Skrevet av Emne: NYHET! Benkpressforbund - RAW!  (Lest 39977 ganger)

Utlogget Per Ove

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #60 : 29. mai 2008, 16:09 »
Da kan han vel heller komme med argumenter for bruk av skjorte i stedet for slik sutring.

Hvorfor det? Er min mening om benkskjorta relevant i denne sammenhengen? Neppe.
Jeg er en mange i Sande KK som skal arrangere et NM i NSF sin regi og etter regelverket i IPF. Spørsmålet mitt var om tidspunktet for kunngjøringen av saken var tilfeldig, tett opp til stevnet vårt. Leser du argumentene som gis i artikkelen for opprettelsen av et utstyrsfritt forbund, og samtidig forsøker å sette deg i vår situasjon (hint; arrangør av et stevne hvor skjorta brukes) ser du kanskje at fokus fort kan bli litt feil. Interessen for et stevne med utstyr blir neppe større når noen vil ha økt interesse for stevner uten utstyr. Logisk?

Per Ove


Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #61 : 29. mai 2008, 16:23 »
Hvorfor det? Er min mening om benkskjorta relevant i denne sammenhengen? Neppe.
Jeg er en mange i Sande KK som skal arrangere et NM i NSF sin regi og etter regelverket i IPF. Spørsmålet mitt var om tidspunktet for kunngjøringen av saken var tilfeldig, tett opp til stevnet vårt. Leser du argumentene som gis i artikkelen for opprettelsen av et utstyrsfritt forbund, og samtidig forsøker å sette deg i vår situasjon (hint; arrangør av et stevne hvor skjorta brukes) ser du kanskje at fokus fort kan bli litt feil. Interessen for et stevne med utstyr blir neppe større når noen vil ha økt interesse for stevner uten utstyr. Logisk?

Per Ove

Nei, jeg synes ikke det du sier er logisk.

Dere er arrangør av NM benkpress. Selv om stevnet er i NSF regi og IPF regelverk, er det opp til den enkelte om man benytter skjorte eller ikke. Ser ingen grunn til at dere skal bli skadelidende selv om det kommer et nytt forbund der andre regler skal gjelde.

Det logiske for meg vil være å fokusere på at det nå vil bli arrangert flere stevner i benkpress; noe som vil øke interessen for benkpress. Økt interesse for benkpress vil være med å å øke interesse for styrkeløft generelt.  Økt interesse gir flere utøvere på styrkeløft stevner i NSF regi.

Studenten

  • Gjest
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #62 : 29. mai 2008, 16:51 »
Det logiske for meg vil være å fokusere på at det nå vil bli arrangert flere stevner i benkpress; noe som vil øke interessen for benkpress. Økt interesse for benkpress vil være med å å øke interesse for styrkeløft generelt.  Økt interesse gir flere utøvere på styrkeløft stevner i NSF regi.

Jeg tviler på om økt interesse for benk vil føre til økt interesse for styrkeløft generelt. Vi kommer til å få det samme maset om drakter i bøy og mark som vi har om benkskjorta. Folk vil fortsette å si at de ikke gidder å delta i styrkeløft fordi det brukes drakter i de to andre øvelsene. Jeg tror at det må startes et utstyrsfritt forbund for styrkeløft for at et utstyrsfritt benkpressforbund skal få noe betydning for medlemsmassen i styrkeløft generelt.

Utlogget Razor

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 333
  • Honnør: 133
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 333

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #63 : 29. mai 2008, 18:02 »
Faen. Jeg liker ikke dette her. Hva skal jeg nå skylde på når jeg havner sist på resultatlisten? Før kunne jeg skylde på at de andre løftet med skjorte.  Cry

Fra spøk til alvor; Dette høres bra ut. Håper de får på plass et regelverk som gjør at vi kan konkurrere på like vilkår. Tror dette kan bli bra hvis de får litt tid på seg.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #64 : 29. mai 2008, 18:22 »
Nå får vi endelig bekreftet hvem som er norges sterkeste raw-benkpresser (uten at folk syter om løft gjort utenfor konkurranse), samtidig som norges beste utøver i benkpress blir kåret neste helg. Kan forsikre at selv med nytt forbund vil vi få ut resultater fra NM til Norges største styrkeløftpublikum, alle medlemmene på treningsforum!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget fredheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #65 : 29. mai 2008, 19:44 »
 Først vil jeg takke for all oppmerksomheten vi har fått, nesten i overkant av hva vi hadde håpet på. I denne omgang skal jeg prøve å svare på så mange spørsmål som mulig i samme innlegg. Ser også at det er mange som har lagt inn innlegg direkte knyttet til meg, skal prøve å svare på disse så godt jeg kan. At det virker som om det har falt enkelte tungt for brystet at vi nå prøver å få til noe som mange har snakket om lenge, synes jeg er leit. Folk må få ha akkurat den meningen de vil. De positive tilbakemeldingene er uansett overrepresentert.

Det er mange spørsmål som har kommet opp. Hvorfor vi ikke startet et forbund med alle løftene? Det er to grunner til dette. For det første så ville det være alt for mye administrativt arbeid med dette i forhold til å drive kun med benkpress. Så må man bare innse at styrkeløft er en liten idrett, svært få driver denne sporten, mindre enn 500 personer har løfterlisens og kan delta i konkurranser. Så i et så lite land som Norge tror jeg ikke det er verken rom eller interesse som skulle forsvare opprettelsen av et sånt forbund.

Når det gjelder trening ellers, så har det de siste årene vært en formidabel økning i antall gym og interessen for fitness, kroppsbygging og strongman har aldri vært større. På alle disse treningsstedene har det bestandig vært et tema om personer som løfter mye i benken. De benkpresstevnene som jeg viser til fra Centrum Gym i Fredrikstad samlet mellom 20 og 25 deltagere og det var mellom 70 og 80 betalede tilskuere. Da snakker vi om et lite stevne på ett av ca. 10 gym i Fredrikstad.

Om dette blir et dop-forbund? Forventer meg en masse spørsmål om dette. Selvfølgelig blir ikke dette et "dop forbund". Doping finns i alle idretter i en eller annen form. Det er bare et par dager siden den siste dopingsaken ble offentliggjort, en friidrettsutøver, svømmer og en styrkeløfter er blitt utestengt og suspendert. Vi kommer ikke til å oppfordre noen til å bruke dopingmidler, men vil fraråde dette på det sterkeste. Vi kommer til å legge ut en masse informasjon på våre nettsider om dette temaet og om hvor skadelig dette er. Alle utøverne som skal delta må skrive under en kontrakt på at de ikke har brukt dopingmidler innen en viss periode før stevnet de skal delta på er. Dette er noe av den samme ordlyden som er i kontrakten til styrkeløftforbundet.

Så var det en som synes at "tiltaket er flott, men årsaken til oppstart av forbundet er latterlig" Hva skal man svare til sånt? Synd du har den oppfatningen. At du synes oppstart av forbundet er latterlig må du selvfølgelig få mene hva du vil om. Men hvorfor stiller du spørsmål om hvor sterk jeg var har vel egentlig ikke noe med denne debatten og gjøre? Jeg vet ikke hva du selv løfter, eller hvor sterk man må være i ”dine” øyne, for å være sterk. selv løftet jeg 220 kg i knebøy, 146 kg i benkpress og 260 kg i markløft uten utstyr, på en kroppsvekt av 67,5 kg, dette som juniorløfter, var 22 år gammel. ellers har jeg løftet 250 kg i knebøy, 170 kg i benk og 300 kg i markløft uten utstyr på 75 kg kroppsvekt, og da var jeg like tilgjengelig for dopingkontroll som alle andre styrkeløftere. Etter å ha vært borte fra sporten i en årrekke trente jeg med tanke på å stille i fitness, da stilte jeg på et styrkeløftstevne og løftet 220 kg i knebøy, 140 kg i benk (uten skjorte) og 250 kg i markløft, med kroppsvekt på 71,8 kg.

Når det gjelder Alexander, så var dette kun et av flere eksempler jeg kunne brukt. Og jeg skrev at, det kunne ”virke” som om han hadde blitt svakere. Løfter han 180 i benk uten skjorte så er jo det imponerende og et fantastisk bra resultat på 90 kg kroppsvekt, at han da misset totalt på 165 kg på NM, er for de fleste høyst merkelig. At han på grunn av reglene og utstyret som er tillatt velger å bruke dette, har jeg ikke noe vanskeligheter med å forstå, jeg har selv brukt det samme utstyret i konkurranser, men jeg trenger ikke å være tilhenger av det for det. Er det noen som er av den oppfatningen at jeg prøver å rakke ned på, eller ”disse” styrkeløftsporten på noen som helst måte, så stemmer ikke det overhodet. Jeg har kamerater som driver aktivt med styrkeløft som jeg daglig hjelper og stiller opp for på trening og på stevner. Det kommer jeg til å fortsette med.

Til Per Ove som skal være med å arrangere NM til helgen vil jeg si at, forbundet ble planlagt for flere måneder siden og stiftet 22. april. At dette kommer på trykk nå er tilfeldig, Det skulle vært ute for 14 dager siden, men når vi ikke fikk det til, så passet det fint for oss å få det på trykk med all den oppmerksomheten som har blitt rundt NSM. Hvorfor ikke se det positive i det? Nå er det vel flere tusen personer som er informert om at NM i benkpress skal arrangeres i Sande til helgen, enn det ville vært uten dette innlegget. Samtidig vil jeg tro at økt interesse for benkpress, med eller uten skjorte, vil være positivt for sporten, også styrkeløft?

Det dere glemmer opp i alt dette, er at jeg egentlig bare er enig med Støland, en svært sentral person innen styrkeløftforbundet. Kan ikke huske det var de samme negative reaksjonene fra styrkeløftere etter innlegget hans.     
steinar fredheim

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #66 : 29. mai 2008, 20:07 »
Til Per Ove som skal være med å arrangere NM til helgen vil jeg si at, forbundet ble planlagt for flere måneder siden og stiftet 22. april. At dette kommer på trykk nå er tilfeldig, Det skulle vært ute for 14 dager siden, men når vi ikke fikk det til, så passet det fint for oss å få det på trykk med all den oppmerksomheten som har blitt rundt NSM.

Kan ikke huske det var de samme negative reaksjonene fra styrkeløftere etter innlegget hans.     
steinar fredheim


Per Ove.

NBF ble stiftet forrige uke. Steinar har løftere han skal hjelpe på Benk NM, det samme har jeg (som la ut artikkelen idag).

Ingenting mer respektløst der enn at andre tema også er veldig aktuelle tett opptil eller rett etter arrangementer eller hendelser. Smiley

Som feks at det rettes fokus på doping rett før NSM, eller drakt og knebind rett før styrkeløft NM. Smiley

Her er det det sprikende forklaringer.

Med unntak av Per Ove (som reagerte på timingen) så er det ingen som har reagert negativt til oppstarten av dette forbundet. Derimot ditt angrep på benkpresskjorta, og at sentrale personer ikkje fikk bestemme over flertallet i styrkeløftnorge, er det som blir reagert på.

Kanskje det ikkje var samme reaksjon på Stølan sitt innlegg for ein del år siden var at flere personer hadde lignende holdninger, og at man i første rekke var redd for at innføringe av benkskjorte ville ødelegge styrkeløft som idrett. Vi kan vel si at han tok feil, da styrkeløft er større enn noen gang, og det i en tida da idretten generelt er plaget av stort frafall.

En annen ting eg har lurt på, er hvorfor ikke gå veien innad NSF å foreslått innføring av "RAW" nm i styrkeløft og benkpress? Dette har man jo i mange søsterorganisasjoner rundt i verden. Eg ser vanskelig for meg at dtt slikt forslag hadde blitt nedstemt på tinget.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #67 : 29. mai 2008, 20:09 »
Du misforstår nok litt her.  Jeg er ikke i tvil om din styrke og dine resultater, det har heller ingenting med dette å gjøre.  Men dine opplistede argumenter for oppstart av forbundet synes jeg er latterlig, må man i hele tatt argumetere for det?  Når du tok 250 i bøy i 67,5, løftet du ikke også mer enn du egentlig klarer i dine øyne? 

Jeg synes tiltaket er flott, endelig får skjortemotstanderne muligheten til å vise sine krefter.
At du synes Alex sine løft kan virke "rare", så kan jeg ikke si annet enn han er mye flinkere enn andre til bruk av utstyret sitt, det er teknikk, guts og jernvilje som har gjort det slik.

Mosjonister som meg er irrelevant i denne sammenheng, jeg er patetisk svak, men engasjert.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #68 : 29. mai 2008, 21:00 »
Du misforstår nok litt her.  Jeg er ikke i tvil om din styrke og dine resultater, det har heller ingenting med dette å gjøre.  Men dine opplistede argumenter for oppstart av forbundet synes jeg er latterlig, må man i hele tatt argumetere for det?  Når du tok 250 i bøy i 67,5, løftet du ikke også mer enn du egentlig klarer i dine øyne? 

Jeg synes tiltaket er flott, endelig får skjortemotstanderne muligheten til å vise sine krefter.
At du synes Alex sine løft kan virke "rare", så kan jeg ikke si annet enn han er mye flinkere enn andre til bruk av utstyret sitt, det er teknikk, guts og jernvilje som har gjort det slik.

Mosjonister som meg er irrelevant i denne sammenheng, jeg er patetisk svak, men engasjert.

Litt sporadisk quoting her, men er blir ikke dette litt mye syting over; oss mot de, styrkeløft mot dop, NSF mot NBF, Per Ove mot Fredheim, et cetera, et cetera, samme gamle visa? Det skal jo til enhver tid settes opp fronter i styrkeløft, og bidrar ikke dette til en slags forhellighet over tradisjonelle gamle viser, og en stadig oss mot de holdning?

Er ikke dette et nytt forbund, et nytt stevne, en ny sjanse til å gjøre det dere liker å gjøre best? Stille mot hverandre, eller mot seg selv? Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #69 : 29. mai 2008, 21:11 »
Litt sporadisk quoting her, men er blir ikke dette litt mye syting over; oss mot de, styrkeløft mot dop, NSF mot NBF, Per Ove mot Fredheim, et cetera, et cetera, samme gamle visa? Det skal jo til enhver tid settes opp fronter i styrkeløft, og bidrar ikke dette til en slags forhellighet over tradisjonelle gamle viser, og en stadig oss mot de holdning?

Er ikke dette et nytt forbund, et nytt stevne, en ny sjanse til å gjøre det dere liker å gjøre best? Stille mot hverandre, eller mot seg selv? Smiley
Du må da se hva jeg skriver.  Føler meg ikke truffet, har ikke skrevet noe om dop, Per Ove, NSF mot NBF etc etc.

Jeg er positiv til dette, dette er 3.gangen jeg skriver det. 
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #70 : 29. mai 2008, 21:13 »
Du må da se hva jeg skriver.  Føler meg ikke truffet, har ikke skrevet noe om dop, Per Ove, NSF mot NBF etc etc.

Jeg er positiv til dette, dette er 3.gangen jeg skriver det. 

Ja, jeg beklager du ble quotet på dette. Som sagt meget sporadisk. Men beklager.. Det var egentlig dels til svar på denne:

Når du tok 250 i bøy i 67,5, løftet du ikke også mer enn du egentlig klarer i dine øyne? 

Følte det ble irrelevant hva han tok med skjorte. Uansett, skulle heller quotet et annet innlegg. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget jaycutler

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #71 : 29. mai 2008, 22:06 »
hvordan blir det med regelen 10.11. til ipf. At man ikke kan praktisere samme idrett i et annet forbund??? Huh
|||||--WPC Norge--|||||

Sterk, blid og fordomsfri

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #72 : 29. mai 2008, 22:30 »
Om dette blir et dop-forbund? Forventer meg en masse spørsmål om dette. Selvfølgelig blir ikke dette et ”dop forbund”. Doping finns i alle idretter i en eller annen form. Det er bare et par dager siden den siste dopingsaken ble offentliggjort, en friidrettsutøver, svømmer og en styrkeløfter er blitt utestengt og suspendert. Vi kommer ikke til å oppfordre noen til å bruke dopingmidler, men vil fraråde dette på det sterkeste. Vi kommer til å legge ut en masse informasjon på våre nettsider om dette temaet og om hvor skadelig dette er. Alle utøverne som skal delta må skrive under en kontrakt på at de ikke har brukt dopingmidler innen en viss periode før stevnet de skal delta på er.

Betyr det at dere kommer til å dopingteste? I det minste ta stikkprøver en gang i blant?

Utlogget Bård Havnerås

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #73 : 29. mai 2008, 23:18 »
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men." ...... HuhHuh?


Den gangen benk skjorten ble godtatt på styrkeløft tinget, var dette med en stemmes ovvervekt.....

Beklager at jeg ikk var der....

Bård.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: NYHET! Benkpressforbund - RAW!
« #74 : 29. mai 2008, 23:27 »
Jeg synes dette var et bra insj.  Smiley

Når det er sagt så tror jeg de som ikke stiller i konkurranse pga. skjorta vil finne seg en annen unnskyldning på et eller annet. Ikke for å være negativ, men skrytepaver er slik. Det har man sett mange ganger før.
Jeg har liten tro på noen særlige løft over 200 kg. M.m. Holte e.l. slenger seg med på et stevne eller to.

Jeg for min del nøyer meg med å se på hvis det passer slik. Å ligge på rygg er ikke min styrke. Så jeg nøyer meg med å prøve å presse hofta frem i stående posisjon.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!