til dette med dyktighet blandt elever:
vist du skal dele dem inn i klasser etter deres inteligent nivå, så vil dette bli en evig varende prosses. for det er veldig få som er smarte på alle plan, foreksempel en god del av de som har 5ere i fag som matte,naturfag, norsk og engelsk har som oftest ikke like god forståelse av samfunkunskap, historie og gym. fordi karakterene følger som oftest innteressen, og alle individer har forskjelige interesser.
og de som blir ansett som smarte av skolen systemet er de med gode karaktere, men hvor mange av disse er smarte? greit de får 5-6 på alle prøvene de har men vilken skade har det medført seg?
de stresser og ødelegger seg selv psykisk dagen før prøven, så de kan stoffet. og en uke etterpå kan de det ikke, kan dette bli ansett som en smart person?
Beklager for å hente frem gamle innlegg, leser denne diskusjonen 6 sider om gangen, og hadde ikke tenkt å blande meg inn. Hører mange ulike versjoner av denne talen av svakere elever, eller sosialt smarte folk som har valgt å ta ingen eller mindre del av undervisningen, og sier dette for å rettferdiggjøre sitt valg. "Boksmarte". "Bare leser dere til det". Faktumet er at blandt sterke elever som ligger på 5'ere og 6'ere så merker man en annen adferd enn svake elever, med høyere logisk sans og evne til å resonnere, bedre utviklet språk, større modenhet etc etc.
Tar selvfølgelig forbehold for enkelte elever som faktisk klarer (utrolig nok) å ha gode karakterer på beinhard jobbing når de egentlig mangler totalt logisk sans, og evne til å bruke det de lærer i andre settinger.
Elever som feks har en 6'er i naturfag er som oftest såpass intelligente at de fint klarer å kapre en 5'er i samfunnsfag uten å jobbe så mye for det, annet en å følge med i timen og å flyte på forhåndskunnskap og en god logisk sans. Hvorfor ikke, (spesielt i den vidergående skolen) rett og slett la skoletaperene få seile sin egen sjø, og faktisk tilpasse litt for de som er interresert i å bruke tiden sin nyttig.
Det trengs en adferdsendring når det er
mer sosialt akseptert å få en 2'er enn en 6'er, uten det er det svært få som vil bruke evnene sine til å bli absolutt på toppen. For å peke på en ting, som jeg - en elev som faktisk er midtveis i vidergående - kunne hatt enorm nytte av er det lese/studeringsgrupper eller ekstra leksjoner/repetering utenfor skoledagen, t.d ettermiddag/kveld eller formiddag i helgene.