Skrevet av Emne: Idioter på gymmet - del1  (Lest 49433 ganger)

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #120 : 04. april 2008, 12:33 »
Er det virkelig nødvendig med daglig oppdatering for å finne ut hvordan du utfører korrekt markøft? Er det slik at premissene for dette er i forandring?

Nei, akkurat der skjer det ikke så stor forandring fra dag til dag (selv om de færreste klarer å lære bort markløft da - har vel til gode å se en vieleder faktisk gjøre det), MEN.... Hva med identifisering av teknikkfeil? Hvordan ser man hva som holdeer en igjen? Er det ankel? hams? hofteleddsbøyere? Rygg? Bryst? Hofte? Kjernemuskulatur?

Hva om PT`en skal jobbe med en utøver? Skal alt gjøres likt for en fotballspiller og en håndballspiller, for ikke å si en sprinter eller en svømmer?

Hva med kroppsbygging? Hvilke treningsmetoder skal man benytte seg av? Flex, eller kanskje mer oppdaterte metoder? Hva med kostholdet? Holder det med kurset der?

Hva med skader? Skulderproblemer er ganske tricky, så hva slags evaluering må man da gjennomføre? Hva gjør man med prehab? Rehab? Hva med hofte- og kneskader? Hvordan kan man teste dette? Hvilken prosedyre følger man? Likt for alle der? Ankler? Nakke? (alt man gjør vil ende opp med å påføre HELE kroppen stress og små feil kan få STORE konsekvenser)

Hva med alle ugunstige og dysfunksjonelle bevegelsesmønstre? Hva med lengde-spenningsforhold? Hva med muskelfacia? Skal man maniulere det nevrale eller er ikke det så lurt?

Hva med inngående kunnskap om flere aspekter enn 3x10-12 på hver muskelgruppe? Anatomi, fysiologi, biomekanikk, ernæring, treningsprogrammering for styrkeløft, for kroppsbygging, for alle ulike idretter (hurtighet, spenst, utholdenhet, bevegelighet, mobilitet, funksjonell styrke) osv, osv..... ?

Nei, men MÅ kanskje ikke holde deg oppdatert daglig, men når det er snakk om viten om kroppen vår, så er det faktisk en trolig endeløs historie og tilnærminger som i går var optimalt er kanskje ikke så smart likevel om to mnd - kansje de er totalt forkastet om et år? Hva da? Et legemiddel som viser seg å frembringe kreft, men som likevel blir utskrevet fordi vedkommende ikke følger med? (som jo skjer til stadighet). Da snakker vi MALPRACTICE - og personen det gjelder kan ryke på en irreversibel smell! Du tror ikke det samme kan skje når man på et treningssenter skal belaste kroppen med vekter i ugunstige posisjoner?

Man blir ALDRI utlært (ikke engang i nærheten) innen dette faget. Det er kanskje derfor man bør holde seg oppdatert?

Noen jobber som PT og coacher, andre LEVER for det. That`s the difference! 

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #121 : 04. april 2008, 12:54 »
Mr Benkpress: Til mitt forsvar har jeg faktisk vært på 290 i mark, 210 i benk og 250 i bøy i mine yngre dager som styrkeløfter, men for å si det enkelt: Kroppen min hater meg, og der mine treningskompiser (eller konkurrenter for den saks skyld) med tilsynelatende enkelthet både ble større, sterkere og/eller i bedre form med lavere fettprosent enn meg måtte jeg slite for hvert eneste glimt av framgang og har pådratt meg alle mulige skader i forsøket på dette. DET er det som driver sånne som meg til å lære mer. Jeg har aldri vært hverken god eller best i styrkeløft eller bygging, men vil si at nettopp det har gitt meg drivkraften til å tilegne meg kunnskaper til å gi andre framgang, selv om det ikke ubetinget har gitt meg selv suksess (noe jeg bare har måttet innse).

Man må ikke være den sterkeste for å vite hvordan andre skal bli sterk. (og forstå at Dietmar ikke er det eneste programmet som funker hehe Wink)
Man må ikke være superrippa for å vite hvordan man skal få andre i form
Man må ikke ha en VO2max i eliteklassen for å vite hvordan man skal få andre til å bli mer utholdende
Man må ikke være den mest oppsvulmede superbyggeren for å vite hvordan man skal bygge muskler
Man må heller ikke ha prolaps, isjassmerter, avrevne muskelfester og skulderskader for å vite hvordan man skal forebygge og rehabilitere slike skader og smerter

Det er nemlig forskjell på genetikk og talent, treningstoleranse, og det å inneha kunnskapen om hvordan man skal maksimere resultatene hos de som enten har eller ikke har det.

Noen av de dyktigste coachene på hvert enkelt eller flere områder har i mange tilfeller vært habile utøvere selv, men i langt flere tilfeller har de ikke vært det og heller funnet sin nisje i å hjelpe andre til å bli bedre.

Mulig det var det du mente opprinnelig, men jfr tidligere diskusjoner og meningsforskjeller har jeg ikke inntrykk av at du tillegger mine eller Eiriks kunnskaper særlig med tyngde.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget boooks

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 475
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 475

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #122 : 04. april 2008, 16:43 »
Det jeg synes er latterlig at du kaller folk du ikke kjenner mentalt tilbakestående, da mistet jeg med det respekten for deg...

Og ja det finner mange idioter på gymmet. Hvorfor ikke bare vende ryggen til? Men når noen tar utstyret mens du holder på, da er grensen nådd..
Train-eat-sleep-repeat

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #123 : 04. april 2008, 16:50 »
Mr Benkpress: Til mitt forsvar har jeg faktisk vært på 290 i mark, 210 i benk og 250 i bøy i mine yngre dager som styrkeløfter, men for å si det enkelt: Kroppen min hater meg, og der mine treningskompiser (eller konkurrenter for den saks skyld) med tilsynelatende enkelthet både ble større, sterkere og/eller i bedre form med lavere fettprosent enn meg måtte jeg slite for hvert eneste glimt av framgang og har pådratt meg alle mulige skader i forsøket på dette. DET er det som driver sånne som meg til å lære mer. Jeg har aldri vært hverken god eller best i styrkeløft eller bygging, men vil si at nettopp det har gitt meg drivkraften til å tilegne meg kunnskaper til å gi andre framgang, selv om det ikke ubetinget har gitt meg selv suksess (noe jeg bare har måttet innse).

Man må ikke være den sterkeste for å vite hvordan andre skal bli sterk. (og forstå at Dietmar ikke er det eneste programmet som funker hehe Wink)
Man må ikke være superrippa for å vite hvordan man skal få andre i form
Man må ikke ha en VO2max i eliteklassen for å vite hvordan man skal få andre til å bli mer utholdende
Man må ikke være den mest oppsvulmede superbyggeren for å vite hvordan man skal bygge muskler
Man må heller ikke ha prolaps, isjassmerter, avrevne muskelfester og skulderskader for å vite hvordan man skal forebygge og rehabilitere slike skader og smerter

Det er nemlig forskjell på genetikk og talent, treningstoleranse, og det å inneha kunnskapen om hvordan man skal maksimere resultatene hos de som enten har eller ikke har det.

Noen av de dyktigste coachene på hvert enkelt eller flere områder har i mange tilfeller vært habile utøvere selv, men i langt flere tilfeller har de ikke vært det og heller funnet sin nisje i å hjelpe andre til å bli bedre.

Mulig det var det du mente opprinnelig, men jfr tidligere diskusjoner og meningsforskjeller har jeg ikke inntrykk av at du tillegger mine eller Eiriks kunnskaper særlig med tyngde.
Om dette er vi nok enige, tru det eller ei Grin
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Idioter på gymmet - del 1
« #124 : 04. april 2008, 17:59 »
jeg likte artikkelen jeg...

Jeg får positiv energi av å irritere meg over andre

Cheesy
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #125 : 04. april 2008, 19:13 »
Jeg får positiv energi av å irritere meg over andre
Jeg mister fokus av det, det ødelegger zen'en.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #126 : 04. april 2008, 19:47 »
Nei, akkurat der skjer det ikke så stor forandring fra dag til dag (selv om de færreste klarer å lære bort markløft da - har vel til gode å se en vieleder faktisk gjøre det), MEN.... Hva med identifisering av teknikkfeil? Hvordan ser man hva som holdeer en igjen? Er det ankel? hams? hofteleddsbøyere? Rygg? Bryst? Hofte? Kjernemuskulatur?

Hva om PT`en skal jobbe med en utøver? Skal alt gjøres likt for en fotballspiller og en håndballspiller, for ikke å si en sprinter eller en svømmer?

Hva med kroppsbygging? Hvilke treningsmetoder skal man benytte seg av? Flex, eller kanskje mer oppdaterte metoder? Hva med kostholdet? Holder det med kurset der?

Hva med skader? Skulderproblemer er ganske tricky, så hva slags evaluering må man da gjennomføre? Hva gjør man med prehab? Rehab? Hva med hofte- og kneskader? Hvordan kan man teste dette? Hvilken prosedyre følger man? Likt for alle der? Ankler? Nakke? (alt man gjør vil ende opp med å påføre HELE kroppen stress og små feil kan få STORE konsekvenser)

Hva med alle ugunstige og dysfunksjonelle bevegelsesmønstre? Hva med lengde-spenningsforhold? Hva med muskelfacia? Skal man maniulere det nevrale eller er ikke det så lurt?

Hva med inngående kunnskap om flere aspekter enn 3x10-12 på hver muskelgruppe? Anatomi, fysiologi, biomekanikk, ernæring, treningsprogrammering for styrkeløft, for kroppsbygging, for alle ulike idretter (hurtighet, spenst, utholdenhet, bevegelighet, mobilitet, funksjonell styrke) osv, osv..... ?

Nei, men MÅ kanskje ikke holde deg oppdatert daglig, men når det er snakk om viten om kroppen vår, så er det faktisk en trolig endeløs historie og tilnærminger som i går var optimalt er kanskje ikke så smart likevel om to mnd - kansje de er totalt forkastet om et år? Hva da? Et legemiddel som viser seg å frembringe kreft, men som likevel blir utskrevet fordi vedkommende ikke følger med? (som jo skjer til stadighet). Da snakker vi MALPRACTICE - og personen det gjelder kan ryke på en irreversibel smell! Du tror ikke det samme kan skje når man på et treningssenter skal belaste kroppen med vekter i ugunstige posisjoner?

Man blir ALDRI utlært (ikke engang i nærheten) innen dette faget. Det er kanskje derfor man bør holde seg oppdatert?

Noen jobber som PT og coacher, andre LEVER for det. That`s the difference! 


Du virker veldig engasjert og det er jo flott. Men det endrer ikke det faktum at treningslære er pseudovitenskap. At du som PT skal forholde deg til daglige oppdateringer for å vise oss andre at du kan lese finner jeg ingen verdi i. Tror du gunn fra toten blir skadet om du ikke oppdaterer deg daglig på "re" sirkulerte teorier om trening? Neppe.




Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #127 : 04. april 2008, 20:05 »
Du virker veldig engasjert og det er jo flott. Men det endrer ikke det faktum at treningslære er pseudovitenskap. At du som PT skal forholde deg til daglige oppdateringer for å vise oss andre at du kan lese finner jeg ingen verdi i. Tror du gunn fra toten blir skadet om du ikke oppdaterer deg daglig på "re" sirkulerte teorier om trening? Neppe.


Gunn fra toten,
kan bli skadet i foten.
Og det har gått helt av moten.

Folk har da lært bort og coatcha før også, så tror ikke det er så store farer ved å ikke oppdatere seg heletiden Smiley



Utlogget Molde

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 212
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 212

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #128 : 04. april 2008, 20:18 »
Det jeg synes er latterlig at du kaller folk du ikke kjenner mentalt tilbakestående, da mistet jeg med det respekten for deg...

Helt enig! Til trådstarter: Du må ikke ha en enkel hverdag siden du er så reaktiv og sint, og i tilleg føler at du må forklare det på en hel artikkel på treningsforum. At treningsforum i det hele tatt tillater tekster med slikt tekstbruk er leit.
Holder på, holder på. Bare vent!

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #129 : 04. april 2008, 20:19 »
Du virker veldig engasjert og det er jo flott. Men det endrer ikke det faktum at treningslære er pseudovitenskap. At du som PT skal forholde deg til daglige oppdateringer for å vise oss andre at du kan lese finner jeg ingen verdi i. Tror du gunn fra toten blir skadet om du ikke oppdaterer deg daglig på "re" sirkulerte teorier om trening? Neppe.

Jeg tror du misforstår poenget mitt, eller så har jeg ikke vært tydelig nok.

Jeg utdanner meg meg ikke for å vise at jeg kan lese, men for å kunne være til hjelp i alle mulige situasjoner (det er et langt skudd, men det er et mål).

Hvis du virkelig mener at man bare kan lene seg tilbake og føle seg utlært med en sertifisering, så begynner jeg å lure. Det er såpass mange aspekter innen treningsverden at man rett og slett MÅ bruke mye tid på dette om man har som mål å bli DYKTIG innen faget. Om man kun vil sette opp programmer på et treningsstudio, så trenger man faktisk ikke en shit med bakgrunn. Noen ganger funker det, men mange ganger leder det vedkommende til skader og problemer som lett kunne vært unngått.

I tillegg: Disse resirkulerte teoriene du snakker om.... Det meste bygger på gamle metoder når det er snakk om treningprogrammering, ja - men lærer man virkelig dette på et PT kurs? Absolutt ikke.

Dreier disse resirkulerte teoriene seg om fysioterapiaspektet (prehab/rehab, osv.) også? Det kommer stadig nye tilnærminger her, så det er hvertfall feil - og det å kunne noe om dette emnet er noe man så og si ikke lærer døyten om på et kurs.

Det skal sies at man rett og slett ikke trenger å vite mer en simpel treningsprogrammering for å jobbe som PT og om man er tilfreds med det, så er det helt okay - og da har du rett, Iceberg.

Men det å jobbe med kroppen til et annet menneske er ikke noe jeg syns man skal ta så veldig lett på og jeg ønsker iallefall å kunne så mye som mulig om de fleste aspektene slik at jeg kan yte best mulig service for vedkommende.

Smiley  




Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #130 : 04. april 2008, 20:31 »
Helt enig! Til trådstarter: Du må ikke ha en enkel hverdag siden du er så reaktiv og sint, og i tilleg føler at du må forklare det på en hel artikkel på treningsforum. At treningsforum i det hele tatt tillater tekster med slikt tekstbruk er leit.

Molde,

For det første er artikkelen skrevet med en humoristisk undertone. Om det ikke kom frem tydelig nok for deg, så er jo det leit. De fleste av de som reagerer negativt på dette er vel også de som føler seg truffet av nettopp hva artikkelen handler om.

For det andre er artikkelen skrevet for MyoRevolution som en underholdende, men også informativ artikkel om et par gjengangere på gymmet.

For de som kjenner meg er jeg positiv og blid på gymmet 99% av tiden. Den ene prosenten gjelder situasjoner hvor folk er respektløse UTEN grunn. Hva om en advokat forteller om en lov som er opplest og vedtatt og en annen person bare ler av den og sier at det er totalt feil - hvem er da idioten?

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #131 : 04. april 2008, 20:35 »
Det jeg synes er latterlig at du kaller folk du ikke kjenner mentalt tilbakestående, da mistet jeg med det respekten for deg...

Hehe, når jeg sier at jeg faktisk bruker utstyret og folk bare grynter og fortsetter, ja DA er det snakk om mentalt tilbakeståenhet. Hadde du sett dem hadde du også skjønt det. Wink

Når folk rister på hue av noe jeg gjør korrekt, ja - da gir jeg meg også retten til å si hva jeg mener. Det er tross alt talefrihet her i landet.

Sitat
Og ja det finner mange idioter på gymmet. Hvorfor ikke bare vende ryggen til? Men når noen tar utstyret mens du holder på, da er grensen nådd..

Jeg vender ryggen til. Smiley Selv om noen bare TOK tinga fra meg, så lot jeg det gå uten noe rabalder, NETTOPP fordi jeg ikke orker bråk og jeg ser heller ikke poenget med det.

Skjønn at artikkelen ikke var så dønn seriøs som det du tydeligvis tar den for å være. Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #132 : 04. april 2008, 20:37 »

Gunn fra toten,
kan bli skadet i foten.
Og det har gått helt av moten.

Folk har da lært bort og coatcha før også, så tror ikke det er så store farer ved å ikke oppdatere seg heletiden Smiley

For noen rim!! Wink

Det har du absolutt rett i, men kom de dyktige coachene i den posisjonen uten noen form for bakgrunnsarbeide? Smiley

Utlogget boooks

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 475
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 475

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #133 : 04. april 2008, 20:38 »
Molde,

For det første er artikkelen skrevet med en humoristisk undertone. Om det ikke kom frem tydelig nok for deg, så er jo det leit. De fleste av de som reagerer negativt på dette er vel også de som føler seg truffet av nettopp hva artikkelen handler om.

For det andre er artikkelen skrevet for MyoRevolution som en underholdende, men også informativ artikkel om et par gjengangere på gymmet.

For de som kjenner meg er jeg positiv og blid på gymmet 99% av tiden. Den ene prosenten gjelder situasjoner hvor folk er respektløse UTEN grunn. Hva om en advokat forteller om en lov som er opplest og vedtatt og en annen person bare ler av den og sier at det er totalt feil - hvem er da idioten?

haha, det er lite humor i kalle folk mentalt tilbakestående på en artikkel på et stor forum. Hadde det vært i en tråd eller noe mindre så hadde det jo vært greit. Men skjønner liksom ikke hva som er så morro med at det kommer slikt på et seriøst forum. Blir litt feil, det må du innrømme hvis ikke er du mentalt tilbakestående også kalt retard på godt engelsk... (Den var morsom den!)
Train-eat-sleep-repeat

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #134 : 04. april 2008, 20:44 »
haha, det er lite humor i kalle folk mentalt tilbakestående på en artikkel på et stor forum. Hadde det vært i en tråd eller noe mindre så hadde det jo vært greit. Men skjønner liksom ikke hva som er så morro med at det kommer slikt på et seriøst forum. Blir litt feil, det må du innrømme hvis ikke er du mentalt tilbakestående også kalt retard på godt engelsk... (Den var morsom den!)

Javel, det er lov å mene det. Smiley

Jeg syns absolutt ikke det blir feil når jeg allerede har fått en masse positive tilbakemeldinger på denne artikkelen. Er det noe som burde vært sensurert får du ta det opp med de som sensurerer. Noen vil aldri like alt uansett og selv en artikkel med rein fakta får ofte en drøss med negative tilbakemeldinger. At du mister respekten for meg av den grunn får så være. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!