Skrevet av Emne: Stang roing  (Lest 2580 ganger)

Utlogget Kamikas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

Stang roing
« : 17. august 2004, 18:32 »
Kan noen si meg åssen den utføres?? har hørt litt forskjellig... noen sier man skal dra skulderbladene sammen og dra stanga opp til magen.


har pleid å kjøre skrått. litt bøyde knær.. rompa ut og bare dratt stanga opp til nederste delen av brystet.

hva er riktig?

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Stang roing
« #1 : 17. august 2004, 18:38 »
Under "utførelse og bilder av øvelser" ser du utførelsen på øvelsen.

Utlogget Kamikas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

SV: Stang roing
« #2 : 17. august 2004, 18:39 »
jaja.. men noen forklaring??

forresten.. normalt å kjenne det i bakside lår i markløft?? kjenner det der

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Stang roing
« #3 : 17. august 2004, 18:44 »
jaja.. men noen forklaring??

forresten.. normalt å kjenne det i bakside lår i markløft?? kjenner det der
Stå med litt bøy i knea, slipp stanga så langt ned at du kjenner det strekker godt i ryggen - og løft stanga opp mot brystet..

Ja, det er normalt å kjenne det i både rumpe/lår - kommer ann på hvordan du utfører øvelsen.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stang roing
« #4 : 17. august 2004, 18:59 »
Stå med beina litt fra hvaerandre, ha bøy i knærne, hold ryggen strak, se framover, fatt tak i stanga i ca skulderbredde eller litt smalere-dette kan du variere. Du kan også variere mellom rett stang som er det vanligste, og Ez-stang faktisk. Forsøk å tenke at armene bare er noen håndtak som holder stanga, og konsentrer deg om hvordan skuldrene drar seg sammen når du løfter opp, slipp stanga langsomt ned, og ikke hvil i bunn-posisjon. Litt knotete å forklare, men hvis du begynner med lette vekter og tenker teknikk, er dette kanskje den beste øvelsen både for å få tidlig kontakt med ryggmusklene, og for å byge masse-en kjempebra øvelse.

Utlogget Cyberpump

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

  • www.alizee-forum.com/galerie/data/media/2/a
SV: Stang roing
« #5 : 18. august 2004, 00:48 »
Bortsett fra at denn øvelsen er VERSTINGEN: når det gjelder å skade skuldra. Denne øvelsen(Upright row) burde ELIMINERES fra ditt trenings program. Den plaserer skuldra i en possisjon som  "does not allow sufficient space  for the grater tubercle to clear the acromion" mm kilde: the 7 minutte rotator cuff solution.

Smerte kan føles med en gang, men vanligvis komme timer det etter at treningen er over, og også dager etter at øvelsen er utført, gjør det vannskelig å assosiere smerten med bestemte øvelsen. Så det kan være smerte i andre øvelser som benk press, skrå benk, bak nakken press, osv

Trener du denne øvelsen forskynner du aldrings prossessen i skulderen og det kan bli kronisk. Jeg snakker av erfaring.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stang roing
« #6 : 18. august 2004, 08:06 »
Bortsett fra at denn øvelsen er VERSTINGEN: når det gjelder å skade skuldra. Denne øvelsen(Upright row) burde ELIMINERES fra ditt trenings program. Den plaserer skuldra i en possisjon som  "does not allow sufficient space  for the grater tubercle to clear the acromion" mm kilde: the 7 minutte rotator cuff solution.

Smerte kan føles med en gang, men vanligvis komme timer det etter at treningen er over, og også dager etter at øvelsen er utført, gjør det vannskelig å assosiere smerten med bestemte øvelsen. Så det kan være smerte i andre øvelser som benk press, skrå benk, bak nakken press, osv

Trener du denne øvelsen forskynner du aldrings prossessen i skulderen og det kan bli kronisk. Jeg snakker av erfaring.

Her har du dessverre blandet sammen upright row med stående roing med skivestang. Med stang-roing mener vi altså øvelsen som primært tar på lats, delvis på ryggstrekkere. Med upright row mener vi vanligvis den øvelsen du refererer til- som tar på traps og delts!! Jeg er også enig i at upright row kan være risikabel, særlig med stang. Men dette altså i motsetning til stangroing som kjøres i foroverbøyd posisjon.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Stang roing
« #7 : 18. august 2004, 09:24 »
Det er mange meninger om hvordan denne øvelsen bør kjøres, så min beskrivelse er kun å anse som den måten jeg synes den tar best på.

Jeg veksler litt mellom rett stang og EZ-stang. Begge gir bra resultater, men det er litt lettere å kjøre konsentrert med EZ-stanga (subjektivt!). Av en eller annen grunn er jeg en del sterkere med rett stang, men det har mer med banen å gjøre - dessuten tvinges armene noe mer inn til siden ved bruk av EZ-stanga og det er etter min erfaring bra mht å aktivisere latsen. Det er også lettere å kjøre smalt med de fleste EZ-stengene.

Vinkelen på overkroppen i forhold til gulvet varierer mye fra utøver til utøver - fra helt vannrettrett til 60-70 grader. Selv synes jeg en vinkel på noe under 45 grader eller så passer best for min kropp, men her vil sikkert armlengde/rygglengde mm spille inn mht hva som er best for den enkelte. Jo brattere vinkelen er jo større belastning legges på trapsen (subjektivt!)

Bredden på grepet tror jeg er viktig, og jeg holder som 25-årstrening et sted mellom skulderbredt og midjebredt. Holder jeg for bredt så synes jeg subjektivt øvre del av ryggen og skuldrene kobles for mye inn.

Hvor en skal la stanga treffe kroppen er det ikke lett å gi et eksakt svar på, men underarmene skal henge "slapt" ned, og det gjør at de fleste treffer rundt omkring mellomgulvet. Jeg har tro på å holde overarmene nokså tett inntill kroppen (uten å presse dem dit seff), og det umuliggjør å la stanga treffe brystet. . I allefall dersom en har vannrett eller høyere vinkel på overkroppen...........
Har kjørt til brystet i perioder og mener selv at det er en langt dårligere utførelse av øvelsen - i allefall dersom målet er en tykk lats........ Ønsker en mer detaljer på øvre rygg så.......


Tja det er sikkert mye mer å si om dette, men det er som sagt litt individuelt hvordan en foretrekker å kjøre en øvelse. For meg er det i allefall viktig at øvelsesbanen virker naturlig.

mvh
tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stang roing
« #8 : 18. august 2004, 09:27 »
Jeg veksler litt mellom rett stang og EZ-stang. Begge gir bra resultater, men det er litt lettere å kjøre konsentrert med EZ-stanga (subjektivt!). Av en eller annen grunn er jeg en del sterkere med rett stang, men det har mer med banen å gjøre - dessuten tvinges armene noe mer inn til siden ved bruk av EZ-stanga og det er etter min erfaring bra mht å aktivisere latsen. Det er også lettere å kjøre smalt med de fleste EZ-stengene.


Enig i absolutt alt du sier her, tric. Dine "subjektive" vurderinger med hensyn til bruk av EZ-stang er identiske med mine, interessant å høre at du har samme erfaringer! 2thumbsup

vegrum

  • Gjest
SV: Stang roing
« #9 : 19. august 2004, 16:23 »
Jeg er er i Tyrkia foreloepig, og har dermed ikke tilgang til treningsloggene mine, men jeg vet jeg har klart 6+ reps med 150+ kg i for. roing. Da brukte jeg Dorian-metoden med underhaandsgrep, og stod i ca. 70 graders stilling. Jeg kan ikke si at jeg noengang har foelt noen slags smerter mens jeg har brukt denne oevelsen, og siden jeg til stadighet oekte i denne oevelsen, saa anbefaler jeg oevelsen ganske sterkt. dette er da min erfaring.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stang roing
« #10 : 19. august 2004, 16:28 »
Da brukte jeg Dorian-metoden med underhaandsgrep, og stod i ca. 70 graders stilling. Jeg kan ikke si at jeg noengang har foelt noen slags smerter mens jeg har brukt denne oevelsen, og siden jeg til stadighet oekte i denne oevelsen, saa anbefaler jeg oevelsen ganske sterkt. dette er da min erfaring.

interessant variant det der. Jeg har heller aldri følt noen antydning til skadesymptomer, selv om jeg har kjørt denne øvelsen mye og tungt.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Stang roing
« #11 : 23. august 2004, 09:40 »
Jeg er er i Tyrkia foreloepig, og har dermed ikke tilgang til treningsloggene mine, men jeg vet jeg har klart 6+ reps med 150+ kg i for. roing. Da brukte jeg Dorian-metoden med underhaandsgrep, og stod i ca. 70 graders stilling. Jeg kan ikke si at jeg noengang har foelt noen slags smerter mens jeg har brukt denne oevelsen, og siden jeg til stadighet oekte i denne oevelsen, saa anbefaler jeg oevelsen ganske sterkt. dette er da min erfaring.

Det går jo stort sett bra å kjøre med hendene vendt utover, men belastningen blir en del større på bicepsen. For min del har det ført til litt problem - særlig når en kommer opp i den type vekter du nevner, og det gjør en raskt med såpass bratt vinkel som Dorian anbefaler..

Jeg har imidlertid ingen problemer med å anbefale "Dorian-varianten".


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Kamikas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

SV: Stang roing
« #12 : 23. august 2004, 10:08 »


Her har du dessverre blandet sammen upright row med stående roing med skivestang. Med stang-roing mener vi altså øvelsen som primært tar på lats, delvis på ryggstrekkere. Med upright row mener vi vanligvis den øvelsen du refererer til- som tar på traps og delts!! Jeg er også enig i at upright row kan være risikabel, særlig med stang. Men dette altså i motsetning til stangroing som kjøres i foroverbøyd posisjon.

mener du denne øvelsen:

??

Jeg kjører denne øvelsen for bakside skuldre:

er den bra?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Stang roing
« #13 : 23. august 2004, 10:29 »
Ja, den øverste illustrerer upright row, som primært tar traps pg delts. Skal man trene i denne bevegelsesbanen vil jeg anbefale hantler i stedet for stang.

Den nederste illustrerer den øvelsen vi diskuterer her-stående roing/fremoverbøyd roing/bent-over rows.
Det er en aldeles fabelaktig, sammensatt øvelse som aktiverer nær sagt hele ryggen, samt bakre del av skulder og traps. En øvelse jeg aldri har greid å fullrose nok. Etter mitt skjønn en øvelse som bør inngå som en av basis-øvelsene for enhver som vil bygge masse. Kan, som vi ser av innleggene over, varieres en god del også.

Utlogget Kamikas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

SV: Stang roing
« #14 : 23. august 2004, 10:35 »
Ja, men jeg kjører den der på fredag, og rygg roing på tirsdag, men jeg kjører ikke vannrett rygg slik som på bilde. Jeg kjører litt brattere rygg, kanskje 60 grader. Går det bra tror du?

kanskje bytte den ut med denne i steden?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!