Skrevet av Emne: Spondylolistese.  (Lest 5920 ganger)

Utlogget krise

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Spondylolistese.
« : 04. mai 2011, 19:55 »
Hei, jeg fikk påvist spondylolistese, altså at to virvelskiver i ryggen glir i forhold til hverandre, i høst, noe som gjør det vanskelig for meg å spille fotball. Jeg har trent styrke cirka et halvt år uten å spille fotball, noe jeg føler jeg har fått bra utbytte av. Jeg har også gått til akupunktur.

Når jeg nå begynte å spille igjen, fikk jeg vondt med en gang. Derfor vil jeg vite om det er noen andre som har erfaring med dette og hvordan og hva man bør trene for å holde smertene på et minimum. For eksempel et treningsprogram som trener hele kroppen, men som har ekstra fokus på korsrygg/rygg.

Hadde blitt glad om noen har et eller annet på lager.

PS. Operasjon er ikke aktuelt for meg akkurat nå.


Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Spondylolistese.
« #2 : 06. juni 2011, 22:29 »
Hei!

Høres ut som et veldig kjent problem for meg. Fikk selv påvist spondylolistese når jeg drev med fotball. Fikk en del alternative øvelser som jeg skulle kjøre (planke,sideplanke osv.) Jeg kan si det slik at at skal du trene opp ryggen for å holde smertene til et minimum skal du begynne å trene i redcord/terapimaster. Slyngetrening er helt klart sentralt for å få aktivisert de småmuskelen rundt skaden og bygge opp stabilitet rundt korsryggen. Selv er jeg aktiv utøver i styrkeløft som innebærer mye tunge løft som innebærer en viss skaderisiko. Men etter å ha jobbet med slyngetrening i 8 måneders tid kunne jeg returnere til vanlig trening selv om jeg den dag i dag må vedlikeholde rehaben og styrking av korsryggen.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en manuellterapaut som kan vise deg øvelser i slyngene, hvis du er i nærheten av Lillehammer / Oslo kunne jeg vist deg mange øvelser som vil bedre ryggen din betraktelig. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å lese om skaden og øvelser som kan hjelpe deg. Øvelser som planken, sideplanke, knebøy på bosuball og andre øvelser om krever høy grad av balanse og stabilisering kan være fine å bruke før du evt får god opplæring i slyngetrening.

Har snakket med mange om nettopp denne ryggskaden og mtp. operasjon som du nevner så er det anbefalt å bedrive alternativ trening og rehab fremfor operasjon. Nå har jeg ikke snakket med noen som har hatt en slik operasjon og hvordan funksjonaliteten og kroppen til den personen har blitt i ettertid, men selv har jeg klart å holde ryggen i sjakk (men dessverre noen tilbakefall på veien).
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!