Skrevet av Emne: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??  (Lest 2518 ganger)

Utlogget wannaaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« : 12. januar 2005, 12:15 »
Hei, jeg er en gutt på 12 år som trenger hjelp med trening.
Jeg er 155 høy og veier 45. Har OK spenst.
Jeg lurer på hvordan jeg kan bli raskere mest mulig effektivt?

Utlogget Bav

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 676
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 676

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #1 : 13. januar 2005, 23:33 »
Etter min mening er du for ung til å trene med tunge vekter, men øvelser som push-ups og sit-up er gode øvelser for ivrige individer i alle aldere.

Utlogget kesse

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #2 : 17. februar 2005, 00:41 »
En måte som mange øker hurtighet på, er å spurte alt du kan og orker i en relativ lite bratt motbakke. Er hvertfall den mest effektive måten jeg kommer på som er lett å gjennomføre.... Wink

Utlogget oya

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #3 : 17. februar 2005, 11:03 »
En måte som mange øker hurtighet på, er å spurte alt du kan og orker i en relativ lite bratt motbakke. Er hvertfall den mest effektive måten jeg kommer på som er lett å gjennomføre.... Wink
Når man sprinter i oppåverbakke blir teknikken feil. Beste måten å bli rask på er for trådstarters del å kjøre litt spenst, og kjøre et par økter i uken med sprint på bane.

Dag 1: 2x3-5x60m 95% pause: gå tilbake seriepause: 5-7 min
Dag 2: Spenst
Dag 3: Hvile/Alternativ trening
Dag 4: 1x3-5x100m 90-95% pause: 3 min
Dag 5: Spenst/hvile
Dag 6: Alternativ trening
Dag 7: Hvile/lett alternativ trening

Utlogget kesse

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #4 : 17. februar 2005, 13:20 »
Joda, du har helt sikkert rett der! Men det avhenger jo litt av hva trådstarteren er ute etter. Hvis han er sprinter så er ditt forslag helt klart bedre. Men hvis han er ute etter å øke hurtighet innen fotball feks, så er det ikke SÅ nøye med teknikk.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #5 : 17. februar 2005, 13:38 »
Joda, du har helt sikkert rett der! Men det avhenger jo litt av hva trådstarteren er ute etter. Hvis han er sprinter så er ditt forslag helt klart bedre. Men hvis han er ute etter å øke hurtighet innen fotball feks, så er det ikke SÅ nøye med teknikk.
Sammenlign en av de raskeste fotballspillerne i verden med en sprinter, og fotballspilleren blir gruset! PGA elendig løpsteknikk! For å bli rask og effektiv i sprint, fins det mange treningsmetoder, alt avhengig av hvor mye trening man tåler, og hvor hard.
Generell brutal formforbedring: 15-15 trening.. 15 sekund 80-90% spurt, 15 sek pause, så spurt igjen. 5 "sett"
Fartstrening: Spurt i NEDOVERbakke! Da får du trening med tempoet beina trenger. Jogg så opp bakken igjen og spurt ned på nytt...

Det er mine TO første tips... en tolvåring bør vel kanskje ikke trene som en toppidrettsutøver, så akkurat i dette tilfellet har jeg ingen andre forslag enn den treningen han har på laget sitt.. Smiley

Utlogget kesse

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #6 : 17. februar 2005, 14:07 »

Sammenlign en av de raskeste fotballspillerne i verden med en sprinter, og fotballspilleren blir gruset! PGA elendig løpsteknikk! For å bli rask og effektiv i sprint, fins det mange treningsmetoder, alt avhengig av hvor mye trening man tåler, og hvor hard.
Generell brutal formforbedring: 15-15 trening.. 15 sekund 80-90% spurt, 15 sek pause, så spurt igjen. 5 "sett"
Fartstrening: Spurt i NEDOVERbakke! Da får du trening med tempoet beina trenger. Jogg så opp bakken igjen og spurt ned på nytt...


Sorry! Var nedover bakke jeg mente!;) Å ja, når du tenker toppspillere og toppsprintere så er jeg helt enig med deg!:) Men en 12 åring som vil øke på hurtighet syntes jeg det tidligere nevnte forslaget ble litt drøyt... Syntes derfor at teknikk burde bli nedprioritert litt, hvertfall mens han er såpass ung.

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #7 : 17. februar 2005, 14:21 »


Sorry! Var nedover bakke jeg mente!;) Å ja, når du tenker toppspillere og toppsprintere så er jeg helt enig med deg!:) Men en 12 åring som vil øke på hurtighet syntes jeg det tidligere nevnte forslaget ble litt drøyt... Syntes derfor at teknikk burde bli nedprioritert litt, hvertfall mens han er såpass ung.
Vel jeg er nøyaktig helt uenig med deg Cheesy
Synes nettopp teknikk trening er viktigst å trene i ung alder. Min erfaring er at de fleste fotballspillere trener en del hurtighet, uten å få så veldig mye ut av det. Hovedgrunnen til dette er den mildt sagt elendige løpsteknikken fotballspillere ofte har. De ligger alt for lavt og bakpå med hofta, de får derfor isetet i steget foran seg og dermed en stem (brems) i hvert eneste steg. Teknisk løpstrening samt en del bevegelighetstrening i hoft og hamstring, vil gi et helt annet steg. Når hofta kommer høyere og mer frem, vil isettet med foten komme under i stedet for foran, er da mye enklere å skyve seg fremover i løpsretningen og gi en bedre aksrelasjon. I tillegg vil bedre teknisk løping virke energibesparende, sånn at man orker flere intensive spurter i løpet av en kamp.

Utlogget kesse

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #8 : 17. februar 2005, 14:31 »
Discus : Er helt enig!!;) MEN, det jeg vil fram til, er at jeg syntes dette forslaget:
Dag 1: 2x3-5x60m 95% pause: gå tilbake seriepause: 5-7 min
Dag 2: Spenst
Dag 3: Hvile/Alternativ trening
Dag 4: 1x3-5x100m 90-95% pause: 3 min
Dag 5: Spenst/hvile
Dag 6: Alternativ trening
Dag 7: Hvile/lett alternativ trening

blir for drøyt for en 12åring. Det jeg vil frem til Wink Men du har helt rett i det du sier! Er mange som løper som gamle tanter utpå banen! Grin

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #9 : 17. februar 2005, 16:27 »
Discus : Er helt enig!!;) MEN, det jeg vil fram til, er at jeg syntes dette forslaget:
Dag 1: 2x3-5x60m 95% pause: gå tilbake seriepause: 5-7 min
Dag 2: Spenst
Dag 3: Hvile/Alternativ trening
Dag 4: 1x3-5x100m 90-95% pause: 3 min
Dag 5: Spenst/hvile
Dag 6: Alternativ trening
Dag 7: Hvile/lett alternativ trening

blir for drøyt for en 12åring. Det jeg vil frem til Wink Men du har helt rett i det du sier! Er mange som løper som gamle tanter utpå banen! Grin
Ja dette programmet blir drøyt for en 12 åring ja.
Etter min mening bør man i denne alderen trene variert, feks. friidrett og fotball vår/sommer og ski/turn høst/vinter. Med variert trening i ung alder får man en god balast for senere spesialisering. Desverre viser det seg at mange idretter (spesielt fotball) legger opp til trening hele året og gjør det vanskelig å drive med forskjellige idretter, synes disse idrettene gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Utlogget oya

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

SV: hvordan bli raskere og sterkere effektivt??
« #10 : 17. februar 2005, 22:44 »
Joda, du har helt sikkert rett der! Men det avhenger jo litt av hva trådstarteren er ute etter. Hvis han er sprinter så er ditt forslag helt klart bedre. Men hvis han er ute etter å øke hurtighet innen fotball feks, så er det ikke SÅ nøye med teknikk.
Dersom teknikken ikke er korrekt er det lettere å pådra seg skader pga. belastning.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!