Skrevet av Emne: halvmaraton september 2010  (Lest 5212 ganger)

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
halvmaraton september 2010
« : 03. mai 2010, 19:00 »
hei Smiley

Vurderer sterkt å delta i halvmaraton i september i oslo.
Noen som har deltatt på halvmaraton her? Som kan dele litt erfaring? Smiley

Min løpeerfaring:
- Siste 1.5åra har jeg løpt, masjert ganske mye pga militæret.
- Deltatt på 15km med sekk, hjelm, våpen. tid: husker desverre ikke.
- Deltatt på 30km med 15kg sekk på ryggen, militærklær og støvler.(mye opp og ned) tid: 3timer, 20min.
- Deltatt på 80-90km masj fortest mulig som lag.
- Ellers mye masjing også.
- Noen 6km på ca 25min.
- Mange 3km på ca 12min.

Jeg vil påstå at jeg ikke er noe spess sterk på kortere distanser, men er en sta jævel som klarer meg ok på litt lengre distanser Smiley

Vært litt slapp med løping i det siste.. men skal begynne for fult igjen Smiley

Fremover:
- Intervall trening
- 6-7km
- Etterhvert, lengre løp på 15-20km

Hva tror dere me erfaring? Smiley
Takker så mye for hjelp og deling av erfaring på forhånd!  Grin
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #1 : 03. mai 2010, 19:36 »
anyone? Smiley

Det er drikkestasjoner hver 5km.
På drikkestasjonene vil det serveres Powerade sportsdrikk hypertonic, vann og bananer.
På de to siste drikkestasjonene serveres det Coca Cola.

hva burde man velge og mengde? i forhold til energi i løpet og hold Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #2 : 04. mai 2010, 16:54 »
Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: halvmaraton september 2010
« #3 : 04. mai 2010, 16:57 »
Løplabbet har mye fine eksempler på treningsøkter:
http://www.loplabbet.no/treningsprogrammer

Forumet på www.kondis.no er også verdt å besøke Smiley
Smiley

Utlogget plaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: halvmaraton september 2010
« #4 : 06. mai 2010, 22:47 »
Birken du skal løpe? Isåfall har du god tid til å trene deg opp og når du har tatt 3mila på 3.20 så har du iallefall den grunnleggende formen inne for å løpe et halvmaraton som dessuten er mye mer behagelig å løpe enn 3mila.

Hvis du ikke har løpt på en stund så bruk noen uker på å jobbe deg opp til en 5km, også etter at du har løpt 5km noen uker så kan du begynne å legge inn en rolig langtur på 1 - 1.5t hvor du løper mellom 10 og 15km, litt avhengig av hvor lenge du gidder/orker å løpe. Da vil du bygge et godt grunnlag å løpe på. Siste 5-6 ukene før halvmaratonet så kan du løpe noen turer på 2 - 2.5 time bare for å få smaken på det også ta noen økter med fartlek for å få litt mer fart i beina. Det som er viktig her er at lang turene skal være rolige, snakke fart, også kan du heller løpe fort på 5km (eller intervall trening hvis du driver med sånt Wink).

Med litt trening og vilje er ikke et halvmaraton spesielt vanskelig å gjennomføre på en noenlunde god tid. Lykke til og bare spør mer hvis det er noe jeg kan hjelpe til med!


Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #5 : 07. mai 2010, 20:41 »
Birken du skal løpe? Isåfall har du god tid til å trene deg opp og når du har tatt 3mila på 3.20 så har du iallefall den grunnleggende formen inne for å løpe et halvmaraton som dessuten er mye mer behagelig å løpe enn 3mila.

Hvis du ikke har løpt på en stund så bruk noen uker på å jobbe deg opp til en 5km, også etter at du har løpt 5km noen uker så kan du begynne å legge inn en rolig langtur på 1 - 1.5t hvor du løper mellom 10 og 15km, litt avhengig av hvor lenge du gidder/orker å løpe. Da vil du bygge et godt grunnlag å løpe på. Siste 5-6 ukene før halvmaratonet så kan du løpe noen turer på 2 - 2.5 time bare for å få smaken på det også ta noen økter med fartlek for å få litt mer fart i beina. Det som er viktig her er at lang turene skal være rolige, snakke fart, også kan du heller løpe fort på 5km (eller intervall trening hvis du driver med sånt Wink).

Med litt trening og vilje er ikke et halvmaraton spesielt vanskelig å gjennomføre på en noenlunde god tid. Lykke til og bare spør mer hvis det er noe jeg kan hjelpe til med!

skal løpe halvmaraton i oslo i september Smiley birken blir det kanskje i 2011
har løpt 3 ganger forrige uke, og 4 ganger denne uka Smiley
6.5km på 32min. så kommet meg over 5km igjen!
tenkte kanskje å løpe 10km i morra. får se åssen beina mine er.
varierer mye, alt fra 3x3 intervall, til 3-4km, til 6-7km og skal jobbe meg opp til 10-15km.
vurderte å gå rett på helmaraton, men får ta ett halvt ett først Tongue
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: halvmaraton september 2010
« #6 : 07. mai 2010, 20:54 »
Hei
Er nok ikke rare utfordringen i seg selv å gjennomføre et halvmaraton i september, med det utgangspunktet du har nå.
Du bør jo i så fall sette deg en målsetning om løpstid. (evt. børste støv av maratontanken?)

Løp selv et maraton i fjor høst, etter ca 6mnd kondistrening (kombinert 50-50 med styrketrening). Det var jævlig vont, men fullt gjennomførbart. Tok bare noen dager før jeg var like fin.

Vil anbefale deg å legge opp til en god del trening i løpsfart, eller fortere, ikke bare fokusere på rolig langkjøring.
Intervalltreining er jo en fin måte å få litt fart, men fartslek, stigningsdrag o.l. er også flott. Selvfølgelig riktig det mange påpeker, at du må ha en del rolig mengde for å venne deg til energiøkonomisering, løpslengde, (mental) utholdenhet og slikt, men det høres jo ut som du er ganske godt dekt på det området.

Lykke til!

Utlogget plaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: halvmaraton september 2010
« #7 : 07. mai 2010, 22:36 »
Veldig enig med Cueball om at du kan sette deg et tidsmål isteden for å "bare gjennomføre" og tror du vil kunne klare et maraton også, men du bør da få deg noen 3ish timer turer så du kjenner litt hvordan kroppen reagerer slik at du får lagt opp løpet ditt riktig.

En kamerat av meg gjennomførte et maraton i fjor med mye dårligere løpsgrunnlag enn deg og brukte litt over 5 timer. Han hadde det ikke spesielt godt underveis men desto mer imponerende å fullføre med et smil, han lå rett ut på sofaen og mente kroppen prøvde å dø i flere dager etterpå men var fornøyd. Smiley

En litt viktig ting, nå vet jeg ikke hvordan beina dine reagerer på løpinga, men hvis du ikke har løpt på en stund så pass på at du ikke drar på deg møkka skader som f.eks beinhinnebetennelse. Jeg sliter selv med dette fra tid til annen og selv om det går greit så betyr det mye ekstra arbeid som ising, ekstra tøying og spesifikk trening for å prøve å bli kvitt det. Koster unødvendig mye tid og irritasjon!

Ang mat underveis så pleier jeg å holde meg til drikke alla powerade og evt noe vann på løping. Et halvmaraton er såpass kort at du klarer deg helt fint på det bare du spiser en sikkelig frokost når du står opp. Har kjørt en redbull/cola blanding på slutten av lange skiløp og det gir en kort men ganske tydelig energi boost som er fin å ha siste kilometerne, er også en del som bruker cola/kaffe blanding og skryter av det. Dette er en fin ting å prøve på langturene dine, men tror nok det har mer å si på ordentlig lange løp/renn.

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #8 : 09. mai 2010, 14:44 »
Hei
Er nok ikke rare utfordringen i seg selv å gjennomføre et halvmaraton i september, med det utgangspunktet du har nå.
Du bør jo i så fall sette deg en målsetning om løpstid. (evt. børste støv av maratontanken?)

Løp selv et maraton i fjor høst, etter ca 6mnd kondistrening (kombinert 50-50 med styrketrening). Det var jævlig vont, men fullt gjennomførbart. Tok bare noen dager før jeg var like fin.

Vil anbefale deg å legge opp til en god del trening i løpsfart, eller fortere, ikke bare fokusere på rolig langkjøring.
Intervalltreining er jo en fin måte å få litt fart, men fartslek, stigningsdrag o.l. er også flott. Selvfølgelig riktig det mange påpeker, at du må ha en del rolig mengde for å venne deg til energiøkonomisering, løpslengde, (mental) utholdenhet og slikt, men det høres jo ut som du er ganske godt dekt på det området.

Lykke til!

dine ord, dine ord Tongue
men ja, har jo tenkt mye på tid. jeg tenker at det er bedre å gjennomføre en god halvmaraton enn en dårlig helmaraton Tongue
men litt vanskelig å legge opp til en tid så tidlig som dette, men skal under 2 timer.
tenker ned mot 1:45? hva tror du om dette? siden du har gjennomført dette selv Smiley
jobber meg oppover fra 6-7 km nå. kanskje kjøre en 10km i løpet av uka som kommer nå Smiley blir ikke noe fullkjør, men heller ikke rolig gjennomkjøring!
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #9 : 09. mai 2010, 15:06 »
Veldig enig med Cueball om at du kan sette deg et tidsmål isteden for å "bare gjennomføre" og tror du vil kunne klare et maraton også, men du bør da få deg noen 3ish timer turer så du kjenner litt hvordan kroppen reagerer slik at du får lagt opp løpet ditt riktig.

En kamerat av meg gjennomførte et maraton i fjor med mye dårligere løpsgrunnlag enn deg og brukte litt over 5 timer. Han hadde det ikke spesielt godt underveis men desto mer imponerende å fullføre med et smil, han lå rett ut på sofaen og mente kroppen prøvde å dø i flere dager etterpå men var fornøyd. Smiley

En litt viktig ting, nå vet jeg ikke hvordan beina dine reagerer på løpinga, men hvis du ikke har løpt på en stund så pass på at du ikke drar på deg møkka skader som f.eks beinhinnebetennelse. Jeg sliter selv med dette fra tid til annen og selv om det går greit så betyr det mye ekstra arbeid som ising, ekstra tøying og spesifikk trening for å prøve å bli kvitt det. Koster unødvendig mye tid og irritasjon!

Ang mat underveis så pleier jeg å holde meg til drikke alla powerade og evt noe vann på løping. Et halvmaraton er såpass kort at du klarer deg helt fint på det bare du spiser en sikkelig frokost når du står opp. Har kjørt en redbull/cola blanding på slutten av lange skiløp og det gir en kort men ganske tydelig energi boost som er fin å ha siste kilometerne, er også en del som bruker cola/kaffe blanding og skryter av det. Dette er en fin ting å prøve på langturene dine, men tror nok det har mer å si på ordentlig lange løp/renn.

kjøre ett halvmaraton i år og heller kanskje hel neste år? Smiley jeg gidder ikke gjennomføre med en dårlig tid Tongue  redd for at jeg skal gjøre det, om jeg kjører rett på ett maraton. (men dette gjøre meg usikker)

ikke værst det av kompisen, og det skal være vondt i noen dager etterpå Tongue hehe, kan være stolt etter ett fulført maraton ja Smiley

gradvis økt de siste ukene nå og det går fint atm. men er klar over at det er fort gjort å få sånne ting. ikke noe særlig det! =/ hva er grunnen til at du fikk dette? satsa opp mot ett maraton du også?

en skikkelig frokost, powerade, vann og banan underveis så går det nok Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 794
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 794

  • Taper aldri på trening.
Sv: halvmaraton september 2010
« #10 : 09. mai 2010, 15:33 »
Jeg skal glatt innrømme at jeg ikke er noen ekspert, men jeg tror ikke planen med intervalltrening er så dum. 26. september er såpass lenge til at du etter min mening bør rekke å øke både O2-opptaket gjennom intervalltrening og venne deg til en så lang distanse ved å løpe litt lengre turer også. Enig med de som mener at du bør sette deg et konkret mål, Å fullføre halvmarton burde gå glatt med din bakgrunn.

Selv trente jeg i ca. seks måneder til en 10 kilometer. Da kjørte jeg intervaller 2 ganger i uka og en litt lenger tur på mellom 40 minutter og en og en halv time en gang i uka. Riktignok bare halve distansen, men for meg fungerte det kjempebra. Jeg hadde ikke løpt på ordentlig på ca. fem år. Satte meg som mål å komme under 40 minutter og endte på 37.53. Nå skal det sies at grunnlaget var ganske godt pga. judotrening til tross for lite løping. Fikk også ekstra kondistrening på judo i tillegg til løpinga.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #11 : 09. mai 2010, 16:42 »
Jeg skal glatt innrømme at jeg ikke er noen ekspert, men jeg tror ikke planen med intervalltrening er så dum. 26. september er såpass lenge til at du etter min mening bør rekke å øke både O2-opptaket gjennom intervalltrening og venne deg til en så lang distanse ved å løpe litt lengre turer også. Enig med de som mener at du bør sette deg et konkret mål, Å fullføre halvmarton burde gå glatt med din bakgrunn.

Selv trente jeg i ca. seks måneder til en 10 kilometer. Da kjørte jeg intervaller 2 ganger i uka og en litt lenger tur på mellom 40 minutter og en og en halv time en gang i uka. Riktignok bare halve distansen, men for meg fungerte det kjempebra. Jeg hadde ikke løpt på ordentlig på ca. fem år. Satte meg som mål å komme under 40 minutter og endte på 37.53. Nå skal det sies at grunnlaget var ganske godt pga. judotrening til tross for lite løping. Fikk også ekstra kondistrening på judo i tillegg til løpinga.

har veldig trua på intervall, veit det er der jeg mangler mest også.
går glatt å gjennomføre tror jeg.. men det er jo ikke målet mitt heller Tongue skal jeg gjennomføre, så skal jeg gjøre det med en "god" tid!

tror dette blir hovedtreninga mi fremover:
2 intervall treninger pr uke.
1 6-7 km.
1 over 10km.
blir også kanskje enda en Smiley

10km på under 40min er jo meget bra! Smiley får ta en sånn test jeg å.. men tror det blir vanskelig å slå!
holdt på med kampsport for en del år tilbake, så veit at det er god trening ja Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Sv: halvmaraton september 2010
« #12 : 09. mai 2010, 18:34 »
dine ord, dine ord Tongue
men ja, har jo tenkt mye på tid. jeg tenker at det er bedre å gjennomføre en god halvmaraton enn en dårlig helmaraton Tongue
men litt vanskelig å legge opp til en tid så tidlig som dette, men skal under 2 timer.
tenker ned mot 1:45? hva tror du om dette? siden du har gjennomført dette selv Smiley
jobber meg oppover fra 6-7 km nå. kanskje kjøre en 10km i løpet av uka som kommer nå Smiley blir ikke noe fullkjør, men heller ikke rolig gjennomkjøring!

Enig i det du skriver om at det er bedre med en god opplevelse på halvmaraton, en en dårlig på maraton. Vanskelig for meg å si hva som er realistiske mål for deg, men 1:45 er et greit overkommelig mål for de aller fleste, tror jeg. Tilsvarer ca 5min pr kilometer (12km/t).
Synes ellers opplegget du skisserer nedenfor ser ok ut
2 intervalløkter (85-95% av maks på dragene)
1 Langkjøring (60-75% av maks)
1 økt i løpsfart over 5-8km (med mål om løpsfart 12km/t kan du starte litt tregere på de første øktene. og ende litt raskere på de siste øktene i treningsperioden)

Fikk nesten lyst til å komme i form igjen selv, nå....

lykke til med trening og løp!




Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #13 : 10. mai 2010, 19:51 »
ja du får kjøre på du også.. melde deg på oslo halvmaraton Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Utlogget saintsnorge

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

  • RAW FOREVER
Sv: halvmaraton september 2010
« #14 : 11. mai 2010, 19:50 »
løp i dag en 9km på tida 00:42:04 med mer å gi, så ser lovende ut dette syns jeg Smiley
27år - 88kg - 179cm

RAW løft nå: 
Bøy: 190kg - Benk: 137,5kg - Mark: 220kg

-----------------------------------------------------------------

RAW løft: (2007) @ 92KG
Bøy: 190kg - Benk: 165kg - Mark: 230kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!