Skrevet av Emne: Vektløfting på Treningsforum  (Lest 38336 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #195 : 17. desember 2008, 19:20 »
Martin sin avgjørelse om å melde seg ut er effektuert, han er slettet som bruker. Dette ba han om for en stund siden også.

Jeg er veldig pragmatisk når det kommer til krangling. Og jeg syns fortsatt at MB7 viser stor mangel på evne til å lese det andre skriver, og jeg tar det som like stor mangel på respekt som den mangel som utvises av enkelte som fyker i strupen på MB7.

det er ytringsfrihet her sålenge man ikke er veldig slem og ondskapsfull. Når en viksen mann som MB7 skriver artikler som er omstridte, skriver innlegg som skaper debatt og ikke evner å lytte til "erfarne fjellfolk", så syns jeg som co-admin at det er helt greit at temperaturen går litt opp.

det er bare å rapportere hvis man følre seg personlig angrepet. Men er man med på leken, så får man tåle steken. Jeg vil ikke at mine mods skal beskytte voksne folk fra hverandre og bestemme hva folk skal tåle å lese av krangel..

If you cant't take the heat.... well, don't! Wink

Dette er ikke rettet mot MB7, men til de som syns det er så fælt med en hard tone.
Dette er ikke tenåringsforumet, og vi er ikke barn.
Det er 16 års aldersgrense her på forumet, og terskelen for hva som tåles heves mer og mer.

Jeg er 100% menneskelig, og innrømmer gjerne at jeg fyrer meg opp over at noen kan være så tungrodde som MB7 er til tider i denne tråden, men jeg er like ille selv, vel og merke i de trådene jeg engasjerer meg i.

Jeg krangler nesten bare når jeg innerst inne mener jeg har rett. andre ganger så stiller jeg spørsmål ved ting. Når jeg da får svar, så aksepterer jeg disse. Og det er her jeg ikke forstår hvordan det går an at det blir slik som i denne tråden. er det ikke bareå ta til seg det som blir forklart da?

Anyway. Vi har sluttet med overformynderi og å beskytte folk mot seg selv her på TF. Det er ikke værre enn at man kan diskutere seg imellom som voksne mennesker.
Saklighet vinner over usaklighet. Men usakligheter kan være hysterisk morsomt av og til.

Moderatorer og admins vil forsøke å fjerne grove personangrep og utidigheter som er "uncalled for" .

Dere må rapportere det dere føler dere støtt av eller opplever som vondt. Smiley

Med kraft
Egil

Utlogget Hellbouncer

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #196 : 17. desember 2008, 19:24 »
Hvordan synes du det var å begynne med vektløfting da? Var det nødvendig for deg å bli mykere først?
Og hvor mye løfter du nå? Smiley

Har holdt på med dette i ca 2mnd nå. Har for mye respekt for denne idretten til å si at jeg har begynt med vektløfting Wink Jeg må bli mye mykere for at løftingen skal bli bra. Helt i begynnelsen klarte jeg ikke å legge fra meg stangen på skuldrene i støt, det kan jeg nå. Det som er det største problemet nå, er å komme ned i sitten. Begynner å komme seg i støt. I rykk er sitten veldig dårlig, så det blir styrkerykk. Grunnen til dette er nok delt. En grunn er dårlig bevegelighet, en annen er feighet. Tror det med bevegeligheten kommer seg etterhvert som jeg trener og tøyer.

Jeg rykker 65kg og støter ca 80kg nå. Begge deler uten skikkelig sitt. Dette er ikke tungt. Men jeg må jobbe mye med teknikken for at vektene skal bli imponerende. Jeg har god tid, er bare 35år.
Die trying

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #197 : 17. desember 2008, 19:55 »
.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #198 : 17. desember 2008, 20:03 »
Honnør for kjempeflott svar!

Er fortsatt en del fremmedord jeg ikke har fått oversikten over i vektløfting, selv om noen av de muligens sier seg selv. Kan du forklare
-Styrkerykk
-Rårykk
-Råvending
?

Og hva er egentlig forskjellen på å splitte eller kickstøte i overstøtet?

Styrkerykk/styrkevending - når du tar i mot stanga med lårene over parallell. Altså, ikke full sitt, men bare en knekk i knea for å komme seg litt under stanga: http://www.youtube.com/watch?v=6GlNL-XWkJM&feature=channel_page
Sammenlikne med: http://www.youtube.com/watch?v=ljRGpTua3Ew&feature=channel_page

"RÅ" aner jeg ikke hva er...

Splitt: http://www.youtube.com/watch?v=uAuS0R4dozs
Kickstøt: http://www.youtube.com/watch?v=nOWcrqOSevs
Dyp sitt med kickstøt: http://www.youtube.com/watch?v=cxy3CVruT1k

Før i tiden var det vanlig å splitte mottaket under rykk og vendinger også. Fordelen med splitt er at det er lettere å lære seg, og du kommer dessuten dypere enn en "styrkeposisjon". Ulempen er at du kommer ikke like dypt som full sitt eller like fort under stanga. Det stiller også større krav til bevegeligheten å "squatte".



Her er Doug Hepburn som utfører olympisk press (fjernet fra vektløfting etter 1972). Legg merke til at han splitter i vendinga: http://www.youtube.com/watch?v=vs8svOg9c9o

Det er fortsatt lov å splitte under rykk og vendinger, men du ser det ikke så ofte. Her har du en kar mer moderne tider: http://www.youtube.com/watch?v=3_MIFBmDJOo

Hvis du er interessert i å lese om ulike måter å ta i mot stanga på og historien bak skotøy kan du lese denne: http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #199 : 17. desember 2008, 20:22 »
Her har vi trent litt stabilisering i skuldrene gitt.... Fy faen så rått!
Takk for gode forklaringer Celdriir.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #200 : 17. desember 2008, 20:24 »
.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #201 : 17. desember 2008, 20:56 »
Her har vi trent litt stabilisering i skuldrene gitt.... Fy faen så rått!
Takk for gode forklaringer Celdriir.


Kickstøt med dyp sitt er noe av det råeste som finnes i min bok, selv om det stortsett bare er lettere løftere som holder på slik (og da hovedsaklig asiater).

Kineserne trener ganske variert basert på de klippene man finner på youtube og hva man har lest seg til på ymse forum. Noe man også kan se på fysikken. Gutta er ikke så voldsomt store, men de har en veldig gjennomtrent fysikk med med både pecs, biceps og lats. Tongue

Litt av en idrett! Teknikkene synes å være like mange som utøverne, omtrent.
De gamle bildene var forsåvidt preget av noen vanvittige splitter der det nesten ser ut som folk er på vei opp fra spagaten Smiley
Løfter de i dag mer ved å kutte ut splitt i rykk og vending mener du?
Olymisk press var forresten en vanvittig matchoøvelse Smiley  Hva er tidligere WR her? Blir vel som et helt vanlig stående militærpress..(?)

Mangfoldet i teknikker er absolutt en av tingene som gjør idretten så spennende synes jeg. Smiley

På disse bildene benytter utøverne seg av en dyp splitt, og den i seg selv krever nok litt øving for å mestre. En grunnere splitt klarer derimot de fleste.

Dyp splitt kombinert med dårlige sko gjorde at ulykkene før i tiden mildt sagt kunne være litt kjipe. Tongue



Etter at det ble vanlig å "squatte" gikk vektene opp. Man kommer seg dypere og fortere under stanga, men det er lettere å reise seg fra en dyp frontbøy enn det er fra en dyp frontutfall vil jeg mene (uten å ha noe belegg annen enn sunn fornuft). For hobby-utøvere er derimot splittalternativene fine.

Olympisk press var machoøvelsen før i tiden, og var mer populær enn benkpress (det å ligge på en benk og presse er en relativt ny "oppfinnelse"). Opprinnelig var øvelsen superstrikt. Hele kroppen skulle være i ro og man måtte faktisk løfte stanga rundt ansiktet sitt. Etterhvert fikk man lov å lene hodet bak slik at stanga kunne passere hodet.
Etter at Sovjetunionen fikk bli medlem av IWF endret reglene seg gradvis. Sovjeterne begynte å ta i bruk noe som heter "the double lay back", som innebærerer at man lener seg bak i starten av bevegelsen og retter seg fort opp igjen. På denne måten får du en liten ekstra skyv fra mage og hofte. Deretter presses vekta opp, samtidig som man lener kroppen bakover fort under stanga (kortere løftevei og eliminerer stickingpoint). Til å begynne med slo dommerne ned på dette, men etterhvert endret de reglene til å godta en "viss tilbakelening". Det hele gjorde øvelsen vanskelig å dømme, og etterhvert forsvant den fra vektløfting.

Verdensrekorden med denne teknikken tilhører Vasily Alexeev og er på 230 kg:
http://www.youtube.com/watch?v=7erVblY7aiU&feature=related

Men Alexeev bøyer knærne sine og bryter derfor reglene. Dette ble godkjent den gang. Ikke lett for dommerne å vite at folk sitter 30+ år senere på youtube og pirker.

Serge Redding løftet etter reglene og fikk opp 228 kg. Dette var verdensrekorden i noen få minutter før Alexeev tok sitt løft på 230 kg: http://www.youtube.com/watch?v=3nJrYPVJ88M

Du ser her "the double lay back". Sammenlikne med klippet av Doug Hepburn.


Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #202 : 17. desember 2008, 21:02 »
Vannvittig stilig når press var en av øvelsene i vektløfting.. Hvorfor ble det egentlig tatt vekk?

Utlogget Zuul

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #203 : 17. desember 2008, 21:12 »
mest sannsynlig fordi det ble mer og mer stående lenende benkpress vil jeg tro

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #204 : 17. desember 2008, 21:13 »
Vannvittig stilig når press var en av øvelsene i vektløfting.. Hvorfor ble det egentlig tatt vekk?
Skaderisiko så vidt jeg vet. Men også for å gjøre konkuransene kortere.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #205 : 17. desember 2008, 21:13 »
.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #206 : 17. desember 2008, 21:18 »
Skaderisiko er et moment ja.


Et annet er at løftene ble vanskelige å dømme. J.fr. Alexeev vs. Redding.
Et tredje som jeg har lest var at øvelsen på mange måter var blitt lik støt i den grad at den nå bare var enda et kjapt løft, og ikke en tregt løft som viste strikt presstyrke slik det tidligere var.
Å kutte ned tiden på konkurransene stemmer sikkert også.

Nå har vi litt å spekulere i. Smiley

Edit: MB7 - takk for tilliten. Får se hva framtiden bringer. Smiley

Utlogget robber90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • En dag uten trening, er en dag uten mening
Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #207 : 17. desember 2008, 21:23 »

 Er 190 kg i støt på 60 kg vekt like legendarisk i vektløfting som 400 kg i markløft på 100 kg kroppsvekt er i styrkeløft? Hvis nei så sier vel svaret seg selv. Dette er eneste måten en kan gjøre en rettferdig sammenligning.


Er nok like legendarisk ja, blir ofte regnet som det råeste løftet innen vektløfting gjennom tidene. Ofte litt vanskelig å konkurrere med de som har løftet mest gjennom tidene i tungvekts klassene. Men tror nok det er Naim Suleymanoglu med disse 190kg som scorer høyest poeng sum om man skal regne det ut ifra sinclaer tabellen. Synes nå det er mer imponerende å løfte over tre ganger sin egen kropsvekt over hodet, enn fire ganger sin egenkrops vekt opp fra bakken jeg da.


Noen andre som har erfaring med rykk og støt som styrketrening for annen idrett?


Vet hvertfall at Torkildsen trener mye vektløfting, og ikke minst brytere, ishockey spillere i NHL trener mye strykevendinger, også håndball spillere har jeg hørt. Vektløfting hjelper i alle idretter hvor styrke og eksplosivitet er en faktor!

Øystein Robberstad, Gjøvik Atletklubb

Junior 105kg klassen:
146kg i rykk
173kg i støt

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #208 : 17. desember 2008, 22:10 »
Er nok like legendarisk ja, blir ofte regnet som det råeste løftet innen vektløfting gjennom tidene. Ofte litt vanskelig å konkurrere med de som har løftet mest gjennom tidene i tungvekts klassene. Men tror nok det er Naim Suleymanoglu med disse 190kg som scorer høyest poeng sum om man skal regne det ut ifra sinclaer tabellen. Synes nå det er mer imponerende å løfte over tre ganger sin egen kropsvekt over hodet, enn fire ganger sin egenkrops vekt opp fra bakken jeg da.
 

Definitivt. Smiley  Slux ser ting kun fra en styrkeløfters synspunkt dessverre.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Sigbjørn

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 065
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 065

Sv: Vektløfting på Treningsforum
« #209 : 17. desember 2008, 22:30 »
Er nok like legendarisk ja, blir ofte regnet som det råeste løftet innen vektløfting gjennom tidene. Ofte litt vanskelig å konkurrere med de som har løftet mest gjennom tidene i tungvekts klassene. Men tror nok det er Naim Suleymanoglu med disse 190kg som scorer høyest poeng sum om man skal regne det ut ifra sinclaer tabellen. Synes nå det er mer imponerende å løfte over tre ganger sin egen kropsvekt over hodet, enn fire ganger sin egenkrops vekt opp fra bakken jeg da.
Er også enig i at det er råere. Derimot er jeg uenig i at folk som Rezazadeh (og forsåvidt Taranenko også) som støtet over 260 i +105 er mer imponerende enn 4x kroppsvekt i Mark, som det var snakk om tidligere. Men blir uansett en ganske håpløs sammenligninger, to helt forskjellige ting.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!