Skrevet av Emne: stagnert og drittlei av lite fremgang  (Lest 2280 ganger)

Utlogget leanandhungry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

stagnert og drittlei av lite fremgang
« : 12. september 2011, 12:21 »
Hei!

23 år, 176 cm og vekten pendler mellom 72-80 kg

Begynte med styrketrening for ca. 1 år siden og hadde gode resultater i 4 mnd før ting begynte å stagnere. Selv om jeg har vært dedikert til treningen i form av å ta meg skikkelig ut og spise riktig, så har jeg ikke fått de resultatene jeg har håpet på. Det skal dog sies at jeg hadde en måneds avbrekk fra trening, samt at jeg har slitt litt med skader.

Endrer derfor opplegg til 5x5 i håp om å få etterlengtet fremgang. Tar utgangspunkt i følgende artikkel: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=85

Det virker som et bra opplegg og det vil tvinge meg til å utføre to øvelser jeg har fryktet/unngått, nemlig knebøy og markløft. Men jeg stusser på en ting, og det er mangel på antall øvelser..? Behøver jeg virkelig bare å utføre 3-4 øvelser hver gang for å få solid fremgang? Bør ikke f.eks. biceps og triceps trenes litt hardere?

Har for øvrig beinhinnebetennelse. Gir det grunn til å erstatte f.eks. knebøy med noe annet, eller skal jeg bare gunne på?

Og så lurer jeg på hvor lette vekter jeg bør starte med. Benker 55 kg x 10 reps på det meste og klarer vel greit over 60 kg x 10 reps i roing. Knebøy og markløft vet jeg ikke, men jeg regner med at jeg kan starte med ca. 40 kg 1. sett og avslutte med 50 kg i siste sett for så å ta det derifra. Dersom noen har noe å påpeke på dette, spytt ut! Smile

På forhånd takk for svar!

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #1 : 12. september 2011, 12:26 »
vist du er nybegynner altså trent under et år hvertfall (styrke) Ville jeg startet helt sykt lett i alle øvelse....Starte helt på scratch akkurat som alle øvelser var nye...Sl 5x5 er et konge program, men man må være tålmodig og ikke forvente fremgang etter 1måned...Ta seg GOOOOOOOD tid....

Det at det er lite øvelser har ingen betydning, tro meg hele kroppen får kjørt seg.
Knebøy og beinhinne betennelse kan funke bra det, men du må kjenne etter selv.

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #2 : 12. september 2011, 12:28 »
Jeg ville heller brukt Stronglift sitt 5x5 oppsett! men det er min mening

Utlogget leanandhungry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #3 : 13. september 2011, 14:26 »
Takk for svar! Smiley

Hva er forskjellen på oppsettet jeg linket til og stronglift 5x5..? Smiley

Gjorde unna en økt i går og følte det var altfor lett trening, og da hadde jeg på vekter som jeg ikke hadde hatt sjanse til å løfte for ett år siden. Bør jeg fortsatt late som om jeg aldri har trent og ta det helt fra scratch selv om jeg ikke yter nærmest noen ting..? Tongue

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #4 : 13. september 2011, 14:35 »
Ja start med kun stanga vist du vil ha max fremgang!

SL 5x5 er et enklere program og følge spør du meg:) Lettere oppsett! google it og les om det

Økt A

Knebøy, benk, roing, dips og mage

Økt B

Knebøy, militærpress, markløft, chins og mage


Utlogget leanandhungry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #5 : 21. september 2011, 19:27 »
Har hatt to-tre økter nå og har tro på dette programmet! Smiley Digg å trene med lette vekter faktisk! Var litt lei av å tyne ut alt jeg hadde uten å få fremgang, liksom Tongue

Har rekkefølgen på øvelsene noe å si eller spiller det ingen rolle? Jeg tar chins og dips i sånn hjelpeapparat foreløpig for å kunne lette på vektene for hvert sett slik at det blir tyngre. Er dette greit eller bør jeg bare ta så mye chins/dips som jeg klarer på et vanlig stativ?

På forhånd takk for svar! Skulle gjerne gitt dere honnør også, men vet ikke hvor jeg gjør det   Smile

Utlogget Kims1991

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 714
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 714

  • .
Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #6 : 21. september 2011, 21:21 »
kjør det sånn jeg sa det, i den rekkefølgen

Utlogget leanandhungry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #7 : 09. november 2011, 16:39 »
Hei igjen!

Har holdt på med dette programmet en stund nå og det ser faktisk ut til å funke! Har etter å ha trent med lave vekter en god stund endelig kommet til det punktet hvor jeg begynner å øke i øvelsene. Har økt 5kg i benk i hvert fall og tar snart fatt på en ny økning på 2,5 kg Smiley

Har dog skadet skulderen og klarer ikke å ta militærpress-øvelsen. Noen forslag til øvelser jeg kan ta istedenfor?

Det var for øvrig ikke så lett å finne fyldig informasjon angående stronglift 5x5 egentlig. Så jeg er fortsatt litt usikker på om jeg gjør alt riktig. Måten jeg har trent på til nå ser ca. slik ut:

F.eks.
Knebøy: 20-30-40-45-50 (5 repetisjoner hver selvfølgelig)

Er det heller bedre å ta noen oppvarmingssett på 20 og 30 og heller peise løs på noe a la 40-42,5-45-47,5-50 og øke med ca 2,5 kg per uke? Og skal hver økt ha samme intensitet eller skal det være en hard, en middels og en lett øvelse? Har lest litt om begge måtene, men det er også mulig jeg blander med Fagerlis 5x5-variant.

Og en ting til. Er det greit å trene dips med ulikt antall repetisjoner (f.eks) 6-7-8-9-10 eller skal jeg holde meg til 5 repetisjoner på denne øvelsen også?

På forhånd takk for svar!

Utlogget leanandhungry

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #8 : 14. november 2011, 13:38 »
ingen...?

Utlogget steele

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 522
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 522

  • Morrapose
Sv: stagnert og drittlei av lite fremgang
« #9 : 14. november 2011, 13:41 »
Les litt om høyreppstrening. Dette vil nok være en av de bedre variantene for en nybegynner. Det er mentalt tungt, men så absolutt verdt det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!