Skrevet av Emne: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf  (Lest 5066 ganger)

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« : 24. oktober 2010, 12:55 »
Kjære Styrkeløftere!

Jeg håper dere kan bruke et par minutter på å svare på de fire spørsmålene på slutten av dette innlegget. Jeg legger ved litt informasjon om nåværende løft og status:

Etter 4 måneder (4 sykluser) med Jim Wendler`s 5/3/1 program og versjonen ”Boring but Big”, har jeg hatt følgende økninger som 30 år gammel mann:

Markløft: 1RM fra 180 til 195 kg. 10RM fra 140 til 150 kg.
Knebøy: 1RM fra 130 til 140 kg.  10RM fra 100 til 115 kg.
Benkpress: 1RM fra 92,5 til 100kg. 10 RM fra 75 til 80 kg.

Kroppsvekt har økt fra 95 til 96,5 kg.
Som hobbyløfter bruker jeg ikke kosttilskudd, men jeg er glad i mat og spiser mye uten å være overvektig. Spiser generelt sunn mat.  Kaloriinntaket preges av  havregryn, melkeprodukter samt varierte middager og kveldskos med min samboer. Har tidligere holdt vekten i sjakk med mosjonssykling. I det siste har jeg bare løftet og kuttet ut spesifikk utholdenhetstrening.

Jeg er veldig fornøyd med at Wendler`s program er såpass effektivt og har følgende mål innen 3 år:

Markløft: 240 kg
Knebøy: 180 kg
Benkpress: 140kg

SPØRSMÅL

Jeg vet at landslagsløftere og mange her inne bruker Dietmar programmer.
Derfor har jeg 4 spørsmål til dere.

1.
Ville jeg fått bedre økninger med nybegynnerprogrammet til Dietmar Wolf?

2.
Hvordan vet man at man er på ”rett vei” med Dietmar før de 12 ukene er gått?
Som ivrig hobbyløfter er det jo forferdelig trist om man bruker 10-11 uker på Dietmar og så blir satt ut av sykdom eller har en dårlig uke.

3. 
Er Dietmars opplegg egnet for hobbyløftere, eller er det satt sammen for at løftere som allerede er på et høyt nivå skal klare å prikke inn formen til stevner?

4.
Hva er fordelen ved Dietmar Wolf`s program fremfor programmet til Wendler?

Utlogget Anne Marie

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 57

Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #1 : 24. oktober 2010, 14:16 »
1.
Ville jeg fått bedre økninger med nybegynnerprogrammet til Dietmar Wolf?

2.
Hvordan vet man at man er på ”rett vei” med Dietmar før de 12 ukene er gått?
Som ivrig hobbyløfter er det jo forferdelig trist om man bruker 10-11 uker på Dietmar og så blir satt ut av sykdom eller har en dårlig uke.

3. 
Er Dietmars opplegg egnet for hobbyløftere, eller er det satt sammen for at løftere som allerede er på et høyt nivå skal klare å prikke inn formen til stevner?

4.
Hva er fordelen ved Dietmar Wolf`s program fremfor programmet til Wendler?


Hei.
Jeg starter på min 9. uke i Dietmars program i morgen. Jeg har trent i ca 2 år med styrke, men ikke særlig målrettet. Programmet kan virke lite varierende, og veldig lett i begynnelsen - jeg har faktisk klaget på at det har vært for lett helt frem til nå. Men jeg merker utviklingen; det er lettere å løfte tyngre nå, men samtidig kjennes hver økt på kroppen. Som jeg har blitt fortalt hele tiden: "det er den totale mengden som teller".
Så nei du vil ikke sløse bort tiden din, og ja, du vil få god økning. Du vil vite at du er på rett vei ved å kjenne at øvelsene går lettere (husk riktig teknikk er viktig!) og at de tyngse løftene på programmet ikke er så krevende lengre.

Siden jeg er såpass ny i det hele kan jeg ikke svare på alle spørsmålene dine. Men programmet passer for alle nivåer, siden det er individuelle mål. Styrkeløft er gøy!!
Aktiv utøver og leder for Oslo Styrkeløftklubb
Konkurransegodkjente løft: 155 - 100 - 145

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #2 : 01. november 2010, 09:07 »
Svarer på 3 av 4 jeg, og forenkler grovt for å få plass i begrenset format  Grin

Har prøvd begge deler, og begge deler virket. 5/3/1 er laget for deg som ønsker å bli sterk, men som ikke ønsker å bruke drakter, strikk, kjettinger, kloss eller annet utstyr. Dietmar sine programmer er hovedsakelig laget for de som ønsker å bli gode i styrkeløft med utstyr, og det får de til.


1. Ville jeg fått bedre økninger med nybegynnerprogrammet til Dietmar Wolf?

Sannsynligvis ikke på 12 uker. 5/3/1 lar deg løfte litt hardere og tyngre, så økningene vil bli litt større i starten.

2. Hvordan vet man at man er på ”rett vei” med Dietmar før de 12 ukene er gått?

Det virker, stol på det. Hvis du bommer på vektene er du på feil vei, ellers er det bare å gjennomføre programmet og justere opp vektene til neste gang. Mister du en uke pga sykdom kan du trene den om igjen, og fullføre. Går helt fint.

3. Er Dietmars opplegg egnet for hobbyløftere, eller er det satt sammen for at løftere som allerede er på et høyt nivå skal klare å prikke inn formen til stevner?

Ja til begge.  Grin Dietmarprogrammene er tilpasset styrkeløft med utstyr. Er det målet ditt er det bare å kjøre på. Uten utstyr kreves det litt tilpasninger, men det virker da også.

 
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #3 : 01. november 2010, 11:46 »
Kjære styrkeløftere!

Hei

Ville jeg fått bedre økninger med nybegynnerprogrammet til Dietmar Wolf?

Kanskje ikke. Jeg får litt følelsen av at de som trener andre systemer lever på lånt tid. Det er et spørsmål om tid før de ødelegger seg. Wolf er veldig skånsomt.

Hvordan vet man at man er på ”rett vei” med Dietmar før de 12 ukene er gått?
Som ivrig hobbyløfter er det jo forferdelig trist om man bruker 10-11 uker på Dietmar og så blir satt ut av sykdom eller har en dårlig uke.


Hvis det er for lett og du ikke blir sliten før i uke 8 så er du nok på vei. Jeg er syk nå, men hopper rett inn i systemet når jeg er ferdig. Bare uteblir fra treningene også starter på igjen som om ingenting har skjedd.

Er Dietmars opplegg egnet for hobbyløftere, eller er det satt sammen for at løftere som allerede er på et høyt nivå skal klare å prikke inn formen til stevner?

Alle! Det beste er å melde seg inn i en klubb. Da får du oppfølging og programmer som er mer tilpasset deg.

Hva er fordelen ved Dietmar Wolf`s program fremfor programmet til Wendler?

Lett, skonsomt og mer eller mindre garantert resultat.

Utlogget TBF

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 778
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 778

Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #4 : 01. november 2010, 12:02 »
Tillater meg og komme med et innspill selv om jeg ikke er styrkeløfter.

531 er mye gøyere og trene da du får kjørt deg ut på repper hver uke. Du står fritt til å velge det du vil av støtteøvelser, og kan fint endre fokus fra styrke til bygging til sterkmann om du vil. Det er kjappe økter, du trenger ikke bruke to timer på gymmet for gjennomføre det og du kan trene fra 2 til 4 dager i uken med samme resultat.

Dietmar er helt firkantet og du må følge det slavisk, viss du har lyst til å ta noen ekstra repper i bøy kan du ikke tyne deg litt for du skal ha bøy neste økt også. Det er ikke mye variasjon i øktene heller, og jeg tror du vil gå fort lei siden du ikke driver med styrkeløft. Det gjorde hvertfall jeg.

Jeg tror 531 er et greiere program for oss hobbyløftere.
Norgesmester i grep -90 2011.

Sterkmanntrening

Utlogget Kraftsport80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #5 : 01. november 2010, 21:22 »
Tusen takk for gode svar!

Jeg er godt i gang med Wendlers opplegg nå, så jeg kommer til å kjøre det frem til nyttår i første omgang.
Hvis framgangen er god, satser jeg på å forlenge perioden frem til påske og så starte med Dietmars nybegynnerprogram.

Igjen takk!





Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Fra Jim Wendler til Dietmar Wolf
« #6 : 02. november 2010, 09:04 »
Den store fordelen med 5/3/1 for en fyr i min situasjon (småbarnspappa, kone som jobber turnus, osv.) er fleksibiliteten. Hvis jeg har en helvetesuke hvor alt kolliderer kan jeg om nødvendig slå sammen to økter og droppe støtteøvelsene og i det minste få gjort unna hovedsettene, for eksempel. (Spesielt siden hovedsettene ikke trenger annet utstyr enn ei stang og en benk og et bøystativ og noen skiver, og det har vi i kjelleren på jobben.)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!