Skrevet av Emne: Burde man egentlig ta kosttildskudd? Og proteiner å sånn?  (Lest 9539 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784


Var det ikkje nokon Afghanerar som har sultestreika i 18 dager no? Og held dei fortsatt på? det var noko eg ikkje trudde var mogleg før eg såg det på nyheitene.
Good point!! They are still alive!!!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Du bør prøve å få i deg rundt 3 gram protein per kilo fettfrikroppsvekt hver dag om du ønsker å øke i muskelmasse.
Forøvrig bør du legge opp kostholdet ditt slik at det består av 35% protein, 15% fett og 50% karbohydrater.
Karbohydrater har du helt sikkert ikke noe problem med å få i deg igjennom normalt kosthold. Sliter du med å få i deg nok protein eller fett vil proteinpulver og feks. tran være gode tilskudd.

Er mye proteiner det der. Langt mer enn en trenger for å bygge muskler, men dersom en er komfortabel med å spise såpass så er det jo seff ingen ulempe.
Regner med at du mener 15% fett i energimengde. Selv synes jeg det er lite, og ville økt det til i allefall 20%, så får en heller ta det på bekostning av litt proteiner - ...................eller fra karben dersom en er manisk mht å overspise proteiner Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget jjjvc

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

kroppen kan overleve en god stund uten mat, men den begynner å spise seg selv opp innvendig..Dvs den spiser fettet og muskla

Utlogget Acer..

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

hvist man kjøper proteinpulver, hvor ofte er det normalt og ta det da? skal man drikke det hver dag eller bare de dagene du føler du ikke har fått i deg nok proteiner?
Alder : 16
Maks løft :
*Benkpress 100 kg
*Knebøy har ikke makset (trener med 110)
*Markløft 140 kg (lenge siden eg makset her)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Det er opp til deg selv egentlig, hvor mye du vil ta og hvor mye som trengs. Følg det som står på boksa, eller del det opp litt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 123

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

bare ta tilskudd etter trening, holder.
tør påstå at karb er mer effektivt enn protein tilskudd.. brukt begge deler i 1,5 år.

Utlogget S_T_A_L_K_E_R

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Bør man ta kostilskudd. Svaret er nei hvis man er nybegynner.

JEg har aldri rørt noe form for tilskudd og jeg vokser som en hest. JEG spiser ca 500 kcal mer enn jeg forbrenner og da går det i: brødmat, melk og annet.

Er man en kroppsbygger som har bygget i 3-4 år så kan jeg skjønne at de begynner med tilskudd for å holde vekta og å øke i volum på musklene.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Hvorfor det?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget S_T_A_L_K_E_R

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Hvorfor det?

JEg mente det fordi at det er så mange tenåringer som blir lurt til å kjøpe kosttilskudd av alle slag fordi de har hørt at for å vokse så må det mye proteiner til. Dette er jo feil. JEg har selv prøvd ut alt dette og kan konstatere at jo desto mer muskelmasse man har jo desto mer proteiner trenger kroppen. Men en nybeynner som såvidt har begynt å trent har ikke mye muskelmasse som trenger proteiner.

Er det ikke rart proteinfabrikken gnir seg i hendene av ungdomens kosttilskudd kjøp.

Utlogget Moe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 512
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 512

Men en nybeynner som såvidt har begynt å trent har ikke mye muskelmasse som trenger proteiner.


Enig i at det ikke er vits i å investere i kosttilskudd før man har begynt å spise bra mat utenom, men den påstanden der var bare teit... Selv om man er Nybegynner, så er det da ikke noe mindre behov for proteiner. Musklene trenger proteiner for å vokse, så enkelt er det. 2-4 Gram proteiner pr kilo kroppsmasse er vel en grei forhåndsregel.


Men fiks deg et skikkelig kosthold først, så kan du eventuelt bruke kosttilskudd etterhvert hvis du ikke får i deg nok gjennom kosten Wink
Det som kan være lettvint og kjekt etterhvert kan være en proteinshake med karbo i like etter trening, da dette er ganske lett og kjapt å få i seg, og krever så å si ingen tilberedning.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

JEg mente det fordi at det er så mange tenåringer som blir lurt til å kjøpe kosttilskudd av alle slag fordi de har hørt at for å vokse så må det mye proteiner til. Dette er jo feil. JEg har selv prøvd ut alt dette og kan konstatere at jo desto mer muskelmasse man har jo desto mer proteiner trenger kroppen. Men en nybeynner som såvidt har begynt å trent har ikke mye muskelmasse som trenger proteiner.

Er det ikke rart proteinfabrikken gnir seg i hendene av ungdomens kosttilskudd kjøp.

Du har rett, det du sa som sto i kursiv var helt feil. Man trenger proteinfor å vokse! Greit nok at man ikke skal skeie helt ut og bruke 90 000 på tilskudd, men nybegynnere trenger like mye som viderkomne masse proteiner Smiley Og om de har optimalisert kosten så godt de kan men likevel ikke har nok- så hva er gale med å ta en proteinshake eller to?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget aabbcc

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Ville først spist enda mer!

Til mellommåltid ville jeg spist en stor porsjon med havregryn blandet med h-melk, et par egg på skiver + banan og juice, tunfisk på skiver+ banan og juice eller lignende. (Minst 3-4 mellommåltid mener jeg). Så kan du prøve å doble det du spiser til frokost og kvelds. Så i tillegg kan du kjøpe karbohydrater og protein, eller en gainer å drikke til de måltidene du spiser minst mat Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Moe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 512
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 512

Jeg har faktisk merket fremgang i vektøkning i det siste etter at jeg konkret startet å spise en porsjon med ca 130 gram havregryn og en halvliter melk ca 3 ganger om dagen, i tillegg til de måltidene jeg har ellers, pluss at jeg har startet å spise 2 speilegg før jeg legger meg, sammen med en halvliter melk. Og det er ikke fett jeg har lagt på meg. Ikke synlig hvertfall Wink

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Enig i at det ikke er vits i å investere i kosttilskudd før man har begynt å spise bra mat utenom, men den påstanden der var bare teit... Selv om man er Nybegynner, så er det da ikke noe mindre behov for proteiner. Musklene trenger proteiner for å vokse, så enkelt er det. 2-4 Gram proteiner pr kilo kroppsmasse er vel en grei forhåndsregel.


Du motseier deg ein smule i det innlegget, er ein nybegynner er det mindre behov for protein ettersom det er 2-4 gram protein pr kilo kroppsvekt, er ein ikkje nybegynner er ein større enn nybegynneren og har fleire kilo kroppsvekt (sansynlegvis, ikkje nødvendigvis)

Ingenting gale i å ta proteintilskot når ein er nybegynner, men får ein i seg nok gjennom kosten er det heller ikkje nødvendig Smiley
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!