Skrevet av Emne: Hvilket treningsprogram?  (Lest 1013 ganger)

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Hvilket treningsprogram?
« : 07. februar 2010, 22:07 »
Da ble jeg usikker igjen, og lurer på hvilket trenings program jeg skal velge.
Jeg er egentlig mest ute etter muskelmasse, få en bra kropp og se større ut, men er ute etter styrke også selvfølgelig:)
Så da lurer jeg på hvilket program jeg skal bruke, har sett på Stronglift 5x5 programmet: ( http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ ) og dette "Fullkroppsprogrammet for nybegynnere";

Beinpress
Rygghev
Roing med manualer
Nedtrekk
Biceps curls m/manualer
Benkpress
Skuldepress m/ manualer eller maskin
Pushdowns
Crunch

Tenkte også siden at jeg ikke har muligheter for beinpress og rygghev, så kunne jeg bytte ut disse øvelsene med knebøy og markløft?

Så hva skal jeg velge av disse når jeg er ute etter mest mulig muskelmasse?

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: Hvilket treningsprogram?
« #1 : 07. februar 2010, 22:35 »
Er du helt fersk vil du bli større uansett hva du gjør. Men er det volum du er ute etter (antar det er det du mener med muskelmasse, selv om dette egentlig er store muskler men ikke mye muskelfibre eller noe slikt, noen som kan anatomien her får rette på meg) er ikke SL 5x5 noe for deg. Dette er et rent styrke program, altså mye muskler men ikke volum. Du blir sterk, men du får ingen overflatisk pump, som er store, svulne muskler. Anbefaler SL 5x5 på det varmeste, trener det selv og blir bare sterkere og sterkere, men ikke forvent å bli stor. Du blir mer kompakt på en måte, du ser sterk ut.

Det andre kan jeg ikke kommentere særlig da det ikke sier noe om hvordan programmet utføres, reps, set, progresjon osv. Det jeg kan si er at beinpress er tull, kjør knebøy, usikker på hva rygghev er men kjør markløft heller ja.

Et enkelt prinsipp å leve etter er ikke bruk maskiner. Dette er for bodybuildere (på høyt nivå) og folk med skader. Kjør base øvelser (som i SL 5x5) og spis rikelig.

Et program som er verdt å se på er RYP, https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf. Dette er et program som er midt mellom styrke og volum.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Hvilket treningsprogram?
« #2 : 07. februar 2010, 22:41 »
Er også enig at knebøy er mye bedre enn beinpress.. men å si at beinpress er tull blir litt feil... men ikke prøv å lær deg knebøy selv, du ender bare opp med ryggskader... samme med markløft. Er en grunn til at jeg ikke kan kjøre de 2 øvelsene på en god stund.

Ville heller kjørt fullkroppsprogram for nybegynnere hadde jeg vært deg..
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hvilket treningsprogram?
« #3 : 07. februar 2010, 22:49 »
hmm, tror jeg blir å kjøre "fullkroppsprogram for nybegynnere" uten beinpress og rygghev, og med knebøy og markløft.. og siden teknikken ikke er inne (ikke helt iallefall), så kan jeg jobbe meg gradvis oppover med at jeg legger på 2,5kg f.eks for hver økt. Da tror jeg nok teknikken skal sitte bedre etter en stund uten å skade meg(?).

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Hvilket treningsprogram?
« #4 : 08. februar 2010, 16:37 »
anyone?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!