avstemning
Spørsmål: Evolusjon/skapelse - hva tror du på?
Jeg tror på evolusjonsteorien - 93 (71.5%)
Jeg tror både på evolusjonsteorien og på Gud - 15 (11.5%)
Jeg tror at Gud skapte verden, og at evolusjonsteorien er feil, men verden er likevel gammel - 5 (3.8%)
Jeg tror at Gud skapte verden for under 10.000 år siden, og at evolusjonsteorien er feil - 5 (3.8%)
Vet ikke/ingen formening - 12 (9.2%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Evolusjon vs skapelse  (Lest 199853 ganger)

Utlogget Tannfeen

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #960 : 28. desember 2007, 03:26 »
Jeg mener at livet på jorda slik vi kjenner det idag er et resultat av evolusjon, ikke bare at menneskene stammer fra apene, men at alle skapninger kan spores tilbake til de krypene som forvilla seg ut av havet (og de som ble igjen i havet) for milliarder(?) av år siden. Jorden er såvidt jeg vet omtrent 4.5mrd år gammel. Flere ganger siden har visstok katastrofer gjort kål på mye av det som levde, men likevel er det noe som har overlevd og utviklet seg fram til det vi har idag. Skapelsen derimot, forbinder jeg med det som blåste liv i de første organismene som oppsto. Jeg tror ikke at liv, selv om det gjelder en-cellede organismer, er noe som oppstår av seg selv av molekyler alene, bare de riktige forutsetningene er til stede.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #961 : 28. desember 2007, 10:20 »
Hva har du i mot nr. 2  what Det er jo plassen etter nr. 1, men en meget god plassering.

Mulig det - hver sin smak Smiley
Det går muligens mer på at jeg i grunn ikke er så interessert i høre om mine venners seksuelle eskapader. Jeg er sikkert miljøskadd av en for god kristen oppdragelse Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #962 : 28. desember 2007, 11:45 »


Dette har vi vært innom før i tråden. Bønn virker ikke uten at visse kriterier er på plass. Dette forteller sånne undersøkelser ingenting om.


du er saa full av crap! CRAP CRAP CRAP!!
eller du har rett hvis vrangforestilling et kriterie.
dette var en vitenskapelig test, ikke en gjeng med hjernevaska kristne som kun er ute etter konfirmasjon for sin idiotiske tro.

(har ikke vaert paa gymen paa en stund saa er litt grinete...)

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #963 : 28. desember 2007, 13:37 »
Det jeg ikke skjønner er at dere kristne kan tro at Gud skapte 'alt' på seks dager ved å knipse i hendene.

Det er vell ingen sak for en GUD!!
Om han ville ha gjort det på 1 min, hadde han gjort det også..
Han er HERRE over UNIVERSET!

Det at Jesus gikk på vannet, mettet 5000 menn + kvinner og barn, helbredet mange, drev ut Demoner osv, det er jo bare barnemat for Jesus!!

Men for å forstå alt dette og legge "jante-loven" og alt hat som samfunnet lærer oss bak seg, må du "komme og kjenn\smak og se at Herren er god".
Det blir som at èn som har kun kjørt en 80 modell Ford Sierra, aner ikke hvordan ting fungerer i en splitter ny BMW M5, fordi alt han kjenner til er den Sierran.. Men det handler om å tørrs å satse og prøve den "Nye bilen" og se om det er noe for deg. Du kan alltids gå tilbake til den gamle bilen om du ikke liker den.. ALLE har frivilje.. til og med etter man har blitt frelst.
Men Bibelen sier: Hver den som påkaller Jesus kristus, skal bli frelst.
Du må såklart tro på tre-enigheten Smiley Gud, Jesus og den hellige ånd Smiley

Det å tro på Gud kan sammenlignes med å puste: Hvis vi holder pusten, reagerer kroppen, og den kjemper for å få luft. Kroppens naturlige tilstand er å puste, og på samme måte er vår indre naturlige tilstand å tro på Gud. Vår ånd er skapt for å ha kontakt med Guds Ånd, slik vår kropp er skapt for å puste...
Derfor er det "alle" har et behov for å tro..

Og Jesus står på hjerte-døra di og banker, men bare du kan åpne opp for han.. Han er ikke typen som braser inn i huset ditt og tvinger deg til å tro.. DU må faktisk komme til han!

èn siste btw:
Naturen er så sinnsykelig avangsert og alt er så perfekt laget og satt i stand, og mange dyr er såå avangsert at forskere blir frelst bare av å se og forske på de, fordi de skjønner at: HER ER DET ÈN GUD!
Jeg syntes det er lattelig å tro at alt dette kommer av ingenting som ble ingenting som utviklet seg fra ingenting til alt dette... "ok..."
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #964 : 28. desember 2007, 13:40 »
*ler*

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #965 : 28. desember 2007, 13:42 »
*ler*

Ja, jeg ler mye jeg og.. mye
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #966 : 28. desember 2007, 14:10 »
du er saa full av crap! CRAP CRAP CRAP!!
eller du har rett hvis vrangforestilling et kriterie.
dette var en vitenskapelig test, ikke en gjeng med hjernevaska kristne som kun er ute etter konfirmasjon for sin idiotiske tro.

(har ikke vaert paa gymen paa en stund saa er litt grinete...)

Jeg har også vært på gymmen i dag, men er i relativt godt humør.  Smiley Perset i pullups og greier. Bare greit å bli litt hjernevasket av og til. Er mye dritt som fester seg der med årenes løp.

Utlogget Zuul

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #967 : 28. desember 2007, 17:02 »
Derfor er det "alle" har et behov for å tro..


føler overhodet ikke noe behov for å tro, og de fleste jeg kjenner har ikke dette behovet. så den teorien er som så mange andre her inne ytterst tvilsom

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #968 : 28. desember 2007, 18:06 »
føler overhodet ikke noe behov for å tro, og de fleste jeg kjenner har ikke dette behovet. så den teorien er som så mange andre her inne ytterst tvilsom

Derfor skrev jeg "alle".. Men jeg er overbevisst om at alle har en trang til å tro på noe.. Hvis ikke, hvorfor er du her og diskuterer?
Hvorfor trekkes du hit til å se og diskutere om du ikke har noen behov for tro?
Evolusjon er også en tro..
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #969 : 28. desember 2007, 18:27 »
Derfor skrev jeg "alle".. Men jeg er overbevisst om at alle har en trang til å tro på noe.. Hvis ikke, hvorfor er du her og diskuterer?

Og det var et bra argument fordi...?  :Smiley

Evolusjon er også en tro..

Nei, evolusjon er en ikke-falsifiert vitenskapelig teori. Det er like mye en "tro" å tro på evolusjon som det er en "tro" å tro på gravitasjon.

Å tro på kreasjonisme, julenissen, guder, hagenisser og lignende er å ha en "tro".


Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #970 : 29. desember 2007, 01:24 »
Og det var et bra argument fordi...?  :Smiley

Nei, evolusjon er en ikke-falsifiert vitenskapelig teori. Det er like mye en "tro" å tro på evolusjon som det er en "tro" å tro på gravitasjon.

Å tro på kreasjonisme, julenissen, guder, hagenisser og lignende er å ha en "tro".

Så jeg kan ikke si at du f.eks tror på evolusjon?..
"nei, jeg tror ikke på evolusjon.." Hva gjør du da?
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #971 : 29. desember 2007, 10:17 »
Tror du att jorda er rund? Det er ett annet eksempel på en ikke falsifiert vitenskaplig teori.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #972 : 29. desember 2007, 10:24 »
Et lite innspill, er det kanskje litt lite fruktbart å diskutere rasjonalitet, falsifisering og validitet når man snakker om TRO? Her står det to leire mot hverandre og bruker sine sett med argumenter og sin helt motsatte virkelighetsforståelse på den andre. Noe sier meg at dere ikke engang blir enige om hvordan dere skal diskutere.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Evolusjon vs skapelse
« #973 : 29. desember 2007, 11:05 »
Som påpekt flere ganger tidligere, denne tråden kan ikke skli mer ut. Den ramla utfor kanten da den blei skapt.

For ente gang MrT: hvorfor er evolusjonsteorien en så stor trussel for deg att du må legge ned så mye tid på lese om dette? Handler det ikke om å overgi seg til troen da?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Evolusjon vs skapelse
« #974 : 29. desember 2007, 12:16 »
Et lite innspill, er det kanskje litt lite fruktbart å diskutere rasjonalitet, falsifisering og validitet når man snakker om TRO? Her står det to leire mot hverandre og bruker sine sett med argumenter og sin helt motsatte virkelighetsforståelse på den andre. Noe sier meg at dere ikke engang blir enige om hvordan dere skal diskutere.
Det er kanskje lite fruktbart å diskutere rasjonalitet med folk som er irasjonelle, ja. Men det er jo også ofte poenget til ateister som meg selv. Mange religiøse rasjonaliserer og tror at det å tro på jesus er et rasjonelt valg. Ofte er poenget bare å si at det faktisk er utrolig irrasjonelt. For at man skal tro på noe uten å ha noen beviser (som er grunnlaget for enhver religion), så må man tenke irrasjonelt, men dette nekter mange religiøse for.

Tilhengerne av intelligent design er jo nettopp kristne som prøver å rasjonalisere valgene sine ved å (i følge dem selv) bruke vitenskapelige metoder. Hvis man ikke skal kunne bruke begreper som falsifisering og validitet i diskusjonen med tilhengerne av intelligent design, sier vel det sitt om hvor vitenskapelig denne teorien er. Uansett er det hevet over enhver tvil at "teorien" om intelligent design ikke har noe med vitenskap å gjøre, men snarere religiøs tro. Altså er dette et patetisk forsøk på å få troen på gud til å virke rasjonell.

Hvis folk vil tro på kristendommen så skal de få lov til det. Det er et valg som man selv må foreta. Det jeg har problemer med er enkeltes påstander om at dette har noe med rasjonell tankegang å gjøre, for det har det ikke. For hvis man skal se rasjonelt på det er troen på jesus like rasjonell som troen på julenissen. Man må gjerne foreta et valg mellom det fornuftige, bevisbaserte og rasjonelle verdenssynet som man finner blant de som "tror" på vitenskapen, og det irrasjonelle verdenssynet de religiøse har. Men velger man da det irrasjonelle alternativet må man for faen ikke komme å si at det er rasjonelt!
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!