Skrevet av Emne: KRAV MAGA ER NYTTIG........  (Lest 11182 ganger)

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #30 : 10. mars 2005, 17:12 »
jeg sier at du nødvendigvis ikke trenger å trene på selvforsvar for å bli god til å forsvare deg... kan du sloss, så kan du også selvforsvar..
og jeg motsier ikke meg selv... vennligst siter hele setninger, ikke delsetninger, det gir et helt feil inntrykk..
for det andre, har jeg ingen intensjon å starte en krig mot alle dere som forguder KM.. jeg har ikke sagt at det er ubrukelig (som sagt før også), jeg sier kun at det kan være mye større potensiale i andre treningsformer..
Hvilke treningsformer mener du da?
Og har du noen gang trent KM?

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #31 : 10. mars 2005, 17:47 »
martial artist: kan du svare meg på et par enkle spørsmål.. hvordan kan du påstå at "om du kan sloss så kan du selvforsvar" og sette det i sammenheng med den gjennomsnittelige karateklubb i norge? Smiley


en helt annen ting som du heller ikke virker å ville svare på: hva slags erfaring har du fra krav maga.. trent mye?


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #32 : 10. mars 2005, 17:49 »
jeg sier at du nødvendigvis ikke trenger å trene på selvforsvar for å bli god til å forsvare deg... kan du sloss, så kan du også selvforsvar..
og jeg motsier ikke meg selv... vennligst siter hele setninger, ikke delsetninger, det gir et helt feil inntrykk..
for det andre, har jeg ingen intensjon å starte en krig mot alle dere som forguder KM.. jeg har ikke sagt at det er ubrukelig (som sagt før også), jeg sier kun at det kan være mye større potensiale i andre treningsformer..

Jo, du motsier deg selv til stadighet. Du har vitterlig sagt at det "ikke vil fungere i lengende"; imens du i et senere innlegg prøver å fremheve at du aldri har sagt at krav maga ikke fungerer. Dette kalles selvmotsigende, eventuelt inkonsistent.

Selvfølgelig er det en nær sammenheng mellom å kunne sloss og å kunne forsvare seg selv. Poenget er imidlertid at krav maga er spesialisert med tanke på å sloss uten regler, i helt andre konktekster enn i en ring med dommer og regler. Å mestre slåssing foruten regelverk er, nødvendigvis, mer appliserbart til selvforsvar enn å mestre en kampsportgren med mange og stivbente regler. Dette er egentlig ganske elementært.


Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #33 : 10. mars 2005, 17:51 »
problemet med å diskutere med slike som martial artist er vel at de er langt mer interesserte i å provosere og komme med uinformerte meninger enn faktisk å lære noe nytt og finne ut at det standpunktet de hadde ved starten av diskusjonen muligens var litt feilaktig.

men som sagt, mine tips til martial artist er 1: stikk til eilat, tel aviv, jerusalem, finn en av nærkaminstruktørene til shin beth, mossad eller IDF og spør om han vil lekesloss litt med deg.

2. stikk innom mixed style academy i oslo (litt nærmere) og hør om du får være med på et par treninger så du faktisk ser hva krav maga går ut på

3. tenk litt over hva du skriver neste gang.


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #34 : 10. mars 2005, 17:52 »
jeg kan selvfølgelig svare deg, Cain Wink
hvordan jeg kan påstå at "kan man sloss så kan du selvforsvar", det kan jeg påstå ved at når man forsvarer seg selv mot slag/spark, så bruker man gjerne blokker/slag/spark tilbake.. altså, sloss man når man forsvarer seg... eller for å si det på enda en måte: jo mer man kan sloss, jo større sjanse for å overleve (noen som er uenig)... dette begynner bare å høres dumt ut, men siden du ba om en forklaring så.. Tongue
jeg har ingen egen erfaring med Krav Maga, og jeg har ikke trent mye.. tror du jeg trener en kampsport jeg ikke finner nyttig? (for all del, jeg har aldri sagt hva dere skal mene, dere må gjerne trene KM selv Smiley utifra det jeg vet, så foretrekker jeg andre kampsporter)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #35 : 10. mars 2005, 17:53 »
martial artist: kan du svare meg på et par enkle spørsmål.. hvordan kan du påstå at "om du kan sloss så kan du selvforsvar" og sette det i sammenheng med den gjennomsnittelige karateklubb i norge? Smiley

Det er jo akkurat det, da. Å kunne karate og å kunne slåss er langt ifra synonyme begreper...

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #36 : 10. mars 2005, 17:56 »


Jo, du motsier deg selv til stadighet. Du har vitterlig sagt at det "ikke vil fungere i lengende"; imens du i et senere innlegg prøver å fremheve at du aldri har sagt at krav maga ikke fungerer. Dette kalles selvmotsigende, eventuelt inkonsistent.

Selvfølgelig er det en nær sammenheng mellom å kunne sloss og å kunne forsvare seg selv. Poenget er imidlertid at krav maga er spesialisert med tanke på å sloss uten regler, i helt andre konktekster enn i en ring med dommer og regler. Å mestre slåssing foruten regelverk er, nødvendigvis, mer appliserbart til selvforsvar enn å mestre en kampsportgren med mange og stivbente regler. Dette er egentlig ganske elementært.


for det første har jeg ikke sagt noe av det du sier jeg har sagt Smiley
jeg har ikke sagt følgende: "jeg aldri har sagt at krav maga ikke fungerer"
jeg sa: "jeg har ikke sagt at det er ubrukelig"
fungerer og ubrukelig, det er to ganske forskjellige ting Smiley
selvfølgelig vil du ikke bli dårligere av å sloss/forsvare deg ved å gå på et selvforsvarskurs, men du ville kanskje ha vært bedre ved å ta deg bedre tid og lære deg sterkere og flere teknikker og lære deg de ordentlig..
dette er som sagt kun min teori, og jeg tvinger ingen andre til å dele min mening Smiley

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #37 : 10. mars 2005, 17:57 »
problemet med å diskutere med slike som martial artist er vel at de er langt mer interesserte i å provosere og komme med uinformerte meninger enn faktisk å lære noe nytt og finne ut at det standpunktet de hadde ved starten av diskusjonen muligens var litt feilaktig.

men som sagt, mine tips til martial artist er 1: stikk til eilat, tel aviv, jerusalem, finn en av nærkaminstruktørene til shin beth, mossad eller IDF og spør om han vil lekesloss litt med deg.

2. stikk innom mixed style academy i oslo (litt nærmere) og hør om du får være med på et par treninger så du faktisk ser hva krav maga går ut på

3. tenk litt over hva du skriver neste gang.
vil gjerne informere om at jeg har vært i både Jerusalem og Tel-Aviv, og at jeg har hatt VENNLIGE Tongue diskusjoner med en som praktiserer Krav Maga
(misliker det som virker som hostilitet i denne diskusjonen)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #38 : 10. mars 2005, 17:58 »
martialartist: du svarte ikke på spørsmålet mitt.. jeg spurte om hvordan du kan relatere det å sloss.. til karate, svar på det? og hvis du aldri har trent krav maga.. hvor har du da kunnskapen din om krav maga fra.. ?

jeg spør et par til jeg:
1. synes du det å gå kata/mønster/step-sparring o.l er god trening for selvforsvar?

2. synes du lettkontakt sparring er god trening for selvforsvar?

3. synes du stilarter som har lite eller ingen bakkekamp og/eller forsvar mot bakkekamp egner seg for selvforsvar?

4. synes du stilarter som ikke inkorporerer trening på asfalt/gress/grus osv, gjerne med innslag av skolesekk på ryggen o.l egner seg for selvforsvar?

5. synes du stilarter som ikke inkorporerer bruk av nøkkelknipper, småmynter, lommerusk osv, etc egner seg for selvforsvar?

6. synes du stilarter som ikke bruker scenario-trening egner seg for selvforsvar?

7. synes du stilarter som ikke fokuserer på bruk av enkle/grovmotoriske bevegelser som kan gjennomføres med tunnellsyn og adrenalin egner seg for selvforsvar?


slik kan jeg holde på en god stund..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #39 : 10. mars 2005, 18:06 »
martialartist: du svarte ikke på spørsmålet mitt.. jeg spurte om hvordan du kan relatere det å sloss.. til karate, svar på det? og hvis du aldri har trent krav maga.. hvor har du da kunnskapen din om krav maga fra.. ?

jeg spør et par til jeg:
1. synes du det å gå kata/mønster/step-sparring o.l er god trening for selvforsvar?

2. synes du lettkontakt sparring er god trening for selvforsvar?

3. synes du stilarter som har lite eller ingen bakkekamp og/eller forsvar mot bakkekamp egner seg for selvforsvar?

4. synes du stilarter som ikke inkorporerer trening på asfalt/gress/grus osv, gjerne med innslag av skolesekk på ryggen o.l egner seg for selvforsvar?

5. synes du stilarter som ikke inkorporerer bruk av nøkkelknipper, småmynter, lommerusk osv, etc egner seg for selvforsvar?

6. synes du stilarter som ikke bruker scenario-trening egner seg for selvforsvar?

7. synes du stilarter som ikke fokuserer på bruk av enkle/grovmotoriske bevegelser som kan gjennomføres med tunnellsyn og adrenalin egner seg for selvforsvar?


slik kan jeg holde på en god stund..
la meg stille deg et spørsmål som svar på det første: hvorfor i all verden skal jeg relatere slossferdigheter til karate?
1. så klart er det god trening å trene basics.. du blir ikke god uten sterke teknikker, jo bedre i basics, jo bedre i fighting
2.nja... ikke alene, men i kombinasjon med andre typer sparring og kombinasjonstrening, ja.. man behøver nødvendigvis ikke å slå hverandre helseløs på treninger..
3.jeg synes ikke det... men jeg tviler på at det finnes stilarter med lite forsvar mot bakkekamp.. for øvrig er flere stilarter av karate (som du liker å snakke om) skapt utifra tradisjonell karate og ju-jitsu
4.sikkert gøy å prøve sånn på mange underlag, men jeg tror at hvis man konser og tar svart belte i en tradisjonell kunst, så kan man klare å tilpasse seg litt.. jeg tror ikke det som i flere tusen år har utviklet seg bare er tull.. Smiley
5.ja? hvorfor skal man bruke nøkkelknipper istedet for knoker/føtter?
6. nei.. men igjen tror jeg de fleste stilarter har former for scenarioer..
7. skjønte ikke helt nummer 7, men hvis jeg tok den: jeg tror de aller fleste kampsporter inneholder/bygger på enkle grove teknikker som er lett og utføre

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #40 : 10. mars 2005, 18:07 »
vil gjerne stille Cain et spørsmål, som "Fighter Member" her på forumet til og med Smiley
Blir du på noen måte sint av å diskutere dette emnet? jeg håper dette er et forum hvor man kan ha ivrige diskusjoner, og samtidig lære noe, ha det gøy, og ikke hate hverandre?
Smiley

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #41 : 10. mars 2005, 18:09 »
jeg blir langtfra sint, som troll er du nok altfor dårlig til det.. men jeg blir oppgitt av at du bevisst prøver å provosere med å komme med meningsløse ting kun for å irritere såklart. Det er tross alt diskusjon vi vil ha her, ikke trolling fra newbies..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #42 : 10. mars 2005, 18:09 »
Martialartist:

Når du sier at noe ikke vil fungere i lengden, ligger det implisitt en stor grad av tvil om dets funksjonalitet. Først var hovedpoenget ditt at krav maga var et "oppsatt system som ikke ville fungere i lengden; dernest var det plutselig at du ikke hadde behov for noe virkelighetstestet samt at det var mye større utviklingspotensiale i andre stilarter. Det er faktisk VELDIG inkonsistent.

Du har heller ikke kommet med noen argumengter mot at et system utviklet for selvforsvar, vil ha store fordeler i selvforsvarssammenheng kontra stilarter som er utviklet for helt andre mål. Ettersom du trakk inn Bruce Lee, synes jeg også du kan gjøre rede for hvorfor han skal tillegges så mye mer kredibilitet i denne sammenheng enn de som utviklet krav maga.       

Vi har ytringsfrihet i dette landet, så du må selvfølgelig få mene hva du vil. En gyllen regel i diskursetikk er imidlertid at han argumenterer for sine påstander på en logisk og sammenhengende måte.


Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #43 : 10. mars 2005, 18:10 »
jeg blir langtfra sint, som troll er du nok altfor dårlig til det.. men jeg blir oppgitt av at du bevisst prøver å provosere med å komme med meningsløse ting kun for å irritere såklart. Det er tross alt diskusjon vi vil ha her, ikke trolling fra newbies..

unnskyld?
er nok ikke noe troll
og jeg prøver ikke bevisst å provosere.. jeg synes det er uakseptabelt at du slår fast at jeg bestemt provoserer... hvorfor i all verden skulle jeg det? jeg diskuterer utifra mine kunnskaper og meninger... jeg har kanskje ikke så mye kunnskaper om Krav Maga, men de jeg har, danner min mening, og dere har ennå ikke klart å snu den...
men jeg gidder ikke å diskutere hvis det her skal bli en svær "slosskamp" Tongue
og vær så snill og slutt å kalle folk for troll og newbie, det er ikke akkurat en god diskusjonsskikk det heller

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: KRAV MAGA ER NYTTIG........
« #44 : 10. mars 2005, 18:17 »
Martialartist:

Når du sier at noe ikke vil fungere i lengden, ligger det implisitt en stor grad av tvil om dets funksjonalitet. Først var hovedpoenget ditt at krav maga var et "oppsatt system som ikke ville fungere i lengden; dernest var det plutselig at du ikke hadde behov for noe virkelighetstestet samt at det var mye større utviklingspotensiale i andre stilarter. Det er faktisk VELDIG inkonsistent.

Du har heller ikke kommet med noen argumengter mot at et system utviklet for selvforsvar, vil ha store fordeler i selvforsvarssammenheng kontra stilarter som er utviklet for helt andre mål. Ettersom du trakk inn Bruce Lee, synes jeg også du kan gjøre rede for hvorfor han skal tillegges så mye mer kredibilitet i denne sammenheng enn de som utviklet krav maga.

Vi har ytringsfrihet i dette landet, så du må selvfølgelig få mene hva du vil. En gyllen regel i diskursetikk er imidlertid at han argumenterer for sine påstander på en logisk og sammenhengende måte.


her har du rett på flere områder, det må jeg innrømme Smiley
grunnen til at jeg har mer tro på gamle, (og for ikke å snakke om virkelighetstestede... (grunnleggeren av Kyukushinkai karate drepte flere okser med sine teknikker)(flere karate/tkd/kung-fu utøvere har prøvd dette i virkeligheten, lenge før alle her ble født)) kampsportene er at der har man (etter hva jeg har inntrykk av) mange flere kombinasjonsmuligheter og rekkefølger..
bruce lee lagde JKD, noen lagde Krav Maga... (JEG ville foretrukket JKD, fordi jeg tror Bruce Lee hadde en bra filosofi) jeg har imidlertid ikke studert filosofien til Krav Maga, men det jeg vet av teknikker og historie, så ville JEG foretrukket JKD

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!