Skrevet av Emne: Problemer med knebøy  (Lest 4285 ganger)

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Problemer med knebøy
« : 05. mars 2008, 19:22 »
Hei.. etter jeg fant ut at min knebøy teknikk ikke var noe å skryte over, brukte jeg mye tid på å terpe på teknikken. Så videoer, leste, å prøve å tøye, bøye og varme opp i håp om å bli litt mykere rundt hofte partiet. Problemet mitt er i første omgang at om jeg setter meg på huk uten å løfte helene fra bakken, tipper jeg bakover. Så, jeg bruker noen 2cm høye vektskiver under hver hel. Jeg beholder rett teknikk med godt spenn i ryggen ned til rett før 90grader, når jeg passerer 90grader klarer jeg ikke lenger holde vekten på bak. Jeg blir presset fremover på tærne, ryggen krummes og knærne passerer skotuppen. Og det resulterer i noen skumle goodmornings. Min allerede svake rygg tåler ikke dette.. For 3dje gang har jeg startet forfra med 40kg vekter å økt, det samme skjer hver gang. Gode gud, hva skal jeg gjøre? Leste en plass at ikke alle er skapt genetisk for å klare knebøy, er jeg så heldig?

takker for alle svar Smiley
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Problemer med knebøy
« #1 : 05. mars 2008, 19:31 »
Gode gud, hva skal jeg gjøre? Leste en plass at ikke alle er skapt genetisk for å klare knebøy, er jeg så heldig?

Mange som kan gi deg et 100ganger bedre svar enn meg spessielt de som er flinke PT'er og har opplevd en del men mine enkle tips er:

-IKKE TRO DU ER EN AV de 5%??? som ikke kan ta knebøy. Det er mulig du er men ikke tro det eller håp det så bare glem det foreløpig.

-Få en flink personlig trener (eller en stor fyr fra gymmen din som helst trener bøy og ikke bare benk) til og se på teknikken din.

-Tøy ut hoftene og leggene(før du tar knebøy). Dette tror jeg både westsidebarbell og eric cressey og Mike robertson har skrevet mer om. Det hjelper deg og komme dypere.

-Prøv litt med BoxKnebøy/BoxFrontBøy..


Har du forresten prøvt med en liten 2.5kg vekt bak hælen? HVis dette hjelper deg til og gå dypere kan du investere litt penger i noen vektløfter sko.


lykke til du fikser nok dette

Celdiir

  • Gjest
Sv: Problemer med knebøy
« #2 : 05. mars 2008, 19:38 »
Problemet mitt er i første omgang at om jeg setter meg på huk uten å løfte helene fra bakken, tipper jeg bakover.

Kan godt hende at du mener noe annet, men man skal ikke sette seg ned på huk under knebøy. Man skal spre hoftene og sette seg ned mellom lårene. Det kan også være at du står med beina for smalt og tærne for mye fram. Det de fleste med en stillesittende livsstil eller som ikke har fått lært teknikken skikkelig gjør er å sette seg ned som om de skal til å sitte i en stol (en bevegelse de kjenner så alt for godt), men det skal man altså ikke gjøre.
Men dette er helt umulig å svare på nesten når du ikke legger ut bilder eller eller film av løftet ditt, og blir i bestefall bare gjetting.

Denne filmen her forklarer det meste, og er temmlig sikker på at du vil oppleve forbedringer hvis du tar til deg det Dan John sier. Han har undervist hundrevis av folk. Nesten alle har klart knebøy, og klarer de ikke det så klarer de hvertfall frontbøy (med mindre de er født uten bein - da er de genetisk ute av stand til å knebøye!)
http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744&q=Dan+John&total=5241&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Du ser forskjellen mellom disse tre bildene (selv om vinklene er ulike)
Her har du en dyp knebøy hvor personen setter seg mellom lårene:
http://www.mikesgym.org/wod/images/Anatoly%20Pisarenko%20Back%20Squat.jpg
Her ser du enda mer tydelig når noen med litt bredere stilling setter seg ned mellom lårene:
http://www.styrkeloft.no/2007/bilder/royvm07.jpg
Her har du en aller annen form for tragisk faenskap:
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=364983&w=187&h=&frame=0

Enda bedre er det å dra til en vektløft- eller styrkeløftklubb og få disse til å se på teknikken din!

Deretter er det bare tålmodighet og mye tøying som skal til. Krummes ryggen når knærne passerer 90° er du antageligvis veldig stiv (eller helt ute å kjøre teknikkmessig som Dan John er inne på i videoklippet), og da holder det ikke med litt tøy og bøy før økta. Det krever mer seriøs innsats da.

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Problemer med knebøy
« #3 : 05. mars 2008, 19:59 »
goblinsquats eier.. kommer seg allerede.. *øver mer* Cheesy
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Problemer med knebøy
« #4 : 06. mars 2008, 20:11 »
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Problemer med knebøy
« #5 : 07. mars 2008, 00:41 »
På goblinsquats når de presser knærne utover, da står de veldig spredt med beina. Er det ingen grense over hvor bredt man skal stå? Om jeg bare sprer beina godt nok klarer jeg en meget bra teknikk helt ned, samtidig som helene er i bakken.
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Arild-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: Problemer med knebøy
« #6 : 08. mars 2008, 11:02 »
Tror det er mye bra å hente i linkene til Celdiir! Ikke bli utålmodig. Du trenger antakelig å tøye gluteus maximus / biceps femoris - hvis du er for stiv i disse musklene vil du enten tippe bakover, eller krumme ryggen (når du lener deg fremover for å balansere). Dessuten trenger du nok å tøye soleus. Gi det litt tid... Mange som kjører knebøy med vektskiver under hælene uten at det har sett ut til å påvirke fremgangen negativt (Arnold f.eks).

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Problemer med knebøy
« #7 : 11. mars 2008, 05:10 »

Her har du en aller annen form for tragisk faenskap:
http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=364983&w=187&h=&frame=0

hahaha, got damnit. Må bare bumpe en gang etter enda en god latterkrampe Cheesy
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Problemer med knebøy
« #8 : 11. mars 2008, 05:26 »
På goblinsquats når de presser knærne utover, da står de veldig spredt med beina. Er det ingen grense over hvor bredt man skal stå? Om jeg bare sprer beina godt nok klarer jeg en meget bra teknikk helt ned, samtidig som helene er i bakken.

Er nok individuelle forskjeller som vil avgjøre hvor bredt man står. Noen står smalt og noen bredt Smiley
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Problemer med knebøy
« #9 : 11. mars 2008, 09:49 »
Er nok individuelle forskjeller som vil avgjøre hvor bredt man står. Noen står smalt og noen bredt Smiley


men bredt er også greit vel? så lenge man ikke overdriver..?
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Problemer med knebøy
« #10 : 11. mars 2008, 21:07 »
Flere som står bredt i konkurransesammenheng Smiley
Så lenge helene er i bakken og ryggen er rett etc skal det ikke være no gal i å stå bredt Smiley
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
Sv: Problemer med knebøy
« #11 : 11. mars 2008, 22:00 »
Et lite tips kan også være å legge stanga lenger ned på ryggen. Hvis du ser på styrkeløftere så har de stanga godt nede på ryggen og ikke oppe på nakken. Det gjør at du får fordelt vekten mye riktigere og du får en bedre løftevei. På den måten unngår man å krumme ryggen slik som du forklarer.

Ha et grep med hendene som er litt utenfor skulderbredde og la vekten ligge i håndflatene dine. Uten bred benstilling sliter ihvertfall jeg med å komme skikkelig ned, jeg lar også føttene peke skrått utover.

Lykke til  biggrin
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Problemer med knebøy
« #12 : 11. mars 2008, 22:22 »
Et lite tips kan også være å legge stanga lenger ned på ryggen. Hvis du ser på styrkeløftere så har de stanga godt nede på ryggen og ikke oppe på nakken. Det gjør at du får fordelt vekten mye riktigere og du får en bedre løftevei. På den måten unngår man å krumme ryggen slik som du forklarer.

Ha et grep med hendene som er litt utenfor skulderbredde og la vekten ligge i håndflatene dine. Uten bred benstilling sliter ihvertfall jeg med å komme skikkelig ned, jeg lar også føttene peke skrått utover.

Lykke til  biggrin
dette stemmer ikke. styrkeløftere har stanga mer og mer oppe på skuldrene, slik at man ser stanga når man stpr foran speilet.

se på bildet av Brian Siders på artikkelen på forsiden her....
GAMMEL teknikk i styrkeløft medførte lavere stangplassering. dette belastet ryggen mer.

Nå løfter de fleste bøy med stanga høyt.

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Problemer med knebøy
« #13 : 12. mars 2008, 00:13 »
Takker for tips. Jeg må ha stanga litt høyt oppe, ellers så gjør det så innihelsikken vondt Tongue Men dette med å stå bredt, samtidig som jeg peker tærne litt utover, funker kanonbra for meg. Eneste er at styrken må bygges opp fra grunnen føler jeg Shocked
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
Sv: Problemer med knebøy
« #14 : 12. mars 2008, 00:26 »
dette stemmer ikke. styrkeløftere har stanga mer og mer oppe på skuldrene, slik at man ser stanga når man stpr foran speilet.

se på bildet av Brian Siders på artikkelen på forsiden her....
GAMMEL teknikk i styrkeløft medførte lavere stangplassering. dette belastet ryggen mer.

Nå løfter de fleste bøy med stanga høyt.

Hmmm. Jeg ser poenget ditt. Allikevel fikk jeg et tips om å legge stanga lenger ned på ryggen da jeg skulle lesse på litt mer vekt, og det ga meg en økning og følelse av bedre teknisk utførelse. (På toppen av en enorm smerte der stanga lå og i håndleddene)
For min del har jeg nå lettere for å holde ryggen rett selv på de aller tyngste løftene og unngår krummingen i øvre del av rygg som jeg tidligere hadde et problem med..
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!