Skrevet av Emne: Markløft pluss knebøy. Trenes bakside av lår tilstrekkelig?  (Lest 1902 ganger)

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Tittelen sier det meste.
Trener man bakside av lårene tilstrekkelig med disse 2 øvelsene?

Takk for svar.  Cheesy

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Jeg ville lagt inn en variant av strakmarkløft en dag i uken, og kanskje varmet opp før knebøy med litt gluteus press også Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Har ikke mulighet til å ta gluteuspress, har ikke utstyr til slikt. Strakmark skal testes.

Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Så lenge du går dypt i knebøy og har korrekt teknikk i markløft (dvs. en sete- og hamstringsdominant stil, ikke ryggdominant), så ville jeg sagt at ja - du får trent hamstrings nok. Markløft kan også gjøres ekstra god for hamstrings om du tar en variant av strakmark, som Slux nevte, eller enten rumensk markløft eller sumo markløft.

Samtidig er "tilstrekkelig" et begrep som kan oppfattes ulikt. Om du er ute etter "overall" styrke og muskelmasse i hele kroppen, og ikke ønsker å bruke mer tid på hamstringstrening enn hva som er strengt tatt nødvendig, så kan du klare deg med de to øvelsene. Dette forutsetter riktignok at volumet og intensiteten på treningen må være på et nivå som gjør at det blir nok, f. eks noe sånt som at du trener begge øvelser to ganger i uken med 3-4 sett x 6-10 reps per øvelse.

Driver du derimot med en sport, f. eks sprint hvor det er særdeles viktig å ha godt trent hamstrings, så kan du helt sikkert ha fordel av å trene hamstrings mer spesifikt. Det er jo en grunn til at f. eks idrettsutøvere innen ulike løpssporter ofte bruker mye tid på å trene hamstrings; det er ofte en utsatt muskelgruppe under slike aktiviteter.

Glute-ham raise er en fin øvelse om du trenger mer hamstringstrening. Denne øvelsen vil sørge for at du strekker hamstringsen trygt og kontrollert under svært stor belastning, med veldig konsentrert belastning på hamstrings. Husk å varme godt opp før denne! Bruk gjerne lårcurl-maskinen for å varme godt opp. Denne øvelsen blir gjerne sett på som essensiell for idrettsutøvere, da den er genial for å forebygge skader.

Er du ikke sterk nok til å ta glute-ham raise enda, kan du bare ta vanlig lårcurl inntil videre. Men her mister du altså effekten med ekstra stor belastning på hamstrings under strekk, slik du får i glute-ham raise.

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Takk for svar.
Har begynt å løfte strakmark før jeg tar den vanlige varianten. Tror det fungerer greit.
Tilstrekkelig = "overall" styrke i dette tilfellet.

Kan legge til at utstyret som jeg har tilgjengelig er stort sett frie vekter. Så har ikke mulighet til å teste f.eks  glute-ham raise.

 Smiley

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Trener du alt på samme dag? Hadde prioritert vanlig mark ved å trene det før strakmark. Om du ikke trener alt på en økt er strakmark fint å kjøre etter knebøy.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Prøver å kjøre knebøy\markløft annenhver uke.  
Tar strakmark først, så vanlig pga jeg løfter mindre.
Om dette er bra vet jeg ikke, har bare blitt slik de gangene jeg har løftet markløft. Tongue
Er dette ett dårlig opplegg?

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Prøver å kjøre knebøy\markløft annenhver uke. 
Tar strakmark først, så vanlig pga jeg løfter mindre.
Om dette er bra vet jeg ikke, har bare blitt slik de gangene jeg har løftet markløft. Tongue
Er dette ett dårlig opplegg?

Skriv ned trenings prog så blir det lettere og hjelpe;)

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Har ikke noe program jeg følger slavisk.   :Smiley
 
Markløft\knebøy annenhver uke. Har tatt disse 2 sammen også. Så kan heller si at prioriteringa veksler.
benkpress
Øvelsene nedenfor taes nødvendig vis i denne rekkefølgen, eller samme dag. Dagsformen bestemmer.  
Upright row tenker å bytte denne øvelsen med noe som er tryggere for skuldrene. Tips? Er skulderpress grei erstatning?
Stående roing eller hva det heter.
Nedtrekk bredt grep.
Nedtrekk tricepts.
Biceptscurl.
Pullups.

Hva synes dere? Nevnte ikke strakmark, har tatt det 3 ganger. Jeg tørr ikke å løfte så tungt, så har bare tatt det før jeg tar vanlig mark.





Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Hvorfor ikke bare kjøre et ordentlig baseøvelse fullkropps prog?
Mark (rygg)
Benkpress (bryst)
Knebøy (bein)
Militær press/skulder press (skuldre)

Så tar du tillegs øvelser hvis du har mere tid og lyst Smiley Mye enklere det fordi da er du mellom baseøvelsene;) I alle øvelser skal du utføre rikitg teknikk og ikke være redd, så bare drit i kg til du føler deg trygg nok

Utlogget kaffekoppen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Nei, si det.
Får begynne med det.  Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!