir bare surr. Gud har gitt oss den frie vilje til å velge mellom rett og galt. I Bibelen som er guds ord eller noe i den dur skriver gud hva som er de rette handlingene slik at vi skal kunne følge de. Men han legger likevel inn motsetninger i boka slik at vi skal bli litt ekstra finta når vi skal finne ut hva som er det rette å gjøre? Poenget forsvinner ikke.

Sitat
3. De tok et hærbytte etter at de som eide det var døde.
Ok nå skjønner jeg det! For å leve etter guds ord må du drepe de som du skal stjele fra først! På den måten er det ikke egentlig å stjele. Godt poeng!
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #891 : 22. desember 2007, 13:12 »
Ok nå skjønner jeg det! For å leve etter guds ord må du drepe de som du skal stjele fra først! På den måten er det ikke egentlig å stjele. Godt poeng!

Javisst. Da er det lov. Drep dem først og så ta det. Hvis du bare dreper dem, er det feil og hvis du bare tar det, er det feil, men hvis du dreper OG tar, går det greit.

ELLER:
Hvis du hadde lest litt av det som skjedde foran, står det at de folkene som bodde i området der hadde dyrket andre guder og gjort onde ting, så dette var en del av en straffedom fra Gud. Sånn var det den gang, gitt.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #892 : 22. desember 2007, 13:16 »
Det tas opp et sentralt spørsmål her, såkalte selvmotsigelser.  Religionshistorikere, teologer og filosofer har kranglet mye om det såkalte teocidebeviset , dvs hvordan kan vi ha en  god gud når det skjer så mye ondskap i verden.
Løsningen er selvsagt den frie vilje. Uten et valg har vi ikke mulighet til å velge å gjøre det rette.
Dersom mennesket ikke har fri vilje, hadde det ikke vært forskjell på godt og ondt.
Uten godt, intet ondt. Uten et galt valg finnes det ikke et riktig valg.

Hele poenget med å lete etter selvmotsigelser i bibelen forsvinner litt i lys av dette.

Det du snakker om, heter teodicé. Standardargumentet er at godt kun kan måles i forhold til ondt, ergo må ondt finnes.

Dette med fri vilje er derimot problematisk. Vitenskapen idag gir stadig mer hold til et deterministisk syn, da enhver hendelse i vårt univers er en direkte konsekvens av en annen. Partiklenes bevegelse ble satt i gang ved universets begynnelse, og vil utspille seg kausalt til universet omsider imploderer igjen. Av dette følger det at fri vilje ikke eksisterer, da individet i sine 'valg' ikke står overfor flere reelle alternativer, kun ett. Hva er så poenget med å skape menneskene, vel vitende om alle deres uunngåelige fremtidige handlinger, for så å straffe dem for deres synder?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #893 : 22. desember 2007, 13:32 »
...hvordan Gud planlegger å gjøre slutt på driten og straffe de som ikke vil ha noe med hans sønn å gjøre...

Tenk om dette _egentlig_ var sant. Hadde jo vært helt sykt. Tenk om det faktisk var en gud som bestemte at de som tror på meg de skal få alt. De som ikke tror på meg, de skal brenne uendelig. Tenk om det hadde vært svart-hvitt. Nei, jeg er glad dette faktisk er en mennesketro, og ikke en sannhet.

Gud gjør forresten mye i verden allerede. Jeg leste senest dette i lokalavisen. Ei dame med ME (utmattelsessyndrom) ble momentant helbredet. Jada jeg vet det; hjernekraft, placebo, mystisk stråling osv. På tide å kalle en spade for en spade, eller Gud for Gud:
http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=21207

http://www.miraclesofislam.com/indonesia.shtml

Jada, jeg vet det. Islam, muslimer, djevelens verk, finnes ikke, et eller annet om fri vilje, bla bla bla.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #894 : 22. desember 2007, 13:58 »
Vet ikke om den der hadde gått i retten. Ikke middagsretten, men sånn rettsal. Helt rette vegger i salen. Ikke hestesal men sånt rom. Eller noe sånt.

men i guds rett  funka det siden syndefallet. har du ikke hørt om arvesynden? Derfor mener jeg Gud burde dømme seg selv for sine feil: mennesket blant andre. En syns så stor at han selv ville gitt dødstraff for dem.

Men neida selv skylder han på koseptet fri vilje, og fritar seg seg selv for all skyld. Jeg er ufeilbarlig, du skal ikke peke på meg uverdige kryp. Du er faktisk ikke verdig å se ansiktet mitt engang.

Vel, Gud, jeg syns du er en drittsekk. Så det så.

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #895 : 22. desember 2007, 16:04 »
Det blir ikke riktig å sammenligne det som skjer i verden i dag med Gud. For det første så er det lett å skylde på Gud for alt det onde,

Tydeligvis alt det gode også? Og det uforklarlige?

Gud snakker om tilgivelse men dreper nesten hele menneskeheten fordi de ikke gjør som han vil... Selvmotsigelse? Ja.
Sitat fra: Mr T76
Min erfaring med (noen) ateister (hvis du er det) som leser Bibelen er at de enten ikke leser den godt nok, eller de er egentlig ikke interessert i den andre siden av saken.

De elsker å sitere gamle testamentet, men innser ikke at dette var gitt spesielt til jødene av spesielle årsaker. Dette er den gamle pakt som er foreldet for lenge siden. I GT leser vi om en Gud som straffer ulydighet mot ham. Mye kan virke brutalt, men vi kan ikke gjøre oss til dommer og allviter over det som skjedde. Vi må kjenne til omstendighetene rundt.

Altså, hva faen? Omstendighetene rundt? Guden din drepte alle mann på jord - alle mann! Kollektiv straff fordi folk ikke tilba han.. Høres ikke det latterlig ut? Hvorfor skape fri vilje når han blir dritforbanna og dreper alle når folk faktisk bruker den frie viljen?

Selvsagt kan vi gjøre oss til dommere. Guden din drepte hundretusener av uskyldige dyr (av alle ting..) og mennesker, og du kommer ikke med et godt svar på hvorfor.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #896 : 22. desember 2007, 17:42 »
Hvorfor skape fri vilje når han blir dritforbanna og dreper alle når folk faktisk bruker den frie viljen?

I det tilfelle en gud eksisterer, skapte den ikke fri vilje, kun et univers av hvis begynnelse alle videre hendelser følger. Hvis Gud straffer menneskene som det påstås, gjør han det for handlinger de av universets natur måtte begå, og som han visste de ville begå før han skapte dem (han er jo liksom altvitende).

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #897 : 22. desember 2007, 18:02 »
http://www.miraclesofislam.com/indonesia.shtml

Jada, jeg vet det. Islam, muslimer, djevelens verk, finnes ikke, et eller annet om fri vilje, bla bla bla.
Et sinnsykt mirakel at en stor steinbygning står igjen etter at en tsunami har skylt vekk alle papphusene rundt.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #898 : 22. desember 2007, 20:39 »
Et sinnsykt mirakel at en stor steinbygning står igjen etter at en tsunami har skylt vekk alle papphusene rundt.

Vel, mirakler har mistet all betydning. Dersom man kan sitere en gammel dame i en lokalavis, å hevde det er et mirakel, så står steinhuset vitterlig igjen som et mirakel, ja.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #899 : 23. desember 2007, 12:23 »
Min erfaring med (noen) ateister (hvis du er det) som leser Bibelen er at de enten ikke leser den godt nok, eller de er egentlig ikke interessert i den andre siden av saken.

Hvis Bibelen er Guds Ord, skal det ikke være motsetninger der, da Gud ikke kan si imot seg selv. Ofte blir ting TOLKET som motsetninger, men vi må se på sammenhengen og nyanser.

Ser du kom med et eksempel her. Flott.
Men alle de andre 150 eksemplene som feks Beefcake har kommet fram med, så blir det fort bare sakt " ja men kjære deg, du må huske å se på sammenhengen og nyansene."  Uansett om dere ikke klarer å forklare dem selv. Føler dette blir en veldig billig unnskyldning som blir brukt når dere ikke klarer å forklare det selv.
- A day without sunshine is like, you know, night.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!