Skrevet av Emne: Den store religions tråden  (Lest 14683 ganger)

Utlogget Hysic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

  • My seefood diet: I see food, I eat it....
Sv: Den store religions tråden
« #60 : 10. august 2008, 23:33 »
Enhver som innbiller seg at 'tro' er et legitimt alternativ til empirisk bevisførsel, er hjernevasket.
Det er jo det jeg gjør hver eneste dag... Ikke sant? For det er slik "vi kristne" er. Eller, "oss troende" om du vil.

Av en eller annen grunn skal mange alltid dra frem at enten er man troende, eller så tror man på hva vitenskapen forklarer. Skapelsen, evolusjon og så videre i det uendelige. Er vitenskapen forbeholdt ikke-troende? Håper virkelig ingen er så dum og tror at kristne står med henda foran øynene og later som at vi ikke ser ting som er helt opplagte....

På den annen side, så heter det tro. Ja, for vi vet ikke. Jeg vet ikke. Men jeg velger å tro likevel.
Alder: 20
Høyde: 198
Vekt: 97
Har man tid til å trene? NEI, man TAR seg tid!

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Den store religions tråden
« #61 : 11. august 2008, 00:44 »
Religion må IKKE tolkes bokstavelig. Kildene vi har til de ulike trosretningene fungerer som et trosgrunnlag, og er ikke noe som skal leses bokstavelig.

Hvor får du dette imperativet fra? Hvilken religiøs tekst formaner sine lesere om ikke å legge for stor vekt på dens skriftlige innhold? At f. eks. Bibelen ikke skulle være ment slik den er skrevet, er intet mindre enn en ufattelig dårlig underbygget påstand fra din side.

Uansett hva en tror på har de fleste religionene noe til felles, nemlig en etikk og moral som er menneskevennlig! Det er lett å fokusere på det negative som religion fører med seg, men husk at det er menneskets tolkning og praksis som er kilden til urett som begås.

Menneskevennlig? Er det derfor dagens religioner eksplisitt demoniserer de for mennesket naturligste ting, som sex, onani, ja, nær sagt enhver ufarlig verdslig glede?

Det er også fort gjort å glemme alt det bra som religionen fører med seg, som for eksempel å gi mening til liv for mennesker som føler de mangler "sjelelig dybde", eller være en utvei av et destruktivt og negativt tankemønster.

 ... og Hitler skaffet Tyskland gode motorveier. Folk finner mening i mange forskjellige tidsfordriv og hjertesaker. En trenger ikke akseptere irrasjonelle dogmer for å bekjempe nihilisme.

Spørsmål som "hvis det finnes en Gud, hvorfor finnes ondskap" og "om Gud er allmektig, kan han skape en stein som han selv ikke klarer å løfte" er totalt meningsløse spørsmål fordi en ved å stille de beveger seg bort fra det som religion handler om.

Igjen en dårlig underbygget påstand fra mannen som øyensynlig sitter med fasitsvarene på hva religion er og ikke er!

Siste poeng jeg ønsker å fremme her er, at den troende har alltid rett! En kan ikke diskutere tro med et annet menneske, siden tro er noe dypt personlig forankret, og en ideologi en følger.. Ikke noe konkret og håndfast som kan falsifiseres eller verifiseres. Tro handler om en indre følelse og en velger selv i hvilken grad en ønsker å praktisere troen. Det å tro på noe høyere enn seg selv trenger slettes ikke være galskap eller "feil". Om en skal følge den tråden så setter en automatisk seg selv over andre, ved å si "jeg tror ikke, dermed er de som tror avvikende". Det som er "normalt" er noe som i bunn og grunn er menneskeskapt og dermed også foranderlig.

Jeg tror at det du sier her er svada. Har jeg rett da? Smiley

Tro og praksis er to forskjellige ting som må holdes adskilt. Når mennesker bruker tro for å validere handlinger som er "onde" eller menneskerettighetsstridende  oppstår det problemer, og religionen har lett for å få skylda fremfor menneskenes tolkning. Islam er en religion som ofte blir fremhevet som et onde i media. Det bildet vi får av muslimer er ofte plantet av ekstremister, og dermed også ganske skeivt! Det ville vært som at vi brukte ku klux klan som ambassadører for kristendommen, siden de er en kristen organisasjon..

Du mener at troende alltid har rett, men at det å agere på bakgrunn av tro, er feil? Hva hvis man tror at en handling er Guds vilje? Hvis troende alltid har rett, er handlinger basert på tro alltid riktige.

Dette ble et langt og kanskjel litt rotete innlegg, men siden jeg har en bachelorgrad i religionsvitenskap så blir det mye jeg ønsker å si om denne saken. Og for de som lurer: selv er jeg ikke-troende uten at det trengs å defineres noe utover det..

Det er skremmende hva slags kvasilogikk det tydeligvis undervises i på bachelornivå i religionsvitenskap ved NTNU. Du kunne nok gjerne ha supplert med noen studiepoeng i filosofi.

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Den store religions tråden
« #62 : 11. august 2008, 01:02 »
Tråder som denne her er så utrolig meningsløse. En god del gode påstander og argumenter, men også veldig mange dårlige påstander uten noen form for argumentasjon.
Ingen av partene i diskusjonen klarer å overbevise motparten på noen som helst måte, og diskusjonen ender opp med en endeløs krangel hvor folk bare slenger drit om hverandre og hverandres tro.

Synes folk kan få tro og mene det de vil uten at andre skal slenge drit om det. Men synes også at dersom tro og meninger krenker andre er det unødvendig å ytre disse meningene i offentligheten.

Waal

  • Gjest
Sv: Den store religions tråden
« #63 : 11. august 2008, 01:05 »
Det med at søndagen er hellig, er no piss.
Vi har fått kristne folk på døra flere søndager, som har prøvd å lure penger ut av oss.
Kanskje de ikke vet at de bryter sine egne prinsipper, eller kanskje de gjør det.
Kirken generelt er dobbelt moral!

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Den store religions tråden
« #64 : 11. august 2008, 01:09 »
Det med at søndagen er hellig, er no piss.
Vi har fått kristne folk på døra flere søndager, som har prøvd å lure penger ut av oss.
Kanskje de ikke vet at de bryter sine egne prinsipper, eller kanskje de gjør det.
Kirken generelt er dobbelt moral!
Takk for at du påpeker en sentral del i innlegget mitt over. Nemlig drittslenging.

Waal

  • Gjest
Sv: Den store religions tråden
« #65 : 11. august 2008, 01:12 »
Du kan ikke si noe annet enn at det jeg skrev er rett?
Det er jo ett konkret eksempel på kirkens dobbeltmoral?

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Den store religions tråden
« #66 : 11. august 2008, 01:14 »
Er det drittslening når man sier det at man ikke liker at folk kommer på døra di å spør om penger? Jeg synes ikke noe særlig om det jeg heller. Jehovas vitner og de gutta der også... maks irriterende.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Den store religions tråden
« #67 : 11. august 2008, 09:15 »
Menneskevennlig? Er det derfor dagens religioner eksplisitt demoniserer de for mennesket naturligste ting, som sex, onani, ja, nær sagt enhver ufarlig verdslig glede?

 ... og Hitler skaffet Tyskland gode motorveier. Folk finner mening i mange forskjellige tidsfordriv og hjertesaker. En trenger ikke akseptere irrasjonelle dogmer for å bekjempe nihilisme.

Du mener at troende alltid har rett, men at det å agere på bakgrunn av tro, er feil? Hva hvis man tror at en handling er Guds vilje? Hvis troende alltid har rett, er handlinger basert på tro alltid riktige.

Jeg "tror" du går glipp av et par poeng her også. Hvis du, med din filosofiske innsikt, kan tenke over begrepet "tro" i noen sekunder uten de tydelige antireligiøse fordommene dine så kanskje du fatter hva benkleddet prøver å si.
Når han sier at den troende alltid har rett så vil ikke dette si at deres tanker er mer korrekte enn andres objektivt sett. Poenget er at man ikke kan argumentere bort noens tro logisk, fordi tro ikke er logisk. Hvis jeg velger å tro at det finnes en GUD og du slenger alle mulige ateistiske motargumenter mot meg, kan jeg fortsatt si: "Greitt, men jeg tror på det likevel". Skjønner du?

Du nevner også "dagens religioner som eksplisitt demoniserer menneskets naturlige sider". Snakker om dårlig underbygget påstand!Eller tror du kanskje Islam og Kristendommen er dagens religioner? Det finnes mange religioner som dyrker nettopp disse sidene ved mennesket! Ta f.eks såkalte "New Age"-religioner som har sexualritualer som en del av trosutførelsen!? Eller "Feng-Shui"-religiøse grupper som mener at plassering av møblene i stua på en spesiell måte er veien til åndelig opphøyelse. Snakker om demonisering av "ufarlige verdslige gleder".

Jeg mener det også er viktig å skille mellom tro og handling, eller religion og religionsutøvelse. F.eks kan det være lurt å skille mellom kristendommen og kirken. Det blir for dumt å si at "kristendommen gjør ditt, og jødendommen gjør datt", når det faktisk er kirkene eller trosamfunnene som gjør ditten og datten. Hvordan kan en religion gjøre noe?

Og til slutt. Det ser ut til å eksistere en tanke om at det ikke går an å studere religion uten å være troende. Har noen hørt om religionsvitenskap?


Burrhus

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Den store religions tråden
« #68 : 11. august 2008, 11:21 »
Straffes vi? Eller er det vi selv som er dumme? Virker som at mange ateister (her prøver jeg å ikke skjære alle under en kam) mener at religion er årsaken til alt ondt, og alle konflikter. Tenk litt etter, har vi ikke fri vilje? Handler vi ikke som vi selv vil? Synes det blir så lettvint å forklare uenigheter med religion, eller skylde på religion.

Har ikke lest alt i tråden (enda). Vil bare si at det som det kristne bortforklarer med fri vilje, er en illusjon og ønsketenkning dersom det tror på hoved fundamentet i Bibelen. Gud er allmektig, allvitende og skapte alt og alle. Dersom noen har hørt om butterfly effekten, der den minste ting kan føre til store og dramatiske ting. Dersom Gud vet alt og skapte alle, ville han visst at dersom han gir en mann rødt hår isteden for blondt, eller en mann arveanlegg for en sykdom som ikke andre har, ville vært nok til å forandre ganske mye. Alt som skjer vet Gud på forhånd, hvem som havner i helvete hvem som går til himmelen, osv osv. Når han så har lagd og skapt alt og alle og vet på forhånd alt, vil han allerede vite hvilke veier ett menneske vil ta. Med andre ord kan du ikke forandre  på dette uansett hva du gjør. 

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Den store religions tråden
« #69 : 11. august 2008, 12:36 »
Jeg "tror" du går glipp av et par poeng her også. Hvis du, med din filosofiske innsikt, kan tenke over begrepet "tro" i noen sekunder uten de tydelige antireligiøse fordommene dine så kanskje du fatter hva benkleddet prøver å si.
Når han sier at den troende alltid har rett så vil ikke dette si at deres tanker er mer korrekte enn andres objektivt sett. Poenget er at man ikke kan argumentere bort noens tro logisk, fordi tro ikke er logisk. Hvis jeg velger å tro at det finnes en GUD og du slenger alle mulige ateistiske motargumenter mot meg, kan jeg fortsatt si: "Greitt, men jeg tror på det likevel". Skjønner du?

Hvis noe ikke er logisk, går det i aller høyeste grad å argumentere logisk imot det. Skjønner du?

Du nevner også "dagens religioner som eksplisitt demoniserer menneskets naturlige sider". Snakker om dårlig underbygget påstand!Eller tror du kanskje Islam og Kristendommen er dagens religioner? Det finnes mange religioner som dyrker nettopp disse sidene ved mennesket! Ta f.eks såkalte "New Age"-religioner som har sexualritualer som en del av trosutførelsen!? Eller "Feng-Shui"-religiøse grupper som mener at plassering av møblene i stua på en spesiell måte er veien til åndelig opphøyelse. Snakker om demonisering av "ufarlige verdslige gleder".

Jeg valgte å ignorere disse, da de er ca. like marginale som Hvit valgallianse ved et norsk stortingsvalg. For øvrig kan ordet 'religion' brukes om så mangt; jeg foretrekker å bruke det kun om teistisk tro (Buddhismen er f. eks. i mine øyne et 'livssyn').

Jeg mener det også er viktig å skille mellom tro og handling, eller religion og religionsutøvelse. F.eks kan det være lurt å skille mellom kristendommen og kirken. Det blir for dumt å si at "kristendommen gjør ditt, og jødendommen gjør datt", når det faktisk er kirkene eller trosamfunnene som gjør ditten og datten. Hvordan kan en religion gjøre noe?

Dette er flåsete semantikk. En politisk ideologi kan heller ikke gjøre noe i seg selv, men læresetninger har faktisk en innvirkning på dem som følger dem.

Og til slutt. Det ser ut til å eksistere en tanke om at det ikke går an å studere religion uten å være troende. Har noen hørt om religionsvitenskap?

De fleste har nok det. Religionsvitenskap befatter seg dog meg bekjent i liten grad med spørsmål om hvorvidt Gud finnes (noe f. eks. filosofi derimot gjør), og mer med de teologiske og sosialantropologiske spørsmålene.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Den store religions tråden
« #70 : 11. august 2008, 14:14 »
Hvis noe ikke er logisk, går det i aller høyeste grad å argumentere logisk imot det. Skjønner du?

Ja, selfølgelig går det an å argumentere mot det. Men det jeg mener med "argumentere bort" er at man ikke kan falsifisere el. motbevise en persons religiøse tro på samme måte som en vitenskapelig/filosofisk teori. Hvis spørsmålet er "finnes Gud?: en empirisk undersøkelse" SÅ er saken en annen.

Jeg valgte å ignorere disse, da de er ca. like marginale som Hvit valgallianse ved et norsk stortingsvalg. For øvrig kan ordet 'religion' brukes om så mangt; jeg foretrekker å bruke det kun om teistisk tro (Buddhismen er f. eks. i mine øyne et 'livssyn').

Det var du som snakket om "dagens religioner", jeg bare påpekte at denne omtalen ikke passer på de store verdensreligionene. Spesielt ikke når du ved din vel snevre religionsdefinisjon kun omtaler nettopp disse som religioner.

Dette er flåsete semantikk. En politisk ideologi kan heller ikke gjøre noe i seg selv, men læresetninger har faktisk en innvirkning på dem som følger dem.

Ja, men alle har mulighet til å tolke dem ulikt. Defor mener jeg det er en forskjell på hva en religiøs tekst sier og hva tilhengerne velger å legge i den. Jeg tror nok ikke norske protestanter akseptere at Ku Klux Klan fremmer kristendommen slik den skal være, men heller klanens egen tolkning av den.

De fleste har nok det. Religionsvitenskap befatter seg dog meg bekjent i liten grad med spørsmål om hvorvidt Gud finnes (noe f. eks. filosofi derimot gjør), og mer med de teologiske og sosialantropologiske spørsmålene.

Vi driver da heller ikke å diskuterer hvorvidt Gud finnes eller ikke?

Burrhus

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Den store religions tråden
« #71 : 11. august 2008, 14:43 »
Det var du som snakket om "dagens religioner", jeg bare påpekte at denne omtalen ikke passer på de store verdensreligionene. Spesielt ikke når du ved din vel snevre religionsdefinisjon kun omtaler nettopp disse som religioner.

Hvorfor passer ikke betegnelsen 'dagens religioner' de store verdensreligionene? Er ikke majoriteten av dagens religiøse nettopp kristne, muslimer, et cetera?

Ja, men alle har mulighet til å tolke dem ulikt. Defor mener jeg det er en forskjell på hva en religiøs tekst sier og hva tilhengerne velger å legge i den. Jeg tror nok ikke norske protestanter akseptere at Ku Klux Klan fremmer kristendommen slik den skal være, men heller klanens egen tolkning av den.

Det er faktisk ikke uendelig mye rom for tolkning. Visse læresetninger er ganske entydige, uansett hvor postmodernistisk og liberal man nå måtte være. Det går så klart an å late som om det finnes mer rom for tolkning, hvilket mange gjør, men før eller siden går det et skille mellom det å tolke en eksisterende skrift og det å finne opp sin egen religion.

Vi driver da heller ikke å diskuterer hvorvidt Gud finnes eller ikke?

Burrhus

Skal man først diskutere religion, er dette strengt tatt det vesentligste av alle spørsmål.

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Den store religions tråden
« #72 : 11. august 2008, 17:26 »
En ting jeg i hvert fall er sikker på, er at Bibelen/kristendommen er krenkende ovenfor mennesker som ikke 'passer inn' i Bibelen (f.eks homofile eller ikke-troende).

Noen andre ting jeg legger merke til når jeg leser litt i Bibelen er alle selvmotsigelsene og Guds store lyst på hevn på de som ikke vil tro på han.

Og dette setter likefullt folk sin tro til?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Den store religions tråden
« #73 : 11. august 2008, 19:54 »
Religion fører til krig.

bs. religion blir brukt som unskyldning eller til å rettferdiggjøre en krig. tror du folk ville giddi å krige for noe abstrakt som religion? neppe. de er ute etter landområder og ressurser.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Den store religions tråden
« #74 : 11. august 2008, 20:30 »
bs. religion blir brukt som unskyldning eller til å rettferdiggjøre en krig. tror du folk ville giddi å krige for noe abstrakt som religion? neppe. de er ute etter landområder og ressurser.

Folk vil alltid ha grunner til å krige, men en urokkelig tro på at universets skaper befaler det, er et temmelig solid motiv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!