Skrevet av Emne: Rasisme blandt eldre (Kvinnediskrimineringsdebatten)  (Lest 15190 ganger)

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #90 : 10. juni 2009, 15:17 »
Ja jeg leste linken. Hva så om kvinnedominerte yrker er dårligere betalt? I 2009 burde det faktisk ikke være noe slikt som kvinnedominerte yrker, finnes det virkelig arbeid som kvinner er dårligere istand til å utføre enn menn? Hva kvinner velger å arbeide med bryr meg lite, dersom dere velger yrker med lav lønn så får det stå for deres regning. Er det slik at man først etter fullført utdanning finner ut hva man har gått til, og hvilken lønn man kan forvente å få?

Det er en måte og se det på, og det respekterer jeg:) Hvis ikke du har interesse av å vite hva som gjør at kvinner oftere enn menn velger disse yrkene er det ikke vits i å diskutere:)

True. Men ingen feks som jeg jobber med er noe særlig glad i vekterlønnen. Selvom vi må jobbe lenge, og får kjeft av folk hele tiden. Vi har heller ikke utlevert knivvester som er lurt å ha.
Er dette rettferdig da?

Jeg vet ikke hvilke utdanning vektere har, heller ikke lønnsnivået dere ligger på.. Kan godt hende dette ikke er rettferdig heller, det vet jeg ikke noe om.. 
 
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Rasisme blandt eldre
« #91 : 10. juni 2009, 15:19 »
Det er en måte og se det på, og det respekterer jeg:) Hvis ikke du har interesse av å vite hva som gjør at kvinner oftere enn menn velger disse yrkene er det ikke vits i å diskutere:)

Jeg vet ikke hvilke utdanning vektere har, heller ikke lønnsnivået dere ligger på.. Kan godt hende dette ikke er rettferdig heller, det vet jeg ikke noe om.. 
 
Fortell meg da hva i denne likestilte verden som gjør at kvinner skal velge annerledes karrierevei enn menn?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #92 : 10. juni 2009, 15:28 »
Fortell meg da hva i denne likestilte verden som gjør at kvinner skal velge annerledes karrierevei enn menn?

I will, etter jeg har levert bacheloroppgaven Wink
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Rasisme blandt eldre
« #93 : 10. juni 2009, 15:29 »
I will, etter jeg har levert bacheloroppgaven Wink
Lykke til Wink
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #94 : 10. juni 2009, 15:33 »
Vi skal ha lik lønn fordi sykepleierne har minst like lang utdanning, større personalansvar og samme anstrengelse som avdelingsingeniørene!



er det bare lengden som har noe å si?

en ingeniør utdannelse er vell strengt tatt mye vanskeligere?
er du ikke flink nok til å bli ingeniør, så ikke grin når lønnen din blir tilsvarende?

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #95 : 10. juni 2009, 15:34 »
Lykke til Wink

Takk, trenger det;)

er det bare lengden som har noe å si?

en ingeniør utdannelse er vell strengt tatt mye vanskeligere?

Hva vet vel du om det?
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #96 : 10. juni 2009, 15:35 »
Takk, trenger det;)

Hva vet vel du om det?

jeg spør.

regner med det siden realfag er generelt mye vanskeligere enn samfunnsfag, og den
matten og fysikken de har på universitetene er nok såpass vanskelig at jeg vil påstå de fleste i norge ikke ville klart det.

å passe på syke folk tror jeg de fleste klarer.
hvordan de blir behandlet er det vell leger, og ikke sykepleierne som bestemmer uansett?


Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Rasisme blandt eldre
« #97 : 10. juni 2009, 15:47 »
Vi skal ha lik lønn fordi sykepleierne har minst like lang utdanning, større personalansvar og samme anstrengelse som avdelingsingeniørene!

Det var gode argumenter for at sykepleiere skal få høyere lønn. Å trekke inn hvilket kjønn som i størst grad er representert i yrket som et argument for høyere lønn var et dårlig argument.

Når vi forresten først er inne på temaet så vil jeg i et forsøk på å spore diskusjonen tilbake der den var nevne hvor latterlig den norske feministbevegelsen er i vår dager. Det skrikes om at kvinner skal ha like godt betalt som menn uansett yrkesforskjeller, men tvangsekteskap, omskjæring, æresdrap og den store forskjellen på hvordan gutter og jenter oppdras på i kulturer som etterhvert har blitt store her til lands, tør man ikke røre med ildtang. Det er så hykleriskt og feigt at det er til å kaste opp av.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Rasisme blandt eldre
« #98 : 10. juni 2009, 15:50 »
jeg spør.

regner med det siden realfag er generelt mye vanskeligere enn samfunnsfag, og den
matten og fysikken de har på universitetene er nok såpass vanskelig at jeg vil påstå de fleste i norge ikke ville klart det.

å passe på syke folk tror jeg de fleste klarer.
hvordan de blir behandlet er det vell leger, og ikke sykepleierne som bestemmer uansett?



Samboeren min var ferdig ingeniør i fjor. Han og flere andre ingeniører jeg kjenner er iallefall ikke enig i det.. Kan godt være at jeg er stokk dum som finner sykepleie utdanningen krevende og utfordrende, selv om det ikke er realfag. Imidlertid burde du oppdatere deg på sykepleiefagets arbeids- og ansvarsområde før du påstår at "alle klarer å passe på syke". Mange tror at alt sykepleiere gjør er det legen befaler, og å tømme bekken og servere kaffe. Dette er veldig langt fra virkeligheten.

Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Rasisme blandt eldre
« #99 : 10. juni 2009, 15:56 »
Samboeren min var ferdig ingeniør i fjor. Han og flere andre ingeniører jeg kjenner er iallefall ikke enig i det.. Kan godt være at jeg er stokk dum som finner sykepleie utdanningen krevende og utfordrende, selv om det ikke er realfag. Imidlertid burde du oppdatere deg på sykepleiefagets arbeids- og ansvarsområde før du påstår at "alle klarer å passe på syke". Mange tror at alt sykepleiere gjør er det legen befaler, og å tømme bekken og servere kaffe. Dette er veldig langt fra virkeligheten.


Er det ikke flere som søker seg inn på ingeniør studie enn de som søker seg inn på sykepleier? Hvis mine antagelser stemmer så er det jo høyere krav for å komme inn på ingeniørstudie, og dermed forsvarlig at de som fullfører har rett på høyere lønn enn sykepleiere. Hvis vi skal begynne å lønne alt arbeid likt, så blir vi, som sagt tidligere, mye mer kommunistiske i vårt styresett.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Rasisme blandt eldre
« #100 : 10. juni 2009, 16:22 »
Samboeren min var ferdig ingeniør i fjor. Han og flere andre ingeniører jeg kjenner er iallefall ikke enig i det.. Kan godt være at jeg er stokk dum som finner sykepleie utdanningen krevende og utfordrende, selv om det ikke er realfag. Imidlertid burde du oppdatere deg på sykepleiefagets arbeids- og ansvarsområde før du påstår at "alle klarer å passe på syke". Mange tror at alt sykepleiere gjør er det legen befaler, og å tømme bekken og servere kaffe. Dette er veldig langt fra virkeligheten.




jeg tørr påstå at viss du finner sykepleierutdannelsen vanskelig så hadde du slitt veldig på et ingeniørstudie. (dette er jo bare mine egne fordommer)
utifra det jeg har fått med meg så er ingeniør en vanskelig utdannelse. derfor er den også godt betalt.
det er jo uansett like bra betalt om du er kvinne eller mann, så hva dette har med likestilling å gjøre aner jeg ikke?


skal sies jeg kan vær helt på jordet da jeg ikke har peiling, men informer meg gjerne.


Kanskje du kunne fortalt litt om hva en sykepleier må kunne? kunne vært greit å skurt vekk mine fordommer ihvertfall.

edit: var inne og sjekket inntakskravene til sykepleierutdannelsen og ingeniørlinjene ved HIB og de var ca. like.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Er det ikke flere som søker seg inn på ingeniør studie enn de som søker seg inn på sykepleier? Hvis mine antagelser stemmer så er det jo høyere krav for å komme inn på ingeniørstudie, og dermed forsvarlig at de som fullfører har rett på høyere lønn enn sykepleiere. Hvis vi skal begynne å lønne alt arbeid likt, så blir vi, som sagt tidligere, mye mer kommunistiske i vårt styresett.

Utdrag fra SO - Poenggrenser i fjor

Sykepleie

Betanien Diakonale Høgskole - 43,8 primær
Diakonhjemmet Oslo - 48,7 primær
Diakonisshjemmet - 47,5 primær
HIA Kr.sand - 43.6 primær
HIA Arendal - 35.0 primær
HIAK - 38,7 primær
HIB - 46,7 primær
HBO Bodø - 38,0 primær
HBO Mo i Rana Alle primær
HIBU - 35,2 primær
HIF - Alle primær
HIG - 37,5 primær
HIH - 31,8 primær
HH - Alle primær
HIM - 42,5 primær
HIN - 34,3 primær
HINT Levanger - 41,9 primær
HINT Namsos - 36,6 primær
HIO - 40,7 primær
HSF - 38,7 primær
HSH Stord - 38,4 primær
HSH Haugesund - 36,7 primær
HIST - 45,7 primær
HIT - 37,3 primær
HITØ - 44,3 primær
HVE - 34,7 primær
HIØ - 36,3 primær
Diakonova - 42,7 primær
Lovisenberg diakonale - 39,6 primær
UIS - 42,8 primær



Ingeniør bygg

HIB - 47,5 primær
HIO - 46,9 primær
HIST - 50,5 primær
HIT - Alle primær
HIØ - Alle primær
HIÅ - Alle primær

Ingeniør kjemi

HIB - Alle primær
HIST - Alle primær


Ingeniør data

HIA - Alle primær
HIB - Alle primær
HIBU - Alle primær
HIN - Alle primær
HIO - Alle primær
HIST - Alle primær
HVE - Alle primær
HIÅ - Alle primær

Dette var i fjor. Som du ser veldig varierende. Jeg mener ikke at alt arbeid skal lønnes likt. Like mange studiepoeng, og like stort ansvar og arbeidsmengde burde lønnes likt.
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Utdrag fra SO - Poenggrenser i fjor

Sykepleie

Betanien Diakonale Høgskole - 43,8 primær
Diakonhjemmet Oslo - 48,7 primær
Diakonisshjemmet - 47,5 primær
HIA Kr.sand - 43.6 primær
HIA Arendal - 35.0 primær
HIAK - 38,7 primær
HIB - 46,7 primær
HBO Bodø - 38,0 primær
HBO Mo i Rana Alle primær
HIBU - 35,2 primær
HIF - Alle primær
HIG - 37,5 primær
HIH - 31,8 primær
HH - Alle primær
HIM - 42,5 primær
HIN - 34,3 primær
HINT Levanger - 41,9 primær
HINT Namsos - 36,6 primær
HIO - 40,7 primær
HSF - 38,7 primær
HSH Stord - 38,4 primær
HSH Haugesund - 36,7 primær
HIST - 45,7 primær
HIT - 37,3 primær
HITØ - 44,3 primær
HVE - 34,7 primær
HIØ - 36,3 primær
Diakonova - 42,7 primær
Lovisenberg diakonale - 39,6 primær
UIS - 42,8 primær



Ingeniør bygg

HIB - 47,5 primær
HIO - 46,9 primær
HIST - 50,5 primær
HIT - Alle primær
HIØ - Alle primær
HIÅ - Alle primær

Ingeniør kjemi

HIB - Alle primær
HIST - Alle primær


Ingeniør data

HIA - Alle primær
HIB - Alle primær
HIBU - Alle primær
HIN - Alle primær
HIO - Alle primær
HIST - Alle primær
HVE - Alle primær
HIÅ - Alle primær

Dette var i fjor. Som du ser veldig varierende. Jeg mener ikke at alt arbeid skal lønnes likt. Like mange studiepoeng, og like stort ansvar og arbeidsmengde burde lønnes likt.
Så dette selv nå, og når dette ligger til grunn er jeg selvsagt enig med deg. I alle fall i noe Tongue
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Dette var i fjor. Som du ser veldig varierende. Jeg mener ikke at alt arbeid skal lønnes likt. Like mange studiepoeng, og like stort ansvar og arbeidsmengde burde lønnes likt.
Idealist som søker på sykepleien i pur trass da, mao, selv om du veit at ingeniør er bedre betalt? Tongue Arbeidsmengden i de to kan jo være mye det samme?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Så dette selv nå, og når dette ligger til grunn er jeg selvsagt enig med deg. I alle fall i noe Tongue

tar man med karakterene fra NTNU som er norges største ingeniørskole blir tallene en hel del anderledes Wink

Jeg tror nok fortsatt at mange som klarer å fullføre sykepleierstudiene ikke hadde klart seg med matten og fysikken som blir servert på universitetsnivå?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!