Skrevet av Emne: Kosthold og trening for en nybegynner  (Lest 1585 ganger)

Utlogget Peri99

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Kosthold og trening for en nybegynner
« : 10. september 2012, 11:09 »
Jeg er en mann på 32 år som ikke har satt min fot i et treningsstudio siden begynnelsen av 20-årene. Har heller ikke drevet aktivt med fysisk aktivitet siden bortsett fra påtvungne småturer med bikkja daglig. I min ungdom var jeg en meget aktiv svømmer fra 12-16 år (5-6 økter i uka), og la med det et godt grunnlag i voksefasen.

Kondisen er totalt fraværende og kan ikke skryte på meg at det er noe særlig med muskler på kroppen heller. Jeg vil påsåt at jeg er relativ normalt bygget/slank med unntak av en stadig voksende mage/pondus som et resultat av dårlig kosthold og øldrikking(?). Jeg er 187 cm, 87 kg og midjen er ca 97 cm målt over navlen.

Jeg har null peiling på kosthold og ernæring og når jeg hører ord som karbohydrater, proteiner etc. så sier det meg svært lite, selv etter å ha leste en del her inne på forumet.

Planen er å ta noen grep å begynne å komme iform igjen, og jeg har vurdert programmet Mehdis stronglifts 5x5 program. Problemet er at jeg jobber offshore og de to ukene jeg er på jobb så er det meget begrensede muligheter for å gjennomføre øktene pga. dårlig utstyr.

Mitt daglige kosthold er en katastrofe som sikkert bunner ut i min elendige fysiske form. Jeg spiser aldri frokost, og i 80% av dagene så spiser jeg kun middag mellom 17-20, da spiser jeg meg god og mett og vel så det. Senere på kvelden blir det ofte 4-5 knekkebrød med div. pålegg. Middagene består av 75% av normal mat som kjøtteig, poteter, ris, pasta, grønnsaker. Noe posemat blir det også (supper, pastaretter, potetmos etc.). Resterende 25% er hurtigmat/take-away som kinamat, pizza og sushi og en og annen hamburger/pølse på bensinstasjoner.

Jeg drikker så og si aldri brus, men holder meg til farris og vann, og kaffe selvsagt!

Snop og godterier er det også lite jeg spiser og det blir kanskje litt chips en sjelden gang.
Jeg trenger altså hjelp med å legge om kostholdet med konkrete forslag til hva en bør få i seg til de forskjellige måltider både under trening 3 ganger i uken og når jeg er på jobb og ikke har mulig til å trene like mye (løping, roing, og noen vekter er det jo).

I tillegg ønsker jeg tilbakemelding på valg av treningsprogram (stronglifts 5x5), eller andre alternativer som også fungerer. Pondusen skal vekk og jeg ønsker å bygge en normal mengde muskler og bli litt større.
Jeg er ikke interessert i 5-6 dagers programmer men programmer som tar for seg benkpress, knebøy og markløft som de store øvelsene da jeg har forstått at det er dette som er de beste hovedøvelsene.

På forhånd takk for alle inspill og all hjelp ?

Utlogget TheBig

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 848
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 848

Sv: Kosthold og trening for en nybegynner
« #1 : 10. september 2012, 14:34 »
5x5 er bra opplegg. Der øker du styrken og muskelmassen!

men kosten ja, jeg ville nok basert kosten min på sunne råvarer som kylling, karbonadedeig, rødt kjøtt, fisk som laks, torsk, tunfisk osv. egg, magre melkeprodukter som kesam (mager) og cottage cheese, lett melk, eller tine styrk, byggris, pasta. Samt sunne fettkilder som avokado og nøtter. Eller tatt en skje med olivenolje 2-3 ganger om dagen.

Iallfall KUTT ut takeaway og det dillet der. og posemat!

men ska du opp eller ned i vekt?

Utlogget Peri99

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Kosthold og trening for en nybegynner
« #2 : 10. september 2012, 14:50 »
Hei og takk for svar og kosthold tips. Dersom jeg skal øke muskelmassen så må jeg nok opp i vekt, men leste at vekten skal man ikke bry seg om, heller forholde seg til kroppsmål?? Dersom jeg hiver meg på et sånn "hard styrketrenings-diett" hvor man mer eller mindre spiser som en hest, vil da pondusen forsvinne eller må den trenes bort først??? Sikkert et teit spm, men den som aldri spør får heller ikke svar  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!