Skrevet av Emne: Mulige regelendringer i styrkeløft  (Lest 9853 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #30 : 18. mai 2009, 12:34 »
Jeg forstår ikke helt grunnen til at man ikke kan holde stanga som man vil i knebøy? Hvor mange er det som holder stanga på en slik måte at det kan være farlig, hvis det er det som er årsaken til regelen?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #31 : 18. mai 2009, 13:02 »
Jeg forstår ikke helt grunnen til at man ikke kan holde stanga som man vil i knebøy? Hvor mange er det som holder stanga på en slik måte at det kan være farlig, hvis det er det som er årsaken til regelen?

Holder man tommelen på samme side som de andre fingrene kan man i verste fall ende opp i en slags omvendt Zercherbøy med stangen i armkroken bak ryggen, men det er vel ikke vanlig?

Vet at noen praktiserer pekefinger og langfinger over, og ringfinger/lillefinger under stangen for å minske trykket på skuldrene. Det eneste "farlige" som kan skje da, er vel at stangen havner mellom fingrene og presser hele armen bak, i stedet for zercherscenarioet beskrevet over. Begge deler kan vel greit fanges opp av noenlunde våkne spottere.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #32 : 18. mai 2009, 13:16 »
Noe må gjøres, styrkeløft ødelegges av utstyret! Bort med det! Spesielt gjelder dette i de tyngste klassene der utøvernes størrelse korter ned avstanden stanga løftes (gjelder benk og bøy).

Det verste løftet som jeg har sett bli godkjent er i benk utført av en japaner som slo Brian Siders. Jeg klarer ikke å se at han i det hele tatt bøyer armene, om han løfter mer enn 10cm er tvilsomt, er det magen eller stanga som beveger seg? At man kan vinne noe som helst med denne prestasjonen er for meg uforståelig. Skal man vie år av livet sitt for å prestere dette her!?

Se fra 2.30:
http://www.youtube.com/watch?v=OKaG1hy-vY4
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #33 : 18. mai 2009, 13:25 »
Flere her er optatt av pressveien i benkpress. Det er også IPF, jf. tidligere forslag om minst 15 cm bevegelse av stanga (som leder av TC nå tar opp igjen), hodeløft, flatt på benken, senkning til brystet osv. Vi kan trygt si at ikke alle forslag/vedtak har vært like vellykkede. Et medlem av TC har foreslått at vi rett og slett praktiserer regelen om at løfteren skal ligge FLATT på benken. Det skal bare være lov å spenne opp brystet. Hva synes dere om dette? (Dvs. at fotplasseringen kanskje må diskuteres)?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #34 : 18. mai 2009, 13:37 »
Flere her er optatt av pressveien i benkpress. Det er også IPF, jf. tidligere forslag om minst 15 cm bevegelse av stanga (som leder av TC nå tar opp igjen), hodeløft, flatt på benken, senkning til brystet osv. Vi kan trygt si at ikke alle forslag/vedtak har vært like vellykkede. Et medlem av TC har foreslått at vi rett og slett praktiserer regelen om at løfteren skal ligge FLATT på benken. Det skal bare være lov å spenne opp brystet. Hva synes dere om dette? (Dvs. at fotplasseringen kanskje må diskuteres)?

Nei det er ren og skjær idioti, noen vil ha kort løftevei uansett pga sin kropps-struktur. Som f.eks midote,  han har en fin bro og korte armer og derav kort løftevei.   Hva med folk som har samme kroppsfasong som lamar gant?, skal de stå på klosser og dra mark fordi at de har en halv løftevei enn alle andre i mark?   Nei det blir for dumt Smiley 
Non Plus Ultra

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #35 : 18. mai 2009, 13:56 »
Midote utfører løftet med helt strake armer. Stanga legges ned på magen for så å bli løftet opp av mage/bryst. Øvelsen heter benkPRESS, at et løft uten et snev av press i seg godkjennes er ufattelig. Uansett, å kreve knekk i albuene vil være å tilføre nye regler, ikke lage færre som denne tråden handler om. Men start med å fjerne utstyret, da blir det færre løft av denne typen!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #36 : 18. mai 2009, 13:59 »
Midote utfører løftet med helt strake armer. Stanga legges ned på magen for så å bli løftet opp av mage/bryst. Øvelsen heter benkPRESS, at et løft uten et snev av press i seg godkjennes er ufattelig. Uansett, å kreve knekk i albuene vil være å tilføre nye regler, ikke lage færre som denne tråden handler om. Men start med å fjerne utstyret, da blir det færre løft av denne typen!

Nei, han presser stangen. Men han er støggfeit og har krokkodille-armer og derav blir det kort løftevei. 

Å begynne med  utstyrsfjerning-snakk er bare tull,. det kommer aldri til å skje. Start et rawfornbund davel Smiley
Non Plus Ultra

Waal

  • Gjest
Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #37 : 18. mai 2009, 14:13 »
Man kan innføre sikkerhetsstativ i knebøy også, da slipper man å få stangen på seg Wink

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #38 : 18. mai 2009, 14:16 »
Flere her er optatt av pressveien i benkpress. Det er også IPF, jf. tidligere forslag om minst 15 cm bevegelse av stanga (som leder av TC nå tar opp igjen), hodeløft, flatt på benken, senkning til brystet osv. Vi kan trygt si at ikke alle forslag/vedtak har vært like vellykkede. Et medlem av TC har foreslått at vi rett og slett praktiserer regelen om at løfteren skal ligge FLATT på benken. Det skal bare være lov å spenne opp brystet. Hva synes dere om dette? (Dvs. at fotplasseringen kanskje må diskuteres)?

Hvordan skal man dømme om man ligger flatt? Det er jo ikke alle som engang klarer å få korsryggen til å ligge nedpå benken når de har beina i gulvet men uten å spenne seg opp. Tror det blir vanskelig å dømme.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #39 : 18. mai 2009, 14:17 »
Nei, han presser stangen. Men han er støggfeit og har krokkodille-armer og derav blir det kort løftevei. 

Å begynne med  utstyrsfjerning-snakk er bare tull,. det kommer aldri til å skje. Start et rawfornbund davel Smiley
Hehe Smiley All cred til styrkeløfterforbundene for at de har klart noe som de sytete raw-entusiastene aldri har klart, nemlig å skape oppslutning omkring styrkeløft!

Du kan derfor med rette si at styrkeløft med utstyr er mer populært enn uten utstyr.

Allikevel synes jeg løftet til Midote, samt en haug med knebøyløft som ligger ute blir rett og slett for dumt! Jeg mener bestemt at Midote ikke har løftet denne vekta. Det eneste han har gjort er å forme kroppen sin slik at han kommer borti stanga med magen/brystkassa. Selv om jeg ikke er så gammel så er jeg konservativ på visse områder, utførelse av benkpress og knebøy er et av disse områdene. (jeg synes forøvrig fortsatt at det skulle vært forbud mot V-stil i skihopp) Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #40 : 18. mai 2009, 14:45 »
Den norske regelboken
Knebøy: Stangen skal holdes vannrett over skuldrene og holdes fast med hender og fingre, og det øverste av stangen skal ikke være mer enn stangens tykkelse  under skuldrenes ytterste kant.
Benkpress: Hendene skal gripe i stangen som ligger i stativet, med tommelfingeren rundt stangen.

IPF om grepet i knebøy:
Hands and fingers gripping the bar.
 
Comment
The fore fingers ( not necessarily the thumbs ) must grip the bar.  Gripping can mean at least all of the last joints on the four digits of each hand.



Nettopp, reglene sier at det er ok å ha fingrene bak, det er bare enkelte norske dommere som ikke har lært seg dette, og om det skulle være dommermøte på NM så tenkte jeg det kunne bli tatt opp.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #41 : 18. mai 2009, 14:57 »
Tja, "gripping" og "holdes fast" er vel kanskje åpent for tolkning hvis man er litt pirkete. Det kan være litt forvirrende hva det egentlig betyr.

Hvis man har alle fingrene bak stanga, inklusive tommel, det ytterste leddet på fingrene ligger bak stanga, men man har rette fingre og ikke bøyde, er dette da å "gripe" stanga, eller er det å "støtte" stanga?

Nesten en latterlig diskusjon, men det er ikke helt innlysende hva regelen egentlig betyr i mine øyne.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #42 : 18. mai 2009, 19:03 »
Midote utfører løftet med helt strake armer. Stanga legges ned på magen for så å bli løftet opp av mage/bryst. Øvelsen heter benkPRESS, at et løft uten et snev av press i seg godkjennes er ufattelig. Uansett, å kreve knekk i albuene vil være å tilføre nye regler, ikke lage færre som denne tråden handler om. Men start med å fjerne utstyret, da blir det færre løft av denne typen!
Greit nok at du hverken liker løftet til Midote eller utstyr, men hva de to tingene har med hverandre å gjøre forstår jeg ikke helt. Er ikke på grunn av skjorta at han har så kort løftevei.

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #43 : 19. mai 2009, 10:15 »
Tja, "gripping" og "holdes fast" er vel kanskje åpent for tolkning hvis man er litt pirkete. Det kan være litt forvirrende hva det egentlig betyr.

Hvis man har alle fingrene bak stanga, inklusive tommel, det ytterste leddet på fingrene ligger bak stanga, men man har rette fingre og ikke bøyde, er dette da å "gripe" stanga, eller er det å "støtte" stanga?

Nesten en latterlig diskusjon, men det er ikke helt innlysende hva regelen egentlig betyr i mine øyne.


Det blir presisert på de internasjonale "dommerklinikkene" at tommelen ikke behøver å være rundt stanga, men at de andre fire fingrene må. Og så gjøres det noen forsøk på å vise hva som menes med å "gripe". Fingre utrettet og som peker i været uten å berøre stanga skal underkjennes, mens fingre som bøyes ned så alle fingertuppene berører stanga blir nok godkjent selv om det kan diskuteres om de "griper rundt" stanga.

Selv må jeg innrømme at siden det var såpass stort fokus på grepet på dommerklinikken før EM, måtte jeg ta en liten sjekk på knebøyoppvarmingen av hvordan jeg egentlig holder stanga. Det samme gjorde de fleste andre norske. Det er liksom ikke det man vanligvis tenker mest på når man løfter knebøy! Heldigvis fant vi ut at alle sammen holdt godkjente grep.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Mulige regelendringer i styrkeløft
« #44 : 19. mai 2009, 11:58 »
Det blir presisert på de internasjonale "dommerklinikkene" at tommelen ikke behøver å være rundt stanga, men at de andre fire fingrene må. Og så gjøres det noen forsøk på å vise hva som menes med å "gripe". Fingre utrettet og som peker i været uten å berøre stanga skal underkjennes, mens fingre som bøyes ned så alle fingertuppene berører stanga blir nok godkjent selv om det kan diskuteres om de "griper rundt" stanga.

Selv må jeg innrømme at siden det var såpass stort fokus på grepet på dommerklinikken før EM, måtte jeg ta en liten sjekk på knebøyoppvarmingen av hvordan jeg egentlig holder stanga. Det samme gjorde de fleste andre norske. Det er liksom ikke det man vanligvis tenker mest på når man løfter knebøy! Heldigvis fant vi ut at alle sammen holdt godkjente grep.

Man skulle tro at man kunne kutte ut en del regler  som gjør at man unngår å bruke masse tid på å diskutere slike detaljer.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!