Skrevet av Emne: Starting strengh Novice program  (Lest 9005 ganger)

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Starting strengh Novice program
« #30 : 18. august 2010, 01:48 »
Tuller du eller?

Mitt forslag vil være, legg til hva du vil så lenge det ikke direkte ødelegger for progresjon i baseøvelsene.

Med en gang du legger til øvelser, så blir det bare enda et bodybuilding-program med for mange øvelser til at folk klarer å holde fokus på alle øvelsene hver dag gjennom flere måneder.  Rippetoe er en motreaksjon på denne type programmer, suksessen bak denne type programmer ligger i nettopp få øvelser.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Starting strengh Novice program
« #31 : 18. august 2010, 01:54 »
Det eneste problemet som jeg ser det, er at Ripptoe liker bred stand low bar, og den styrken overføres ikke like godt over til markløften.

Dette kan godt være sant. Jeg synes imidlertid dette er en diskusjon som er helt unødvendig å ta for alle nybegynnere. Om man kjører high bar eller low bar er ikke det som er viktig; det som er viktig er at øvelser som involverer flere store muskelgrupper er det som teller. Naturligvis kan man tweake på programmet på til Rippetoe, men hvorfor ikke bare kjøre sånn som det er satt opp?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Starting strengh Novice program
« #32 : 18. august 2010, 10:36 »
Dette kan godt være sant. Jeg synes imidlertid dette er en diskusjon som er helt unødvendig å ta for alle nybegynnere. Om man kjører high bar eller low bar er ikke det som er viktig; det som er viktig er at øvelser som involverer flere store muskelgrupper er det som teller. Naturligvis kan man tweake på programmet på til Rippetoe, men hvorfor ikke bare kjøre sånn som det er satt opp?

Selvfølgelig. Det med low/high bar, var det eneste jeg kunne se var "feil" med programmet. Selv om det egentlig ikke har noe med programmet å gjøre, men heller personen bak programmet. Det er jo ingenting i veien med programmet som det står, og jeg syns alle skal finne seg en måte å bøye på som ikke er ubehagelig.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Starting strengh Novice program
« #33 : 18. august 2010, 13:34 »
Det er tydelig at du har vanskelig for å forstå skriftlig engelsk. Det er desverre slik at noen faller igjennom. Amen.

Ja, det er det som er problemet. Jeg leste over sitatet og fant ikke ordet ''deadlift'' og gikk derfor utifra at hele sitatet handlet om "HB, Olympic style squatting will make you strong at the LB squat, LB squatting with a more bent over stance and less depth will NOT carry over well to the HB, Olympic style squat."

Beklager.  Ops

Begge er "godkjente". Han poengterer jo at high bar hadde mer carryover til mark i den første videoen. Den andre videoen er bare et eksempel på hvordan man kan finne ett kompromiss mellom OL og PL.

Siste er muligens også godkjent, men poenget er at han gikk dypere med HB. Og nei, siste videoen er ikke bare et eksempel. Når jeg skrev dette var det ikke bare noe jeg fant på.

"– most of my squatting has looked more like that second video, low-bar position but still relatively narrow stance and still going pretty deep"

Nok en gang må jeg sitere meg selv.
Man må skille mellom direkte overføringsverdi og hvordan en øvelse komplimenterer en annen. "Blir man sterkere i mark av HB eller LB om man ikke trener mark", og "blir LB overkill i tillegg til mark trening slik at HB er bedre for å få trent beina" f.eks. For anatomien og mekanikken i øvelsene er jo klar.

Med en gang du legger til øvelser, så blir det bare enda et bodybuilding-program med for mange øvelser til at folk klarer å holde fokus på alle øvelsene hver dag gjennom flere måneder.  Rippetoe er en motreaksjon på denne type programmer, suksessen bak denne type programmer ligger i nettopp få øvelser.
Suksessen ligger vel i noob-gains. Få øvelser er på ingen måte et krav. Ta grunnprogrammet til RYP for eksempel.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Starting strengh Novice program
« #34 : 18. august 2010, 16:47 »
Ja, det er det som er problemet. Jeg leste over sitatet og fant ikke ordet ''deadlift'' og gikk derfor utifra at hele sitatet handlet om "HB, Olympic style squatting will make you strong at the LB squat, LB squatting with a more bent over stance and less depth will NOT carry over well to the HB, Olympic style squat."

Beklager.  Ops
Jeg vet ikke om det var sarkastisk ment eller ei, men jeg svarer som om det var det:

Og igjen leser du det som passer deg. Leser man hele teksten går det klart fram at HB er mer "transferable to other things".

Siste er muligens også godkjent, men poenget er at han gikk dypere med HB. Og nei, siste videoen er ikke bare et eksempel. Når jeg skrev dette var det ikke bare noe jeg fant på.

Poenget med videoene er at i den første, altså sånn han trente knebøy før hadde mer carry over til andre ting. Den andre er slik han har løftet de siste årene, og også ett eksempel på hvordan man kan kombinere to forskjellige knebøyteknikker.

Så det du mener er altså at Pendlay tar feil? eller er det noen detaljer her som du ikke er enige i, som har gått meg forbi?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Starting strengh Novice program
« #35 : 18. august 2010, 19:13 »
Så det du mener er altså at Pendlay tar feil? eller er det noen detaljer her som du ikke er enige i, som har gått meg forbi?

Jeg mener at dere begge har feil om dere mener at HB har mer direkte overførbarhet enn LB til markløft. Jeg mener dere har rett om dere mener at HB kan være en bedre øvelse å kombinere med markløft enn LB. Jeg skiller mellom disse to i innlegget etter du linker til artikkelen som jeg har sitert meg selv på flere ganger nå.

Utlogget Loffen08

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 120

Sv: Starting strengh Novice program
« #36 : 02. september 2010, 22:37 »
Til oppstarter av tråd: Hvis du har lest starting strength eller practical programming skjønnner jeg ikke hvorfor du spør om programmet. Rippetoe vet nok bedre selv enn de fleste her inne som har svart, mannen er verdens kjent for sin erfaring og kunnskap.

Jeg skummet bare kjapt igjennom tråden så ikke slakt meg om svarer på noe som allerede er besvart.

1x5 betyr at du bygger seg opp til et tungt toppset på 5 reps. Det vil være nok for en nybegynner til å kunne øke i ukevis/månedsvis.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!