Skrevet av Emne: Styrkeløft uten utstyr  (Lest 32487 ganger)

2strong

  • Gjest
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #135 : 24. mars 2005, 03:02 »
Hva er poenget med denne diskusjonen ?
Å bevise at vi som driver med sporten styrkeløft er en gjeng med puslinger, som ikke hadde greid noe uten utstyr ??

De som er mest imot utstyr ser faktisk ut til å være gutter som aldri har stått på en scene før.... Hører ikke så mye syting fra de aktive, men det er vel akkurat derfor de er aktive også og ikke wannabe "styrkeløftere" !?

Er det noen som skulle klaget, så er det vi som har konkurrert i mange år og som plutselig får beskjed om at sporten oss er blitt forandret ( annonseringen av at benkskjorta er blitt godkjent ).
Istedet for å sutre tar man et valg.... Skal jeg fortsette å konkurrere og lære meg å bruke dette nye hjelpemiddlet, eller skal jeg legge opp ?
Jeg er ikke av typen som gir meg, så da hadde jeg bare et valg og det var å tilpasse meg forandringene.

Jeg har jobbet sabla hardt for å lære meg å løfte med skjorte og trene på den måten som gir meg mest kilo.
Treningene er mye hardere nå enn hva de var før, både fysisk og mentalt... Jeg må konstant jobbe opp mot vekter på 250kg for å ha den styrken som skal til for å for å bruke skjorta.
Men dette gjør ingenting, fordi jeg fikk lønn for strevet og satte 4 Norgesrekorder i fjor.
Kunne godt ha sluttet å konkurrere den dagen jeg fikk beskjeden om at skjorta ble innført, men da har jeg kastet bort allt jeg har jobbet så hardt for.

Så det er litt kjipt å få høre at man er "homsete" eller "at å løfte med utsyr er som å ha med seg fisk på fisketur".
Selvfølgelig tar jeg dette med en klype salt, da de som sier dette aldri har deltatt på noen form for konkurranse, og ikke forstår allt arbeidet som ligger bak det å løfte med utstyr.

Roy Holte har et veldig fint stevne hvert år.... Fosen Sterkeste Mann ( FSM ).
Her er det mulig for alle som er imot utstyr og som liker å måle styrke til å delta... Bare meld dere på !
Men den triste ironien er at nesten alle ( om ikke alle ) som stiller opp i FSM er aktive styrkeløftere...
Hvorfor er det ikke flere skikkelige menn som holder seg unna "homsete" utstyrsbruk som melder seg på ?

Vi snakkes på FSM tøffinger !  Wink

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #136 : 24. mars 2005, 03:07 »
2Strong: Det jeg sa om styrkeløft og bruken av utstyr var selvfølgelig ment som en spøk fra min side. Det er en grunn til at apa står der, forå si det slik! Smiley

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #137 : 24. mars 2005, 03:10 »
Hva er poenget med denne diskusjonen ?
Å bevise at vi som driver med sporten styrkeløft er en gjeng med puslinger, som ikke hadde greid noe uten utstyr ??

De som er mest imot utstyr ser faktisk ut til å være gutter som aldri har stått på en scene før.... Hører ikke så mye syting fra de aktive, men det er vel akkurat derfor de er aktive også og ikke wannabe "styrkeløftere" !?

Er det noen som skulle klaget, så er det vi som har konkurrert i mange år og som plutselig får beskjed om at sporten oss er blitt forandret ( annonseringen av at benkskjorta er blitt godkjent ).
Istedet for å sutre tar man et valg.... Skal jeg fortsette å konkurrere og lære meg å bruke dette nye hjelpemiddlet, eller skal jeg legge opp ?
Jeg er ikke av typen som gir meg, så da hadde jeg bare et valg og det var å tilpasse meg forandringene.

Jeg har jobbet sabla hardt for å lære meg å løfte med skjorte og trene på den måten som gir meg mest kilo.
Treningene er mye hardere nå enn hva de var før, både fysisk og mentalt... Jeg må konstant jobbe opp mot vekter på 250kg for å ha den styrken som skal til for å for å bruke skjorta.
Men dette gjør ingenting, fordi jeg fikk lønn for strevet og satte 4 Norgesrekorder i fjor.
Kunne godt ha sluttet å konkurrere den dagen jeg fikk beskjeden om at skjorta ble innført, men da har jeg kastet bort allt jeg har jobbet så hardt for.

Så det er litt kjipt å få høre at man er "homsete" eller "at å løfte med utsyr er som å ha med seg fisk på fisketur".
Selvfølgelig tar jeg dette med en klype salt, da de som sier dette aldri har deltatt på noen form for konkurranse, og ikke forstår allt arbeidet som ligger bak det å løfte med utstyr.

Roy Holte har et veldig fint stevne hvert år.... Fosen Sterkeste Mann ( FSM ).
Her er det mulig for alle som er imot utstyr og som liker å måle styrke til å delta... Bare meld dere på !
Men den triste ironien er at nesten alle ( om ikke alle ) som stiller opp i FSM er aktive styrkeløftere...
Hvorfor er det ikke flere skikkelige menn som holder seg unna "homsete" utstyrsbruk som melder seg på ?

Vi snakkes på FSM tøffinger ! Wink
Honnør!

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

2strong

  • Gjest
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #138 : 24. mars 2005, 03:24 »
2Strong: Det jeg sa om styrkeløft og bruken av utstyr var selvfølgelig ment som en spøk fra min side. Det er en grunn til at apa står der, forå si det slik! Smiley

Ok. Smiley

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #139 : 24. mars 2005, 03:40 »
Da vet vi alle at det er en spøk Smiley

Flott innlegg 2Strong.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #140 : 24. mars 2005, 10:33 »
9. april; Strongamnstevne i Ålesund! Denne utstyrshomsen legger draktene hjemme og deltar. Flere som blir med?
2/3 september strongman i Tvedestrand
Det arrangeres også strongman i Kristiansand og i slutten av August, (eller noe) så er det FSM på Ørlandet.
I nordnorge er det vel også etpar stevner i år..

Dere får melde dere på, gutter, eller har dere det bare i kjeften?!

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #141 : 24. mars 2005, 10:55 »
9. april; Strongamnstevne i Ålesund! Denne utstyrshomsen legger draktene hjemme og deltar. Flere som blir med?
2/3 september strongman i Tvedestrand
Det arrangeres også strongman i Kristiansand og i slutten av August, (eller noe) så er det FSM på Ørlandet.
I nordnorge er det vel også etpar stevner i år..

Dere får melde dere på, gutter, eller har dere det bare i kjeften?!

Strongman og styrkeløft er vel litt forskjellig. Men hadde stilt opp hvis det hadde blitt arrangert et stevne i nærheten med vektklasser for spjælinger som meg.(d.v.s -75 ihvertfall)

Jeg liker skjønner ikke hvorfor utstyret er med, men godtar at det er en del av sporten.
Det som er positivt med utstyret er at det blir nye utfordringer med å tilpasse seg utstyret og lære seg å bruke det for å få mest kg. Synes det er artig å bruke utstyret men som ny innen idretten skjønner jeg bare ikke grunnen til at det ble innført. Huh

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #142 : 24. mars 2005, 11:33 »
Liker man ikke å løfte med utstyr finner man seg noen annet å drive med. Som feks. strongman eller vektløfting. Det som nok fører til at NOEN styrkeløftere irritere på seg andre ikke aktive er når de kommer med uttalelser som "jeg løfter x antall kg sammenlagt og dermed er jeg sterkeste PUNKTUM." Nei du er ikke sterkest, du er den sterkeste Styrkeløfteren. Noen glemmer den lille forskjellen. Wink
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #143 : 24. mars 2005, 11:45 »
Liker man ikke å løfte med utstyr finner man seg noen annet å drive med. Som feks. strongman eller vektløfting. Det som nok fører til at NOEN styrkeløftere irritere på seg andre ikke aktive er når de kommer med uttalelser som "jeg løfter x antall kg sammenlagt og dermed er jeg sterkeste PUNKTUM." Nei du er ikke sterkest, du er den sterkeste Styrkeløfteren. Noen glemmer den lille forskjellen. Wink
Jeg har enda til gode å møte en styrkeløfter som skryter av sine egne resultater slik... Men hører ofte løftere skryte av andre... Wink

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #144 : 24. mars 2005, 11:57 »
Det var selvfølgelig kraftig forenklet, men tar man bort all den påtatte beskjedenhet som ligger rundt er det man sitter igjen med. Ikke noe unaturlig med det, vi mennesker har en tendens til å ville skryte av oss selv.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #145 : 24. mars 2005, 12:44 »
Jeg har heller ikke intrykket av at styrkeløfterne går rundt å skryter av sine resultater - selv om de har all grunn til det - også når tunge løft er med utstyr.
Så syns denne drittslengingen om utstyrsbruk blir feil.
Skjønner liksom ikke problemet:'

 For det første Bold sa nettopp at om man ikke vil er man ikke nødt å bruke utstyr - så da lar de være å bruke utstyr da de som vil, men da må de ikke syte og klage på at de som bruker får mer  kg sammenlagt enn de.
Jeg bruker som sagt ikke utstyr syns det er forferdelig, men så konkurrerer ikke jeg hellerså da har det ikke noe å si for meg Cheesy
Jeg har faktisk prøvd en drakt en gang ( mark) - og kan love til de som påstår noe annet at det å få på seg den var en treningsøkt i seg selv - både for meg og de som skulle hjelpe meg på med den - et helvete uten siden stykke, og når alt kom til alt så var det helt bortkastet - hadde ikke sjans til  å klare løftet! Så hvis noen oppriktig mener at det er pinglete med utstyr - ja da syns jeg de skal prøve selv - meget mulig at de hadde endt opp som meg og ikke fått til å løfte i det hele tatt og da burde de jo innese at det ligger mye hard trening bak det å bruke utstyr.

For det andre: det er fullt mulig for klubbene å arrangere stevner uten bruk av utstyr og hvis oppslutningen er stor nok vil nok flere gjøre det.
Odin Sk arrangerte f.eks julestevne uten innveiing for jentene - nettopp fordi flere jenter skulle henge seg på.

Og en siste ting - hva rekruttering angår så går det jo an å dra rundt på treningssentre og ha oppvisninger UTEN utstyr. Og får man noen som er interesert, men som vegrer seg  for å bruke utstyr , så vel - da kan man bare si at dette ikke er en nødvendighet i starten og for det å bli sterk, men en fordel å lære seg å bruke om man skal konkurrere etterhvert.

 


Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Styrkeløft uten utstyr
« #146 : 24. mars 2005, 12:57 »
Jeg har heller ikke intrykket av at styrkeløfterne går rundt å skryter av sine resultater - selv om de har all grunn til det - også når tunge løft er med utstyr.
Så syns denne drittslengingen om utstyrsbruk blir feil.
Skjønner liksom ikke problemet:'

Greit om du prøver å være litt mer spesifikk på hvem du svarer. Wink Hvis det over var ment på meg, vil jeg bare si at jeg ikke har noe imot styrkeløft (med alt utstyret.) Har prøvd både knebøy drakt og benkskjorte og all honnør til de som orker å stresse med det. Det jeg prøvde å få frem er at "styrke" er et relativt begrep, og derfor blir sammenligning på tvers av forskjellige styrkeidretter feil.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #147 : 24. mars 2005, 13:48 »
Å løfte med utstyr er gøy, å løfte uten utstyr er gøy.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #148 : 24. mars 2005, 17:25 »
Løsningen er enkel:

De som ikke liker utstyr, trener/løfter uten
De som ønsker å konkurere etter gitte regler gjør det, og da lønner
det seg selvsagt å trene med utstyret "litt" i forkant.

Selv er jeg ikke så glad i utstyr, trener ikke så mye med, men på stevner
er det en selvfølge å bruke det, spesielt pga skader.

Ønsker en ikke så mye hjelp av utstyret, trener en mindre med det.
God påske!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Styrkeløft uten utstyr
« #149 : 24. mars 2005, 17:31 »
9. april; Strongamnstevne i Ålesund! Denne utstyrshomsen legger draktene hjemme og deltar. Flere som blir med?


I'l be there, er for ung for å delta men jeg skal være der og heie og juble Smiley Kanskje vi kan treffest der expedite?






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!